Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:47

Rocamor schreef:
Overigens de opmerking "Het kwartje is op" of "de benzine is op" gebruik ik ook wel vaker. En een vriendin van vroeger zei wel eens dat haar paard de pootjes te kort had voor zijn gewicht (was ietwat aan de brede kant)

Reageer er altijd op: Wil je een euro lenen? :Y)

Toen wij onze Jazz kochten en onze instructeur hem voor het eerst aan het inspannen was en vroeg wat er voor een het er was, toen stopte die toen ik dat zei :+ Hij vroeg of we hier wel verstandig aan deden. Gelukkig was hij na een ritje ook overtuigd van de super kwaliteiten en brave karakter van onze nieuweling. Wel heet maar dat is handig in de marathon wat hij bij de oude eigenaar altijd moest lopen.
Moet zeggen dat ik heel blij ben met dat het geen "standaard" Jazz is wat de meeste van een Jazz verwachten. Zou normaal gesproken niet snel een Jazz voor de wagen zetten moet ik zeggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:49

Jarenlang paarden voor derden zadelmak gemaakt/doorgereden of (her)afgericht...
Dát levert ook vaak leuke uitspraken op!

- wij hebben het voorwerk al gedaan.
Lees: hij kent met een beetje geluk poetsen, de rest heeft hij nooit gezien mahaarrr... Hij kent het geluid van de brokjes/snoeptrommel wel al super :+.

- hij kent het hoofdstel al.
Lees: hij heeft het hoofdstel besnuffeld :').

- hij is gewend aan de omgang met mensen.
Lees: we hebben hem deze week van de wei afgeplukt en je moet met gevaar voor eigen leven de stal in.

- hij is super opgevoed en heel braaf.
Lees: dat is hij dus niet (sowieso vraag ik mij vaak af als ze dat zeggen waarom ze hem dan weg brengen om opnieuw af te richten :') ).

- Dit is een spring gefokt paard geen dressuur gefokt paard.
Lees: in de ring springt hij de baan uit :+.

- hij is heel rillerig.
Lees: hij is niks gewend.

- de reis hier naar toe ging super!
Lees: het dier heeft grote pogingen gedaan de trailer af te breken en het enige wat de mensen belet heeft om terug te gaan is het feit dat het dier dan weer bij hun op stal zou staan.

- het is een eerlijk dier...
Lees: alleen naar zichzelf toe.

- er heeft al iemand op gezeten (of gehangen) en dat ging goed.
Lees: ze heeft nog net niet alles gebroken.

- hij heeft een trauma/is lomp/heeft karakter.
Lees: ik ben niet mans genoeg om hem aan te pakken.

En zo ken ik er nog veel meer :+.

Van mijzelf: hij heeft last van zijn buien (alles ging mis en hij was aan het draken). Ik had last van mijn buien (ik ben veiligheidshalve maar op de grond gebleven met 2 benen :+ ) hij heeft een paar stekkers verkeerd (hij spoort niet :') )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:55

Het is een lbe/rbe/lbi/lbe. Kennen jullue die al?

Oja, mijn paard heeft humor!

(Op een hele zwartgallige sadistische manier. )

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:59

Geen idee maar nooit te oud om te leren Gypsy?!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:49

Gypsy schreef:
Het is een lbe/rbe/lbi/lbe. Kennen jullue die al?

Nee, leg eens uit :+

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:50

Ja dat left/right brain introvert/extrovert snap ik ook geen hol van. := Is naar mijn idee met name weet een mooi smoesje voor bepaald gedrag! :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:03

Hier kun je uitzoeken wat voor type jouw paard is:

Afbeelding

Sommige paarden scoren op alle vlakken wel wat, dat kan ook hoor. Maar sommige paarden zijn heel duidelijk een bepaald type.

Dat zie je dan terug in het gedrag:

Afbeelding

En wat trainingstips:

Afbeelding

Mijn merrie is heel duidelijk LBE. Ze is eh, heel duidelijk aanwezig, heel extrovert dus. Ze is speels en onderzoekend. (Ziet dingen als leuk/interessant, waar een rbe alles vooral als bedreiging ziet.) Ze vind het verschrikkelijk als je te vaak hetzelfde doet, maar als je bv 1 keer in de week haar aan de lange lijnen traint, 1 keer in de week een buitenrit doet, en daar het dressuurmatige meepakt door te schakelen in galop, en dan 1 keer gewoon rijd in de bak, dan doet ze echt haar best en bereik je qua training veel meer dan wanneer je gewoon 3 keer in de bak had gereden.

