Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:17

Interessante post Maura,

Ik denk dat we er al blij mee mogen zijn als we de grootste excessen eruit kunnen halen. Dat alleen al kost veel tijd en energie.
Hoeveel hengsten staan er bijvoorbeeld niet in NL die nooit het daglicht zien?

maura schreef:
Nederland lijdt aan chronische meningendiarree, maar goed, da's dan weer mijn mening als evenzeer besmette Nederlander vrees ik :+ .

Zeker waar. Ook dat kost heel veel tijd en energie :D :D :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:18

Koper schreef:
Hier in de buurt is een manege waar een paar jaar geleden nog stands waren. Ben er maar 1 keer geweest, hoe het nu is weet ik niet. Kan 't komend weekend wel even voor je navragen? :)

Ja ik ben we benieuwd :)

superpony schreef:
Bruintje, dat is omgekeerd. De stands zijn verdwenen toen ze ermee kwamen dat ze het wilden gaan verbieden. Er is toen inderdaad een datum gesteld waarvoor dit gedaan moest zijn.

Neemt niet weg, dat er maneges zijn die daarop stallen hebben van amper 3x3 voor elk paard/pony. Geen verschil in stokmaat.
.

Ik ken ze hier in de buurt echt niet en die ik kende van concours is al 15 jaar geleden gestopt met de stands als het niet langer geleden is.
Is dat dan ook vooral een ding uit het westen, waar weidegang ook amper bestaat?

Maar dan nog, dat sterren systeem is voornamelijk voor de menselijke behoefte, amper voor de paarden. Dat zou toch precies andersom moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:32

Babootje schreef:
Interessante post Maura,

Ik denk dat we er al blij mee mogen zijn als we de grootste excessen eruit kunnen halen. Dat alleen al kost veel tijd en energie.
Hoeveel hengsten staan er bijvoorbeeld niet in NL die nooit het daglicht zien?

maura schreef:
Nederland lijdt aan chronische meningendiarree, maar goed, da's dan weer mijn mening als evenzeer besmette Nederlander vrees ik :+ .

Zeker waar. Ook dat kost heel veel tijd en energie :D :D :D

Helemaal met jullie eens.

Het valt mij in dit soort discussies altijd op dat veel mensen wel een "excuus" hebben voor hetgeen hij/zij doet met zijn paard(en) en daarom vindt dat hij/zij het eigenlijk heel erg goed doet. Als we een klein beetje ons gezonde verstand gebruiken weten we allemaal dat zoveel mogelijk bewegingsvrijheid (zonder ruiter) erg belangrijk is voor een paard. Maar soms hebben we te maken met omstandigheden en onszelf waardoor we dingen doen die eigenlijk niet helemaal "paardenwelzijnsvriendelijk ;) " zijn. Een bit, wedstrijd, trailer, lang op stal, sporen, hulpteugel en weet ik veel wat er allemaal nog meer te benoemen is. En soms willen we het gewoon niet helemaal "paardenwelzijnsvriendelijk" doen.

Dat zie ik bij mijzelf ook. Als ik wat meer moeite zou doen, dan kan ik mijn boxen in de winter open laten, een draad of hek over de tuin spannen en dan kunnen mijn paarden 24/7 buiten of binnen wanneer ze dat zelf willen. Maar ik wil graag een nette tuin, een schone straat, mijn weiland in de winter knap houden, mijn auto achterom kunnen rijden, enz, enz dus mijn paarden gaan in de winter 's nachts op stal in een box. Terwijl ik er 100% van overtuigd ben dat ze de eerste alinea veel leuker zouden vinden en ook beter voor ze zou zijn.

Hypocriet? Ja een beetje wel, maar zoals ik het nu doe past het mij nu eenmaal net even beter. En zo heeft iedereen zijn redenen waarom ze doen wat ze doen.

Het gaat om de excessen zoals babootje al gezegd heeft.

Ruitje denkt er gewoon over na en start een eerlijke discussie +:)+ .

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:19

maralyn schreef:
Tendance schreef:
Sterker nog, mijn paard zou ongelukkig zijn 24/7 op de wei.
Na 5 uur staat hij aan het hek.... wil aandacht.... Mag ik naar binnen?
Om vervolgens dichtbij het hek te blijven grazen. Stel dat vrouwtje me komt halen.
En als hij wel de zin vindt om weer verderop te grazen en ik kom eraan, dan komt hij is volle galop aanzetten.
En nee, niet voor voer, want dat krijgt hij niet van mij.

Dit is elke dag t zelfde dus routine.
Hier deden de paarden dat ook.

