[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:57

Als het paard niet trekt dan komt er ook geen druk achter de oren. Maar mocht hij trekken en dan vaak het hoofd in de lucht gooien heb je net iets meer te vertellen. En bij dit paard was zich al paar keer los heeft getrokken lijkt me dat niet overbodig. Hij mag dat spelletje niet telkens gaan winnen. Als hij niet aan de lijn trekt is er ook geen druk. Loopt hij netjes mee laat je de lijn iets vieren. En zoals hierboven genoemd alle optomingen zijn zo sterk als je ze zelf gebruikt. Nu zo onder de kin langs en hij trekt worden de bitringen naar elkaar toe getrokken en veel druk op het bit daar kunnen paarden vaak ook juist heftig op gaan reageren omdat ze plotselinge druk in de mond krijgen.

@leo waar heb je dat halster gekocht? Zag het vaak voorbij komen in je topic en lijkt mij idd een fijn halster en mocht het nodig zijn je ook net iets meer te vertellen hebt dan aan een gewoon halster.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:01

sjanien schreef:
Maar mocht hij trekken en dan vaak het hoofd in de lucht gooien heb je net iets meer te vertellen. En bij dit paard was zich al paar keer los heeft getrokken lijkt me dat niet overbodig.

Maar het ligt er wel heel sterk aan of je met een koppig ouder dier te maken hebt, of met een onervaren jong gevoelig typ, en dat laatste lijkt me hier het geval te zijn. Die krijg je naar mijn ervaring namelijk alleen maar meer over de zeik door de lijn achter de oren langs te doen en ze gaan trekken.

Wat hier geboden is is een trainer die weet wat hij doet, op welk moment, en waarom. Niet het grijpen naar middelen/methodes waarvoor totaal geen aanleiding is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:04

Lijn achter de oren langs heb je helemaal niet meer te vertellen en zeker een jong dier dat druk niet kent, zal juist er tegen in gaan. Ze moeten namelijk leren voor druk op zijn te gaan. Van nature gaan ze er allemaal tegenin.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 14:41

Fijne wandeling achter de rug. Helaas geen stalgenoot die meekon.
Maar heb voor de zekerheid zowel touwhalster als hoofdstel aangedaan.
Heb beide eigg niet nodig gehad zo braaf was Limoncello.

De lijn van het touwhalster had ik iets korter vast zodat daar als eerste druk op zou komen moest hij toch willen trekken.

Een heel tourke gedaan in alle rust.
Afbeelding

Keek wel even op van enkele jongeren die kwamen gefietst langs achter maar nog vóór ze vlak achter ons waren moest ik toch een wegje indraaien voor langs de plantages te kunnen gaan. Waar tevens ook uitdagingen waren: een generator voor grondwater die aanstond, oude rioleringsbuizen langs de kant en water dat omhoogspoot uit de druppellijn of hoe noemt zoiets? onder de bomen.

Op de terugweg even een pad ingeslagen omdat de stalbaas langskwam met de tractor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:59

Mooi dik touwhalster!
Ik zou het de volgende keer wel over je hoofdstel heen doen in plaats van eronder, want zeker met zo'n dik halster is de release onder een hoofdstel vrijwel nul. Als je aan het halster trekt dan worden de knopen strak over de neus getrokken en als de bakstukken van het bit ze in die positie vasthouden dan blijft de druk daar maar zitten.

edit: ik keek nog eens naar de knoop bovenaan, maar die klopt ook niet. Nu steekt het uiteinde richting het oog en heb je de knoop om het kopstuktouw gemaakt, terwijl die om de bakstuk-lus heen hoort te zitten. Dat is de enige manier om een veilige knoop te maken die niet losschiet:
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:58

Fijn dat het zo goed ging. Nu zie je maar dat je alleen ook gewoon opstap kunt met hem. Lekker zo bezig blijven

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 23:09

Touwhalster is gewoon een goedkoop ding van de Aveve. Maar idd wel dik :)
Ik doe de knoop ietsje anders: maak er altijd een dubbele knoop in vandaar dat die zo naar zijn oog steekt. Deed ik bij mijn vorige pony ook. Maar die zijn touwhalster was wel te groot waardoor ik enorm veel touw over had opzij.
Heb bij dit touwhalster dan ook de neiging dat die misschien een maatje groter mocht maar dan zou die onder de neus te groot zijn vermoed ik.

Ben idd blij dat ik toch alleen op pad durfde gaan. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 16:46

Ik ga me nu voornamelijk richten op wandelen door de plantage.
Dit omdat de weg ernaartoe zeer rustig is en er amper verkeer langskomt muv tractors zo af en toe.
Ik weet namelijk nog niet wanneer het mogelijk is om een stukje langs een wat drukkere baan te wandelen.
Misschien best als ik helemaal zonder hoofdstel als extra zekerheid kan wandelen? Dus als ik enkel op touwhalster kan gaan?

En ivm Rotstraal aan de achtervoetjes lijkt het me niet prettig voor hem om in de piste te lopen aangezien de piste diep zand is wat dan tussen de stralen kruipt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 23:56

Vandaag weer gaan wandelen.
Niet tot het bospadje want er waren tractoren van fruitplukkers aant werk. Kon er ook echt niet langsaf was veel te smalle doorgang dus geen.risico's genomen en gewoon op het veldje vooraan de plantages gebleven.

Er zijn foto's gemaakt door mijn zus.
[ITP] New friend new start

Ik zou jullie via dit (TVG) topic graag op de hoogte houden van de vorderingen. Beetje een volgtopic dus :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:14

Omdat dit topic inmiddels meer een volg topic is geworden verplaats ik dit topic naar Paardenpraat

TVG- PP

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:19

sjanien schreef:
Ben je zelf ook niet onzeker? Ik denk dat het een kwestie is van doen en juist de dingen gaan oefenen die hij moeilijk vindt. En niet de dingen dan maar gaan ontwijken. Door het te gaan oefenen leert hij op jouw te vertrouwen en zal uiteindelijk beide jullie zelfvertrouwen groeien.

Als ik lees hoe je met je je jonge paard bezig bent dan ben ik bang dat dit paard een stap te ver voor je is. Hier moet je ervaring voor hebben en dan is het w.s zo voor elkaar.Omdat je nu van alles gaat ontwijken omdat je het zelf niet kunt hanteren samen met je paard leert het vrij weinig en krijg het ook geen vertrouwen en zelfvertrouwen. Om een jong paard te trainen moet je nogal wat in je mars hebben anders help je door je eigen onzekerheid een paard aan trauma's of hoe je het dan ook wit noemen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:36

Art_Ificious schreef:
Zweep kent hij wel maar zodra ik bb de longeerzweep optil gaat hij rennen in draf en is hij erg gespannen.
Hij heeft ooit Vrijspringen meegedaan maar denk dat tijdens het oefenen ervan veel met de zweep geslagen is geweest ofzo. Hij was zelfs bang van balkjes, over een balk op de grond durfde hij niet eens gewoon in stap erover, hij nam een sprong zo hoog dat het echt een angstreactie was.

Heb dit ook opgelost door aan de hand over balkjes te stappen en het commando stap erbij te gebruiken.

Momenteel longeer ik dmv lichaamstaal en wijs ik met mijn hand welke richting hij op moet en mijn andere arm (waar de zweep normaal in ligt) gebruik ik als aanwijzing voor de snelheid.

blijf toch proberen hem opte lijden zo jij het wilt met zweep ,met touwen. Zelf heb ik een handelspony die ook bang was voor een zweep en strak stond als ze het nog maar zag. Blijf met zijn angsten aan het werk tot hij ontdekt dat jij er niets mee doet, gaat het beter en vertrouwt hij jou beloon hem dan met iets leuks zo gaat hij het koppelen aan vertrouwen in jou en leuke dingen.
mijn pony is als ik een zweep vast heb haar angsten kwijt, aan mijn dochter heb ik geleerd dat ze niet onnodig met de zweep moet zwaaien en verteld dat je het ook prima zonder kunt en altijd eerst zonder moet proberen en ook dat gaat goed (ze is 4) probeer samen met je paard zijn angsten te overwinnen, dat kan ook door rustig met de zweep bv de vliegen van zijn rug te verjagen.
wissel veel af en doe elke dag iets onverwachts, dan zal hij sneller andere nieuwe dingen accepteren omdat vreemde dingen er dan bij horen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:38

Art_Ificious schreef:
Niet tot het bospadje want er waren tractoren van fruitplukkers aant werk. Kon er ook echt niet langsaf was veel te smalle doorgang dus geen.risico's genomen en gewoon op het veldje vooraan de plantages gebleven.

Dat had nou juist een mooie kans geweest om hem weer aan nieuwe dingen te leren wennen! Gewoon gaan, laat hem maar kijken en snuiven en draaikonten. Goed voor hem.
Misschien vind jij dat heel eng omdat je niet weet hoe hij gaat reageren, maar schouders recht, rustig ademen, beide voeten aan de grond en gewoon gaan. Hop!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:54

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:

Dat had nou juist een mooie kans geweest om hem weer aan nieuwe dingen te leren wennen! Gewoon gaan, laat hem maar kijken en snuiven en draaikonten. Goed voor hem.
Misschien vind jij dat heel eng omdat je niet weet hoe hij gaat reageren, maar schouders recht, rustig ademen, beide voeten aan de grond en gewoon gaan. Hop!

