De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:33

Rivjenn schreef:
Ik had eens een Fjord te koop voor €1500. Belt er een man: wat is de uiterste prijs? Ik zeg er staat toch een prijs bij? Ja maar wat is de uiterste prijs?! Ik zeg kom eerst maar eens kijken dan kunnen we het over de prijs hebben..

Ook had ik een keer een Welshpony te koop. Vrouw was geweest met haar dochtertje. Waren er gek van. Maar wilde nog een keer langskomen. Prima afspraak gemaakt.
Tussendoor belde er mensen die dezelfde dag wilden komen kijken. Die hem ook gelijk kochten. Dus ik die andere mensen gebeld dat hij verkocht was. Nou.... woest was ze! Want ze had toch gezegd dat ze nog een keer kwamen, dat haar dochter intens verdrietig was en dat ze de foto's al aan iedereen had laten zien. Wat ik dat kind wel niet aandeed! Tja wie het eerst met geld komt...

Zelf gingen we een keer kijken voor een bereden Shetlander. Toen mijn zoontje erop wilde gaan zitten was het: eh.... Ik weet niet of dat kan hoor.. Hij was toch ingereden?

Kwam ook eens iemand kijken bij mijn pony. Hartstikke leuk vonden ze haar. Zeg ik; wilt u haar ook even in het verkeer zien? Nou dat geloven we wel hoor zo uit je verhalen...

Dat is ook wel een beetje naar hoor, een paard/pony hoort geen impulsaankoop te zijn. Maar op deze manier van verkopen die ik nu heel vaak op bokt voorbij zie/hoor komen wordt je er eigenlijk toe gedwongen om gelijk met een pak geld en de trailer langs te komen bij de eerste bezichtiging.

Ik zou ook niet blij zijn als ik al een afspraak had staan om nog een keer te kijken dat ik dan een belletje krijg dat het paard al verkocht is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:46

Ik heb met het kopen van mijn paarden altijd de afspraak gemaakt dat ik na het kijken en uitproberen er een nachtje over slaap.Keurig de volgende dag teruggebeld of de koop wel/niet doorging.

Vind het ook niet netjes als er een afspraak wordt gemaakt en het paard toch nog snel aan een ander wordt verkocht :n
Je kunt ook tegen de andere geïnteresseerden zeggen dat ze na de afspraak nog kunnen informeren of de koop is doorgegaan.

Abercrombie

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:01

Je zal ze de kost geven die beloven terug te komen maar niet konen. Als je niet wil dat hij weg is moet je aanbetalen of duidelijke afspraken maken meteen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:05

Ja tegenwoordig moet je heel snel zijn als je een paard wilt kopen.Voor het internettijdperk was het ninderdaad zo dat je meerdere malen ging kijken voor je een beslissing nam,maar nu moet je meteen beslissen want anders kan iemand anders hem meenemen. /3 :evaw: ~~}>

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:22

Dat vind ik persoonlijk niet prettig werken. Als mensen echt interesse hebben, en er al een tweede afspraak geplanned staat die niet pas over een of twee weken is hou ik hem vast.
Ik wil toch dat het paard goed terecht komt en ik wil dat mensen niet over 1 nacht ijs gaan. Maar ik heb als niet handelaar misschien ook makkelijk praten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:26

Lees al een tijdje mee in dit topic, maar hier wil ik toch even op reageren.

Ik heb heel wat paarden gereden en ik ben ook bij heel wat verkopen geweest, maar wat hier wordt gesteld is toch wel een beetje belachelijk.

Als ik bij een paard ga kijken kom ik dus niet meteen met trailer en geld aan zetten.
Ik wil rustig bij een paard kunnen kijken en ook meerdere keren willen rijden. Een paard is geen impuls aankoop en dat zou het ook niet moeten zijn.
Sterker nog... verkopers die zo graag een zo goed mogelijk huis voor hun beestje willen zouden dit ook niet moeten verwachten van hun kopers.

Als ik tevreden ben de eerste keer maak ik een afspraak voor een tweede keer rijden. In die tijd kan er best een andere ruiter komen om te rijden, maar dan verkoop je hem toch nog meteen? Wij hadden namelijk een afspraak.
En ja... Ik zou ook pissed of zijn als ik dan gebeld wordt dat je hem hebt verkocht aan mensen die na mij kwamen kijken maar die wel een impuls aankoop wilde doen.

Mijn mening: op deze manier stimuleer je impuls aankopen en dan is het ook niet zo vreemd dat paarden zo vaak terug worden gebracht of in de handel terecht komen. Mensen weten namelijk feitelijk niet wat ze kopen.

Daarnaast zou ik op deze manier geen zaken willen doen. Zowel aankoop als verkoop zou ik niet met dit soort mensen doen :o.

