Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amgelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:06

mrie schreef:
Het is niet persé de leeftijd van een paard waardoor ik verkoop wat zielig vind. Ik vind het zielig als zo'n beest braaf al jaren in de dressuur loopt het nu niet meer bij kan benen en dus weg moet omdat ruiter hogere ambities heeft. Toch een beetje stank voor dank vind ik dan.
Het doet me een wenkbrouw optrekken, maar moe wordt ik er niet van hoor....

Maar hoeveel last heeft een paard er nu daadwerkelijk zelf van als hij verkocht wordt? Weet een paard überhaupt wel dat hij verkocht is.. Als ik straks 3 weken op vakantie ben worden mijn paarden door iemand anders verzorgd, en als mijn hooibaal soms ineens op een andere plek staat herkennen ze hun stal niet meer. Denken ze dan werkelijk 'chips, nu zijn we verkocht' ? Ik geloof graag dat mijn paarden van mij houden na 14 jaar samen zijn, maar de harde werkelijkheid is dat ze naar iedereen hinneken die ze voer geeft, en uiteindelijk een vreemd iemand weer net zo in vertrouwen gaan nemen als ze bij mij destijds hebben gedaan. Neemt natuurlijk niet weg dat een structuur altijd gewenst is bij paarden, dus als die veranderd zullen ze vast wel even van slag zijn, en ik geloof ook wel dat paarden best een voorkeur voor personen kunnen hebben. Maar ach, wie heeft dat niet?

bruintje123

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:17

Ik vind het verkopen niet zielig. Waar ze brok en aandacht van krijgen is hun maatje.

Verhuizen van een oud paard vind ik wel sneu. Ik heb toch wel gezien dat die zich minder snel aan kunnen passen.
Uiteraard tijdens dit schrijven zie ik in gedachte hieronder al de reacties: die van mij deed dat prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:31

Amgelo schreef:
mrie schreef:
Het is niet persé de leeftijd van een paard waardoor ik verkoop wat zielig vind. Ik vind het zielig als zo'n beest braaf al jaren in de dressuur loopt het nu niet meer bij kan benen en dus weg moet omdat ruiter hogere ambities heeft. Toch een beetje stank voor dank vind ik dan.
Het doet me een wenkbrouw optrekken, maar moe wordt ik er niet van hoor....

Maar hoeveel last heeft een paard er nu daadwerkelijk zelf van als hij verkocht wordt? Weet een paard überhaupt wel dat hij verkocht is.. Als ik straks 3 weken op vakantie ben worden mijn paarden door iemand anders verzorgd, en als mijn hooibaal soms ineens op een andere plek staat herkennen ze hun stal niet meer. Denken ze dan werkelijk 'chips, nu zijn we verkocht' ? Ik geloof graag dat mijn paarden van mij houden na 14 jaar samen zijn, maar de harde werkelijkheid is dat ze naar iedereen hinneken die ze voer geeft, en uiteindelijk een vreemd iemand weer net zo in vertrouwen gaan nemen als ze bij mij destijds hebben gedaan. Neemt natuurlijk niet weg dat een structuur altijd gewenst is bij paarden, dus als die veranderd zullen ze vast wel even van slag zijn, en ik geloof ook wel dat paarden best een voorkeur voor personen kunnen hebben. Maar ach, wie heeft dat niet?

Ja een paard WEET dat.
Ik kocht een manegepaard. Mijn eerste paard en ik had dat paard ruim een jaar zeer regelmatig gereden. Voor het paard was ik gewoon een van al die ruiters die je als manegepaard rond draagt.
Ik kocht dus dat paard, zette het paard in haar nieuwe stal (zelfde lokatie, zelfde gebouw, zelfde uitzicht alleen een andere plek. Het paard kijkt mij aan en je zag gewoon dat ze het wist. Kom ik de volgende dag op stal, zeg iets tegen de eigenaar en gelijk kijkt het paard mijn kant op en volgt me als ik naar haar stal loop.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:17

Ik word persoonlijk (en ik weet dat hier gigantische discussies over zijn) moe van het feit dat een eigenaar van een paard, door geldgebrek, zwangerschap, blessures, tijdgebrek, etc, dan maar een bijrijder neemt en daar een financiele bijdrage aan vraagt.

