[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:57

Of een net in een raamwerk van hout ofzo spannen? En dan als deksel er op leggen zodat het met hooi mee zakt.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:18

Op een stal waar ik bijreed had de stal eigenaar gewoon betongaas op het hooi liggen, dat zakte vanzelf mee naar beneden in de buiten voerbakken.

verder moest ik wel een beetje lachen om J en K...

CharIsabella

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:17

Arme Jaopie :(:)
die Khavanna is wel slim zeg, kun je misschien veel uithalen :o
ben in ieder geval nieuwsgierig hoe zij zich gaat ontwikkelen :)*

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:21

Kijk uit met betongaas. Sommige paarden kunnen daar niets mee en slopen daarmee hun voortanden.

Ik mag die k wel. Heerlijk zo'n bijdehante tante. .. En jij vond haar vorig jaar met het logeren Nog een baby...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:03

Arme Jaopie :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:20

Ach gossie ... en dan vooral zelf balen dat je het niet eerder doorhad.

Zo hadden wij eens op een vorige stal een paard dat gulzig begon te drinken zodra hij op stal ging. En dat was gek, want hij had een elektrische drinkbak in de paddock ... Na een dag of 3 ging mij een lichtje op: bij herstelwerkzaamheden was de draad van die drinkbak doorboord, waardoor de drinkbak nu onder stroom stond. Dat doet de naam elektrische drinkbak wel eer aan maar nadat het opgelost was duurde het even voordat we het paard weer zo ver hadden dat het durfde te drinken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 13:42

Nu ja blijft dat nou zo...?!?

Kom ik vanmorgen bij de wei aan, zag ik al naderbij komend dat de hooibak netjes leeg was. Mooi, dacht ik, dus niks over de draad gegooid.

... Tot ik er naast stond, en zag dat een deel van het hooi er ónder lag en dat er vier van de middelste houten spijltjes (smalle houten latjes) uit de bodem lagen. Losgetikt. Diepe zucht. Hoe en door wie weet ik niet, maar ik verdenk Jaopie, want voor zo'n stunt moet je toch een paardenbeen unreal hoog opheffen en Spaans pas achtig vooruit steken, en omlaag de diepte in klauwen met enige kracht om die geschroefde latjes (die overigens nog wel helemaal heel waren) eruit te kunnen drukken.
Dat is een beweging die Jaopie zonder twijfel kan maken. En ik hem in andere omstandigenheden ook wel heb zien doen. Hoewel dat alsnog een bijzonder kunststukje blijft zonder die latjes te breken. Met een paardenneus lukt zoiets nooit!

Nou moet natuurlijk die bak weer gerepareerd....

Wat staan die daar uit te spoken? Vervélen ze zich of zo, want het is 't ene feest na het andere momenteel...
Mischien denken ze dat ík me verveel... hahaha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:23

Samenzwering om de baas aan het werk te houden :D . Hier ook hoor, anders moeten zij werken (en mooi slank, bespierd worden) en dat is kennelijk niet leuk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:13

Ze testen je creativiteit ...Volgens mij vinden ze het tijd dat ze weer in/aan de bak gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 18:49

Krijg hierbij het gevoel dat met name @Maflinger_S ons weer aan de slag wil hebben, hahaha.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:46

Smile ... riding is fun! En dat besef je je des te meer als je even niet gereden hebt. Hup, aan de arbeid met die leukerds. Kom uit je winterslaap en gaan met die banaan :D.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:25

ik ben het eigenlijk wel met @Maflinger_S eens :o

heb het lessen op de manege opgegeven om met een paard op de grond aan de slag te gaan toen ik helemaal niks met hem kon dan 10 minuutjes erop rond scharrelen ben ik het echte rijden niet eens echt gaan missen
maar toen kwam naar 3 maanden mijn huidige bij rijdknol op mn pad en sindsdien heb ik echt weer plezier in het rijden *\o/*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 17:02

Nou dat was niks vandaag met die stormachtige wind. Khavanna was helemaaal knots, die reageert daar altijd extreem sterk op. Ik had haar al uit de wei toen ze vlak na het toegangshek na 1,5 meter al recht overeind stond, grote paniekogen en neusgaten op standje Arabier. Geen enkele mentale ingang in.
Daar begon ik dus mooi niet aan. Echt gekkenwerk.
Teruggezet, die tante.
Ongelukken zit ik met zo'n groenig paniekding niet op te wachten.
Jaopie geeft er niks om, die stormvlagen, maar die, daar had ik geen zin in, had me mentaal helemaal ingesteld op Khava.

Nou ja, geen ramp, morgen is die extreme waaierij weer over met lekker zacht weer, dus waag ik beter dan opnieuw een poging.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 17:46

Dat gaat lekker zo, als het niet regent zodat je niks kan beginnen (qua longeren bijv....je drijft de bak uit) dan stormt het wel weer zoals vandaag ook weer de hele dag, mét druilregen er bij. Ik kom nog amper bij de wei, zó zompig is het schouwpad er heen. Op de fiets raak ik daar al vaak genoeg niet meer, ik moet het lopen. Nou is het ook weer geen mijl van mijn huis af, maar dat weer begint me nou wel te irriteren. Het heeft hier sinds september eigenlijk steeds wel zo ongeveer om de dag geregend, ongekend!

