sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:35

ik heb op mijn kwpn gekeken en daar staat idd wel pref in maar weinig prestatie gemeld.

volgens mij moeder 73 punten vlg kwpn

en ach gaat me niet om of de stam wel of niet goed is , vind de merrie te oud en de prijs te stevig en volg mooi artikel gisteren op bokt is een merrie onder 10 de beste fokmerrie, maar of dat is ben ik nog niet helemaal zeker over.

beetje raar de genen blijven toch verankerd daar doet leeftijd niet veel toe

[VN] Belang van kwaliteitsvolle merrie in fokkerij onderstreept
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 03-08-15 13:47, in het totaal 3 keer bewerkt

horsefriend9

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:41

waarom zou je willen fokken met een merrie als je weet dat je het veulen gaat verkopen... kan je net zo goed helemaal geen veulen fokken

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:43

horsefriend9 schreef:
waarom zou je willen fokken met een merrie als je weet dat je het veulen gaat verkopen... kan je net zo goed helemaal geen veulen fokken

waarom moet je alles houden, ik kan zelf niet de opfok bieden die meeste opfokbedrijven wel kunnen, of hengstenhouders of noem maar op, wil best met een goede merrie een gokje wagen en kijken of we een leuk veulen kunnen fokken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:53

florentine1 schreef:
ik heb op mijn kwpn gekeken en daar staat idd wel pref in maar weinig prestatie gemeld.

volgens mij moeder 73 punten vlg kwpn

Ik kijk op Horsetelex, vanaf de overgrootmoeder. Dan krijg je ook een beetje idee van de stam:
http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/20404
Hou er met het beoordelen rekening mee dat:
a) De resultaten niet voor alle paarden worden bijgewerkt.
b) Niet alle paarden in de sport lopen.
c) Er ook genoeg paarden bij ruiters staan die zichzelf al een hele piet vinden als ze heelhuids een M-proef doorkomen.
En ja, wat Snorlex zegt over direct inzetten voor de fok. Dat had ik er eerst ook nog bij staan, maar toen vond het zo belerend worden dat ik het weg heb gehaald :+ .

Ik zou met niet blind staren op die punten. Die punten zeggen wel iets, maar niet alles. Ik ken paarden met 60 voor exterieur die Z lopen en andersom. Je vindt het belangrijk voor de fok, maar je moet het niet overdrijven. Ook met 70-75 op de stamboekkeuring kan een merrie elite worden als ze zich goed laat zien op de CK. En ik ken ook ster-merries met 80 pnt voor exterieur die niet of maar met moeite na meerdere keren voorstellen op de CK pas bevorderd zijn.

Ik zou minimaal ster (en PROK) willen, en meerdere generaties minimaal ster erachter. En dan het paard zelf goed aankijken. Je moet er ook elke dag voer ingooien, ik wil dan ook een paard waar ik met plezier naar toe ga en met plezier op ga zitten. En niet naar een ***-beest waar ik met knikkende knieën opstap maar die dan toevallig zo'n mooi papiertje en zulke mooie predicaten heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:44

Een merrie onder de 10 als fokmerrie ?
Deze merrie heeft al 2 veulens lopen ,Dus je kan de nafok zien .
Als ze als 8 jarige al z1 heeft gelopen zal t geen moeilijk te rijden merrie zijn , en zul je haar simpel genoeg kunnen oppakken .

De 3 jarige met eem chipje ... Ach ik wil ze niet hoeven voeren jonkies met een chipje.
Chipje is weg te halen en later niets meer van te zien of te merken .
Maar als ik de verkoper was zou ik t zelf laten weghalen en de merrie voor meer geld schoon verkopen ...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:54

Ik snap niet dat je niet gewoon naar zo'n paard gaat kijken. Wie weet is het het ideale paard. Via de telefoon is toch niet alles te beoordelen. Die 12 jarige klonk mij juist als de meest ideale tussenweg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:27

waarom leg je je wensenpakket niet gewoon bij een betrouwbare handelsstal neer die voor jouw een selectie maken wat binnen je budget en wensenpakket ligt, je in de auto zet en binnen een straal van x kilometer op een dag een groot aantal paarden mee langs neemt..

voor dat budget willen genoeg goede mensen opstaan een voor je aan de slag gaan, natuurlijk betaal je er wat voor.. maar nu ben je eigenlijk gewoon circeltjes aan het draaien..

een goede fokmerrie, is in feite een die zich al bewezen heeft met de fok, naast de kwaliteiten.

maar een merrie die ook nog Z gelopen heeft, heeft altijd een x periode stilgestaan om als fokmerrie dienst te doen.. en meestal is dat niet voor ze de sport in gaan, immers een goed veulen laat zich beter verkopen als naast de keuringen van het veulen ook de moeder wat gepresteerd heeft.

betekent dus dat een paard waar je dochter mee vooruit kan + fokmerrie kan zijn.. op dit moment waarschijnlijk uit een fokperiode komt..

ik vind daarom eigenlijk die merrie geen echte gok meer te noemen.. ze brengt blijkbaar redelijke/goede veulens voort + heeft zich bewezen in de sport.. de prijs is in mijn ogen naar de conditie. iets dat je dochter, ook als ze geen talent is maar wel serieus met de sport bezig wil, toch redelijk binnen haar mars moet hebben (het op conditie brengen).. daarnaast laat de merrie potentie zien voor het hogere werk.. Denk dat ik persoonlijk deze merrie toch serieus zou nemen als kandidaat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:59

elenaMM77 schreef:
ik vind daarom eigenlijk die merrie geen echte gok meer te noemen.. ze brengt blijkbaar redelijke/goede veulens voort + heeft zich bewezen in de sport.. de prijs is in mijn ogen naar de conditie. iets dat je dochter, ook als ze geen talent is maar wel serieus met de sport bezig wil, toch redelijk binnen haar mars moet hebben (het op conditie brengen).. daarnaast laat de merrie potentie zien voor het hogere werk.. Denk dat ik persoonlijk deze merrie toch serieus zou nemen als kandidaat.

Als het echt een goede fokmerrie was met superveulens deden ze haar echt niet weg na 2 veulens
;) zo'n merrie is goud waard!

En waarom is ze niet ff doorgereden naar het sportpredicaat...als je toch al Z1 bent, (wat mi niet zoveel voorstelt, met ieder paard haalbaar :o )
Z2+1 en ze was sport.....
Daarbij is ze met de gewone stamboekkeuring er in eerste instantie niet doorgekomen, maar pas later onder het zadel met de Ibop en voorlopig keur is niet gelukt.
Daarnaast ook weinig prestatie in de stam.....zijn

En dan 4 jaar stil staan....merrie is al 12 en maar Z1, dat is voor de sport niet echt intressant meer, wil je gaan voor het hogere werk.
Maar 4 jaar stilstaan, Z1 en 12, dan moeten ze wel erg veel talent hebben willen ze het hogere werk aankunnen (junioren/subtop).
En ze bieden haar niet voor niets als fokmerrie aan ;)

Kortom ik geloof daar niet in, net als TS :o Ik denk dat er vele leukere paarden zijn met het budget van TS.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 22:35

listiglistje schreef:
elenaMM77 schreef:

Als het echt een goede fokmerrie was met superveulens deden ze haar echt niet weg na 2 veulens
;) zo'n merrie is goud waard!

En waarom is ze niet ff doorgereden naar het sportpredicaat...als je toch al Z1 bent, (wat mi niet zoveel voorstelt, met ieder paard haalbaar :o )
Z2+1 en ze was sport.....
Daarbij is ze met de gewone stamboekkeuring er in eerste instantie niet doorgekomen, maar pas later onder het zadel met de Ibop en voorlopig keur is niet gelukt.
Daarnaast ook weinig prestatie in de stam.....zijn

En dan 4 jaar stil staan....merrie is al 12 en maar Z1, dat is voor de sport niet echt intressant meer, wil je gaan voor het hogere werk.
Maar 4 jaar stilstaan, Z1 en 12, dan moeten ze wel erg veel talent hebben willen ze het hogere werk aankunnen (junioren/subtop).
En ze bieden haar niet voor niets als fokmerrie aan ;)

Kortom ik geloof daar niet in, net als TS :o Ik denk dat er vele leukere paarden zijn met het budget van TS.

eindelijk wij begrijpen elkaar denk er precies zo over.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 22:38

elenaMM77 schreef:
waarom leg je je wensenpakket niet gewoon bij een betrouwbare handelsstal neer die voor jouw een selectie maken wat binnen je budget en wensenpakket ligt, je in de auto zet en binnen een straal van x kilometer op een dag een groot aantal paarden mee langs neemt..

voor dat budget willen genoeg goede mensen opstaan een voor je aan de slag gaan, natuurlijk betaal je er wat voor.. maar nu ben je eigenlijk gewoon circeltjes aan het draaien..

een goede fokmerrie, is in feite een die zich al bewezen heeft met de fok, naast de kwaliteiten.

maar een merrie die ook nog Z gelopen heeft, heeft altijd een x periode stilgestaan om als fokmerrie dienst te doen.. en meestal is dat niet voor ze de sport in gaan, immers een goed veulen laat zich beter verkopen als naast de keuringen van het veulen ook de moeder wat gepresteerd heeft.

betekent dus dat een paard waar je dochter mee vooruit kan + fokmerrie kan zijn.. op dit moment waarschijnlijk uit een fokperiode komt..

waar haal jij vandaan dat deze merrie goed fokt want dat kan ik niet beoordelen zonder gezien te hebben, en potentie is ook lastig te beoordelen, 12 jaar en z1 is nu niet echt heel bijzonder en zeker niet als ze maar 2 veulens gehad heeft.

Reed met mij merrie zz licht en die had op 10e al 4 e veulen in de buik daarna ben ik er wel mee gestop ( met rijden dan was zelf ook 6 maanden zwanger net als het paard)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:54

Hele topic gelezen - en ik denk ook dat het vinden van een dergelijke combinatie sport/fokkerij erg moeilijk is. Ze zijn er wel, maar de vraag is altijd of ze ook te koop zijn :) .
Ik ben het ook daarom met elenaMM77 eens: ga in zee met een goede handelaar of bel een paar betrouwbare handelsstallen of ze iets voor je hebben staan. Dan heb je 1e keus...

