Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:01

Ik ben benieuwd hoe je zoiets gaat oplossen! Ga je er een pop opknopen? :D

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:48

Wat een project die Cookie. De eigenaar heeft in ieder geval een goede keus gemaakt Door hem aan jou toe te vertrouwen.
Heeft Cookie niks lichamelijks overgehouden aan die schuiver?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:59

Jester_ schreef:
Ik ben benieuwd hoe je zoiets gaat oplossen! Ga je er een pop opknopen? :D

Op zo'n paniekvogel? Ik betwijfel het. Poppen en blijven zitten zijn handig voor een paard dat ergens geen zin in heeft of nut niet van inziet. Dit paard is doodsbang, die moet juist (zelf)vertrouwen kweken ipv er een schop(je) tegenaan te geven.

Enkel de wei in is daarom ook al geen optie, want ook de basisverzorging als ontwormen, wondjes controle en bekappen is nu onmogelijk. Dus ook als grasmaaier kan hij niet de noodzakelijke verzorging krijgen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:13

Snap ik! Maar je moet het gedrag toch doorbreken? Ik ben benieuwd hoe ze dat gaat doen.. :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:17

Jester_ schreef:
Snap ik! Maar je moet het gedrag toch doorbreken? Ik ben benieuwd hoe ze dat gaat doen.. :D

Als je Suelza's post op pagina 9 leest is ze juist niet gedrag aan het doorbreken (dat is flooding)
De oorzaak van het gedrag zoeken en paard vertrouwd maken is iets anders en zorgt dat er alternatief gedrag ontstaat.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:26

Dit :

Citaat:
Je gaat je vaak teveel aanpassen aan zo n paard en overdreven voorzichtig doen om hem maar niet te laten schrikken, met als gevolg dat als je een keer een scheet laat, het daaropvolgende moment iedereen Frans tegen je praat terwijl je ergens onderaan de Eiffeltoren tot stilstand bent gekomen.

_/-\o_ :')

Schitterend topic! Ik ben echt benieuwd naar het vervolg.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:41

Jaa ik heb alles van begin tot eind gelezen, heel interessant! Maar ben juist heel benieuwd hoe ze het paard er dan gewend aan gaat laten raken zonder zelf te verongelukken snapje :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:48

Daar liep hij dan... in blinde paniek...ook niet zo 1,2,3 meer te vangen natuurlijk... Het koste wat moeite, maar uiteindelijk hadden we hem weer te pakken. En nee, we zijn niet boos op hem geworden. Sommige mensen zullen dat begrijpen, sommige niet. Mijn visie is dat het afstraffen van een paard wat reageert op basis van totale paniek, volledig zinloos is. Dus wij kiezen er in een dergelijk geval voor om het te negeren en het dier te belonen voor het feit dat het zich weer tot ons heeft gewend en het op zijn gemak te stellen. Hoe akelig het gedrag daarvoor dan ook wel mag zijn geweest. Ik vind het een ander verhaal als het agressie of ongehoorzaamheid is. Maar dit was doodsangst... En daar kan het beestje gewoonweg niets aan doen.

Om heel eerlijk te zijn... ik weet niet of ik daarna weer ben gaan hangen, zitten of dat we gestopt zijn. Mijn buurvrouw die mij altijd helpt en hier ook meeleest, zal het ongetwijfeld nog weten als de dag van gisteren. Wat ik wel weet is dat Cookie niets had, op misschien een schaafplekje na en ik op wat blauwe plekken na, vooral een deuk in mijn ego :+ tenminste... dat laatste kan ik mij zo voorstellen :') Ik weet het niet meer, het belangrijkste is bij mij blijven hangen en dat is de reactie en het bijhorende gevoel, maar alles daarna is voor mij feitelijk bijzaak.

Ik maak zoveel paarden mee en dit soort dingen gebeuren. Het was heftig, maar er zijn zoveel dingen die voor mij heftiger zijn (neem Fortuna) dat ik sommige dingen ook gewoon niet helemaal onthou, behalve dat ik weet dat hij lelijk afging. Voor omstanders is het altijd vele malen heftiger dan voor mij, want neem van mij aan... Elise neemt niet zomaar afscheid :')

Dus wellicht dat er nog een aanvulling volgt op dit verhaal.

Wat ik wel weet, is dat ik van de briljante ideeën ben :') het probleem met Cookie was dat hij extreem kon pieken in stress level in een bijzonder kort tijdsbestek en het vervelende was, dat je vanaf de grond niet veel bijzonders aan hem zag. Dat wat ik voelde als ik met hem bezig was, wat deels ook een stuk ervaring en deels een stuk gevoel is, dat kon je als buitenstaander niet aan hem aflezen.

En daar kwam bij... ik begreep het ook niet. Ik had alle stappen geminimaliseerd, alles rustig opgebouwd en toch die extreme reacties. Daar lig ik dan s nachts over te piekeren. Waarom deed hij zo? Als hij toch eens kon praten... als ik er toch eens in kon kijken...

Als ik er toch eens in kon kijken.... IN kon kijken...

Hmmmm... Er in kijken... hij kon dan wellicht niet praten, maar ik kon natuurlijk wel zijn hartslag meten :j Cookie was dan ook de aanleiding voor het werken met de hartslagmeter wat ik bij bepaalde extreme gevallen nog wel doe. Het zegt lang niet alles, maar het zegt meer dan niets.

Een paar dingen, ik moest terug naar daar waar het vertrouwd was en toch nog meer tussenstappen introduceren. Kennelijk was deze stap te groot voor Cookie.

Terug naar het erf... daar ging het goed... Ik begon weer met het wandelen over het erf, volledig opgetoomd en voorzien van hartslag meter. En dat was toch wel heel bijzonder...

Ik kon het hele erf over wandelen met hooguit wat gezonde Cookie-stress, maar een gemiddelde hartslag van rond de 40. Maar naarmate ik richting de rijbaan liep, zag je de meter doorslaan tot over de 200! En als ik dan weer naar voren liep, nam de snelheid van de hartslag in een rap tempo af. Dat zet je wel aan het denken. Met dergelijke uitslagen is een fiks trauma dus niet meer uit te sluiten. Dit betekende dus ook dat zijn reactie, waarschijnlijk niet zomaar weg te trainen was. Want als jij als paard in een kleine seconde doorschiet naar over de 200 spreek je over doodsangst uitstaan. En in die staat, is een paard niet te bereiken. Het is letterlijk aan het overleven.

En ja... overleven was ook wel mijn doel, dus daar moest toch ook wel een modus voor gevonden worden.

Gericht ging ik trainen met de hartslag meter, steeds het krukje ernaast, steeds weer op dat krukje staan en net zo lang herhalen totdat zijn hartslag niet meer op tilt sloeg. In de bak, buiten de bak, veel belonen. Wat moest ik anders?

Zo begonnen we ook weer met hangen en zitten. Via mijn meter hield ik hem nauwlettend in de gaten en zo kon ik ook voor mijn grondman inzichtelijk maken hoe het ervoor stond. En maar datgene herhalen, waar we al die tijd al mee bezig waren geweest. En dan komt het moment dat je toch weer gaat zitten en dit liet Cookie ook gestaag toe. Ik zal nooit vergeten dat ik op mijn horloge keek en zei: 'zijn hartslag is rustig, hij zit op 28'. We stonden dan ook stil... Ik beloonde Cookie wat zodat hij de hals liet zakken en zijn ademhaling wat constanter werd. Heel voorzichtig lieten we hem een heel klein stapje naar voren zetten...

"Marnix... mijn meter geeft 220 aan :oo "

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:54

Wat een cliffhanger zeg.... Ik wil meer!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:03

Wat een idee om een hartslagmeter te gebruiken zeg.
Super.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:14

Hartslagmeters zijn geweldig. Niet alleen voor dit soort cases, maar ook voor ruiters die zeggen "hij schrikt steeds in die hoek". Nee, jij verwácht dat ie gaat schrikken en bouwt spanning op, waardoor het paard denkt dat er vast een gruwelijk monster in die hoek móét zitten.

Waar ik even benieuwd naar ben, het stapje met HR 220, was dat vooruit of achteruit? Ook in het kader van patroon doorbreken...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:17

Top idee *D

Kom maar met dit vervolg.
Misschien heb ik het gemist, hoelang geleden speelde de update zich af?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:24

Wat ik me dan afvraag, helpt Marnix je met de hele stellage op zijn arm ..... (te) Gek stel zijn jullie haha

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:52

Of was t cookie die de stellage op marnix zijn arm heeft veroorzaakt :')

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 06:06

Oké ik heb de vorige cliffhanger overleefd, deze kan ik ook aan!