Zelfs de sjieke en gedraineerde snipperbak van de overburen is geregeld een drabzooi, laten we maar zwijgen over de longeercirkel, dat is een mini-zwembad. De gewone rijbak is iets voor de varkens, één modderpoel. Heb je 1 dag geen regen, regent het twee dagen weer wel.

Een binnenbak hebben we niet. Maar over het schouwpad is ook met een paard een ramp, want de trekker heeft daar enorme geulen in gereden om de hooibalen langzij neer te zetten, waar nu ook het water gezellig in blijft staan. Geulen overdwars gegraven, daar loopt soms urenlang het water vanuit het lage stuk van de wei door naar de sloot. Allemaal mini-beekjes op zich.

Alles bij elkaar allesbehalve een feest. als dit het toekomstige weer in Nederland (of althans in drenthe) voor moet stellen zal ik toch iets anders moeten gaan bedenken....

Wel weer gelachen daarnet: ik voor de tweede keer hooi brengen, en Jaopie stond bij de bak met zijn kont tegen die stormwind in. khavanna stond precies aan de andere kant, met haar smoel recht in de wind.
Ik zocht een paar stevig op mekaar geperste plakken uit, zodat die niet meteen door de wind uit de bak zouden waaien. Vond khavanna niet zo leuk, die heeft liever van dat losgeschudde hooi (ja, ze zal eens moeite moeten doen voor een hap, Prinses op de Erwt...), dus ging ze met haar neus eronder de boel weer in de lucht gooien. Ja, met die storm waaide zo'n opgewoelde pluk precies terug midden in haar gezicht, hing ze helemaal vol met een hooisluier, ze panikeerde helemaal, want ze zag niks meer, de sukkelien....Hahaha. Tussen het lachen door heb ik haar maar geruststellend toegesproken. Keek ze me aan alsof Ik het gedaan had... Jaopie keek natuurlijk weer niet op of om en stond al die tijd tevreden door te kauwen.
Na een zenuwenrondje bokken besloot ze dan ook maar weer te komen eten. "t Is me d'r eentje.

Voor morgen en overmorgen hier droog en rustig weer verwacht, een poetsbeurt zou niet weg zijn voor haar, want haar staart hangt vol modderklonten (die van Jaopie ook), ze mag wel ook wel eens even onder de regendeken gerost worden. Doen we nog IETS...

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:07

Hahaha :P Ik heb hier ook zo'n hooizwierder. Maar die gaat altijd met z'n kont in de wind staan, waardoor het hoo meteen meters wegvliegt, de modder in _-:(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 20:34

Jaopie (denk ik) heeft weer een stuk uit de bovenste planken van de hooibak geknaagd. Zo'n leuke halve maan vorm hebben de bovenste planken ervan nu.

Hier zakt mijn broek echt van af.
Kan die vent nou niks heel laten?

Nu ja dat wist ik natuurlijk ook wel, maar na jaren probeer je het toch weer eens. Tegen beter weten in dus, blijkt nu... Om je dood te ergeren, alsof ze geen hooi genoeg krijgen. Jaopie = Slopen die handel.

(Ja ik weet het, dat zal 't ook niet zijn...) Niet zo leuk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:02

Hij moet Op een houtje bijten nu jullie nog zo weinig (kunnen) doen. Wees blij dat hij daarvoor het hout neemt en niet je bovenarm of Khava's oor ;-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:58

Nou ja zeg, @Rocamor, Jaopie is wel "quite a character", maar ik vrees toch dat ik het bovenarm verhaal absoluut niet zou pikken, en Khava haar oor? Dan krijg hij bonje met mij én met Khava.
't Is wel een beetje een boef , Jaopie, maar nou ook weer geen schurk...

Het is gewoon zwaar balen dat het overal zo'n zeikboel is. kan me niet herinneren dat sedert de 13 jaar dat ik nu in Drenthe woon de boel zó nat is geweest.

Betere tijden zullen komen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:35

Morgen Khavanna weer een wormkuurspuit proberen in te geven.. nou dat wordt weer een onmogelijk feest natuurlijk... Madame heeft een mondfobie, ook met bitten, etc, álles aan haar mond, dus het zal me weer benieuwen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:13

Heb je geprobeerd om haar te leren targetten met haar mond? Ik gok zo dat dat daarmee flink kan gaan helpen

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:46

Mijn merrie had ook een soortement mondfobie... tot we beseften dat we alleen aan haar mond kwamen omdat we er iets mee moesten op de een of andere manier... van wormenspuiten tot bit tot tandarts tot wat dan ook. Vanaf dat moment zijn we gaan oefenen met gewoon aan haar mond komen zonder iets te doen en daar alleen al voor belonen. Haar daarna leren mond open doen zonder er iets mee te willen, en daar voor belonen. Sindsdien is alles bij haar mond prima en kan ze dat ook prima verwerken :) Ze had gewoon een paar tussenstapjes nodig.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:23

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:15

appelmoes !!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 14:45

Wormspuitdrama bij Khavanna... Jaopie als "truc" ingezet: GELUKT!

