Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:55

SandraVerl schreef:
Het verbaast me toch echt, dat iedereen denkt dat een cap tegen alle dodelijke verwondingen beschermt.

Stropopredenering. Dat heeft nog niemand hier geschreven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:06

musiqolog schreef:
Wel of geen per definitie onherstelbare beschadiging aan je hersenen, met verlamming, afasie, persoonlijkheidsverandering, evenwichtsstoornissen, blindheid, doofheid, een permanente coma of zelfs de dood als mogelijke gevolgen. Noem het maar marginaal....
[/quote]

Hoezo stropopredenering? Je schreef dit nochtans zelf hoor. Superman was ook tetrapleeg na val van zijn paard met cap op zijn hoofd.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:10

SandraVerl schreef:
musiqolog schreef:
Wel of geen per definitie onherstelbare beschadiging aan je hersenen, met verlamming, afasie, persoonlijkheidsverandering, evenwichtsstoornissen, blindheid, doofheid, een permanente coma of zelfs de dood als mogelijke gevolgen. Noem het maar marginaal....

Hoezo stropopredenering? Je schreef dit nochtans zelf hoor. Superman was ook tetrapleeg na val van zijn paard met cap op zijn hoofd.[/quote]

Wat Musiqolog bedoelt, is dat een cap het verschil kan maken. Het verschil KAN maken!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:14

SandraVerl schreef:
musiqolog schreef:

Hoezo stropopredenering? Je schreef dit nochtans zelf hoor. Superman was ook tetrapleeg na val van zijn paard met cap op zijn hoofd.

O ja? Nou, laten we jouw citaat er eens bijhalen.
SandraVerl schreef:
Het verbaast me toch echt, dat iedereen denkt dat een cap tegen alle dodelijke verwondingen beschermt.

"Tegen alle dodelijke verwondingen." Heb ik dat beweerd? Of iemand anders? Ik zeg alleen dat een cap tegen hersenletsel beschermt. En nog niet eens tegen alle hersenletsel.

Mousmous

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:40

elenamm77, dan nemen we iemand die met de kerst teveel gedronken heeft, dus niet verslaafd, en zichzelf half te pletter rijdt tegen een boom, of iemand die op een feestje teveel drugs gebruikt maar normaal niet verslaafd is, of de hardcore feesten waar rijkelijk pillen gebruikt worden en zichzelf aan gort rijdt. Niet vergoeden dan? We betalen een bijna 'all risk zorgverzekering' net als met de auto. All risk verzekering met de auto krijg je ook alles vergoed, ook al maak je zelf de fout.

Ilse_gerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:42

Ik denk dat iedereen gewoon een cap om moet doen. Je bent met paarden bezig en paarden kunnen schrikken. En bij heel veel sporten doe je toch ook bescherming om dus waarom niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:07

Moet?
Laat iedereen toch zijn ding doen.
Ik draag hem maar gaan een ander dat niet opleggen.

Ik draag netjes een auto gordel. Doet een ander dat niet. Prima.
Ik doe het licht aan op de fiets. Wil een ander dat niet laat hij het toch.
En dan vergelijk ik dingen die zelfs wettelijk verplicht zijn met een cap die dat niet is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:40

Mousmous schreef:
elenamm77, dan nemen we iemand die met de kerst teveel gedronken heeft, dus niet verslaafd, en zichzelf half te pletter rijdt tegen een boom, of iemand die op een feestje teveel drugs gebruikt maar normaal niet verslaafd is, of de hardcore feesten waar rijkelijk pillen gebruikt worden en zichzelf aan gort rijdt. Niet vergoeden dan? We betalen een bijna 'all risk zorgverzekering' net als met de auto. All risk verzekering met de auto krijg je ook alles vergoed, ook al maak je zelf de fout.

uhm, in Belgie trekt de verzekering zich terug bij zulke ongevallen (als er drugs of zwaar alcohol mee gemoeid is) dus tsja...

Overigens is het voor mij al jaren geleden dat ik nog de grond heb geïnspecteerd ondanks dat ik andermans miserie steeds ga oplossen (even afkloppen) maar alsnog ben ik voorstander van de cap.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:42

Morganlefay schreef:
Discussie wel of niet een cap dragen??
Tja, heb jarenlang declaraties/backoffice gedaan bij een Zorgverzekeraar, weet dus wat opname ziekenhuis kost en wat er voor nota's bij hersenletsel langskomen.

En wat zegt de verzekering dan als je geen cap droeg? Betalen ze dan wel uit?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:45

Natuurlijk wel.
Een cap is niet eens verplicht.
Dan zou een voetganger of fietser met hersenletsel ook niets vergoed krijgen.

Overigens zou ik een fietshelm tot 12 jaar verplichten een heel goed plan vinden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:53

bruintje123 schreef:
Natuurlijk wel.
Een cap is niet eens verplicht.
Dan zou een voetganger of fietser met hersenletsel ook niets vergoed krijgen.

Overigens zou ik een fietshelm tot 12 jaar verplichten een heel goed plan vinden.

Nou ja, `natuurlijk` wel.....
In elke binnenbak van een manege staat dat je verplicht bent om een cap te dragen. Dit is in opdracht van de verzekering. De eigenaar van de bak wordt namelijk aansprakelijk gesteld als daar iets gebeurt en de ruiter droeg geen cap. Echt heel raar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:53

Mousmous schreef:

jij mag met zoveel alcohol op niet in de auto stappen.
ja, daar ben ik keihard in..
moet Nederland maar kromliggen voor de gekken die met teveel alcohol op de auto in stappen?

idem voor drugsgebruik, daarmee mag je ook niet autorijden..

all risk betaal je niet zodat je roekeloos mag handelen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:54

all risk in Belgie verhaald de schade bij dronkenschap of druggebruik wel degelijk bij de bestuurder.
Even opgezocht en dat is in Nederland ook zo; dus veroorzaak jij bezopen een ongeval of met pillen op, dan is de kans groot dat de verzekering aan jouw deur komt kloppen. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-12-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:55

Desiree
Dat bordje heeft toch niets met de zorgverzekering te maken?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:07

bruintje123 schreef:
Desiree

Volgens mij eist de verzekeringsmaatschappij wel dat bordje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:29

Een prof waar ik 2 jaar geleden les van had, gaf duidelijk mee dat er ondanks alle veiligheidsmaatregelen die er genomen worden, niet minder hersentrauma's zijn. De enige reden dat mensen blijven leven en dat de schade vaak beperkt blijft, is de vooruitgang van de medische wetenschap. Keerzijde hiervan, is dat we met een pak mensen zitten die ondanks het dragen van een autogordel, of helm (wat voor helm ook) de rest van hun leven sierplantje mogen zijn. Wel, ieder zijn visie, maar ik ben dan liever ineens dood.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:32

Dat bordje is vanuit de Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de manege. Een manege heeft meer verantwoordelijkheid voor de veiligheid van ruiters dan een pensionstal. Een manege geeft de lessen en heeft daarvoor paarden beschikbaar, de instructie is verantwoordelijk voor een veilige combinatie ruiter/paard en hoort ook te zorgen dat het gedrag van ruiter en paard past bij het niveau van ruiter en paard. Dat is een stuk meer verantwoordelijkheid dan iemand die zelf kiest om op zijn eigen paard wel of niet een cap te dragen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:33

Dus als jij geen cap op heb, die niet wettelijk verplicht gesteld wordt, dan betaald je zorgverzekering niet?

En op wie verhaalt dat de verzekering dan? Jaaaa op de WA verzekering die elke Nederlander heeft :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:49

Je zorgverzekering betaalt zonder mankeren de kosten die binnen het pakket vallen. Maar bij een ongeluk bij een manege zou de zorgverzekeraar de kosten kunnen verhalen op de manege. Heb je als patient verder niets mee te maken, maar daar is die bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de manege voor. En die verzekering zal de cap wel verplicht stellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:58

Mousmous schreef:

In NL komt de verzekering het gewoon bij je halen, tot de laatste cent.
Drugs en alcohol is gewoon een no-go en daar zijn, in ieder geval in NL, de verzekeringsvoorwaarden op aangepast.

Ik weet dit vrij zeker, namelijk van een collega die met 0,6 promille in z'n bloed brokken maakte. De verzekering betaald dat wel aan de gedupeerden, maar komt dat geld vervolgens gewoon bij jou halen.

Het maakt die verzekeraar geen ruk uit of dat een eenmalige stommiteit was of dat je een alcoholist van de bovenste plank bent.

Desiree schreef:
bruintje123 schreef:
Desiree

Volgens mij eist de verzekeringsmaatschappij wel dat bordje.

Jammer alleen dat dat bordje geen enkele juridische waarde heeft.
Als de bak-eigenaar zich van z'n taken kwijt en een veilige omgeving heeft gebouwd, kun je hem weinig maken en als de eigenaar van die bak iets te verwijten valt, kan ie 100 bordjes ophangen, hij zal gewoon moeten dokken.
Net zulke schijnveiligheid als denken dat met een cap op jou niks zal overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:10

musiqolog schreef:
"Tegen alle dodelijke verwondingen." Heb ik dat beweerd? Of iemand anders? Ik zeg alleen dat een cap tegen hersenletsel beschermt. En nog niet eens tegen alle hersenletsel.

Een cap beschermt je niet tegen hersenletsels, je kan alleen het geluk hebben dat het de impact op je hoofd verminderd. De zoon van een patiënt van me valt met de fiets, zonder helm, met hoofd tegen een bushokje en sterft na een week. De partner van een collega valt, met helm, tijdens een fietstochtje met het hoofd op een dorpel en is op slag dood. Niet het wel of niet dragen van een helm of cap bepaald de outcome, wel hoe je valt.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:16

Een cap kan dan misschien een schijn veilig zijn in jou ogen, en deels heb je gelijk een cap zal nooit vorkomen dat je een pols breekt. Maar een cap MOET in mijn ogen. Ik rijd veel buitenritten (paard gestald aan Dwingelderveld) mijn cap bescherm mijn hoofd ook tegen laag hangende takken in het bos. Een van de paarden waar ik op rijd is hoog. Ik moet vaak bukken, soms kom ik te vroeg omhoog of buk ik niet diep genoeg. Ik hoor de takken over mijn cap gaan, maar het doet mijn geen pijn. De cap beschermt ook mij hoofdhaar. Zonder cap zou ik met mijn lange haar vast kunnen raken aan een laag hangende tak.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:18

Vriendin viel uit stilstand neer op de grond. Hersenkneuzing. Moeder werd zonder cap van paard geslingerd tegen de barrière, wat spierpijn. Alles is relatief.

Ik heb even de polis opgezocht van mijn auto. Als ik met drank op schade veroorzaak bij een ander wordt dit gewoon vergoed. Enige wat niet vergoed wordt door de verzekering is mijn schade en dan hebben we het natuurlijk alleen over mijn auto.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:25

SandraVerl schreef:
musiqolog schreef:

Een cap beschermt je niet tegen hersenletsels, je kan alleen het geluk hebben dat het de impact op je hoofd verminderd. De zoon van een patiënt van me valt met de fiets, zonder helm, met hoofd tegen een bushokje en sterft na een week. De partner van een collega valt, met helm, tijdens een fietstochtje met het hoofd op een dorpel en is op slag dood. Niet het wel of niet dragen van een helm of cap bepaald de outcome, wel hoe je valt.

Zucht.... "bescherming" is toch niet hetzelfde als "100% garantie dat alles goed gaat"?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:29

Natuurlijk kan je ergens over struikelen en verkeerd gerecht komen en doodvallen, letterlijk.
Maar je hebt een keuze om een cap te dragen, omdat ze er speciaal voor zijn gemaakt. Die keuze is voor iedereen.
Ik ben blij dat ik een tijd geleden wél een cap op had, anders had ik dit bericht niet kunnen typen. Dat weet ik zeker. Heb wel blijvende schade opgelopen, maar zonder cap had het veel beroerder kunnen zijn, dus ze maken wel degelijk verschil.

edit: ze KUNNEN wel degelijk verschil maken.