[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:36

Auwwww m'n rug.

Ik was van plan eens even goed gemotiveerd te gaan rijden, dus ik met de emmer met 2 winterpenen er op de fiets over het schouwpad in naar de wei (niet met muesli, krijgt-ie op "rij"-dagen pas NA het rijden).
Dus Jaopie en Khavanna ieder een peen, zet ik die emmer op de grond, haal de klip van het hek, doe een stap achterwaarts en glij met m'n rubberlaarzen uit in de drabbige grond BENG met m'n onderrug loeihard op die emmer.
Zag ik even sterretjes, en het hoofd van Jaopie boven me met grote ogen: wat doet die gek nú weer?
Duurde even voor ik op kon staan .Nou die voelde ik wel, kon niet eens meer normaal op m'n fiets stappen.
De vijf minuten naar huis gefietst, kwam ik er thuis niet meer af (kon been niet meer overzwaaien). Heb ik de fiets maar onder me neergelegd en gauw uit medicijnkastje 2 Nurofen 400 tabletten geslikt.
Men wat doet dat gemeen pijn, nu na uren is het nog nauwelijks gezakt, ook achter de PC doet het verrot pijn nog.
Wel te hopen dat 't zakt, want omdat er vandaag niks van kon wil ik er toch echt morgen weer op.
Balen! -O-

Maflinger_S

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:37

Even goed in de gaten houden maar en eventueel een doktersbezoekje plannen bij aanhoudende pijn. Zou toch jammer zijn als er iets goed beschadigd is en jij stekkert maar door....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:52

Nou ik weeg niks, volgens de laatste meting zelfs maar 59 kg, bij 1.74m dus zo'n dreun kan 't nou ook niet geweest zijn, bovendien heb ik een enorme hekel aan dokters en aanverwante figuren...
Zo lang er niks kraakt zal alles nog wel heel gebleven zijn. Ben nou ook weer niet van glas.
Maar irritant is het wel.

Jaja, ik weet het... eigenwijs :Y)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:15

Beetje naar van die klap maar ik zit hier wel weer te hikken van de lach op de manier waarop jij het weer beschrijft.
Sterkte , meteen even in de arnica zalf zetten en in combinatie met de druppels voor inwendig gebruik gaat de genezing wat rapper. Ben bang dat je morgen nog meer last hebt van je avontuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:36

Aahw, als we iets voor je kunnen doen, zeg je het maar hoor! :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 14:10

Nou ik hoop dat ik morgen minder last heb, want ik wil per sé nog oefenen, en hoop ook dat ik voor a.s. zaterdag voor les op de lijst er bij sta. Ik loop elke keer een paar rondjes, en heb even de Shetten van verse water, stro en hooi voorzien, door dat bewegen heb je minder last. "t Is ook al aan het afzwakken.
Rug rechthouden, ook achter PC, helpt duidelijk.
Rug rechthouden helpt trouwens in bijna álle gevallen.... ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:17

Jaha....rug rechthouden en stijfkop zijn ligt dicht bij elkaar.... ;)
Toch wel opletten, het is niet alleen je gewicht dat bepalend is maar ook welke plek precies geraakt wordt en op welke manier. Gaat het rap over met rust en warmte (en Arnica is ook goed advies) dan prima maar anders na een paar dagen toch even laten checken.
Wat zou je doen als het een paard betrof ipv jezelf? :o

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:26

Ja, en als rug recht houden niet meer helpt wordt het buigen of barsten ... Grapjas.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:45

Heerlijk hoe je alles beschrijft, maar ook zoveel herkenning! Zelf heb ik nl nog een andere visie op de grote verschillen tussen de les en het zelf rijden: Met les krijg je natuurlijk aanwijzingen, die volg je op. Maar ondertussen verwerk je die ook: jij denkt heel veel na, analyseert alles. Maar door na te denken, handel je niet meer vanuit je gevoel. Wat je dus wel doet wanneer je zelf rijdt. Dan denk je ook na, maar ben je zelf bezig, je geeft jezelf les (je hoort hoogstwaarschijnlijk Steef in je hoofd de aanwijzingen geven?)
Ook heb je de les inmiddels verwerkt en geplaatst, en kan het dan gaan toepassen. Tijdens de les met je met alles tegelijk bezig, en geef je dus ook tegenstrijdige of dubbele signalen. Je draait je hoofd om te luisteren, probeert hem te volgen, paard reageert om de subtiele aanwijzing om te wenden, je moet corrigeren, je moest een andere hulp geven, nu stopt ie bijna, je moet bijtippen, hij reageert amper, normaal wel, wat is het verschil, wat gaat er anders? Alles tegelijk in je hoofd, het is een zooitje..

