Wormspuitdrama bij Khavanna... Jaopie als "truc" ingezet: GELUKT!
In het verleden natuurlijk alles al geprobeerd om bij Khavanna de wormspuit in te krijgen, appelmoes, suiker, uitgeholde appel, op brood met honing smeren... vergeet 't maar, zodra ze het róók ergens in of aan moest ze het al niet meer, welk merk dan ook.
"Gewoon" ingeven is maar 2 x in haar leven gelukt, met zeer gevaarlijke toestanden er bij: met 2 personen, nou kapotte halsters, steigeren en tegelijk achteruit springen, uitspugen, paniek.... Geen optie.
Met een bit in doen is ze ook zo overgevoelig, dus ik wilde niet weer een gevecht aangaan rondom die mond.
Ik zon op een list.
Daarvoor trok ik een blik individuele paardenpsychologie open.
En dacht iets gevonden te hebben wat mogelijk zou kunnen werken.
Ik zou Jaopie inzetten, en haar bij het lekkers door hem laten wégsturen ipv haar te proberen te verleiden het op te eten... Jaopie is een enorme hebberd, dus dat kun je wel aan hem overlaten. Zou ze dan hebberig worden? Moest ik wel weer oppassen dat hij haar niet helemaal zou belétten er een hap van te nemen... het leek me ook wel een aardig psychologisch experiment. Ook in de trant van: hoe goed ken ik eigenlijk mijn beide paarden?
Ik ging dus in alle vroegte (want dan hebben ze honger, na de nacht, en wachten ze op hooi) op volle oorlogssterkte naar de wei, gewapend met een groene hangbak met basisbrok voor Jaopie en een véél lekkerdere emmer met Omega muesli, gemengd met appelstroop en appelmoes (en wormspuit) naar de wei.
Jaopie zag mij met emmer en bak aankomen en wist meteen: he daar komt lekkers aan. Khava ging bij de hooibak staan, maar ik negeerde haar. Ik leegde ook Jaopie z'n wormspuit in de hangbak met biks en hing die aan het toegangshek. Daar rende hij meteen op af, stak zijn neus er in... en deinsde terug.
Ojee, dacht ik, fout gemaakt, hij mot 't ook niet, daar gaan m'n dure wormspuiten...'
Ik begon hem toe te spreken zo van: Kijk eens snoep, trok mijn dubbele handschoenen uit en nam een handje in mijn blote handpalm. Ik dacht: als hij één hapje proeft is hij om.
Inmiddels kwam Khava nieuwsgierig naderbij gestiefeld: werd daar lekkers uitgedeeld?
Toen zij op een paar meter Jaopie genaderd was en haar neus naar de bak uitstrekte, werd-ie boos en hap-hap-hap, na het spul uit mijn hand geproefd te hebben begon hij aan de inhoud van de bak.
Dat was het moment om de emmer met het mueslimengsel te voorschijn te toveren. Ik hield dee Khava voor maar één sniffel er aan en ze deinsde achteruit. Ik had niet anders verwacht. Nu rook Jaopie opeens het véél lekkerdere mengsel in Khava haar emmer, en wilde zich daarop storten. Met platte oren dreigde hij Khava er bij weg. Die trok een heel beteuterd gezicht.
Voordat Jaopie uit haar emmer kon jtten trok ik die gauw weg en rammelde met zijn biksbak. tegelijk nam ik uit de Khava emmer een handje kleverige muesli en reikte dat naar haar.
Weer werd ze door een afgunstige Jaopie opzij gedreigd.
Ik stopte de hand achter m'n rug en dirigeerde Jaopie weer naar zijn biksbak.
Dit ging een keer of vier zo, tot plots Khava opzij aankwam en met langgerekte nek de muesli -met één argwanend oog op de biks-etende Jaopie - uit mijn hand begon te eten!
Ik kon niet de hele emmer na haar toesteken, want dat lokte meteen een aanval van Jaopie uit.
Dus nam ik elke keer een handje er uit en stak dat Khavanna toe, die dat heel omzichtig op begon te eten.
Jaopie had meer biks dan Khava mengsel kreeg opgevoerd, zodat hij daar wel even mee bezig was en ik de hele emmer uit de blote hand aan Khava had opgevoerd voordat hij zijn aandacht weer op haar hapje zou richten.
Zo had ik alles schoon opgevoerd aan haar voordat hij weer uit z'n vel sprong. Khava rende weg met een gezicht van: Zo dat heb ik tóch lekker op, Jaopie.
Ik dacht Yesssss, gelukt, de firma List en Bedrog heeft 't mooi gewonnen. Hoera. Dank zij de voedselnijd van Jaopie.
Toen ging ik de hooibak vullen waar ze even later gebroederlijk uit stonden te snaaien.
't Is soms even goed nadenken bij die twee...
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-02-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt