Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:48

Bowen schreef:
Kendra schreef:
Volgens mij is dit erg off topic aan het worden...
@Bowen, heb je ook gelezen dat Saddledancer volgens de Welzijnscheck verder goed scoort?
't Kon minder, zouden we hier in het noorden zeggen :) .

Dit is niet offtopic...

De welzijnscheck vind ik persoonlijk achterhaald, die stelt dat stalarrest prima is namelijk.

Wat kort door de bocht. Weet je wat het is? Misschien is het wel een check hoe het paard er lichamlijk oke bij staat.. Of wat dan ook. Misschien hebben ze dat buiten komen niet gecheckt. Eerst weten wat het is dan praten vind ik. Dit is oordelen terwijl het misschien niet zo is.. En zo wel? Dan mag je tuurlijk je mening kwijt erover :o

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:53

Lovas schreef:
Wat kort door de bocht. Weet je wat het is? Misschien is het wel een check hoe het paard er lichamlijk oke bij staat.. Of wat dan ook. Misschien hebben ze dat buiten komen niet gecheckt. Eerst weten wat het is dan praten vind ik. Dit is oordelen terwijl het misschien niet zo is.. En zo wel? Dan mag je tuurlijk je mening kwijt erover :o

Niet kort door de bocht, want iemand die stelt dat een aantal paarden geen vrije gang en/of direct sociaal contact krijgen komt glansrijk door de welzijnscheck. Op het scheren van de tastharen na.
Als dus de vrije gang en direct sociaal contact geen aandachtspunten zijn vind ik die welzijnscheck achterhaald.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:55

Bowen schreef:
Lovas schreef:

Niet kort door de bocht, want iemand die stelt dat een aantal paarden geen vrije gang en/of direct sociaal contact krijgen komt glansrijk door de welzijnscheck. Op het scheren van de tastharen na.
Als dus de vrije gang en direct sociaal contact geen aandachtspunten zijn vind ik die welzijnscheck achterhaald.

Daar moet ik je een punt geven. Wel belangrijk dat dat een aandachtspunt word, dat wel. Maar ik oordeel nog niet want misschien is er een verklaring.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:53

Bowen schreef:
RoyceMack schreef:
Ik heb mijn paard nu in de winteropfok staan. Het is een kleinschalige opfok en hij komt naar mijn idee te weinig buiten in de wintermaanden. Er zijn op stal 4 hengsten en de rest (pension) zijn allemaal merries en ruinen. Die gaan de hele dag naar buiten, maar kunnen helaas niet tegelijk met de hengsten. Dit lijkt me ook echt geen goed idee omdat de hengsten echt niet tegen te houden zijn.

In de zomer staat paardlief gewoon nonstop buiten. Van half april tot november ofzo. Zolang het weiland begaanbaar is.
Het liefst zie ik gewoon graag dat hij in de winter overdags buiten is, in een weide of paddock en snachts buiten. Ik vind het echt te koud voor hem in de winter. Dan geeft het wel een goed gevoel als hij binnen staat hoor. En in de zomer vindt ik weidegang enorm belangrijk. liefst zou ik mijn eigen weilandje hebben maar zover i het nog niet.

Wat hengsten betreft heb ik een persoonlijke mening (kortom, wil het niet in we gevat hebben, heb er alleen mijn eigen gedachte over).
Als die hengsten niet buiten kunnen, geen sociaal contact kunnen hebben(merrie kudde, evt drachtige merrie's, samen met andere hengsten, of ruin(en)), ruin ze dan zodat het wel kan en dat zodra het sociaal gedrag problematisch begint te worden, voordat de gewoonte ingesleten is.

