Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:45

De groei schijven sluiten op bepaalde leeftijden die leeftijd staat vast dus geen enkel paard is af voor zijn 5 a 6 jaar.
bobje26 schreef:
Oh die heb ik te koop zien staan!
Knap dier. <3

Verder denk ik dat het echt zo erg per paard verschilt wanneer ze er 'aan toe zijn'.
De een zal met net 3 al helemaal klaar zijn (zowel mentaal als lichamelijk) en de ander mentaal al met 3 maar lichamelijk pas met 4,5... :)
Ik kijk zelf naar hoe ze zich gedraagt als we wat van haar vragen en hoe haar lichaam ontwikkelt.
Als ze veel groeit hoeft ze weinig te doen, doe maar lekker groot worden. :')

silversomali

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:48

Kunnen we de discussie over de leeftijd van het beleren misschien hier stoppen? Er zijn al genoeg topics over geweest en het blijft een eindeloze discussie

Leuke paardjes zie ik allemaal voorbij komen. Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen in 2017 :-)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 08:07

silversomali schreef:
Kunnen we de discussie over de leeftijd van het beleren misschien hier stoppen? Er zijn al genoeg topics over geweest en het blijft een eindeloze discussie

Leuke paardjes zie ik allemaal voorbij komen. Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen in 2017 :-)

Er is geen discussie.maar er moet niemand zeggen dat het ene paard lichamelijk klaar is met 3 en de andere pas met 5 of 6. Het is gewoon een fijt dat de groeischijven in de rug pas sluiten op die leeftijd en hoe groter het paard hoelater dus een hele grote is pas met jr of 6 lichamelijk eigenlijk klaar. Daar hoeft niet omheen gedraaid te worden.wat mensen doen moet iedereen zelf weten,maar niet iets roepen dat niet klopt.verder iedereen succes

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:24

Ik denk keona dat de meesten dat ook wel weten, maar daarin is ieder dier gelijk. De sterkte van spieren, pezen, banden etc niet dat ligt aan de voorbereiding en de opbouw. Het paard draagt een ruiter ook niet met de wervelkolom dat doen ze met de spieren in de rug, de buik en de pectorale bespiering. Die moeten natuurlijk wel ontwikkeld zijn, getraind en afgehard zogezegd.
Wanneer je een paard met 3 gaat rijden moet je eerder beginnen met het trainen van deze spieren en dat hoeft niet te betekenen dat een paard veel hoeft te doen of erg hard moet werken. Juist kalme opbouw en correcte in die leeftijd (3-4 jaar) zorgt voor een gemakkelijker spier opbouw als een dier ouder is en dus klaar voor meer werk.
Dat betekent niet dat met 6 of ouder beginnen slecht of beter is zeker niet het vraagt een andere aanpak. Veel kiezen op die leeftijden voor meer werk en snellere opbouw het dier is er Ja lichamelijk klaar voor nu zijn de botten ea wellicht uitgegroeid de bespiering moet alsnog worden getraind, ontwikkeld en de pezen afgehard worden. Dit vraagt net zo veel opbouw met 6 als met 3 en dat word veelal niet gedaan.

Ik begin zelf (kijkend naar het paard) met drie jaar met de opbouw, wandelen over het harde, longeren met minime buiging, los werken en daarin ontdekken welke kant de voorkeurskant is en daarin werken aan een rechter paard. Als het dier gemakkelijk alles mee pakt ga ik steeds iets verder de meeste leren snel en krijgen naar de eerste pasjes onder het zadel rechtuit een vakantie om alles te verwerken. Je pakt ze zo weer op en doordat de bespiering getraind is, is die er ook gemakkelijk weer.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:45

No_No schreef:
Dat dacht ik al! Leuk hem hier te zien!
Het is een pareltje <3 ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen

Dankjewel :o

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:17

Vraagje voor de mensen die hun paard zelf beleren: willen jullie in grote lijnen omschrijven hoe jullie dit aanpakken? :)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:25

kitobeer schreef:
Ja hoe zit dat bij de meeste met de wolfskiezen? Zijn ze er al uit ? Ik had het idee om in april ofzo ze te laten verwijderen. Vooralleer er een bit in gaat.

Bij wobbes zijn ze er ook al uit. Tandarts heeft haar gelijk meegepakt omdat ze toch op stal was. Ze had hele grote. Erg vervelend. De tandarts komt maandag weer want ze had laatst gevoeld en blijkbaar zat er nog een restje.

Maar de wolfskiesjes moeten er zowiezo uit voordat het bit er in gaat vind ik.

Afbeelding

Jo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:39

Wat een leuk topic. Ik heb een nu 3,5 jarige SBS, hij wordt in juni 4, en van het voorjaar ga ik hem zadelmaker maken en rustig verder rijden. Tot nu toe borstelen er, oefenen met het afspuiten van de benen (dit vond hij echt heel eng), wandelen, hij kent het zadel en hoofdstel en we longeren met passoateugel en zonder en draven over balkjes.

Jo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:20

Afbeelding
Jo86 schreef:
Wat een leuk topic. Ik heb een nu 3,5 jarige SBS, hij wordt in juni 4, en van het voorjaar ga ik hem zadelmaker maken en rustig verder rijden. Tot nu toe borstelen er, oefenen met het afspuiten van de benen (dit vond hij echt heel eng), wandelen, hij kent het zadel en hoofdstel en we longeren met passoateugel en zonder en draven over balkjes.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:22

Waar staat SBS voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:30

HuppeltjeZ schreef:
Vraagje voor de mensen die hun paard zelf beleren: willen jullie in grote lijnen omschrijven hoe jullie dit aanpakken? :)

Ik deed altijd longeren met halster, dan hoofdstel eronder, singeltje, bijzet aan halster, zadel, hangen en erop. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:16

Ik doe alles spelenderwijs.
Krukje er naast doe ik al heel lang. Op het krukje staan en dan poetsen, ook de andere kant poetsen zodat je je er een beetje overheen buigt.
Dekje op, zadel op leggen (zonder singel) gewoon even er op en er af, beetje wiebelen. Wandelen langs de weg, dekje en longeersingel, zadel met singel en een rondje lopen. Aan de hand werken zoals buigen en balkjes lopen. Wijken voor druk. Nu weer een tijd niets. Bit vind ik nog onbelangrijk.
In het voorjaar begin ik weer met het zelfde. Dan zal ik ook gaan hangen, ook weer spelenderwijs met poetsen etc. Steeds een klein stapje verder als hij totaal ontspannen is.

Jo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 01:35

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:50

Dawson123 schreef:
Bedankt voor de complimenten! Hij komt bij DWH vandaan dus grote kans dat jullie hem hebben zien langs komen :P

Ik zag hem mega paard. Alleen aardig prijskaartje. Tenminste....... Voor mijn porto teveel!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:24

Ik heb vandaag mijn kerstkaart-foto's gemaakt, mijn dame kreeg een rendier-kerstmuts op met van die rendier-geweien als oorflappen. {:) Dit vond ze helemaal prima, geen enkele aarzeling gemerkt, alleen (omdat hij een ietsjepietsje te groot was) verdronken haar oortjes een beetje in de oorflappen :'). Verder heeft ze ook een hooinet op haar rug gehad, die lag toevallig in de buurt. Toen liep ze wel aarzelend een paar stapjes opzij, maar daarna was het al snel goed. Kortom; genoeg reden om trots te zijn, ook al verwachtte ik geen problemen en deden we eigenlijk bijna niks.

Binnenkort ga ik eens een longeersingel en dekje(s) voor haar uitzoeken en dan is het op naar iets serieuzer werk! :D

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:56

Het tandarts bezoek was niet heel erg enerverend!
Het gebit was helemaal goed, hoefde niets aan gedaan te worden. Ze was ook echt super braaf. De controle van of er iets gedaan moest worden was zonder verdoving en ze deed het echt heel erg goed.