Ontopic:
Toen ik nog reed op een handelsstal ook een keer een leuk zwart ponyhengstje te koop gehad. Hartstikke leuk ding, maar wel 1 met een gebruiksaanwijzing die je echt moest kennen anders kon je er niks mee...
Een vader kwam langs met zijn dochter. Ze wilde percee de pony hengst meenemen, het meisje had namelijk al jaren een zwart ponyhengstje gewild. Haar eerst vraag: bokt en steigert hij vaak?
Euhm Njaa, hij is niet makkelijk dus dat kan hij wel eens doen...
Haar antwoordt: mooi. Ik wil een hengst die ik moet temmen :(.

Om heel eerlijk te zijn was de toon toen al een beetje gezet en toen met het proefrijden bleek dat ze pas een half jaar les had, maar wel de pony manieren wilde bij brengen met haar nieuwe zweep en sporen hebben we ze maar vriendelijk verzocht een ander type pony te zoeken.

We waren eigenlijk best een beetje flabbergasted door de situatie, vooral omdat ze niet begrepen waarom we de pony niet aan ze wilde verkopen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:38

Ik vind het heel normaal dat mensen direct verkopen. Je weet tenslotte nooit of mensen wel echt komen. Verkocht is verkocht en geld is geld.
Jammer dan voor de mensen die er langer over na willen denken. Je kunt imo wel de eerste de tijd geven tot de tweede komt kijken maar dan houdt het op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:47

Op die basis zou ik nooit een paard kopen,paard is voor mij een heel bijzondere aankoop.Ik ben niet iemand die een paard zomaar weer wegdoet.
Ik vind 24/48 uur bedenktijd redelijk en gelukkig vonden degene bij wie ik de paarden ben gaan kopen dat ook.
Mijn laatste aankoop had er zelfs ook nog iemand gereageerd maar de verkoper heeft netjes met die persoon afgesproken dat ik eerst een dagje mocht nadenken.

Als iemand tegen mij zegt dat een paard zelfs voor deze periode niet vastgehouden kan worden dan mag je hem houden.
Ik laat mij niet onder druk zetten...daar is deze aankoop echt te belangrijk voor en ja...ook ik heb de ervaring dat mensen je aan het lijntje kunnen houden of niet op komen dagen.Toch vind ik "de 1e die ja zegt mag hem meenemen" waardeloos.

Afspraak is afspraak en die maak ik ook heel duidelijk en daar houd ik mij ook aan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:55

Alle keren dat ik op een paard uit was en het er meteen bij bezichtiging wel in zag zitten heb ik aanbetaald. Dan ging ik het paard later pas ophalen of werd-ie gebracht onder voldoening van de rest van het verkoopgeld. Maar goed, misschien ligt het iets anders omdat ik een echte "veulen"koper ben. Ik heb dus niet te maken met rijden/voorrijden of zulke zaken.

Aanbetalen vind ik heel normaal als het je bevalt en je wil voorkomen dat het alsnog naar een ander gaat.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:04

Het lijkt misschien wel banketstaaf maar ze wilde een week later voor de tweede keer komen rijden. Als ze de volgende dag gebeld had dat ze hem wilde of idd handgeld gegeven had was het anders. Voor hetzelfde geld komt ze nooit meer opdagen.
Als ik zelf over een paard wil nadenken laat ik de verkopers ook vrij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:11

Een week vind ik idd ook te lang...ik heb altijd 1 á 2 dagen bedenktijd afgesproken,dat is redelijk.Als iemand dan niet op zou komen dagen is er nog geen man overboord.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:25

achter houden doen wij ook niet, laatst toevallig voor kennissen gedaan. een week lang maar dat voelde voor ons echt totaal niet fijn. zo ook dat wij niet aan proefperiodes doen

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:02

Ik kom dus net een advertentie tegen van een veulen. Heeft een top karakter want er heeft al eens een meisje van 3 op gezeten.. :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:25

Een week is ook echt te lang.
Maar iemand waarvan je ziet dat het rijden fijn ging is 1 a 2 dagen toch echt wel normaal.
Dan ook de afspraak heb ik voor die en die tijd niets gehoord staat hij weer voor iedereen te koop.

Maar ik heb eens een meisje boos aan de telefoon gehad dat ik de bezichtiging uitstelde om iemand die veel interesse had en de dag erop alweer terug kwam (en hem ook gekocht heeft)

Die hem gekocht heeft belde op zondag maar kwam op maandag, de dag erop dus.
Het meisje wat ook interesse had belde op zaterdag en zou op woensdag komen, 2 uur rijden bij me vandaan.
Ik belde haar op dat iemand interesse had en ik het vervelend vond voor haar als ze zover moest rijden en het wellicht voor niets zou zijn.
Boos dat ze was want de afspraak stond toch al. En ze wilde hem hebben enz.
Alsof ze dat al kon weten of het wel klikte?
Probeer je ook netjes te zijn en mensen niet voor niets op en neer te laten rijden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:36

marjan19 schreef:
Ik kom dus net een advertentie tegen van een veulen. Heeft een top karakter want er heeft al eens een meisje van 3 op gezeten.. :?

