[VOLG] Raakt hangbuikzwijntje-shet Luna ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten4

Re: [VOLG] Raakt hangbuikzwijntje-shet Luna ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 19:01

Luna vandaag weer getraind, wat is ze toch geweldig en knap en schattig <3 <3

Afbeelding
Afbeelding

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:19

Wat een schatje <3

Hoe groot is ze en wat voor longeersingel heb je? :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:22

Dankjewel! Vandaag weer lekker met d'r gewandeld in het bos :)

Ze is net aan 80cm & die longeersingel komt gewoon van de epplejeck, maat pony geloof ik, of shet... Weet het even niet zeker :o

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:23

Heel snel voor het donker Luna gelongeerd, ze was lekker hyper :)) Ze deed het braaf, ook nog een paar keer over een klein sprongetje gesprongen met d'r :D Nu lekker op stal met hooi! <3
Afbeelding

Als het allemaal kan qua planning gaat het meisje morgen weer mee :)

fairriding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:03

Ik ben eigenlijk een stille meelezer, maar wat een schat van een pony <3 . Jullie updates zijn altijd leuk :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 09:07

Aah dankjewel! :D Neem het meisje waarschijnlijk donderdag maar mee, ben erg druk & wil na school 'mijn' pony rijden én naar Luna, en dat voor het donker dus alles moet snel snel :') Kan ik haar beter donderdag meenemen, kunnen we gewoon rustig aan doen :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:36

Ik heb trouwens een vraag aan jullie, misschien dat er hier iemand is die mij daarmee kan helpen namelijk. :) Zoals ik al wel eens eerder heb gezegd, vindt Luna een bit niet zo geweldig. Haar tanden zijn gecheckt, bit past goed & ik heb haar er echt rustig aan laten wennen. Ze kent het bit namelijk al een paar maanden en heeft hem echt niet elke dag in, soms ook gewoon een week niet of wat dan ook. Trekken aan het bit doe ik natuurlijk ook niet aan :P

Maar nu is het zo, dat ze nog steeds niet zo goed tegen druk op het bit kan, wat ik best wel raar vindt. Het meisje dat d'r 'rijdt' gaat nu langzaam aan meer leren, zo ook het sturen natuurlijk. Wij als meer ervaren ruiters rijden natuurlijk ook met onze benen, maar contact met het bit is er ook. Luna wordt écht heel chagrijnig zodra je wat meer druk op de teugels/leidsels/longeerlijn/halstertouw zet.

Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? Ik ben aan het rondkijken voor bitloos, want dat vind ik ook helemaal prima, maar bitloze hoofdstellen zijn er niet, bitloze neusriemen zijn ook niet echt te vinden. Als ik over ga op bitloos, ga ik een bitloze sidepull neusriem laten maken bij Horse Charms (is van dat touwhalster-touw). Ik kan ook nog kijken naar toch een ander bit, iemand suggesties? Het is maatje 10,5 cm, heel klein dus.

Zit een beetje met m'n handen in het haar, want als ik d'r amazone laat sturen en Luna vindt het op een gegeven moment echt niet leuk meer.. Van zo'n klein kind van 5 kan je natuurlijk niet verwachten dat ze altijd súper zacht doet, want zij moet het rijden ook nog allemaal leren..
Luna pakt overigens het bit verder wel aan, als je het hoofdstel om doet. Ze doet zo haar mond open en maakt er verder totaal geen probleem van. Ze kent het sturen ook wel iets, door lange lijnen etc., maar kan dus niet écht wat druk geven, zoals je normaal wat meer zou doen zegmaar.

Dus als iemand tips of advies heeft, graag :D Wil het beste voor Luna namelijk :j

EDIT: Ik heb nu een enkel gebroken watertrens appelbitje. Misschien is een ongebroken bit een idee? :?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:48

En gewoon teugeltjes met clipjes aan het halster?
Wij deden vroeger niet anders...

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:51

Jaa dat wil ik dus ook gaan uittesten, of Luna dat wel fijn vindt haha. Heb gelukkig teugels met clipjes, dus wil dat donderdag als het meisje mee gaat gelijk gaan uittesten eigenlijk. Enige probleem is dat mevrouw élk grassprietje wil op eten, maargoed dat is even consequent zijn :')

Maar ik bedoel ook voor als ik met haar ga mennen, lijkt me een hoofdstel fijner :j

EDIT: zoiets dan? http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... o-appelbit
Hebben ze in de goede maat & zit ook appelsmaak aan. Ongebroken bitje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:55

Is er niet een plekje waar je kunt rijden waar geen gras staat?
Bak, rustig weggetje?
Voor Luna ook duidelijker dan in de wei ;)

En tja...mennen kun je ook bitloos.
Mensen die beweren "met een bit meer te vertellen te hebben" gebruiken het m.i. niet op de juiste manier :o

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:00

We hebben helaas geen bak meer nee -O- Kan wel naar het bos & over de weg hoor haha! Maar soms wil de amazone ook een beetje door de wei heen, over balkjes stappen etc. Het is niet echt de wei, het was vroeger ooit een bak zegmaar, maar dat is nu gewoon totaal volgegroeid met gras weer & ook geen omheining etc meer.