Daarna nog even naar het bos geweest en daar nog een stukje gereden.
Opnieuw was ze echt super braaf. Halt, stap, draf en ho, zitten er goed in :). Nu nog het zadel en in de bak... Maar voor nu ben ik echt super blij!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:57

Wauw, ik heb vandaag Lucky voor het eerst sinds een aantal maanden weer van het land geplukt. Ik heb door tijdgebrek moeten stoppen en sinds augustus stond hij al stil. Ik ben vandaag weer begonnen en er vanuit gegaan dat hij niet veel meer wist, maar joh, wat liep hij goed! Ik heb enkel wat grondwerk gedaan en even losgegooid in de longeerbak. Nog steeds die heerlijk ruime passen, ontspannen houding en stelling uit zichzelf <3
Afbeelding
Even in vergelijking met de zomer:
Afbeelding

Zijn spieren zijn wel duidelijk afgenomen, en hij is nog ontzettend "rillerig", maar gelukkig is het begin er nog :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:36

Liesen: Fijn dat ze er nu uit zijn! Hoe is het vandaag weer gegaan?
Ygritte: Ah wat leuk! :D Plaats je hier wel het resultaat?
Oshaa: Wat goed dat ze zo braaf was!! Heerlijk in het bos :)
Eline: fijn dat het zo goed ging! Lekker rustig aan weer oppakken :)

Ik heb eigenlijk nog niet echt een plan voor hoe ik het ga doen. Ik wil me graag eerst bezig houden met andere dingen. Lekker lol met je knol :D
Vandaag hebben we geoefend met Enzo als handpaard {:}

Afbeelding
Afbeelding

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:25

Ik vind het ook erg fijn om mijn pony's samen te betrekken in het hele proces.
Zaterdag ging ik de wei vernieuwen waardoor ze even op een andere plaats moesten staan. Ik heb ze beide aangelijnd en samen meegenomen. Toen stond de tractor midden op het zandpad dus ik met mijn 2 pony's erlangs . het was een beetje duwen stoeien en wat knoeien maar we waren er vlotjes voorbij .
Vandaag wat werk aan een enkele lijn gedaan ik kon al opschuiven naar de longeerpositie en als toetje heb ik mooi door een s van hand verandert . Knappe pony ;)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:53

EdkingEnzo schreef:
Liesen: Fijn dat ze er nu uit zijn! Hoe is het vandaag weer gegaan

Ja goed hoor. Moest wel weer verdoven want zat nog best stuk in. Gelukkig is nu alles er echt uit.

Daarna nog even lekker gepoetst en weer vast gezet. Ging prima maar alleen voetjes waren wat lastig uit te krabben. 1 keer met haar volle gewicht op mijn voet gestaan. Die is nu dus blauw. ;(

We hebben ook met anti klit spray geprobeerd. Gaf ze niks om!

Fotootje van vandaag. Ze moet voor nog wel wat in de lucht komen.

Afbeelding

Afbeelding

Wat leuk @edking zon handpaard. Worden ze mooi mak van!

@suikermeisje ging je debuut goed? Gaaf hoor z2

@enine_s leuk paardje hoor. Loopt al mooi ontspannen idd.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:09

Hoe groot zijn jullie 2(,5) jarigen?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:09

1 m54 tis een grote connemara pony . Ik ben 1.65

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:02

enjoy86 schreef:
Hoe groot zijn jullie 2(,5) jarigen?

die van mij is 1.60

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:07

iemand een tip wat je kan doen in de avond als de rijbak al bezet is en je dus voornamelijk op de poetsplaats terecht kunt?

En wanneer kun je eigenlijk een goed zadel aanschaffen? Hoelang wacht je na het inrijden want ze zullen natuurlijk nog groeien en meer bespiering krijgen. Maar ja als je eenmaal toe bent aan wedstrijden gaan rijden wil je natuurlijk wel een fijn zadel

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:48

Ik heb afgelopen zondag en de week ervoor met Finn voor het eerst buiten gewandeld aan de hand. Hoofdstelletje in en dubbele lijnen voor back up en daar gingen we.
Ik wil graag heerlijke ritten met hem gaan maken en was benieuwd hoe hij het zou doen. Eerste keer was gespannen. Ik wil geen ongelukken veroorzaken dus zijn we terug gegaan. Tweede keer liet hij vrij snel zn spanning los en kon je hem echt zien genieten van wat hij allemaal zag. Compleet ontspannen. Dat beloofd wat:)