Soms kom ik echt astronomische bedragen tegen die echt meer dan de helft van het stallingsgeld betreffen want 'de bijrijder maakt ook gebruik van het tuig, dat dus eerder slijt'.
In principe betalen sommige bijrijders dus de helft van het stallinggeld mee, om op het paard te mogen rijden en het te verzorgen. Aan de ene kant moet je op maneges ook betalen, maar aan de andere kant was het in eerste instantie een hulpvraag van de eigenaar die te weinig tijd, geld of een blessure oid heeft. Dus de eigenaar is ermee geholpen, het paard krijgt bewegen, eigenaar ontvangt ook nog even cash, en blijft de volledige zeggenschap over het paard houden. Dat vind ik gewoon niet juist.
Een eigenaar kan dan nogsteeds met 1 vingerknip het paard bij de bijrijder weghalen en daar sta je dan met het beste gedrag van de wereld.

Ik vind dat als jouw paard iemand iets kan leren, en je verhuurt je paard dus eigenlijk, dat je daar best een klein bedrag voor mag vragen. Maar als jij door redenen vanuit jouzelf (dus tijdgebrek, geldgebrek, zwangerschap, blessures ed) niet meer de volledige zorg kunt opbrengen, dan vind ik niet dat je geld kunt vragen van een externe partij zonder daar een soort zeggenschap aan over te geven (deels) dus dat iemand medeeigenaar wordt en mede mag bepalen wat er gebeurt.

lijkt me moeilijk te realiseren, maar dat het niet zo kan zijn dat 1 alles bepaald terwijl er 2 betalen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:43

RoyceMack schreef:
Ik word persoonlijk (en ik weet dat hier gigantische discussies over zijn) moe van het feit dat een eigenaar van een paard, door geldgebrek, zwangerschap, blessures, tijdgebrek, etc, dan maar een bijrijder neemt en daar een financiele bijdrage aan vraagt.

Soms kom ik echt astronomische bedragen tegen die echt meer dan de helft van het stallingsgeld betreffen want 'de bijrijder maakt ook gebruik van het tuig, dat dus eerder slijt'.
In principe betalen sommige bijrijders dus de helft van het stallinggeld mee, om op het paard te mogen rijden en het te verzorgen. Aan de ene kant moet je op maneges ook betalen, maar aan de andere kant was het in eerste instantie een hulpvraag van de eigenaar die te weinig tijd, geld of een blessure oid heeft. Dus de eigenaar is ermee geholpen, het paard krijgt bewegen, eigenaar ontvangt ook nog even cash, en blijft de volledige zeggenschap over het paard houden. Dat vind ik gewoon niet juist.
Een eigenaar kan dan nogsteeds met 1 vingerknip het paard bij de bijrijder weghalen en daar sta je dan met het beste gedrag van de wereld.

Ik vind dat als jouw paard iemand iets kan leren, en je verhuurt je paard dus eigenlijk, dat je daar best een klein bedrag voor mag vragen. Maar als jij door redenen vanuit jouzelf (dus tijdgebrek, geldgebrek, zwangerschap, blessures ed) niet meer de volledige zorg kunt opbrengen, dan vind ik niet dat je geld kunt vragen van een externe partij zonder daar een soort zeggenschap aan over te geven (deels) dus dat iemand medeeigenaar wordt en mede mag bepalen wat er gebeurt.

lijkt me moeilijk te realiseren, maar dat het niet zo kan zijn dat 1 alles bepaald terwijl er 2 betalen.