Mijn hengst is nog geen 2. Wellicht veranderd dat je mening.
Gelukkig is het mijn paard en beslis ik wat er met hem gebeurt. Ik wil namelijk niet te vroeg ruinen en de hormonen (die pas sinds een paar weken echt inkicken) hun werk laten doen qua groei en bouw. Volgende winter wil ik hem ruinen. Mijn hengst staat dag en nacht met een ander paard waar hij erg goed mee kan. Heeft begin dit winterseizoen voor een jong veulentje gezorgt (gekalmeerd) dat niet alleen in de stal kon. Daar hebben ze mijn paard bij gezet. ging perfect. Paard kan bij bijna elk ander paard. heeft deze zomer in een kudde van 10 paarden gestaan en daarna nog een maand in een andere kudde van 8 hengsten. Staat nu dus in stal met andere hengst. Staat gewoon samen met andere pensionpaarden in dezelfde schuur. Iedereen die binnenkomt komt langs hun stal op. alle paarden die van en naar de bak gaan kunnen erbij. Deze zomer gaat hij weer met een 10tal de wei op. Sociaal genoeg dacht ik zo. Paard is heel makkelijk, daar kunnen heel veel paarden nog wat van leren van zijn social skills. Het is nu even balen dat hij niet zoveel, zovaak buiten komt als ik zou willen, maar dat compenseren we door in de bak samen te oefenen en lekker los te gooien. Kan hij al zijn energie in kwijt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:03

Bowen schreef:
Lovas schreef:

Maar het gaat er helemaal niet om of je 'er door' komt. Je loopt een groot aantal punten na (waaronder bewging/weidegang) en krijgt per punt een score en event. een advies. Misschien de moeite waard om zelf eens te doen en te kijken welke adviezen jij krijgt? Ik vind dat je Saddledancer beledigt door puur je eigen normen als uitgangspunt te nemen, aannames doet over haar manier van paarden houden die gewoon niet waar zijn (lees haar posts nou eens goed...), en ook omdat je alleen de (voor jou) negatieve aspecten benadrukt. Jammer... want laten we eerlijk zijn, als het gaat over de echte misstanden in de paardenhouderij, dan zijn er wel andere voorbeelden.

Kendra

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:06

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:41

RoyceMack schreef:
Bowen schreef:

Wat hengsten betreft heb ik een persoonlijke mening (kortom, wil het niet in we gevat hebben, heb er alleen mijn eigen gedachte over).
Als die hengsten niet buiten kunnen, geen sociaal contact kunnen hebben(merrie kudde, evt drachtige merrie's, samen met andere hengsten, of ruin(en)), ruin ze dan zodat het wel kan en dat zodra het sociaal gedrag problematisch begint te worden, voordat de gewoonte ingesleten is.

Mijn hengst is nog geen 2. Wellicht veranderd dat je mening.
Gelukkig is het mijn paard en beslis ik wat er met hem gebeurt. Ik wil namelijk niet te vroeg ruinen en de hormonen (die pas sinds een paar weken echt inkicken) hun werk laten doen qua groei en bouw. Volgende winter wil ik hem ruinen. Mijn hengst staat dag en nacht met een ander paard waar hij erg goed mee kan. Heeft begin dit winterseizoen voor een jong veulentje gezorgt (gekalmeerd) dat niet alleen in de stal kon. Daar hebben ze mijn paard bij gezet. ging perfect. Paard kan bij bijna elk ander paard. heeft deze zomer in een kudde van 10 paarden gestaan en daarna nog een maand in een andere kudde van 8 hengsten. Staat nu dus in stal met andere hengst. Staat gewoon samen met andere pensionpaarden in dezelfde schuur. Iedereen die binnenkomt komt langs hun stal op. alle paarden die van en naar de bak gaan kunnen erbij. Deze zomer gaat hij weer met een 10tal de wei op. Sociaal genoeg dacht ik zo. Paard is heel makkelijk, daar kunnen heel veel paarden nog wat van leren van zijn social skills. Het is nu even balen dat hij niet zoveel, zovaak buiten komt als ik zou willen, maar dat compenseren we door in de bak samen te oefenen en lekker los te gooien. Kan hij al zijn energie in kwijt.