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 00:39

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 09:06

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:45

Vindt je dat te ver voor een paard? Ik ben heel Nederland door gecrost hoor. Uiteindelijk in Zeeland geslaagd, zo'n 2 uur rijden. Je hebt zo'n paard voor jaren dus wat maakt dat uurtje rijden dan uit vraag ik me af. Zo beperk je jezelf wel heel erg.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:48

Elke dag op en neer naar Lelystad is dan idd wel een beetje ver weg... Kwestie van advertentie lezen

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:01

florentine1 schreef:
bigone schreef:
Diegene die de twaalfjarige merrie reeds heb ik wel eens gezien bij het NK pony;s. Toen reed ze volgens mij een E pony van Jazz en of die dame een potje kon rijden, schrijf die merrie nog niet af want ik denk dat je hier een goede kans laat lopen.
En wat betreft een chipje, ga na waar het zit, soms hebben jonge dieren een chip waarbij het op een plek zit die nooit en te nimmer voor problemen gaat zorgen.

chip achterin de kogel is geen gunstige plek begreep ik uit andere info van internet

Internet.
Elke plek kan gunstig of ongunstig zijn.

Hiervoor zou je de foto na moeten laten kijken door je eigen dierenarts.

ligt eraan waar die rond/op de kogel zit, hoe groot die is etc.
Hoeft helemaal niet ongunstig te zijn!

Ik heb er zelf ook 1 staan, waarvan opereren zelfs geen zin heeft, zo klein als de chip is.
Maar op de foto zit het er wel..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:02

Luz_ElenaE schreef:
Elke dag op en neer naar Lelystad is dan idd wel een beetje ver weg... Kwestie van advertentie lezen

Helemaal gelijk. Excuses.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:32

Ben net vandaag bij een keuring geweest waar paard botfragmentje had achter de kogel maar dat kon dus absoluut geen kwaad. Hangt er uiteraard vanaf waar het zit en hoe groot het is maar is zeker geen no go.

Anderhalf uur rijden voor een paard is inderdaad een lachertje maar elke dag 1,5 uur heen en weer terug is toch echt wel een beetje teveel van het goede.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:38

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:43

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:38

ik volg dit topic al een tijdje en ik krijg sterk het vermoeden dat ze een soort van nieuwe totilas zoekt. Ik snap dat je veel wensen hebt en ik snap ook wel dat wanneer je 17500 euros uitgeeft aan een paard dat je er iets voor terug wil verwachten. Maar je moet wel realistisch blijven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:45

Is Soest te ver rijden?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:49

toevallig niet voor de vakantie volgende week we zitten naast soest maar wel voor iedere dag

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:51

zillionke schreef:
ik volg dit topic al een tijdje en ik krijg sterk het vermoeden dat ze een soort van nieuwe totilas zoekt. Ik snap dat je veel wensen hebt en ik snap ook wel dat wanneer je 17500 euros uitgeeft aan een paard dat je er iets voor terug wil verwachten. Maar je moet wel realistisch blijven.

ik he bnergens gesproken over een tweede totilas maar voor mijn budget mag je best wel wat eisen stellen iig mbt gezondheid,predikaten in de lijn ivm fokambitie, en karakter.

Ik praat nergens over een hoog afgericht paard met aanleg tot het grotere werk.

waar het meestal op stuk loopt is gewoon dat men zomaar prijzen vraagt van 15.000 of meer ( veel meer)voor een paard terwijl het een dertien in een dozijn paard is en dus de vr prijs niet realistisch is en niet ik dus.

ik zoek een paard met een goede prijs/kwaliteitsverhouding en geen paard waar ik op voorhand al teveel voor betaal

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:42

_lotteeee schreef:
florentine1 schreef:

chip achterin de kogel is geen gunstige plek begreep ik uit andere info van internet

Internet.
Elke plek kan gunstig of ongunstig zijn.

Hiervoor zou je de foto na moeten laten kijken door je eigen dierenarts.

ligt eraan waar die rond/op de kogel zit, hoe groot die is etc.
Hoeft helemaal niet ongunstig te zijn!

Ik heb er zelf ook 1 staan, waarvan opereren zelfs geen zin heeft, zo klein als de chip is.
Maar op de foto zit het er wel..

Idd een chip die in het gewricht zit gaat irriteren, maar een ingekapselde die ergens rond slingerd niet. Al zou ik geen paard kopen met een chip, 1 omdat er toch nog een kans bestaat dat dat gaat irriteren 2 omdat er een hoop mensen zijn die een paard met een chip laten staan. Ik heb mijn paard gekocht om op te leiden tot minimaal Z2/ZZL niveau en de kans is groot dat ik haar ga verkopen. Een paard van 15 die al die tijd probleemloos liep met chip is een minder groot risico dan een 3 jarige met een chip, je weet nooit wat zo'n chippie gaat doen als je het paard gaat trainen.