Eens :j Een van mijn grootste ergernissen in paardenland.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:52

En daar wordt ik dan weer moe van. Mensen die wel op een fijn paard willen rijden. Op een super locatie. Met de fijnste spullen. Hem eigenlijk als eigen paard mogen beschouwen op de dagen dat ze rijden. Geen financiële eind verantwoording hebben en bij ziekte of blessure er zo uit kunnen stappen. En daar dan niks voor over hebben.
Oh ja en niet te vergeten. Op vakantie kunnen wanneer ze willen zonder daar iets voor te hoeven regelen.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:57

Jaaaa yess eindelijk eens mensen met verstand!!! Thank ya guys!

Jenny niks voor over hebben? Wanneer maar nodig is komen we aan. We doen werkelijk alles wat de pony nodig is. We helpen daarmee inderdaad de eigenaren inzulke situaties. Ik vind wwn bijdrage echt flauwekul. Maar het zal!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:59

Jennyj01 schreef:
En daar wordt ik dan weer moe van. Mensen die wel op een fijn paard willen rijden. Op een super locatie. Met de fijnste spullen. Hem eigenlijk als eigen paard mogen beschouwen op de dagen dat ze rijden. Geen financiële eind verantwoording hebben en bij ziekte of blessure er zo uit kunnen stappen. En daar dan niks voor over hebben.

Mwah, ik ben zelf jaren lang bijrijder geweest. Ik hoefde geen fijn paard dat alles al kon, ik hoefde geen super lokatie, spullen kocht ik meestal zelf. Als eigen paard beschouwen is leuk, maar je hebt altijd beperkingen (zoals bv niet buiten mogen rijden, niet springen oid) dus echt eigen issie niet, en geen financiele eindverantwoording hebben. Wellicht niet, maar in die tijd kan de bijrijder wss ook neit rijden en moet je nog maar hopen dat je niet de veroorzaker van het probleem/blessure bent of daarvoor wordt aangekeken. Anders kun je wel gewoon betalen.
Ik was er elke dag, heb vrienden afgezegd, mijn toenmalige vriend op de twee plek gezet als dat nodig was en ik was er in weer en wind. Kocht zelf de spullen die mijn verzorgpaarden nodig hadden en maakte zelf afspraken met dierenarts en hoefsmid na overleg.
Dus ik had er alles voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:06

Ik word moe dat...

...De ruiters die een voorbeeld moeten stellen, en hoog in de sport rijden of handelstallen hebben de paarden neit goed behandelen. En dat ze daar ook mee weg komen ook al weet de sportbond er vanaf.
En met niet goed behandelen bedoel ik het gebruik van stroomapparaten, (onredelijke) taken/oefeningen afdwingen van paarden en niet vanuit rust samenwerken(bijv veel te strak bijzetten met longeren, te diep rijden), paarden breken, waarbij ze tot bloedens toe worden toegetakeld, achterhaalde en ongezonde methodes hanteren zoals blisteren, barreren en op stal bijzetten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit alles heeft echt mijn plezier in het kijken naar de internationale paardensport ontnomen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik zit niet meer met mijn hoofd in een roze wolk dat topsportpaarden altijd perfect behandeld worden.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:52

Ik word moe van... Mensen die teveel paarden nemen en ze vervolgens niet meer kunnen rijden..en bijrijders gaan zoeken ( uitgezonderd de mensen die door ziekte of zwangerschap tijdelijk níet kunnen rijden.)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:19

Ik word moe van de veroordelende toon over van alles in dit topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:03

Monmaster schreef:
Ik word moe van... Mensen die teveel paarden nemen en ze vervolgens niet meer kunnen rijden..en bijrijders gaan zoeken ( uitgezonderd de mensen die door ziekte of zwangerschap tijdelijk níet kunnen rijden.)

Die begrijp ik niet.
Toch alleen maar fijn. Dan hebben andere mensen goedkoop een paard om te rijden :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:16

Safiera schreef:
Ouders die niks van paarden weten, en een ongeschikte pony voor hun dochter kopen.