:')

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:42

marjan19 schreef:

Eeuuhm,,, sja.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:35

Ook hier houden we niks vast oid. Heb je echte interesse en wil je terug komen betaal je maar handgeld. En zo niet ook prima, maar dan kan t dier al verkocht zijn voor jij je tweede afspraak kan bezichtigen of een keus hebben gemaakt.
Al veelste vaak mee gemaakt dat ze gouden bergen beloven, en echt terug komen, echt willen kopen maar nooit meer komen opdagen.

Ook bij aankoop, helft word aanbetaald direct, en dan mag je er een week over doen om t dier op te halen, na een week gaat het dier terug de verkoop in.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:15

Tinky12 schreef:
Op die basis zou ik nooit een paard kopen,paard is voor mij een heel bijzondere aankoop.Ik ben niet iemand die een paard zomaar weer wegdoet.
Ik vind 24/48 uur bedenktijd redelijk en gelukkig vonden degene bij wie ik de paarden ben gaan kopen dat ook.
Mijn laatste aankoop had er zelfs ook nog iemand gereageerd maar de verkoper heeft netjes met die persoon afgesproken dat ik eerst een dagje mocht nadenken.

Als iemand tegen mij zegt dat een paard zelfs voor deze periode niet vastgehouden kan worden dan mag je hem houden.
Ik laat mij niet onder druk zetten...daar is deze aankoop echt te belangrijk voor en ja...ook ik heb de ervaring dat mensen je aan het lijntje kunnen houden of niet op komen dagen.Toch vind ik "de 1e die ja zegt mag hem meenemen" waardeloos.

Afspraak is afspraak en die maak ik ook heel duidelijk en daar houd ik mij ook aan.

Het is af en toe vanuit verkopers kant gezien ook wel erg moeilijk om het voor iedereen goed te doen. Vorig jaar verkocht ik een friese merrie, omdat ik mijn vorige ruin ineens terug kon kopen en geen tijd voor 2 paarden had. Een hele lieve dame, maar voor een 9-jarige niet lang onder het zadel geweest en met zomereczeem. Omdat ik zo'n hekel aan verkopen heb, dacht ik direct voor een goede prijs op internet zetten, dan hoef ik er niet zo lang tegen aan te hikken. Ik werd overspoeld met reacties. Binnen een mum van tijd had ik iedere dag voor de periode van een week bezichtigingen staan en een lading emails en telefoontjes die ik maar eerst naast mijn neergelegd heb om de eerste mensen allemaal af te wachten. Je hoeft niet direct te beslissen, maar ik was eerlijk dat er zo ontzettend veel mensen meer wilden kijken. Dan doe je het nooit goed, ik ben eerlijk geweest, je mag vaker komen kijken, maar weg is weg, dat is dan je eigen risico. Ik moet dan immers om iemand bedenktijd te geven, andere kijkers teleurstellen (en die belden allemaal al ik hoop dat de eerste voor mij hem niet neemt). Wanneer een verkoop minder loopt, en ik beloof dat je er over na mag denken, prima natuurlijk, dan komt er niemand tussen. Maar soms is er die tijd niet. Kreeg overigens een mail van iemand die het allemaal heel leuk leek en wanneer ze de komende weken een keer tijd had, ze wel wilde kijken, kwam ze nog wel een keer op terug. Helemaal in alle drukte geen antwoord gegeven, het was ook helemaal geen concrete mail, maar die dame was woedend toen ik het paard verkocht had. Ze zou immers ook nog een keer langs komen.. Het paard in kwestie heeft overigens een super thuis gekregen en heb ik ook mensen nee gezegd, het moet wel passen vind ik altijd, snel verkopen is voor mij niet gelijk aan iedereen verkopen, maar wanneer ik het vind passen, tja, de eerste die wil is dan toch een koop.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:18

Ik meld dan overigens wel wanneer iemand komt, wanneer ik de volgende dag een bezichtiging gepland heb staan, zodat het paard niet onverwacht al door de volgende bekeken is en mensen een beetje een idee hebben tot hoe lang ik er op dit moment nog vrij mee ben, en meld ook dat wanneer er eerdere kijkers geweest zijn, dat dit zo is en zij er wellicht ook nog over aan het denken zijn. Dat vind ik netjes genoeg, het staat immers te koop, dus het kan verkocht zijn. Ik heb in het verleden de eeuwige twijfelaars wel gezien, de super enthousiaste mensen die nooit wat weer laten horen etc. De leuke paarden zijn soms gewoon snel weg, ik verkoop niet aan iedereen (ik hoop altijd op een passende nieuwe baas), maar hoeveel mensen moet je dan afwachten voor hij weg gaat? De eerste die wil en past in mijn ogen, is dan toch prima indien je tot overeenstemming komt?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:51

Ik denk dat de kern hem zit in het maken van heel goede afspraken...van beide partijen.