Onze is ook nu dag en nacht buiten. En ongelukkig?? Eerder gewoon onwennig de eerste week.
Nu weet ze niet beter.

Zeg ik niet mee dat je dat moet doen.. maar this onzin... het willen van iets

Nee, hij is het na 5 uur ongeveer zat.
Niet routine, want de ene dag gaan ze om 4 uur naar binnen, de andere om 5, weer een ander om 6.
Maar meneer vindt het gewoon eigenlijk na een paar uur al wel zat.
Stopt dan ook met grazen.
Dan heeft hij wel even genoeg ofzo.

Heeft echt niets met routine te maken, want zoveel routine is er hier niet. Of mijn paard is de enige hier op stal met routine, dat kan natuurlijk ook, maar daar geloof ik niet in.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:45

Tendance schreef:
Superpony, er is hem niets aangeleerd. Hij krijgt nooit voer aan het hek of aandacht van wie dan ook. Er gaan op dat moment ook geen paarden naar binnen of worden gereden.
Ze gaan altijd pas eind van de middag naar binnen, maar hij staat daar soms om half 1 of 2 uur bijvoorbeeld al.
Aangeleerd gedrag moet ergens door gevoed worden en dat aspect is er niet.
Vaak zie ik hem staan als ik bijvoorbeeld met de auto naar de supermarkt ga, dus hij heeft ook niet in de gaten dat er iemand in de buurt is.
Heb dit nooit eerder met een paard meegemaakt en geloofde er ook nooit in, maar met hem kan ik het gewoon niet ontkennen.

En genegeerd wordt het al 2 jaar, maar het verandert niet.

Je paard vraagt om misschien een dutje te doen in de stal, of wat hooi te eten, en wil daarna weer naar buiten. Maar die keuze wordt hem ontnomen.
Hij staat er echt niet voor niets met zijn vraag; maar hij krijgt geen antwoord. Pas eind van de middag.
Paarden hebben een eindeloos geduld.

Du moment dat mijn paard 24/7 buiten kon zijn met schuilstal en vriendje was het goed. Bij de vorige stallingen moest hij echt wennen, maar nu was hij gelijk thuis. En hij gaat nooit meer anders gehuisvest worden zolang ik hem mag hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:15

De post van Maura is interessant.
en die over de wetgeving in Zweden ook...

Wat ik erg jammer vind in Nederland is dat de meningen zó uiteenlopen, dat we blijkbaar niet in staat zijn basisregelgeving op te stellen (om - om te beginnen, zoals Babootje zegt, de grootste excessen er uit te halen). De één vindt het direct veel te ver gaan, de tweede vindt het lang niet ver genoeg gaan en de derde roept dat controle en handhaving toch niet mogelijk is.

Dus waarom niet beginnen met een aantal simpele basisregels zoals in Zweden?
Bijvoorbeeld: paard moet per dag minstens 4 uur vrij kunnen bewegen, mag niet alleen staan en een (nieuwe??) stal moet aan bepaalde maten voldoen.

Dat zijn geen waanzinnige regels (toch) - en je zou kunnen kijken of zoiets helpt om het paardenwelzijn te verbeteren. Evalueren en bijstellen na 2 jaar ....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:25

Floortz, wat is er goed aan 24/7 buiten?
Ook dat is geen natuurlijke omgeving voor een paard.
Een paard in de wildernis zou km kunnen trekken om een juiste plek bij het op dat moment aanwezige weertype te kiezen. In een weiland, zelfs voorzien van schuilstal zul je een paard dit nooit kunnen bieden.
Een paard staat dan net zo goed opgesloten.

En mijn paard wil niet naar binnen voor zijn hooi. Mijn paard is helemaal niet gek op hooi.
Je zou voor de aardigheid eens moeten komen observeren! Mijn paard vindt het echt leuk om aan het werk te gaan.

Hij heeft in het verleden 2 maanden 24/7 buiten gestaan en at na verloop van tijd niets meer.
Een paard is geen wild dier meer. Het moment dat ze in handen gekomen zijn van mensen, zijn ze afhankelijk geworden.
Ik geloof niet in 24/7 op stal, maar ook niet in 24/7 op het land, zolang het land geen grote oppervlakte heeft van meerdere vierkante km's.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:23

Tendance schreef:
Ik geloof niet in 24/7 op stal, maar ook niet in 24/7 op het land, zolang het land geen grote oppervlakte heeft van meerdere vierkante km's.