Dat is mij als kind ook overkomen, toch had ik geen beter paardje kunnen treffen ik heb zoveel van haar geleerd!
Nee geen sport pony maar een echte ragebol op pootjes....zij was de beste leermeester ooit, dat zou ider kind moeten hebben ;) !

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:28

Moe van 'paardenmensen' die alles over hebben voor hun paard, bij het minste wondje en schijntje word hij verzorgd en vaak zelfs zo de dierenarts erbij gehaald. Maar hun hond, kat, of hamster is niks waard, liever geen dierenarts tenzij HOOG nodig want het kost zoveel, en de teken en vlooien laten we zitten tot ze het huis aan het besmetten zijn en we er dus echt niet meer omheen kunnen...

Een paard is niet meer of minder waard dan een ander dier in mijn ogen maar zo denken veel mede ruiters niet. Paardenliefhebbers zijn dat, maar zeker geen dierenliefhebbers.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:33

Dat gezeur, en de diefstal waar de politie niks aan doet. Ik heb bewijs wie al mijn spullen heeft gejat, aangifte gedaan en ze doen er niks aan. Ze zeiden dat er in paardenland heel veel gezeur is.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:55

Mensen die het denken beter te weten, of weten wat je paard voelt.
Eigenaar kent het paard nog altijd het beste denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:56

Stamper schreef:

Moah dat valt wel mee hoor. Ken genoeg situaties waarin de eigenaar geen idee had. Niet in kwade zin, maar sommige mensen hebben gewoon niet zoveel paardenkennis.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:32

kwita schreef:
Safiera schreef:
Ouders die niks van paarden weten, en een ongeschikte pony voor hun dochter kopen.

Dat is mij als kind ook overkomen, toch had ik geen beter paardje kunnen treffen ik heb zoveel van haar geleerd!
Nee geen sport pony maar een echte ragebol op pootjes....zij was de beste leermeester ooit, dat zou ider kind moeten hebben ;) !

Gelukkig is het bij jou goed gekomen! Heb helaas te vaak gezien dat de pony bijv te groen is en er allerlei problemen ontstaan. Kind verliest het plezier er in en pony wordt weer verkocht.
Of ouders kopen een pony terwijl de ruiter nog maar amper ervaring heeft (en zijzelf ook niet weten hoe een halster om moet om maar iets te noemen). En dan geen, of niet zulke goede begeleiding. Heb het helaas vaker mis zien gaan dan goed.

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:24

onze shetjes staan in een grote weide in een wijk en wij hebben nogal vaak dat veel mensen gaan staan kijken of dingen gaan zeggen dat we het niet goed doen maar dat ze er zelf niks vanaf weten :(:)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:39

Joolien schreef:
Stamper schreef:

Moah dat valt wel mee hoor. Ken genoeg situaties waarin de eigenaar geen idee had. Niet in kwade zin, maar sommige mensen hebben gewoon niet zoveel paardenkennis.
Dat is ook wel zo, maar bij ons in de omgeving was er een meisje die een paard wat ingereden en doorgereden is op een welbekende manege had overgekocht. Werkelijk de halve paardenwereld kwam naar haar toe van nee dit en dat moet zo bij dit paard, terwijl ze hem zelf ook al een aardig tijdje had en hem prima verzorgde. Ik denk niet dat ik durf te vragen waarom ze hem nu uiteindelijk toch verkocht heeft, want aan zijn karakter kan het nooit gelegen hebben.

rosanne5851 schreef:
onze shetjes staan in een grote weide in een wijk en wij hebben nogal vaak dat veel mensen gaan staan kijken of dingen gaan zeggen dat we het niet goed doen maar dat ze er zelf niks vanaf weten :(:)
Met stilstaande pony's ook? Of als je iets aan het doen bent? Volgens mij kun je niet veel verkeerd doen met pony's die aan het grazen zijn. :Y)