Als ik een paard wilde bekijken dan liet ik daar geen lange tijd overheen gaan.Zodra ik een vrije dag kon nemen dan stond ik ook voor de deur.Meestal was dit dan ook binnen 24 /48 uur.Als ik interesse heb wil ik ook zo snel mogelijk komen kijken.Eventueel een nachtje over slapen en dan een beslissing nemen.

Als mensen een afspraak maken over een week en de komende weken nog een paar x langs willen komen kan ik mij voorstellen dat je andere afspraken gaat maken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:28

Inderdaad. Mijn paard kocht ik binnen 3 dagen incl. 2x proefrijden. Zaterdag en zondag rijden, maandag keuren, kopen en afleveren. Ik denk dat als je twijfelt er toch al geen klik is. Tenminste, zo zit ik in elkaar. Doordat ik zo'n klik had heb ik ook meteen 2 andere bezichtigingen dat weekend afgezegd.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:32

Ik ben bij mijn huidige paard 3x gaan kijken. 1x konden we niet rijden vanwege de plotselinge sneeuw. Ik heb toen langer gedaan over mijn beslissing omdat ze eigenlijk boven mijn budget was. Toch gekocht omdat ze super braaf was. Helaas is ze nu 8 maanden later al afgekeurd wegens hals artrose en kissing spines.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:33

Wij houden ook voor niemand een paard vast tenzij er handgeld is betaald. Dan is het een andere verhaal.. Mensen zeggen zo vaak ik wil hem, ik kom het paard dan en dan ophalen. En vervolgens bellen of mailen ze op het laatste moment af. Dat is net zoals afspraken maken hoe vaak het me al overkomen is dat ik voor Jan *** aan stal heb zitten te wachten. Tegenwoordig ben ik daar heel makkelijk in zo laat een afspraak bij geen gehoor/ reactie als mensen bijv verlaat zijn. Dan ben ik na een half uur weg..

Als ik interesse heb in een paard dan heb ik voordien al het nodige contact via mail en telefoon gehad met de verkoper. Op het moment dat ik dan ook daad werkelijk het paard ga bezichtigen dan neem ik ook mijn trailer mee. Ik woon in limburg, de laatste jaren heb ik al mijn paarden in het noorden van het land gekocht. Ik ga dan die rit echt geen 2 keer rijden. Dus als het paard me bevalt gaat het gelijk mee..
Ik moet wel zeggen dat wij meestal veulens en jaarlingen kopen dus dat ligt misschien dan ook wel iets anders maar voor een gereden paard geld hetzelfde mocht het paard me bevallen dan neem ik hem gelijk mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:22

}:0 /3 :) Interessant om al deze meningen en ervaringen te lezen. Elk geval is weer anders natuurlijk. Het gaat om levende wezens tenslotte.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:46

Ontopic:M_D_H
Toen ik nog reed op een handelsstal ook een keer een leuk zwart ponyhengstje te koop gehad. Hartstikke leuk ding, maar wel 1 met een gebruiksaanwijzing die je echt moest kennen anders kon je er niks mee...
Een vader kwam langs met zijn dochter. Ze wilde percee de pony hengst meenemen, het meisje had namelijk al jaren een zwart ponyhengstje gewild. Haar eerst vraag: bokt en steigert hij vaak?
Euhm Njaa, hij is niet makkelijk dus dat kan hij wel eens doen...
Haar antwoordt: mooi. Ik wil een hengst die ik moet temmen :(.

Om heel eerlijk te zijn was de toon toen al een beetje gezet en toen met het proefrijden bleek dat ze pas een half jaar les had, maar wel de pony manieren wilde bij brengen met haar nieuwe zweep en sporen hebben we ze maar vriendelijk verzocht een ander type pony te zoeken.

We waren eigenlijk best een beetje flabbergasted door de situatie, vooral omdat ze niet begrepen waarom we de pony niet aan ze wilde verkopen...

Dit wijst toch echt wel op een gevalletje "niet fris in de bovenkamer "bij zowel vader als dochter.
Benieuwd met welk eisenpakket dochter lief vader nog meer het bos heeft ingestuurd.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 06-09-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt