[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:33

Longeren mag inderdaad geen pushen zijn. Maar tussen pushen en een keertje duidelijk zijn zit een groot verschil. Dat kan ik vanaf hier niet inschatten. Of mss is het geen geschikte hulpteugel voor hem. Ik vind dit specifiek te lang duren. Dat is voor een paard vaak minder prettig ook.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 00:53

Willekes - Hij komt elke dag in de winter buiten met zijn vrienden in de paddock. Hij vindt een schimmel en een fries heel erg leuk en volgens mij zijn het maatjes. In de zomer staat hij van kwart over 8 's morgens tot 6/7 uur 's avonds in de groepsweide. Je kon ook kiezen om hem alleen in een wei te zetten, maar ik heb liever dat hij in de groepsweide komt want dan kan hij spelen met zijn vrienden.

poes - Ik zal de volgende keer consequenter zijn en als hij dan aangeeft dat hij het echt niet leuk vindt/snapt dan is de longeerhulp niks voor hem. Ik wil een longeersingel aanschaffen, maar daar moet ik eerst voor sparen. Misschien is het longeren met bijzettouwtjes wel wat voor hem.

Ik moet wel erbij vermelden dat we nog maar 6/7 keer echt met de longeerhulp bezig zijn geweest. Ik heb een lange tijd niks kunnen doen (rijden, longeren, losgooien, etc.) omdat echt alles bevroren was op zijn vorige stal en het een ijsbaan was. Daarvoor heb ik hem denk ik 3/4 keer met de longeerhulp gelongeerd. De eerste keer durfte hij er niet mee te lopen, alleen achteruit of opzij. Pas de 3/4e keer durfte hij ermee te lopen en dan ook in een cirkel om mij heen. De longeerkraal waarin ik toen longeerde was vierkant, nu is hij rond waardoor het voor hem misschien makkelijker is om rond te lopen (?) omdat de kraal al rond is.
Op zijn nieuwe stal heb ik hem nog maar drie keer gelongeerd met de longeerhulp en vind ik het knap van hem dat hij al een stukje heeft gedraaft want het ziet er echt uit alsof hij er moeite mee heeft.
Misschien kan ik de volgende keer vragen of iemand het wilt filmen.

Ik vind het heel erg fijn dat je je mening deelt want daar heb ik echt wat aan en daar kan ik ook wat mee en daar leer ik van :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:58

Mocht je een filmpje willen kunnen plaatsen? Dat geeft vaak een beter beeld :j longeersingel + touwtjes zijn geen grote investering en de mogelijkheden zijn enorm. Werk ik zelf graag mee. Verder gebruik ik de longeerhulp niet graag. Grijp eerder naar chambon, gogue of dubbele longe. Of niets :D heel erg afhankelijk van het paard!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 01:14

Voor mij is dat even sparen, maar dat komt wel goed :)
De volgende keer ga ik vragen of iemand het wilt filmen en dan zal ik het hier gelijk plaatsen.
Ook ga ik wat filmpjes kijken waarin uitleg wordt gegeven hoe je longeert met bijzettouwtjes, zodat ik wel al wat kennis heb.

--

Ik wil trouwens wel even erbij melden voor alle volgers/meedenkers/tipgevers dat ik het super fijn vind dat iedereen meedenkt en mij en Ducky probeert te helpen. Echt bedankt! :)

Ook wil ik zeggen dat Ducky echt heel erg lekker in zijn vel zit. Ik heb hem nog nooit zo blij gezien. Hij komt lekker bij je knuffelen, heeft plezier met zijn vrienden en is heel erg lief tegen andere mensen. Hij eet gewoon al zijn eten en komt elke dag (bij wijze van spreken) een beetje aan kwa gewicht. Hij is echt super lief en doet alles voor je. Ik wil ook echt het beste voor hem want ik zou echt alles voor hem doen. Hij is mijn maatje en we hebben in een halfjaartje tijd een goede band opgebouwd. Het is jammer dat het opstijgen zo'n probleem is, maar ik probeer oplossingen te bedenken.

De grondwerk lessen zitten bij de lessen die ik vanaf volgende week ga krijgen en dat vind ik ook heel erg leuk. Als we zelf grondwerk doen dan gaat dat heel erg goed. Hij volgt me overal naartoe, stopt wanneer ik stop, als ik mijn hand opsteek en naar hem toe loop dan gaat hij achteruit, als ik wil dat hij blijft staan dan blijft hij staan en komt hij pas naar me toe als ik kom maar zeg.

Het rijden gaat ook steeds beter. Ik moet toegeven dat we niet veel gereden hebben op zijn vorige stal en dat ligt ook echt veel aan mij. De bak lag aan een drukke weg en elke keer heb ik onbewust gespannen gereden omdat hij al sinds de eerste keer steeds schrok en wegsprong/rende. Dan geef ik niet de bak de schuld want ik weet zelf dat ik erg onzeker ben en zelfs als ik mezelf zeker voel dat er ergens in mij toch onbewuste spanning zit en dit overgegeven wordt aan Ducky.

Ik merk dat ik mezelf zekerder voel op Ducky zijn nieuwe stal merendeels doordat Ducky zo ontspannen en rustig is en ook omdat beide bakken (binnen en buiten) niet aan een drukke weg liggen en ook sowieso geen drukte hebben. Ik heb gemerkt dat Ducky daar helemaal niet van houdt. Hij voelt zich veel fijner in de stal waar hij nu staat. Lekker alleen, geen ander paard dat heel de tijd zijn eten afpakt, etc. Als hij naar buiten kijkt dat kijkt hij zo naar zijn buurman en buurvrouw.
Ducky is ook een paard dat als hij wilt knuffelen dat hij naar je toe komt. Hij houdt niet van directe confrontatie. Dus als hij wilt komen knuffelen dan gaan we lekker knuffelen en anders dan laat ik hem gewoon met rust. Dan doe ik gewoon mijn ding maar ga ik hem niet geforceerd aaien over zijn hoofd als hij dat helemaal niet wilt.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:51

Ik heb lang getwijfelt of ik dit filmpje wel of niet hier zou plaatsen, maar ik doe het toch.

Ik weet dat mijn houding nog niet goed is, er heel veel verbeterd moet worden en dat eigenlijk nog niks goed is, maar dit is waar we nu mee beginnen.

(Mijn moeder heeft dit filmpje gemaakt gewoon zodat ze een filmpje heeft van mij en Ducky)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:29

Wat ik echt het mooiste aan jou vind is dat je zo jong bent en echt constant beter wil worden. Dat is het belangrijkste als paardeneigenaar, dat je altijd verbetering wil voor je paard :)

Hoe ging het opstappen? Hij is in ieder geval met rijden braaf!!

Op dit moment 'draagt' Ducky niet. Zelfs zo weinig dat hij soms achter niet rad lijkt. Toen hij bij ons vandaan kwam was hij echt een stuk dragender en ronder ingesteld. Dat je daar de kennis nog niet voor heb om onder het zadel te kunnen is niet heel erg, maar je zal met de longeerhulp echt even moeten gaan doorzetten. Op die manier gaat hij leren dragen en ontspannen en zal hij meer kunnen dragen. Hij loopt nu alsof hij voor het eerst gewicht op zijn rug heeft. Ik zal nog een filmpje opzoeken wat dit wat beter uitlegt :)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 21:45

Dankje! :)

Een meisje heeft hem vastgehouden en toen ben ik opgestegen. Het ging eigenlijk heel goed, hij sprong niet weg of iets. Ik heb hem gelijk een snoepje gegeven toen ik op hem zat.

Hij is echt heel erg lief met rijden. De beenhulpen begrijpt hij ook steeds beter :)

Ik merk het met rijden dat hij niet draagt, het voelt heel erg anders. Dat deed hij een maand geleden nog wel dus misschien komt het omdat hij moet wennen aan mij? Ik ga er in ieder geval echt mee aan de slag, want het lijkt mij voor hem ook fijner als hij gewoon ontspannen kan lopen. Met het uitstappen strekte hij wel een paar keer zijn hals en sjokte hij er maar een beetje bij.

Morgen ga ik longeren met de longeerhulp en ga ik proberen hem ermee te laten draven. Ik zal gewoon net zolang doorgaan totdat het lukt. Misschien niet leuk voor hem maar als het zo een keer lukt, dat hij het de andere keren dan misschien dan wel begrijpt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:02

Heb je een longeerhulp die je langer kan maken? Stel hem dan gewoon eerst langer in en maak hem steeds iets korter.

Nu ik Ducky zo zie lopen denk ik dat het niet is dat hij de longeerhulp niet begrijpt maar dat hij het bijna niet 'kan' .

Hij zal dragend lopen op dit moment echt heel erg moeilijk vinden. Je ziet dat hij op het filmpje eigenlijk zichzelf red door zijn hoofd omhoog te doen en achter niet zijn benen onder zijn lijf te zetten. Hij moet juist andersom gaan werken.

Ik vind het allejezus knap dat hij met jou in galop is geweest onder het zadel. Dat zal voor hem echt een prestatie zijn nu.