In het verleden natuurlijk alles al geprobeerd om bij Khavanna de wormspuit in te krijgen, appelmoes, suiker, uitgeholde appel, op brood met honing smeren... vergeet 't maar, zodra ze het róók ergens in of aan moest ze het al niet meer, welk merk dan ook.
"Gewoon" ingeven is maar 2 x in haar leven gelukt, met zeer gevaarlijke toestanden er bij: met 2 personen, nou kapotte halsters, steigeren en tegelijk achteruit springen, uitspugen, paniek.... Geen optie.
Met een bit in doen is ze ook zo overgevoelig, dus ik wilde niet weer een gevecht aangaan rondom die mond.
Ik zon op een list.
Daarvoor trok ik een blik individuele paardenpsychologie open.
En dacht iets gevonden te hebben wat mogelijk zou kunnen werken.

Ik zou Jaopie inzetten, en haar bij het lekkers door hem laten wégsturen ipv haar te proberen te verleiden het op te eten... Jaopie is een enorme hebberd, dus dat kun je wel aan hem overlaten. Zou ze dan hebberig worden? Moest ik wel weer oppassen dat hij haar niet helemaal zou belétten er een hap van te nemen... het leek me ook wel een aardig psychologisch experiment. Ook in de trant van: hoe goed ken ik eigenlijk mijn beide paarden?

Ik ging dus in alle vroegte (want dan hebben ze honger, na de nacht, en wachten ze op hooi) op volle oorlogssterkte naar de wei, gewapend met een groene hangbak met basisbrok voor Jaopie en een véél lekkerdere emmer met Omega muesli, gemengd met appelstroop en appelmoes (en wormspuit) naar de wei.
Jaopie zag mij met emmer en bak aankomen en wist meteen: he daar komt lekkers aan. Khava ging bij de hooibak staan, maar ik negeerde haar. Ik leegde ook Jaopie z'n wormspuit in de hangbak met biks en hing die aan het toegangshek. Daar rende hij meteen op af, stak zijn neus er in... en deinsde terug.
Ojee, dacht ik, fout gemaakt, hij mot 't ook niet, daar gaan m'n dure wormspuiten...'
Ik begon hem toe te spreken zo van: Kijk eens snoep, trok mijn dubbele handschoenen uit en nam een handje in mijn blote handpalm. Ik dacht: als hij één hapje proeft is hij om.
Inmiddels kwam Khava nieuwsgierig naderbij gestiefeld: werd daar lekkers uitgedeeld?
Toen zij op een paar meter Jaopie genaderd was en haar neus naar de bak uitstrekte, werd-ie boos en hap-hap-hap, na het spul uit mijn hand geproefd te hebben begon hij aan de inhoud van de bak.

Dat was het moment om de emmer met het mueslimengsel te voorschijn te toveren. Ik hield dee Khava voor maar één sniffel er aan en ze deinsde achteruit. Ik had niet anders verwacht. Nu rook Jaopie opeens het véél lekkerdere mengsel in Khava haar emmer, en wilde zich daarop storten. Met platte oren dreigde hij Khava er bij weg. Die trok een heel beteuterd gezicht.
Voordat Jaopie uit haar emmer kon jtten trok ik die gauw weg en rammelde met zijn biksbak. tegelijk nam ik uit de Khava emmer een handje kleverige muesli en reikte dat naar haar.
Weer werd ze door een afgunstige Jaopie opzij gedreigd.
Ik stopte de hand achter m'n rug en dirigeerde Jaopie weer naar zijn biksbak.
Dit ging een keer of vier zo, tot plots Khava opzij aankwam en met langgerekte nek de muesli -met één argwanend oog op de biks-etende Jaopie - uit mijn hand begon te eten!
Ik kon niet de hele emmer na haar toesteken, want dat lokte meteen een aanval van Jaopie uit.
Dus nam ik elke keer een handje er uit en stak dat Khavanna toe, die dat heel omzichtig op begon te eten.
Jaopie had meer biks dan Khava mengsel kreeg opgevoerd, zodat hij daar wel even mee bezig was en ik de hele emmer uit de blote hand aan Khava had opgevoerd voordat hij zijn aandacht weer op haar hapje zou richten.
Zo had ik alles schoon opgevoerd aan haar voordat hij weer uit z'n vel sprong. Khava rende weg met een gezicht van: Zo dat heb ik tóch lekker op, Jaopie.

Ik dacht Yesssss, gelukt, de firma List en Bedrog heeft 't mooi gewonnen. Hoera. Dank zij de voedselnijd van Jaopie.

Toen ging ik de hooibak vullen waar ze even later gebroederlijk uit stonden te snaaien.

't Is soms even goed nadenken bij die twee...
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-02-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:53

een blik individuele paardenpsychologie, hoe verzin je het. _O-

maar wat een geweldig goed idee, fijn dat het gewerkt heeft. :)

Je hebt toch wel twee gevalletjes apart hoor. :D