Haha nee dat bedoelde ik ook niet :D Rij zelf ook zo nu en dan bitloos op 'mijn' pony en wat je zegt klopt zeker :j Maar ik bedoelde meer van, de neusriem van het halster zit best los zegmaar in vergelijking met een hoofdstel; als je dan aan de teugels/leidsels 'trekt', gaat dat dan niet helemaal schuiven ofzo? Of je moet de neusriem strakker doen, misschien dat dat wat is :j Ga het natuurlijk zeker uittesten zodra het meisje weer gaat rijden, dan laat ik haar eens sturen en kijken hoe ze het dan samen doen :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:01

je kan een een smaller bitje proberen (zoals myler), als je pony weinig plaaats heeft in de mond is dit een fijne olossing

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:02

Een goed verstelbaar (veulen)halster is daar goed geschikt voor :j

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:04

Dankjewel voor de tip Zoe_97, zal eens kijken naar die bitjes :)

Ja dat dacht ik ook al, als ik hem wat strakker kan doen dat dat dan wel werkt. Ga het zeker uitproberen voordat ik een duur bit/hoofdstel of iets ga kopen :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:10

Als ze zelf zo duidelijk aangeeft afkeer van het bit te hebben, zal dat alleen maar meer weerstand oproepen.
Zou jammer zijn als ze het plezier in "haar werk" daardoor verliest!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:12

Jaa precies, zo denk ik dus ook :j Ik dacht eerst dat het misschien gewoon een kwestie van wennen was, ik bedoel, jonge pony, kent dat allemaal nog niet. Heb daarom ook heel rustig aan gedaan en ook gewoon laten wennen zonder druk op het bit gegeven. Nu een aantal maanden verder is het nog steeds zo, dus ik denk dat mevrouw het bit gewoon niet fijn vindt ofzo. Plezier staat natuurlijk voorop, zeker weten :D :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:16

+:)+

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:52

*Hier een stille meelezer die onder haar steen vandaan kruipt*

Mijn pony heeft nooit een bit gehad en zolang er geen aanleiding is om dit wel te gaan doen ga ik ook vooral op deze manier verder, ook voor de kar. Let er wel op dat er wat training aan vooraf gaat, die van mij weet niet beter maar ik kan me voorstellen dat een pony die bitloos niet gewend is hier wat 'misbruik' van kan maken.

Ik werk met een sidepull/kaptoom van per mi cavallo, het past nog altijd niet zoals ik graag zou willen (keelriem zit te hoog doordat hij iets te groot is) maar mijn pony reageert hier werkelijk perfect op. Het fijne is ook dat je dit hoofdstel ook tijden het longeren kan gebruiken.
Ik ben van plan mijn hoofdstelletje iets in te laten nemen en dan zit het helemaal perfect!

Het gaat hier om een mini met een erg fijn hoofdje en alleen met het longeren heb ik iets last van schuiven, tijdens het lange lijnen zijn er totaal geen problemen.
De touwhalster sidepulls zijn een goedkope optie maar inderdaad deze schuiven vreselijk, ook als je aan het lange lijnen/mennen bent.

Ik wens jullie veel succes en plezier :D

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 08:20

Dankjewel voor je tips ! Ik ga eens kijken naar dezelfde die jij hebt :j Opzich denk ik dat bitloos wel gaat lukken, doe grondwerk, fietsen, wandelen en soms longeren ook gewoon met een halster. Morgen maar eens proberen met het 'rijden', ben benieuwd :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:02

kirsten4 schreef:
Dankjewel voor je tips ! Ik ga eens kijken naar dezelfde die jij hebt :j Opzich denk ik dat bitloos wel gaat lukken, doe grondwerk, fietsen, wandelen en soms longeren ook gewoon met een halster. Morgen maar eens proberen met het 'rijden', ben benieuwd :)

Als het grondwerk er goed in zit en je doet al die dingen met een gewoon halster dan denk ik dat Luna het heel prima gaat doen zonder een bitje :j

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 05:16

Opzich denk ik dat 10,5 ook aan de grote kant is voor der kun je eens foto meer zetten met bitje in??

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 06:33

Nou ik had eerst een 10cm bitje maar die was te krap voor d'r.. Afbeelding

Meerdere mensen (ook DA) lijkt dit bit verder wel prima :j

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:57

Ik lees al een tijdje mee maar nu ga ik maar eens reageren :D
Wat is Luna toch schattig <3 en volgensmij vind ze echt alles leuk :D
Mag ik vragen waar je het hoofdstelletje en bit vandaan hebt? :o

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 08:59

Haha dankjewel! :D Ja ze is overal wel voor in, behalve als ze een 'ik ben een shet én een merrie' bui heeft :') :+ Hoofdstel heb ik 2ehands, dus geen idee waarvan. Maar bij epplejeck, minihorseshop, shetlandershop en dat soort winkels hebben ze wel shet/minishet maten :) Bit komt van Agradi, maar is ook wel op andere plekken te vinden :)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:19

kirsten4 schreef:
Haha dankjewel! :D Ja ze is overal wel voor in, behalve als ze een 'ik ben een shet én een merrie' bui heeft :') :+ Hoofdstel heb ik 2ehands, dus geen idee waarvan. Maar bij epplejeck, minihorseshop, shetlandershop en dat soort winkels hebben ze wel shet/minishet maten :) Bit komt van Agradi, maar is ook wel op andere plekken te vinden :)

Ik ga eens kijken op die sites! Dankjewel :D