Ik kan mij voorstellen dat hij heel anders voelt dan in het begin! Goed dat je dat voelt en dat je er wat mee wil doen, als je zo nog een paar jaar doorrijd krijg je problemen met zijn rug en dat zou zonde zijn. Je weet nu dat hij een paar maanden geleden met andere training wel zo liep dus je moet nu vooral even qua training daar op terug willen komen.

Is de instructeur van je vorige stal niet zo bezig geweest met de ontspanning opzoeken :) ?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:40

Ik heb de longeerhulp op zijn langst.

Ik weet alleen niet wat ik dan nu anders doe. We doen eigenlijk nog precies hetzelfde als wat we eerste deden alleen dan op een andere stal. Veel longeren en een paar keer per week rijden. Het rijden zal nu meer worden, maar ik wil niet rijden als hij er last van heeft dat ik op hem zit want ik wil niet dat hij pijn heeft. Dat vind ik helemaal niet leuk. Dus weet ik weer niet wat ik het beste kan doen.

Volgende week heb ik in ieder geval mijn eerste les want dan is mijn instructrice terug en dan zal ik het met haar erover hebben wat we kunnen doen.

Op mijn vorige stal zijn we eigenlijk helemaal niet bezig geweest met ontspanning. We hebben veel geoefend met draven en galopperen en normaal rechte lijnen lopen.

We hebben ook echt al hele stukken gegaloppeerd linksom en al een paar rondjes rechtsom.
Maandag heb ik ook linksom een half rondje gegaloppeerd en daar leek hij geen moeite mee te hebben. Hij voelde toen ook anders dan vandaag met rijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:07

Zeg wat is dat met dat getwijfel over wel of niet plaatsen? Jullie zijn super leuk samen!!

Klein beetje voorwaartser en idd meer op eigen benen en dan heb je hem.

Je bent duidelijk heel lief :) alleen maar goed hoor!! Ook leuk om te horen dat je hem zo leuk vindt.

Ben benieuwd hoe je hem rijdt met les. Maar jij komt er wel hoor.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 23:32

Dankjewel, dat is heel lief! :D

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:01

Vind het super leuk om te lezen dat het goed gaat in het grondwerk! Toen ik bij jullie was heb ik ook aan Duck zijn nek gevoeld, stond veel spanning op en ik denk dat hij dat ook laat zien onder het rijden door niet te ontspannen, Topshot heeft dit ook gehad en doormiddel van geduld en het oefenen met longeren & rijden komen ze vanzelf naar beneden. Ik zal al heel trots zijn op waar het punt waar jullie nu zijn :o, ik ben al heel trots op jullie!

Ik nodig je nog steeds uit om een keertje naar mij toe te komen en een rondje op Top te doen wat ik toen zei.. Ik denk dat je heel veel herkent en dat dan ook weer op Duck kan toepassen!

De stal ziet er wel fijn uit hoor, die binnen bak ben ik wel jaloers op :P. Ik kom ook snel weer foto's maken want was fan van Duck voor me lens!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 01:34

Dankjewel <3

Dat zou ik super leuk vinden! We moeten echt weer een keer afspreken bij jou en bij mij :). Echt vervelend dat we het elke keer zo druk hebben met van alles. Maar de zomer komt er sowieso aan :) Snel afspreken!

Zijn nieuwe stal is echt super fancy :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:16

Ik vond nog wat foto's van Ducky bij ons toen hij voor het eerst door een 13 jarige meid gereden werd. Kijk, Cer rijd natuurlijk al jaren honderden paarden, dus daar foto's van plaatsen is misschien niet zo'n eerlijke vergelijking maar ik denk dat je jezelf redelijk kan vergelijken qua kunnen met Sil.

Afbeelding
Wat je hier ziet is dat Ducky wel verbinding heeft met de hand, hij loopt niet ' in de krul' ,of helemaal dragend, maar dit is wel de basishouding waar hij weer naartoe moet. Als jij een engels geschoolde instructeur had, heeft die waarschijnlijk een beetje jou les gegeven volgens het principe: als je maar los laat van voren, dan zakt hij er vanzelf in. Dat werkt niet geheel zo bij dravers.
Afbeelding
Op deze foto zie je wat eigenlijk zijn basishouding in draf zou moeten zijn. En dan kijk ik hier niet eens naar zijn hoofdhouding, die zou nog lager mogen. Maar wel naar hoe hij achter onder treed. Hij draagt hier al redelijk.
Afbeelding
Hier zie je dat hij er al meer inzakt van voren.

Ik denk dat je deze foto's aan je instructeur moet laten zien en even moet vertellen dat hij dus 6 maanden geleden dit niveau had en dat ze iets anders moeten gaan rijden. Als je Ducky los blijft laten van voren, dan gaat hij niet vanzelf zakken. Je zou ook eventueel je martingaal er nog iets meer bij kunnen pakken als je dat zelf moeilijk vind.
Een draver gaat zelden ' vanzelf' naar beneden.