Kan ik hieruit opmaken dat ieder paard het beste af is met overdag naar buiten en in de avond/nacht op stal?
( in Nederland bedoel ik dan).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:28

Kendra schreef:

Wat ik erg jammer vind in Nederland is dat de meningen zó uiteenlopen, dat we blijkbaar niet in staat zijn basisregelgeving op te stellen (om - om te beginnen, zoals Babootje zegt, de grootste excessen er uit te halen). De één vindt het direct veel te ver gaan, de tweede vindt het lang niet ver genoeg gaan en de derde roept dat controle en handhaving toch niet mogelijk is.

Bijvoorbeeld: paard moet per dag minstens 4 uur vrij kunnen bewegen, mag niet alleen staan en een (nieuwe??) stal moet aan bepaalde maten voldoen.

Dat zijn geen waanzinnige regels (toch) - en je zou kunnen kijken of zoiets helpt om het paardenwelzijn te verbeteren. Evalueren en bijstellen na 2 jaar ....

Als het in Zweden lukt zou dat in ons bureaucratische landje toch ook moeten lukken (?).

Vind het wel iets om serieus over te brainstormen eerlijk gezegd.

Oa omdat ook ik van mening ben dat er behoorlijk wat te verbeteren/behalen valt.
Zo heilig zijn we met z'n allen in Nederland nou ook weer niet.
Op het gebied van paardenwelzijn....

In een oud topic werd dit punt reeds aangehaald. Lijkt deels een terugkerende vraag...

[VSW] Nieuwe regelgeving zweden paardenhouderij-straks ook in nl?
Laatst bijgewerkt door cissie op 12-11-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:35

cissie schreef:
Tendance schreef:

Kan ik hieruit opmaken dat ieder paard het beste af is met overdag naar buiten en in de avond/nacht op stal?

Die van mij hebben een serieus grote schuilstal, een megapaddock en een relatief klein land vanwege dat ze daar vooral dik van worden. Ik denk dat dit ideaal is voor het gemiddelde paard, het is ook erg leuk om ze te zien scharrelen. Eten in de wei, drinken helemaal voorin. In de schuilstal voor regen/schaduw en dan weer de paddock in om te dutten.

Aan de andere kant zou ik een nacht (max. 8 uur op stal )ook wel oke vinden. Maar heb er drie die alledrie het duidelijk niet leuk vinden dus dan maar naar buiten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:17

Ik denk inderdaad dat het al een hele verbetering is als alle paarden minimaal 4 uur los komen.
Voor mij is dat te weinig. Maar ik denk dat veel paarden er mee geholpen zijn.
Daarom ook mijn optie van x aantal vierkante meter droge paddock/ wei per paard moet er aanwezig zijn.
Plaatsen waar 50 paarden staan met twee paddocks weten we allemaal wel dat een dagdeel niet gehaald gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:31

bruintje123 schreef:
Ik denk inderdaad dat het al een hele verbetering is als alle paarden minimaal 4 uur los komen.
Voor mij is dat te weinig. Maar ik denk dat veel paarden er mee geholpen zijn.
Daarom ook mijn optie van x aantal vierkante meter droge paddock/ wei per paard moet er aanwezig zijn.
Plaatsen waar 50 paarden staan met twee paddocks weten we allemaal wel dat een dagdeel niet gehaald gaat worden.

Grappig, want mijn eerst reactie hierop is 'Tjee, dat is VEEL te weinig' maar als ik het laat bezinken, ben ik het hier eigenlijk mee eens. Kijk, voor mijn idee vind ik 4 uur per dag bizar en veel te weinig: dat is nog steeds 20 uur verplicht op stal. Maar de regelgeving moet ergens beginnen, en als ik zie hoeveel plekken er zijn waar een paard de stal helemaal niet uit komt of nog geen uur per dag, denk ik dat er alleen maar dieren gebaat zijn bij een dergelijke regelgeving. Natuurlijk, ik zou het liefste zien dat elk paard mag kiezen: schuilen, open plek, droge voeten, voldoende ruwvoer, etc, maar dat is met de huidige stand van zaken niet realistisch. Maar met een beleid als hierboven genoemd (minimaal 4 uur los buiten, voor elk dier een droge plek mogelijk als ze buiten staan) is er in elk geval een begin, waarmee veel paarden er alleen maar op vooruit gaan.

bruintje123

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:37

Precies dat!

Als je ziet hoeveel 24/7 binnen of met geluk 23/7 binnen paarden er zijn is dat alvast een erg mooi begin.
Dan kan er van de paddock ook een ochtend en middag groep naar buiten dus alweer iets makkelijk realiseerbaar.