En eenmaal thuis, laat je alles bezinken, je ziet de les terug in je hoofd, plaatst alles op zijn plekje, en weet hoe je had moeten reageren, wanneer je wat had kunnen doen. Maar er was zoveel ruis..

De keer erna stap je op en is alles geland, maar toch nog met het idee in je achterhoofd dat het voor geen meter meer gaat. Dat je niet veel bent opgeschoten de laatste tijd, en gaat misschien 'gewoon' even op je paard zitten. En dan misschien maar 1 ding oefenen, zoals het halthouden. Je bent bewust aan het rijden, niks stoort je, je aandacht is voor je paard. En dan gaat het lekker, en dat verbaast je weer. Wat is er nu anders dan? Het lijkt wel alsof jullie steeds meer 1 zijn, het gevoel wat je vaker hebt als je lekker alleen bent, met je paard..

(moet nu echt gaan trouwens, maar dit is hetgeen wat me telkens in mijn hoofd schiet, andere keer weer meer/verder)

edit 2: kom ik na 4 uur terug na dit getypt te hebben, heeft ie het bericht niet geplaatst omdat er een nieuw bericht tussen gekomen was :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:13

Rug was stuk beter vandaag, nog niet helemaal om over drie huizen mee te springen, maar doenlijk.
Niet minder ergerlijk, want ik heb normaal gesproken eigenlijk nooit iets in of aan m'n rug (of andere bewegingsproblemen).

Wel vond ik minder dat m'n Doberteef vannacht ook weer eens gezellig bij me op bed kwam slapen en bij het uitrekken eens fijn haar achterpoten in m'n lendenen drukte... oefff... Heb daarna maar even een middernachtelijke neut genomen, want de pijnstillers waren bijna op en die laatste wilde ik voor vandaag bewaren, voor het geval dat.
Ook leuk was dat ze, toen ik "iets riep" na die jens in m'n lendenen, zo schrok dat ze zich omdraaide, van het bed sprong en een kwartier later plotseling weer bovenop me sprong. Oeghh! Kreeg zowat een maagdraai ervan.
Valt soms niet mee, zo'n Dobermeisje op je nest, ze is ook al eens met haar voorklauwen in m'n lange haar verward geraakt... toen ze van het bed sprong ... dat was ook wel van auwww... maar ja, ik vergeef haar veel, zullen we maar zeggen. :o

Heb dus wel beroerd slecht geslapen, iets waar ik buitengewoon saggie van word, met name omdat ik altijd héél vroeg op sta (vandaag om 5.00 uur). Normaal lekker, zo vroeg uit de veren en dan de zon zien opkomen achter de Shetten-paddock op het erf, maar nu voelde ik me een beetje de grumpy smurf... Maar goed, koffie en gebakken eitje doen wonderen (stuur mij nooit met een lege maag op pad in de ochtend!)

Kon vanmorgen gelukkig weer normaal op fiets naar paarden, maar het paard rijden maar even tot morgen uitgesteld (en nieuwe pijnstillers georganiseerd), voor de zekerheid. Dan moet 't toch wel weer gaan. Heb op dit moment ook nauwelijks last meer dus ik vertrouw erop, gewapend met een pil of 1-2.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:38

Weer gereden, met 1 pijnstiller op, nog beetje last van rug maar zodra ik op Jaopie zat was 't weg, had ik dus beter meteen weer kunnen doen.

De buitenbak was door de massale regenval van gisteren wel soppig, ondanks de textielsnippers, maar ik had toch geen "lange stukken" nodig omdat ik veel op de halt-in-3-stappen, het achterwaarts stappen en meteen weer voorwaarts vertrekken en kleine voltes, slangenvoltes, achtjes en gebroken lijnen wilde oefenen. Zo kon ik de plassen netjes ontwijken en de echt natte stukken had ik ook niet nodig. De bak was wel enigzins zwaar, maar Jaopie kan flink sjouwen en heeft geen ijzers of fragiele beentjes, dus flink wat aan het werk gezet.

Ik nam wel het vermaledijde ZWEEPJE er bij voor die reuzefijne aantap-oefening, voor het geval er weer geen onmiddellijke voorwaarts reactie mocht komen.

Jaopie ging driest van start... de modderspetters vlogen, eenmaal in draf, onder het gehamer van zijn hoeven alle kanten op... dat mocht wel wat lichtvoetiger, dus, overgangen, halthouden en voorwaarts.
Dat ging erg fijn, ook uit draf stond hij zo goed als acuut stil. Achterwaarts ging de ene keer netjes, de volgende keer zwaaide hij naar links uit. Dat loste ik op door hem een paar keer in plaats van een paar, maar 1 pas achterwaarts te vragen en vrijwel nét voordat hij "ïn z'n achteruit" ging weer voorwaarts te gaan, hierdoor ging hij na een paar maal dit oefenen, vervolgens recht achterwaarts, een pas of 3-4.
Ik merkte dat ik wel weer af en toe een héél klein beetje scheefte voelde, maar ook een heel klein beetje is te veel, waardoor hij niet mooi VWNW kwam en de rug niet mooi gebruikte, maar dat was door enige malen met wat overdreven stelling te rijden heel snel eruit.

Hij was flink ijverig, maar tóch gebruikte ik het zweepje volgens de door mij zo geliefde :roll: aantap-oefening maar even, om eens te zien of er dan tóch reactie zou komen (wat wel zou moeten).
De eerste keer raakte Jaopie flink geirriteerd en kon ik een fikse bok krijgen en een paar nijdige zwaartzwaaien, maar ik hield niet op tot hij nog een tandje vaart bijzette. Yes! Er komt dus wel degelijk reactie op dat ding. Maar wat voel je je een halve debiel met zo'n tap-dancend zweepje tegen zo'n flank, goed, niet op letten, er was resultaat. Braaf Jaopie! was dit wellicht meer geluk dan wijsheid? dat moest ik weten, dus ging het nog enkele malen uitproberen. Dit keer ging hij steeds sneller reageren, en op gegeven moment schoot hij zelfs al vooruit toen ik alleen maar aanstalten maakte om hem weer aan te tappen. Toen ik dat in draf deed viel hij zelfs enkele malen in galop na 1-2 tikjes (eigenlijk meer veegjes of kriebeltjes). Dat was niet de bedoeling, maar toch braaf want... er kwam immers reactie!

Hij buffelde stevig door die bak, en ik zag dat m'n laarzen tot aan m'n knieeen onder de modderspatten zaten... nou dan maakte het ook niks meer uit, dus hup galopje. Waar dat in de laatste les tot hopeloos gestuntel leidde hoefde ik nu amper m'n buitenbeen te verleggen en binnenkuit aan te drukken en pats we zaten in een mooi handgalopje. Op de schuine lijn probeerde ik dat wat te verlengen, ging ook goed, ook het opvangen daarna en meteen weer naar draf-halt-achterwaarts en vertrekken in galop. No problem. Maar aangezien de moddertroep me nu om de oren vloog zag ik van verdere galoppades af, d.w.z. ik deed aanspringen in galop, drie sprongen, weer 6 passen draf, weer aanspringen, drie sprongen galop, weer 6 drafpassen, naar stap, 3 stappassen, halt, pasje achterwaarts, voorwaarts vertrekken in draf, weer het afwisselen met galop zoals net beschreven, en daarna van hand veranderen en hetzelfde ritueel op de andere hand. Geweldig, ik zat er helemaal in.

Waarom kan dat hier nu wel he? Maar goed, daar ga ik niet meer over lopen miepen, heb ik al genoeg gedaan, ik ga het a.s. zaterdag om 11.00 uur in de les samen met Steef weer bekijken en aanpakken.

Ik moet er meer aan rijden en meer doorpakken (en doorzetten) want hij, Jaopie, kan het allemaal mákkelijk.

Als toetje heb ik wat wijken naar de hoefslag gedaan, dat gaat naar beide kanten vrij makkelijk, zelfs vanuit de A-C lijn, zeg vanuit X naar F of K of steiler naar de hoefslag. dat wil in de lessen ook nog niet echt, ik moet zeggen dat ik betwijfel of ik het nu, hoewel het supersoepel aanvoelde, klassiek-correct heb uitgevoerd, maar hij verloor er ook geen tempo of tact bij: we vlógen opzij.