Denk ik..

Hoop ik..

Heb je nog foto's van de knappe man tijdens je werk met hem?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 06:18

Volgt vanzelf, geduld. Ben nog met mijn aanloopje bezig.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 06:49

Net als met una geweldig gewoon hoe je dit schrijft. Zit elke x weer oo het puntje van mijn stoel!

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 06:52

Als ik dit lees denk ik schrijf je dit vanuit een ziekenhuisbed? Maar nee, ik heb ook ergens tussendoor gelezen dat je even naar Una ging kijken. Ik denk dat je dus nog gewoon up and running bent zonder #) .
Moet zeggen, je schrijft meeslepend. Erg leuk. Vraag me wel af of je niet een beetje gek bent om je leven op het spel te zetten voor een paard met zo'n angst.
Ik hoop dat je ons niet te lang laat wachten op het vervolg.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 06:59

Wauw, ik ben normaal alleen een meelezer maar ik wil toch even reageren over hoeveel respect ik heb voor jou werkwijze!
Ik ben een trouwe volger en ben heel benieuwd naar de volgende update! :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:12

Volgens mij is de hartslag van menig volger ook op 220 geëindigd bij deze update :D
Mijn hemel... wat heeft dat arme dier een angst :(:)
Een rare vraag miss... maar reageert hij ook zo heftig als je op een andere plek erop zou gaan zitten ? Dus een weiland bijvoorbeeld ?
En wat is voor jouw gevoel de trigger wat hem in de bak zo doet afsluiten ?
Zou bijvoorbeeld het zand een reden kunnen zijn ( misschien vergezocht hoor, meer in de trant dat ie bijv ooit gevallen is in de bak en dus bewegen in zand associeert met pijn oid ?)
Laatst bijgewerkt door Mondy op 29-04-16 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:12

Ik meld me hier ook even. Ik geniet zó ontzettend van al je casus-topics :j Echt superleerzaam. En je schrijfstijl met al die cliffhangers is natuurlijk geniaal :P

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:16

aarghh. die cliffhangers. Dit is beter dan welke tv serie ook....

Je schrijfstijl is geweldig.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:33

Wat een geweldige casus weer, en wat een briljant idee van die hartslagmeter. Daar zou ik al nooit bij stilgestaan hebben :')
Heeft de eigenaar van Cookie een idee hoe de angst juist ontstaan is? Of heeft hij/zij enkel weet van de moeilijkheden bij doorrijden bij vorige ruiters? Ik veronderstel dat expliciete details nooit doorgegeven zijn? Wat verschrikkelijk sneu voor paardje, maar gelukkig ben jij op z'n pad gekomen :o

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:36

Even ( n.a.v.een niet te missen hint van Suelza) een bijdrage van de 'buurvrouw'. Als je namelijk op de grond staat moet je het doen met wat je ziet, zoals Elise af moet gaan op haar gevoel.

Cookie met Elise erop zag er op dat moment gewoon ontspannen uit. Geen oor, geen neusvleugel, geen trekkend spiertje, geen oogbeweging die ook maar een indicatie gaf dat hij te veel onder de indruk zou zijn. Achteraf denk ik dat Cookie de strategie gebruikte die ik in de tandartsstoel gebruik:
"Go to a happy place" . Herinneringen ophalen aan die prachtige vakantieplek dus.
Dat paard had tot een paar maanden daarvoor alleen maar in de opfok gestaan en had sinds hij daar weggehaald werd ook nog eens een aantal traumatische ervaringen meegemaakt.

Zijn diepste wens was waarschijnlijk vooral ergens anders zijn. Hij was/leek ontspannen en dat ene stapje voorwaarts haalde hem terug naar het 'nu' en meteen werd hij overspoeld door doodsangst, explodeerde en sloeg op hol. Hoe dat eruit zag beschrijf ik niet, want anders gaat Elise er maar eng van dromen...
Laten we het erop houden dan ik blij was dat Elise er zo snel af was en dacht dat hij die renpartij, inclusief het over het hek slaan, niet ongeschonden door zou komen. Dat viel gelukkig mee, maar noch Elise, noch Cookie waren in staat om meteen daarna verder te gaan met hangen, laat staan erop zitten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:03

Ja zeg gaat de buurvrouw nu ook al in cliffhangers schrijven :')