En ja ik besef me dat er dan op termijn stallen moeten sluiten.
Maar laat ik daar niet wakker van kunnen liggen.
Boeren bedrijven die niet aan steeds vernieuwde eisen voldoen moeten dat ook.
Terecht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:15

ik zou dt ook een mooi begin vinden. Een minimumstandaard voor vrije beweging/uitloop buiten. Net als de minimummaat voor een dichte stal, een minimum oppervlakte per paard voor een uitloop/paddock (bijvoorbeeld 100 of 150m2 per paard) Alles wat meer is, is een plus. Daarmee kunnen stallen zich onderscheiden. Net als met die goede bodems en binnenbak, uitrijdmogelijkheden etc.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:22

Helaas we kunnen er nog zolang over discussiëren ik ben bang dat die regels er voorlopig of misschien wel nooit gaan komen! Als t uitgangspunt 4 uur verplicht vrije beweging beoogt kunnen er zo veel bedrijven gaan sluiten dat zou een ware strop worden voor vele! Deze zullen er alles aan doen dit te voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:25

pol1 schreef:
Helaas we kunnen er nog zolang over discussiëren ik ben bang dat die regels er voorlopig of misschien wel nooit gaan komen! Als t uitgangspunt 4 uur verplicht vrije beweging beoogt kunnen er zo veel bedrijven gaan sluiten dat zou een ware strop worden voor vele! Deze zullen er alles aan doen dit te voorkomen!

Kan je nagaan hoe slecht het gesteld is met de paardenwereld ;(

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:50

Kendra schreef:

Gelukkig hebben we vrijheid van meningsuiting. Deze vrijheid komt ook met een grote verantwoordelijkheid. Toevallig Sylvana met Trump gezien bij DWDD? Omdat de een het zegt, zegt de ander het en daarna vindt een derde dat het waarheid is. Ik vind de media een zeer slecht voorbeeld geven, geld is uiteindelijk belangrijker dan de waarheid.

Het lijkt mij echt onverstandig om te gaan experimenteren met regelgeving. Bij het in werking treden gaan onze viervoeters massaal de frikandellen in en na 2 jaar had dat toch niet gehoeven. Ik krijg er nu al kippenvel van. Overigens is het systeem sterk gebaseerd op sociale controle, ik kijk dan even hoe we in Nederland de hinderwet vaak inzetten om eigenlijk gewoon ordinair de buren te treiteren. Nederland is geen geen buitenland en het buitenland geen Nederland. Zo zijn er bijvoorbeeld landen waar geen werkloosheid is en er is zelf een land dat geen donoren te kort komt voor organen.

Hoe dan wel? Regelgeving heeft geen zin zonder een maatschappelijke visie, toon leiderschap en maak die visie. De huidige problemen ontstaan volgens mij grotendeels vanuit onwetendheid en traditie. Door te verplichten dat de houder van dieren aantoonbaar kennis moet hebben van het dier gaan we beide oorzaken te lijf. Slowly, dat dan weer wel. Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd.

Vergeet niet dat jouw viervoeter ( ..... of goudvis ) nu al een veel beter leven heeft gehad dan het stukje geïmporteerde vlees dat op jouw bord ligt. Tenzij je vegetariër bent natuurlijk.\

pol1 schreef:

Dat is wel heel erg negatief. Kijk eens om je heen.
20 jaar geleden was je idioot als je een rookvrije werkplek wilde. Tegenwoordig gaat die zielepoot die nog rookt naar buiten omdat het hem niet lukt om te stoppen met roken. De tabaksindustrie is super vermogend met een zeer sterke politieke lobby , toch roken we steeds minder door de veranderingen en de maatschappij en de regelgeving.

Dat het naar iemands mening niet snel genoeg gaat is niet het probleem van de samenleving. De (te) snelle veranderingen wel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:43

NikkiDeKerf schreef:
pol1 schreef:

Kan je nagaan hoe slecht het gesteld is met de paardenwereld ;(

Daar heb je helemaal gelijk in!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:47

Ik ben al blij dat steeds meer mensen andere keuzes voor hun viervoeters maken en vaker bijvoorbeeld de binnenbak opgeven en meer kiezen voor t geluk van hun paard! Vroeger ging ik veel meer voor mijn eigen luxe nu zal ik altijd kijken wat ik kan doen om t mijn paarden zo fijn mogelijk te laten hebben! En ik merk dat steeds meer mensen deze keuzes gaan maken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:09