Het kan op zich wel handig zijn, ik heb gewoon bepaalde do's uitgeprobeerd en ontdekte toen dat dat idd veel meer resultaat opleverde.
Maar het doel hiervan is elke type gewoon zo gehoorzaam mogelijk te maken. Het zijn alleen meerdere wegen naar rome. Het is niet de bedoeling alle vormen van stout gedrag maar te accepteren onder het mom het is een *vulmaarin*.

Maar goed, ik heb ook wel eens, dat als die van mij weer zo'n typische ondeugende actie heeft, dat ik het toch maar even op LBE gooi. :') Het is een clown en dat zal ze altijd blijven. :o

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:06

Ach hou toch op, al was het een typfout who fiets cares. Wat een gezeik in een leuk topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:26

c_alsemgeest schreef:
@SandraVerl
De reactie van Koper is niet aanvallend bedoeld, meer een woordgrapje. Neem het ook niet zo hoog op, zie er de humor van in ;)
Daarbij als we heel kritisch naar de bokt regels kijken staat er dat er op het forum ABN (algemeen beschaafd Nederlands) gesproken dient te worden. Het is een Nederlands forum waar ook veel Vlaamse mensen zitten. (gelukkig, want het is wel zo gezellig) Maar in de regel wordt er abn gesproken... nou ja... getypt :+ Dus soms krijg je er een opmerking over, die soms grappig bedoelt is maar soms ook terecht. Het heeft voor mij ook even geduurd om erachter te komen dat een jurk bij jullie een kleedje heet etc :D

Maar ontopic :)

Ik bagatelliseer vaak het gedrag van mijn paardenvriend.
"Zo ik had lekker veel impuls" --> paard schoot onder mijn kont vandaan en het duurde een meter of 3 voordat ik hem bij me had.
"soms heeft hij wat last van zijn hormoontjes" --> als er een hengstige merrie in de buurt is staat hij met zijn leuter tegen zijn buit te slaan... en als hij er mee op het weiland staat dekt die de hele boel. En ja... het is een ruin :')

Het was dan wel een hengst , maar ik had dit dus nog nooit gezien bij een paard, maar die stond zichzelf serieus klaar te masturberen, door net zo lang met zijn harde leuter tegen zijn buik te slaan totdat hij serieus klaar kwam.
Jullie begrijpen dat ik een kwartier lang over de grond heb liggen rollen van het lachen, maar het nog altijd oneerlijk vind, want wat kan de merrie doen voor zichzelf, als ze zo hengstig is als verse grasboter?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:38

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:48

Eentje die mn bijrijdster zegt over mn paard.
'Hij is echt grappig'
Lees hij neemt je in de zeik en gaat gillen en *bokken als hij geen zin heeft :')

*bokken is voor hem meer wat gekke huppeltjes haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:49

Xyris schreef:
Hahaha doet me denken aan het volgende filmpje: LET OP! 18+ (hoop dat dit nog acceptabel is).
https://youtu.be/CAs74Y2uIpY

_/-\o_ :') Mij kan je nu dus oprapen hier!!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:58

Aahw arme beessie. Hij komt gewoon om van de behoefte :') (figuurlijk dan)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:00

Xyris schreef:
Hahaha doet me denken aan het volgende filmpje: LET OP! 18+ (hoop dat dit nog acceptabel is).
https://youtu.be/CAs74Y2uIpY

Nee die kon hier dus niet, maar dank dat je hem hebt geplaatst. You made my day. Doggystile, donkeystile, what's in a name.... :+

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:01

Xyris schreef:

:') 'Erg soepel in 't lijf' of 'hoeft geen weidemaatje, vermaakt zich prima in zn uppie'

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:53

Geweldig topic dit!

Mijn paard "houdt van buitenritjes", lees : veel succes met het uitzitten van zijn bokkensprongen bij het begin van elk stukje galop.

Hij doet alles voor eten, als in :
- je kan hem gemakkelijk trainen met voerbeloningen
- Maar vooral : tussen de draad kruipen, omheiningen afbreken, een onzelfzekere ruiter uit het zadel trekken omdat hij een grasje gezien heeft, ...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:53

billy3105 schreef:
Basilicium schreef:
Haha, dat van "het is geen kinderpony" hoor ik met regelmaat in die context.

