Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:01

Wat goed dat je dit gedaan hebt, laatje ook weten wanneer de kijkdag was en hoe het is afgelopen?
bij wijze van vrijwillig onderzoek, blijf je ook de verkochte dieren volgen om te kijken wat er van terecht komt grazer/gezelschapspony ,rijpony ,recreatie pony etc

bruintje123

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:15

Klinkt inderdaad mooi!
Ik hoop voor een grote opkomst :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:33

In Belgisch Limburg, vlakbij Maaseik, dan ken ik de kudde waarschijnlijk wel. Er staan hier meerdere kuddes, vlak langs de maas, maar haast elke kudde loopt wel in een wandelgebied en zijn mensen en honden en verkeer gewend hier in de buurt. Ik hoop dus dat dat helemaal goed gaat komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:05

Klinkt positief. Super!

Ik moet eerlijk zeggen: Een Konik is niks voor mij. Zou willen dat ze New Forests gebruikten als begrazers.... Maar ik vind dat je het supervoortvarend hebt aangepakt. Wauw! Ben benieuwd hoe het gaat lopen en hoeveel Koniks een fijn tehuis gaan vinden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:35

Ik zou heel graag een konik willen opvangen, maar dat wordt hem niet helaas..
Super dat je dit gedaan hebt, TS!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:41

Een beetje off topic, maar die paar koniks in het bos van ename (oost-vlaanderen), staan die ook onder jullie beheer? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:54

Damned schreef:
Een beetje off topic, maar die paar koniks in het bos van ename (oost-vlaanderen), staan die ook onder jullie beheer? :)

Even opgezocht, Bos t'Ename is wel van ons, zie dat er vooral runderen ingezet worden, wellicht ook wat koniks? :)

Geïnteresseerden mogen steeds een pb'tje sturen, je mag het zeker ook doorcommuniceren in je netwerk als je denkt dat er iemand met interesse is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:08

Een paar jaar geleden toch, ze kwamen zelfs zo dicht dat we ze konden strelen toen we daar wandelen! Had je er toen verkocht, hadden we misschien wel eens getwijfeld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:44

Super dat jullie dat proberen!
Ik snap alleen niet waarom het bij koniks een groot probleem is? Er worden toch ook tinker geimporteerd die eerst bijna wild zijn? Maar misschien is dit niet vergelijkbaar en zeg ik nu iets heel stoms maar ik ben wel benieuwd daarnaar!

Equinssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:56

ik volg :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:17

Ik wil graag ook volgen. Ga overleggen hier of er mogelijkheden zijn voor opvang bij ons (24/7 wei). Ben woonachtig in omgeving Maastricht, dus wel over de grens. Zoeken jullie nog steeds mensen? Aangezien het invullijstje in het vorige bericht verwijderd is..

Equinologica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:30

Op het trainingscentrum van Annemarie van der Toorn hebben wij een aantal jaar geleden ook een konikspaardje uit een natuurgebied opgevangen. Wij hebben daar toen 100 euro voor betaald. Het was een 2.5 jarige hengstje. Wij hebben hem geruint en helemaal getraind. Is een fantastische kinderpony geworden.

Wij zouden heel graag weer 1 of 2 van deze paardjes willen opvangen.

Op onze facebookpagina: equinologica kan je ons werk zien.

Dus mocht je op zoek zijn naar een goede en professionele plek...

Equinologica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:35

Afbeelding
Equinologica schreef:
Op het trainingscentrum van Annemarie van der Toorn hebben wij een aantal jaar geleden ook een konikspaardje uit een natuurgebied opgevangen. Wij hebben daar toen 100 euro voor betaald. Het was een 2.5 jarige hengstje. Wij hebben hem geruint en helemaal getraind. Is een fantastische kinderpony geworden.

Wij zouden heel graag weer 1 of 2 van deze paardjes willen opvangen.

Op onze facebookpagina: equinologica kan je ons werk zien.

Dus mocht je op zoek zijn naar een goede en professionele plek...

Equinologica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:42

Afbeelding
Van onbenaderbaar naar kinderpony

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:32

wat een leuke foto!
Voor alle twijfelaars het kan dus echt.... ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:29

Natuurlijk kan het echt. Daar twijfelt ook niemand aan.
Maar niet door de eerste beste penny die van de ouders de goedkoopste pony op MP kan vinden. Daar ging het om. Dan gaat het bij een fjord die zijn hele leven in handen is geweest al mis, dan weet je zeker dat het bij een paardje dat amper in handen is geweest zeker mis gaat. En wat is dan zijn lot?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:50

Maar dat geldt toch voor ieder paard/pony? En in elke prijsklasse? Een poosje geleden informeerde ik voor een paard van 10j. Toevallig een advertentie gevonden dat hij een paar maand tevoren ook al te koop stond (bij een andere eigenaar). Toch eens geinformeerd bij die persoon en die vertelde dat het onbegonnen werk was te proberen achterhalen waar dit paard al allemaal gewoond had. Fokker was bekend, maar intussen had het paard al een heleboel eigenaars en ruiters gehad. Paard was het type tussen recreatiepaard en sportpaard. Ik denk dat net dit een kwetsbare groep paarden is, een beetje te moeilijk voor een gewone amateur en niet goed genoeg voor een ambitieuze ruiter. Ik wordt ook triest van dergelijke verhalen.
In vergelijking denk ik dan nog dat deze 'wilde' Koniks veel betere vooruitzichten hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:22

Dat is inderdaad altijd in die prijsklasse.
Als je ze voor een appel en ei te koop zet landen ze doorgaans gewoon bij de slager of handelaar en verdient de eerste koper eraan.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:46

Moderatoropmerking:
We hebben gezien dat er veel belangstelling is voor deze paarden wat alleen maar fijn is. Letten jullie er wel op dat vragen over de verkoop niet in het topic gesteld mogen worden volgens de regels die gelden op bokt. Wel kunnen jullie een pb sturen naar de topicstarter om meer informatie te krijgen over de paarden.

Mochten er berichten geplaatst blijven worden wat betrekking heeft op de verkoop van de paarden dan zal dit topic gesloten worden omdat het dan niet aan de regels voldoet.

Dit zouden wij jammer vinden dus we vragen jullie om hier op te letten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 11:49

Ondertussen een update. Over twee weken ga 'k langs bij de kudde.

Een deel van de dieren gaat een thuis vinden in natuurgebied in Nederland. Een kleiner deel kan herplaatst worden in natuurgebied in Vlaanderen.

Dan blijven er nog enkele dieren over. 'k Heb al heel wat kritische gesprekken achter de rug met de verantwoordelijke vrijwilliger, die het enorm belangrijk vindt dat de dieren niet van hand tot hand gaan gaan, of op een kleine wei of stal ergens terecht komen. Hij neemt de screening wel serieus :) Omdat we er via de telefoon echt niet uitkwamen, ga ik dus binnenkort daarheen. Dan kan ik de dieren ook met eigen ogen zien en een beetje inschatten hoe "wild" ze zijn.

Van één paard zei de vrijwilliger zelf dat hij het erg jammer zou vinden moest het bij de slacht eindigen, omdat het heel tam is (is vaak van gebied verhuist en daarom veel in handen geweest) en erg mensgericht is.

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken en de pb's. Ik hou jullie verder op de hoogte maar gezien de vrijwilligers eindbeslissing hebben is het een traag en geduldig proces :D

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:58

Leuk, ga je dan toevallig ook een paar foto's maken? Ik ben erg benieuwd naar de kudde!

Ik hoop dat het face to face gesprek met de vrijwilliger goed verloopt!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:00

Fijn dat er zo goed over nagedacht wordt. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 12:02

Ik neem m'n fototoestel zeker mee dan :j

De verantwoordelijke vrijwilliger is er heel serieus mee bezig, wel fijn. Hij is al twintig jaar verantwoordelijk voor de kudde en heeft zelf shetlanders. Wil ook graag zijn visie erop (hij is meer voor de paarden in de natuurgebieden houden) horen, zijn ervaringen, zijn idee voor de toekomst enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:17

Ik ben wel benieuwd waarom ze Konik's houden en niet gebruikersvriendelijke rassen, zoals New Forest, IJslanders of andere rassen waarvan bekend is dat ze zich prima in natuurgebieden kunnen handhaven. Dan heeft het overschot tenminste een toekomst.

Maar misschien moet je daar geen antwoord op verwachten van een man die al 20 jaar die kudde beheert en ook nog Shetten fokt. :D :D :D

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:20

safina schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom ze Konik's houden en niet gebruikersvriendelijke rassen, zoals New Forest, IJslanders of andere rassen waarvan bekend is dat ze zich prima in natuurgebieden kunnen handhaven. Dan heeft het overschot tenminste een toekomst.

Maar misschien moet je daar geen antwoord op verwachten van een man die al 20 jaar die kudde beheert en ook nog Shetten fokt. :D :D :D

Waarom zou het overschot aan Koniks geen toekomst hebben dan?