Jouw hengst staat sociaal,had het over niet meer sociaal kunnen staan.
Verder zou ik dus graag zien dat voor alle paarden geld dat er een minimum van 4 uur vrije en sociale gang mogelijk wordt. Snap dat dat in de winter soms wat beperkter zal zijn als in de zomer, maar vrije en sociale gang vind ik gewoon erg belangrijk.

Kan een hengst gewoon sociaal staan, dan heb ik geen enkel bezwaar dat hij lekker hengst blijft. Kan dat niet, zorgt zijn hengst zijn ervoor dat hij een lang en eenzaam leven tegemoet gaat, ruinen die hap. Maar in tegenstelling tot die vrije gang die ik graag in wet gevat wil zien worden is dat mijn persoonlijke mening.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:49

Bowen schreef:
Jouw hengst staat sociaal,had het over niet meer sociaal kunnen staan.
Verder zou ik dus graag zien dat voor alle paarden geld dat er een minimum van 4 uur vrije en sociale gang mogelijk wordt. Snap dat dat in de winter soms wat beperkter zal zijn als in de zomer, maar vrije en sociale gang vind ik gewoon erg belangrijk.

misschien moet je in de politiek gaan.
Je punt is wel duidelijk nu hoor maar er zijn mensen die het anders doen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:53

Bowen schreef:
Lovas schreef:

Grappig dat je dit blijft zeggen, misschien toch eens even goed mijn posts doorlezen :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:54

Dat is een goede eigenschap voor in de politiek :')

sorry ik word een beetje simpel van het gedram en het gebrek aan lezen. Ik ga maar eens aan het werk.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:57

Polly schreef:
Dat is een goede eigenschap voor in de politiek :')

sorry ik word een beetje simpel van het gedram en het gebrek aan lezen. Ik ga maar eens aan het werk.

Hahaha ja, top politici in de dop hoor, alleen zien wat ze willen zien en de waarheid verdraaien :')
Werkze!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:20

Natuurlijk is die paardenwelzijnscheck achterhaald. Kijk alleen maar naar de partijen die er achter zitten, dan weet je al genoeg :')
Ontopic: mijn paarden staan in de winter de hele dag op de wei, met hooi.
In de zomer staan ze dag en nacht op de wei, helaas zonder schuilstal op dit moment.
Ik wil graag een inloopstal zodat ze ten allen tijde binnen kunnen staan. Daar komt dan een stenen en een zandpaddock bij die uitkomen op de wei.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:43

Wendy schreef:
Natuurlijk is die paardenwelzijnscheck achterhaald. Kijk alleen maar naar de partijen die er achter zitten, dan weet je al genoeg :')
In de zomer staan ze dag en nacht op de wei, helaas zonder schuilstal op dit moment.
Ik wil graag een inloopstal zodat ze ten allen tijde binnen kunnen staan. Daar komt dan een stenen en een zandpaddock bij die uitkomen op de wei.

Dag en nacht op de wei zonder schuilstal?
Dat vind ik dan weer echt niet kunnen, zeker niet met de zomers in nederland..

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:03

Wendy schreef:

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten maar de zomer is JUIST wanneer ze gaan schuilen. Hebben ze helemaal niks om onder te schuilen? Toen mijn paard voor het eerst 24/7 naar buiten zou gaan hadden ze eerst niks in de wei als schuilplaats. Ik heb zelf een staltent gekocht voordat hij daarheen ging. Voor geen goud zou ik hem zonder onderdak op de wei zetten. In de zomer al helemaal niet! Ik ben het niet eens met 24/7 binnen maar dit vind ik dus werkelijk een standje erger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:41

Even tussendoor, het is natuurlijk niet zo dat een paard door ruinen op zich socialer wordt of dan plots met alle andere paarden om kan gaan.
Sommige paarden zijn nu eenmaal asociaal, ongeacht hun geslacht. Er zullen altijd paarden zijn die je apart moet houden omdat ze het leven van andere paarden zuur maken of omdat hun leven wordt zuurgemaakt door andere paarden.