Ik zelf wordt moe van de blikken die ik krijg als mijn vp in een woonwijk besluit te mensen. Zo van "Hé, ruim je dat wel op?", en me niet eens even de kans geven om een zakje tevoorschijn te toveren of zoals vandaag binnen 5 minuten mijn eigen achtertuin ingelopen te zijn, het paard bij m'n moeder te parkeren, en het zelf op te scheppen. Snap ook wel dat het smerig is en mensen het niet leuk vinden, maar ik hoef niet meteen al als criminele viezerik aangekeken te worden, of wel? Ik heb maar toen mijn hondje een keer op dezelfde manier maar verder van huis opeens een cadeautje op de stoep had gedeponeerd m'n moeder gebeld en het gaan zitten bewaken op de stoep. Ik kan zo slecht tegen dat eeuwige gehaat van mensen op ontlasting van dieren. Minder vies dan al dat plastic, kan ik ze wel vertellen, het stinkt alleen meer en je hebt er last van als je erin gaat staan, maar natuurlijk is het wel. Overigens werd het zelfs een keer hardop gevraagd door een oudere mevrouw of we als het paard zou mesten we het wel op zouden ruimen. De eigenaar van het paard zat er nota bene bij op de menwagen, dus het was niet eens gebrek aan vertrouwen naar een jongere (ik) toe.. -O-

Nog eentje: Kinderen die aan komen rennen en "PAARDJEEE!!" schreeuwen. Mijn verzorgpaard kijkt hier niet echt van op, maar voor hetzelfde geld zit ik op een jonkie die ik aan het doorrijden ben, zoals vroeger het geval was met een andere pony. Die vond het een behoorlijk stukje minder, maar hij had dan ook een bloedhekel aan drukke mensen en mensen die hij niet kende. Ik kan het wel hebben als ze rustig naar me toe komen en vragen of ze mogen aaien, trouwens. Dat vind ik dan wel weer lief. :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:13

Nu ik de paarden lekker thuis heb staan erger ik me veel minder. Vooral het bemoeien met elkaar en het eindeloos beter weten werd ik erg moe van. Op dit moment word ik alleen nog moe van het legen van de kruiwagens :D

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:17

rosanne5851 schreef:
Met stilstaande pony's ook? Of als je iets aan het doen bent? Volgens mij kun je niet veel verkeerd doen met pony's die aan het grazen zijn. :Y)

meestal als we met ze bezig zijn maar ik zou ze nooit wat aan durven doen het zijn zulke schatjes <3 :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:36

Stamper schreef:

Het zou idd zo moeten zijn..Helaas ontbreekt het toch nog heel veel mensen aan ervaring en kennis! Het ene mens heeft nou eenmaal meer feeling voor een paard en het hele gebeuren erom heen dan de ander.. En sommige mensen leren het nooit hoelang ze ook paarden hebben het zullen nooit paardenmensen worden..slechts mensen met een paard!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:51

Jelleee schreef:
Ik irriteer me mateloos aan de 'naturals' die zich constant en in elk gesprek (of topic) opdringen. Vooral de anti-ijzer brigade _-:( Niks tegen 'natuurlijk' (ieder zn ding) maar laat anderen het lekker traditioneel doen als zij zich daar goed bij voelen.

Ohja en al dat roze en glitter tegenwoordig. Paarden zijn geen kerstbomen.
dit. En mijn ontzettend negatieve onsympathieke stalgenootje.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:24

@Maanoogje, precies dat! Paar jaar terug toen ik mest van een buitenrit aan het opscheppen was werd ik even leuk uitgescholden door een paar oudere jongens. Had gewoon de mest in hun gezicht moeten gooien.

Oh en ook mensen die niet opletten hoe ze een zadel vastmaken. Dat ze maar aan 1 kant kijken of hij goed ligt en dat daarna blijkt dat aan de andere kant het dekje dubbel ligt. Of dat ze zo'n singel hebben met van die flappen onder de gespen en dat ze die met aansingelen dan niet even netjes neerleggen zodat het niet dubbel gaat zitten (en daar dan nog steeds niet opletten nadat het ze tig keer is gezegd)