:j liever zelf opzoeken als dat het je "overvalt". Met mijn oude bijrijdpaard ging ik dikwijls een bosrit maken ten tijden van de zomerfestivals in het bos. Zowel op de dagen dat er wel als geen festivals waren. Gratis schrikparcours! Helaas was mijn bijrijdpaard 150% bomproof en was er niet veel aan :')

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:58

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:

Eens Goof!
Alleen denk ik dat ze alleen op pad was en de pony zal geheid haar spanning gevoeld hebben waarna het dan ook misgegaan was.
Ts, doe dit soort dingen vooral vaak met hem, maar samen met iemand met ervaring. Zoek de "spannende" dingen juist op, leer hem nieuwe dingen kennen. Misschien reageert ie (waarschijnlijk omdat jij uitstraalt dat het eng is), en heb je direct een mooi leermoment. Misschien loopt ie er gewoon langs. Wat Goof al zegt, zolang jij als zelfverzekerde leider voorop gaat, is de kans dat hij braaf volgt groot.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:08

Te smalle paadjes moet je wegblijven met een onervaren paard... het moet ook veilig blijven voor je zelf.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:11

Kendra schreef:
Te smalle paadjes moet je wegblijven met een onervaren paard... het moet ook veilig blijven voor je zelf.

Hoe ga je het m dan leren? Als je overal weg blijft, wordt hij nooit ervaren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:16

Kendra schreef:

Ik las het meer als een smalle doorgang naar het pad omdat ze daar bezig waren.
Een smal paadje met bijvoorbeeld aan beide kanten een sloot en dan voor het eerst tussen de tractoren lijkt me inderdaad ook niet wijs.
Maar uiteindelijk zal hij dat ook gewoon moeten leren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 10:03

Goof, er is aan beide kanten wel een sloot maar niet overal loopt de sloot door. Pad is maar breed genoeg voor 1 tractor elkaar passeren kunnen de boeren ook niet zo makkelijk dan moet ene opzij gaan waar de sloot niet open is.

Ik wou ook niet tot daar omdat hij zomaar uit het niets al geschrokken was en wat vooruit liep met zijn kont laag alsof er iets achter hem zat. Mijn zus en ik konden zelf niks zien of horen en konden ons dus zeker niet angstig gevoeld hebben.

Mijn zus is een roker en rookt E-sigaretten. Van de rook schrok Limoncello ook maar die schrikreactie viel zeer goed mee. Gewoon plots even verstijfd stilstaan omdat de rook zijn kant opkwam, snuiven en weer volgen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:49

Op smalle paden zou ik dat ook niet gaan oefenen. En paard heeft niet door dat je daarom gedraaid bent dus niks aan de hand. Beter zo dan dat je onvoorzichtig te werk gaat dan krijg je daar wel weer commentaar op. Trekkers oefenen komt vanzelf als jij je er goed bijvoelt en op plekken waar je evt uitwijk ruimte hebt. Als het mis was gegaan kan hij levenslang er last van houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 16:57

sjanien schreef:
Op smalle paden zou ik dat ook niet gaan oefenen. En paard heeft niet door dat je daarom gedraaid bent dus niks aan de hand. Beter zo dan dat je onvoorzichtig te werk gaat dan krijg je daar wel weer commentaar op. Trekkers oefenen komt vanzelf als jij je er goed bijvoelt en op plekken waar je evt uitwijk ruimte hebt. Als het mis was gegaan kan hij levenslang er last van houden.

Heb me niet moeten omdraaien zag van ver de tractoren staan en heb meteen beslist om dan vooraan op het veldje te blijven.
Tussen de perenbomen gaan staan voor de.foto's was ook een klein risico die ik toch genomen heb.
Ik weet namelijk niet hoe limo reageert op takken tegen de flank bij het omdraaien. Dat viel nog best mee maar de vallende peren waren enger, gelukkig reageerde hij er niet zo op dat die wou gaan rennen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:04

Ben ik de enige die het onverantwoord vind dat ts met dit paard buiten loopt? Paard heeft geen respect voor ts en schrikt overal van door haar onzekerheid, vind dat geen combinatie om mee naar buiten te gaan, buiten haar eigen veiligheid breng je ook mensen om je heen in gevaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:20

Voor een beter beeld:

Oranje de route die ik dinsdag gedaan had, roze tot waar ik me gisteren beperkt heb:
Afbeelding

Waar de tractoren stonden:
Bospadje is die kruising die je kan zien.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-08-17 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:22

luffwinny schreef:
Ben ik de enige die het onverantwoord vind dat ts met dit paard buiten loopt? Paard heeft geen respect voor ts en schrikt overal van door haar onzekerheid, vind dat geen combinatie om mee naar buiten te gaan, buiten haar eigen veiligheid breng je ook mensen om je heen in gevaar.

Dan is mijn zus, stalbaas en stalgenoten ook allemaal onzeker want bij hen schrikt hij ook en reageert dan exact hetzelfde als.bij mij.
Tevens als ik onzeker was zou hij niet relaxed bij me staan tijdens de foto's.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:27

Ik denk dat het er meer om gaat dat je hem niet altijd vast kunt houden. Je hebt hem (op zijn vorige plek) een aantal keer losgelaten nadat hij schrok.

Een paard dat schrikt is echt helemaal niet erg, zolang je hem wel onder controle kunt houden. Als je hem los laat op de openbare weg, is het levensgevaarlijk.