Als het puur agressie is door hormonen dan doet ruinen wel wat, de drang om te domineren en terratorium en merries te verdedigen verdwijnt dan, maar als je te maken hebt met een asociaal of agressief paard door karakter dan veranderd dat echt niet.

Het kan ook zijn dat een paard niet met die maar wel met een ander kan, ongeacht het geslacht.

Een natuurlijke groep bestaat uit allemaal hengsten of allemaal merries al of niet met veulens, met 1 hengst. Meestal zijn ze ook nog allemaal verwant en in de groep geboren en meestal van hetzelfde ras.
Dus elke andere samenstelling is al tegennatuurlijk en kan dus ook wrijving geven.
Helemaal dus omdat niet elk paard van nature of door ervaringen, even sociaal is en er ook nog eens rangorde bestaat.

Nogmaals, paarden zijn geen eenheidsworst. Je kunt dus ook niet zeggen hengsten zijn zo, ruinen zo en merries zo.
Je kunt slechts een leidraad aanhouden, maar uiteindelijk moet je naar het paard en situatie zelf kijken en ervaren om te weten of een paard op een bepaalde manier gehouden kan worden. En in dat kan zit ook "wil".

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:40

Kendra schreef:
En voor de liefhebbers nog een keer de link:
http://www.paardenwelzijnscheck.nl

Gedaan, alles goed.

Blijf het vreemd vinden dat bij iemand die zegt dat sommige paarden nooit vrije gang hebben (alleen voor werk en directe bezigheden met mens) daar geen bemerking op krijgt. Of dat een uurtje even dollen in de bak geen bemerking krijgt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:50

VC_Immortal schreef:
Wendy schreef:

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten maar de zomer is JUIST wanneer ze gaan schuilen. Hebben ze helemaal niks om onder te schuilen? Toen mijn paard voor het eerst 24/7 naar buiten zou gaan hadden ze eerst niks in de wei als schuilplaats. Ik heb zelf een staltent gekocht voordat hij daarheen ging. Voor geen goud zou ik hem zonder onderdak op de wei zetten. In de zomer al helemaal niet! Ik ben het niet eens met 24/7 binnen maar dit vind ik dus werkelijk een standje erger.

Dat zeg ik niet :+ Wel even lezen, ik zeg dat er geen schuilstal is, maar ik zeg niet dat er niks is om te schuilen. Wat dacht je bijvoorbeeld van bomen? Je weet wel, schaduw enzo.
Bovendien is het hier in Nederland in de zomer echt niet iedere dag bloedheet. Dazen kun je wat aan doen met dekens, sprays en een dazenval.

En ja, ik vind het schandalig dat veel paarden, bijvoorbeeld in de randstad, niet of nauwelijks buiten komen. Maar om nou te stellen dat mijn manier van paarden houden minstens net zo erg zou zijn... daar word ik echt boos van, is wat mij betreft echt de omgekeerde wereld.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:00

Bowen schreef:
Kendra schreef:
En voor de liefhebbers nog een keer de link:
http://www.paardenwelzijnscheck.nl

Gedaan, alles goed.

Blijf het vreemd vinden dat bij iemand die zegt dat sommige paarden nooit vrije gang hebben (alleen voor werk en directe bezigheden met mens) daar geen bemerking op krijgt. Of dat een uurtje even dollen in de bak geen bemerking krijgt.

Lees jij nou echt alleen wat je wil lezen, of ligt dat aan mij? :') zo is een discussie winnen wel makkelijk voor je zeg :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:01

Wendy schreef:
VC_Immortal schreef:
[

Dat zeg ik niet :+ Wel even lezen, ik zeg dat er geen schuilstal is, maar ik zeg niet dat er niks is om te schuilen. Wat dacht je bijvoorbeeld van bomen? Je weet wel, schaduw enzo.
Bovendien is het hier in Nederland in de zomer echt niet iedere dag bloedheet. Dazen kun je wat aan doen met dekens, sprays en een dazenval.