Gezien de zware bak hield ik het na een half uur voor welletjes en uitstappen, ja toen plofte hij meteen als een zak aardappelen in mekaar, maar ik had meteen door dat dat aan mij lag, omdat ik te veel te teugels losliet,je moet ze dan natuurlijk niet gelijk losgooien, dus weer iets opnemen en weer aandraven en opnieuw, waarbij ik intentie in m'n hoofd hield om evtl. weer te gaan draven, toen stapte hij wel vlot door. Dat op beide handen, daarna mocht-ie met hooi en muesli naaar z'n meissie Khavanna in de weide. Nadat ik eerst alle modder die tot op z'n kont hoog zat er af geborsteld had om te voorkomen dat z'n regendeken zou gaan schuren (zal maar niet zeggen hoe ik eruit zag).

Ging er dan niks verkeerd? Tuurlijk wel, ik zou ik niet zijn als er weer niet onhandigheden of stommiteiten werden uitgevoerd :+ .

Bij het zekeren/aansingelen alvorens op te stappen trok ik iets te enthousiast aan de tweede singelriem, met de rechterhand waarin ik m'n rijzweepje al had, waardoor ik m'n grip er op verloor en mezelf keihard in m'n bek sloeg, precies met de knop van de zweep op m'n rechter onderlip. Auw, bult dus. En wondje.
Nou ja, het zou wat, opstijgen en... he wat zitten die stijgbeugels raar? Kijk ik, heb ik twee verschillende leren rijlaarzen van huis meegenomen en aangetrokken (die lijken heel erg hetzelfde, maar verschillen toch net van elkaar qua dikte zool etc. en ze zitten ook heel anders van elkaar... waarom heeft dit warhoofd dit nu weer niet gezien toen ik ze áántrok...? Viel me nog mee dat ik geen twee linker of rechterlaarzen had meegenomen... maar dát had ik waarschijnlijk toch wel gemerkt.. >;) )
Gewoon mee gaan rijden natuurlijk.

Op naar de les zaterdag! (Heb nu meer last van lip dan van rug,maar dat is meer een esthetisch probleem hahaha).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-02-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:01

Leuk om te lezen dat die fijn was, hierbij weer sterkte maar nu met je lip!
Ben altijd blij als je weer wat gepost hebt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:27

Ondanks een kapotte lip, beschadigde rug, verschillende laarzen en een modderbak en modderk(l)onten tóch lekker kunnen rijden. Dat getuigt van doorzettingsvermogen (en een beetje gekte :D?).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:45

Niet overdrijven Maflinger_S (doe ik zelf ook nóóit, :P ), dan heb je het doorzettingsvermogen van Jaopie nog niet gezien...

Dat "beetje" kan bij die gekte wel weg, trouwens... :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:49

Je bent gek... _O- Zit hier hardop te lachen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:50

_O- Iedere keer als je dat soort dingen vertelt moet ik denken aan b100 van bassie en adriaan. "Ik heb ook altijd pech!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:53

Ze moeten ook altijd mij hebben. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:55

Maar ik ben toch wel LEUK gek?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:56

Net als b100. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:56

Ja! :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:22

Nooit van b100 gehoord...ook nooit B & A op TV gezien.

Zal eens op YouTube opzoeken....

Jaopie is wel gewend aan mijn gekte trouwens, die kijkt er allemaal niet meer van op, denkt hooguit: Jahoor, die mafketel heeft natúúrlijk weer wat (zoals toen ik op die emmer viel bijv.)

Ik kijk er zelf ook niet meer van op, ik val nu eenmaal in zowat alles een beetje buiten "het patroon" zeg maar, lang geleden al opgegeven nog "ergens in te passen", uiterlijk, seks, liefde, gedachtengang, bij mij is het altijd weer net iets eh... geks, zullen we maar zeggen. Was altijd al zo, gaat er nu toch niet meer uit.

En waarom zou dat ook hoeven? Doe gewoon waar ik zelf al dan niet zin in heb.

Alleen met paardrijden wil ik omwille van het paard wel een serieuze poging doen om alles correct volgens de regels te doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:07

Hebbik nou iemand geshockeerd?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:08

Wat heerlijk om je 'gevechten' zo levendig te lezen :)
Je hebt een flinke dosis zelfreflectie (en humor :+ ) en dat is denk ik 1 van de belangrijkste voorwaarden om verder te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:11

Nee hoor, ik vind je echt een superleuk persoon, iemand die trouw is aan zichzelf en nooit een ander zal vern**ken of de grond in trappen.
Zulke mensen zijn heel veel waard voor mij. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:11

En trouwens iedereen heeft wel eens pechmomenten hoor, als je dat wil weten moet je maar eens aan [naam] vragen welke domme dingen ik gedaan heb. :+