Zo ook: "het is geen manegepaard"...
Lees: je kan er eigenlijk niet fatsoenlijk de hoek mee door

Hier wil ik Ff op inhaken: ik heb mijn paard ook gekocht en er stond in; het is geen manege paard'. Paard is echt braaf en bijna-bomproof (lees soms uit het niet stil staan als hij iets ziet oid, niet gemeen) maar paard word dood ongelukkig van iedere dat t zelfde en loopt dat gewoon niet meer ;)

Ik heb ook een paard waar ik tegenwoordig van zeg: "het is geen manegepaard".

Hij is prima geschikt voor manegewerk, mits hij niet te vaak met beginners loopt en ik in de bak sta (of een vorige instructrice die hem ook reed). Dan loopt hij braaf zijn rondje in stap en draf (galop vindt hij lastiger, ook dan is hij bij beginners niet gemeen, maar kruisgalop is wel pittig).

Maar je moet er geen half-gevorderde (die niet op hem heeft leren rijden) op zetten, want hij laat de ruiter alle hoeken van de bak zien omdat ze wel wat meer vragen maar nog niet kunnen doorpakken en vaak geven ze net de verkeerde hulpen zonder te weten hoe ze het anders kunnen doen. En dan draait hij opeens 180°, eventueel op zijn achterbenen, begint hij te bokken, draait de andere kant op, gaat in zijn achteruit of gooit random zijn anker uit.

Een andere niet succesvolle methode is een beginner alleen in de bak laten. Dan gooit hij ook zijn trucendoos open, maar wel een ander. Is er gras? Heerlijk. Geen gras? Suffen is ook prima. Toch maar lopen? Dan niet van de hoefslag af (of juist niet de hoefslag op). Draven? Dat is echt te veel gevraagd.

Toch heeft hij nu al een tiental ruiters laten leren rijden (3 familieleden en een aantal bij mijn vorige instructrice) en heeft hij een aantal mentaal gecompliceerde mensen (zorgboerderij en dagactiviteitencentrum) kunnen laten genieten van stappen op een groot paard.

Ik heb dat vroeger niet beseft, waardoor ik hem naar een manege verkocht heb (en na 2 jaar weer terug gekocht heb). Hij heeft daar een flink aantal trucjes bijgeleerd en terug naar boven gehaald, zeker i.c.m. met rugpijn door verlies van spieren waardoor het zadel niet meer paste en er een thiedeman omgedaan is.

Uitspraak over ditzelfde paard:
"Is tuigloos te rijden in alle gangen" je kan prima stap, draf en galop rijden zonder hoofdstel of zadel, maar hij bepaalt waar dat dan gebeurt en welke kant het op gaat. Hij wil best kijken of jouw suggestie acceptabel is, maar ga er vooral niet vanuit dat dit ook werkelijk gebeurt.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:37

Mizora schreef:
"Is tuigloos te rijden in alle gangen" je kan prima stap, draf en galop rijden zonder hoofdstel of zadel, maar hij bepaalt waar dat dan gebeurt en welke kant het op gaat. Hij wil best kijken of jouw suggestie acceptabel is, maar ga er vooral niet vanuit dat dit ook werkelijk gebeurt.

Geweldig dit! (en herkenbaar :o )

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:38

Mizora schreef:

_O- _O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:40

Hij is hartstikke lief...
Zolang je op de grond staat :')

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:49

M_D_H schreef:
Hij is hartstikke lief...
Zolang je op de grond staat :')

Mijne andere is ook zo! Tot je er een zadel oplegt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:52

Zo, ik zie net dat mijn typfout (het moest idd sHetlander zijn) toch een leuke discussie heeft opgebracht :') Zolang ik er maar geen sh*tlander van maak dan, wie weet wat hij dan allemaal produceert :Y)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:00

Nou ik was net iets aan het uitleggen aan mijn moeder, zei ik: 'en die andere twee sl etlanders' :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:40

mijn man noemt appaloosa shetlanders krentebollen :D

verder geweldige uitspraken

ik heb een aantal eenkennige paarden gehad, 1 was echt mannenschuw, zelfs naar jaren kon hij staan rillen als een man hem benaderde, heel sneu eigenlijk

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:52

Het beste smoesje heb ik: ach hij heeft weer zo'n bui. Paarden hebben geen "buien"" zoals wij mensen.
Een paard kijkt of-ie zich ergens comfortabel of juist niet bij voelt. Dat comfortabele, veiliige streeft een paard na, niks anders. Aan de hand zowel als OHZ.
De rest is menselijke projectie.