Gingerale schreef:
Ruitje, is het een zorg van jou of een hoop, dat er over 50 jaar geen paardensport meer wordt beoefend? Voor mij is het echt overduidelijk het laatste namelijk. Ik hóóp met heel mijn hart dat we over een tijdje terug kijken naar deze tijd, en ons met het schaamrood op de kaken afvragen waar we toch in vredesnaam mee bezig waren... Paardensport beoefen je puur en alleen voor je eigen plezier. Je paard ophokken, eenzame opsluiting op postzegelweilandjes 'gunnen', of in veel te kleine paddockjes met teveel paarden tot elkaar veroordelen met alle onrust en stress tot gevolg, het gesleep naar wedstrijden, dwingen tot het springen van hindernissen, dressuuroefeningen eruit wringen, noem maar op. Alles, maar dan ook alles hieraan, is puur en alleen voor óns belang. Die uitzonderingen die ogenschijnlijk niet met andere paarden overweg kunnen of smelten in een regenbuitje, zijn het product van een fokfout of een socialisatiefout in hun eerste jaren, of beide. En dus tot stand gekomen uit menselijk handelen en onwetendheid. Alles wat we doen in de paarden'sport' komt absoluut niet ten goede van het wezen paard, niet op mentaal en zeer zeker niet op fysiek vlak. Dit alles doen we puur en alleen omdat wíj dat zelf willen, no matter what.... Zolang eer en centen 1 op 1 verbonden zijn met paarden'sport', zal dit altijd in zekere mate in stand worden gehouden. 100% altruïsme is helaas geen wijdverspreide menselijke eigenschap, dus zullen we in de omgang met elkaar en onze dieren, altijd in zekere mate egoïstisch blijven handelen. Om te voorkomen dat dit ten koste gaat van het dierenwelzijn, mag paarden'sport' van mij dus verboden worden.

niets aan toe te voegen....ik maak mij er ook schuldig aan....hok ze snachts op zodat ze droog kunnen liggen.Met dekentje op als het koud is.Wel overdag naar buiten.Er op zitten doe ik niet meer,ik beleef genoeg plezier aan het verzorgen.Paardensport mag van mij gisteren verboden worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:14

cissie schreef:
Tendance schreef:

Dat vind ik wel. In ieder geval in de winter.
Er zullen paarden zijn, die prima dag en nacht buiten kunnen staan, maar in de winter vind ik dit toch een ander verhaal.
De aanpassingen die een paard in de winter in het wild kan doen, kunnen wij onmogelijk voor ze nabootsen.

Om te verduidelijken waarom sommige paarden ook in de zomer niet 24/7 buiten moeten:
Mijn paard kan bijvoorbeeld maximaal tot een uur of 7 buiten staan. Daarna komen er beestjes waar hij echt enorme last van heeft.
Jeuk is erger dan pijn zeggen ze dan.
Stal moet wel ruim genoeg zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:24

Ik heb er momenteel 2 24/7 buiten.
Ik heb er ook 2 die in de nacht naar binnen gaan.

Die twee buiten hebben wel een 8x5 meter grote schuilstal met hooi en 1,5 hectare droge wei.

Een van die paarden die binnen staat wil echt binnen. Pas als het donker is.
Maar de nacht buiten wil hij niet.
Oke dan niet.

Dus kijken naar het individu blijft nodig.
Maar paarden ophokken 24/7 wil er echt geen een.
Net zo min als niet steeds in de modder.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:48

24/7 buiten is 24/7 buiten. Een uitgebreide schuilstal is niet daadwerkelijk buiten.
Er zijn hier in de buurt echt mensen, die de paarden 24/7 buiten hebben met een plankje als schuilstal of een schuilstal waarvan de bodem niet droog is.
Er is geen enkel paard die daar zou moeten staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:53

Ja een goede schuilstal is ook 24/7.
Maar ook iets wat noodzaak is vind ik.
Overigens ook overdag in de zomer.
Hier gaan ze alle vier schuilen voor dazen.

Ik ben misschien best extreem op dit gebied.
Maar als je een paard houdt ben je niet klaar bij de aanschaf.
Een paard hoort goed te staan.
En ik begrijp dat iedereen wat anders bedoeld bij goed.
Maar stiekem in ons hart weten vele het wel.
Maar om egoïstische reden doen ze anders.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:55

@Tendance:
Maar welke aanpassingen in de winter welke een paard in het wild doormaakt kunnen we toch ook niet opvangen door een stal aan te bieden?
Of begrijp ik het verkeerd...?

Voor mij gaat het erom dat een paard droog, uit de wind en tochtvrij kan schuilen.
Dat kan door ze in een stal te zetten, maar een gedegen schuilstal bied dezelfde voorziening.
Alleen zit er geen deur in.....

Daarmee wil ik niet zeggen dat ieder paard gebaad is bij 24/7 buiten. Ook niet als de voorzieningen goed zijn...dat begrijp ik.