Maar nogmaals, ik vind je nog steeds een super baas en zoveel als jij wil leren, zo zou iedereen er in moeten staan!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:12

Wel een verschil met hoe hij nu loopt inderdaad. Maar jullie zijn zeker een leuk team en je bent super gemotiveerd dus alle vertrouwen in jullie!

Betreft het 'los' laten van voren en niet gaan zakken ben ik het niet helemaal eens dat dat voor elk paard of draver geldt. Mijn draver reageert namelijk slecht op een longeerhulp of teveel contact van voren. Gaat dan of teveel in de krul en achter de teugel of vol tegen de druk in. Door hem recht te richten komt hij wel degelijk vanzelf naar beneden naar de ontspanning en aanleuning toe. Ik rijd hem volgens de klassieke rijkunst (GEEN academische).

Maar Ducky is wel op die manier opgeleid bij Cathy en reageert er zo te zien wel goed op, dus denk dat het voor hem wel zal werken. Beetje vertrouwen krijgen ook in jezelf! :)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:14

De foto's zijn heel hulpvol, dankje :) Ik snap nu wat je bedoelt. Vanmiddag is er een bokker geweest en zij heeft mij geholpen met opstijgen en rijden. Haar tips waren heel leerzaam. Contact en voorwaarts, want ik merkte zelf dat als ik Ducky meer been gaf dat ik contact kreeg met hem. Ik weet niet hoe ik het uit kan leggen.
Ik ga er zeker mee aan de slag want het heeft echt geholpen :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:23

Goed om te horen TS! Want als je eenmaal weet hoe t voelt kun je er ook makkelijker naar toe werken :)
Ik blijf jullie iig wel volgen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:31

Dankje en leuk! :D

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:34

Ik bewonder je doorzettingsvermogen en rust en tijd die je neemt!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:43

Dankjewel dat is lief! <3

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:39

darkadia schreef:
Wel een verschil met hoe hij nu loopt inderdaad. Maar jullie zijn zeker een leuk team en je bent super gemotiveerd dus alle vertrouwen in jullie!

Betreft het 'los' laten van voren en niet gaan zakken ben ik het niet helemaal eens dat dat voor elk paard of draver geldt. Mijn draver reageert namelijk slecht op een longeerhulp of teveel contact van voren. Gaat dan of teveel in de krul en achter de teugel of vol tegen de druk in. Door hem recht te richten komt hij wel degelijk vanzelf naar beneden naar de ontspanning en aanleuning toe. Ik rijd hem volgens de klassieke rijkunst (GEEN academische).

Maar Ducky is wel op die manier opgeleid bij Cathy en reageert er zo te zien wel goed op, dus denk dat het voor hem wel zal werken. Beetje vertrouwen krijgen ook in jezelf! :)

Misschien heb ik een ander beeld van rechtrichten? Maar rechtrichten is nou juist niet los laten en afwachten tot er iets vanzelf gebeurd.

Volgens mij is het een beetje kip ei, met rechtrichten geef je zijwaarts druk met been en teugelhulp. Dat is ook gewoon druk. En imo hoort elk paard met druk om te leren gaan door naar de ontspanning te zoeken.
Als ze dus tegen de druk in gaan moet jij hem vertellen waar het comfortabel is.

Of je wacht tot ze zelf uitvinden waar het comfortabel is... En dan ben je met een draver een jaar verder omdat hij nou eenmaal jaren ergens anders gelopen heeft. En dan denk ik, waarom zou je een tijdlang ploeteren als je het op deze manier binnen 2 weken comfortabel heb voor een dier?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 07:26

Engels geschoold moet niet het probleem zijn. Gewoon contact opnemen, voorwaarts rijden en op eigen benen (wat niet hetzelfde is als loslaten). Als je dat hebt kun je eens een beetje gaan spelen met rechtrichten op een grote volte en dan met begrenzing werken. Met losse teugel zal geen enkel paard correct gaan lopen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 19:24

Gisteren heb ik weer gereden en heeft hij met het uitstappen een heel rondje door de bak ontspannen gelopen :) Het is nog niet alles, maar een begin.

We krijgen zaterdag in plaats van vrijdag les omdat ze dan niet kan.

Vandaag is Ducky 7 geworden *\o/* *\o/*

Ik heb een taart voor hem gemaakt van appels, peren, wortels en muesli. Hij vond het lekker! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:42

Leuk verwende aap is het wel hoor !

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:24

Gefeliciteerd voor de knapperd! Fijn dat je weer lekker kan rijden Maxime :o