En ja, ik vind het schandalig dat veel paarden, bijvoorbeeld in de randstad, niet of nauwelijks buiten komen. Maar om nou te stellen dat mijn manier van paarden houden minstens net zo erg zou zijn... daar word ik echt boos van, is wat mij betreft echt de omgekeerde wereld.

Ik vind bomen echt niet afdoende schuilmogelijkheid, die zijn misschien leuk voor de schaduw maar verder heb je er niets aan.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:06

saddledancer schreef:
Lees jij nou echt alleen wat je wil lezen, of ligt dat aan mij? :') zo is een discussie winnen wel makkelijk voor je zeg :')

Nee hoor, ligt niet alleen aan jou. Daarom ben ik opgehouden om te reageren. Het is lastig om iets te bespreken of om een discussie te voeren als iemand alleen leest wat hij of zij wilt lezen en daar op blijft hameren en zijn ogen sluit voor hetgeen wat verder gezegd word.
Lijkt mij te veel op de politiek. :Y)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:11

Toch grappig dat ik niet de enige ben die dat is opgevallen, tis gewoon lachwekkend af en toe

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:15

Sannnn schreef:
saddledancer schreef:

Nee hoor, ligt niet alleen aan jou. Daarom ben ik opgehouden om te reageren. Het is lastig om iets te bespreken of om een discussie te voeren als iemand alleen leest wat hij of zij wilt lezen en daar op blijft hameren en zijn ogen sluit voor hetgeen wat verder gezegd word.
Lijkt mij te veel op de politiek. :Y)

Ik blijf vooral regareren voor de mensen die wel normaal kunnen discussiëren, dat vind ik wel leuk :j jammer dat er (met name) 1 persoon steeds weer tussendoor komt met punten die niet kloppen :')

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:22

saddledancer schreef:
Ik vind bomen echt niet afdoende schuilmogelijkheid, die zijn misschien leuk voor de schaduw maar verder heb je er niets aan.

Onder onze grote eikenbomen is het gewoon droog hoor. Zelfs als het keihard regent. Dus een schuilstal is fijn maar bomen bieden zeker alternatief.je hebt wel veel tijd om te reageren saddledancer. Staan de paarden ff buiten ;-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:34

Dichte begroeiing (bosjes icm bomen) kan zowel windbreker zijn als de meeste regen opvangen. Ideaal misschien niet, maar kan zeker wel voldoende zijn.

Mijn haflinger staat samen met zijn arabierenvriend 24/7 buiten.
Ze hebben beiden een box, met stenen uitloop en een longeercirkel waar ze in kunnen in de winter. In de zomer gaat de wei hier ook nog bij open en op de mooie dagen in de winter ook (als de grond niet te nat is).
Voorheen stond hij ook 24/7 buiten met de mogelijkheid tot een box, uitloop en bak. Hij stond zelden op stal. Zijn maatje deed dat namelijk niet.
Op deze stal ligt hij op stal te slapen en staat met slecht weer ook binnen. Zijn maatje nu doet dit ook.
Maar ik ben wel blij dat hij de keuze heeft om binnen of buiten te staan, vooral in verband met een allergie voor huisstofmijt en hooimijt. Frisse lucht en niet op stal zijn met opstrooien is essentieel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:25

saddledancer schreef:
Wendy schreef:

En hoezo is volgens jou (of de anderen die dat vonden) de situatie van mijn paarden dan ernstiger dan die van de honderden/duizenden paarden die in de zomer alleen overdag buitenstaan zonder schuilstal?
Ik vind het juist gunstig dat ze de hele dag kunnen gaan en staan waar ze willen, in de wei. In plaats van 's nachts opgesloten te worden.