Weer gereden, met 1 pijnstiller op, nog beetje last van rug maar zodra ik op Jaopie zat was 't weg, had ik dus beter meteen weer kunnen doen.
De buitenbak was door de massale regenval van gisteren wel soppig, ondanks de textielsnippers, maar ik had toch geen "lange stukken" nodig omdat ik veel op de halt-in-3-stappen, het achterwaarts stappen en meteen weer voorwaarts vertrekken en kleine voltes, slangenvoltes, achtjes en gebroken lijnen wilde oefenen. Zo kon ik de plassen netjes ontwijken en de echt natte stukken had ik ook niet nodig. De bak was wel enigzins zwaar, maar Jaopie kan flink sjouwen en heeft geen ijzers of fragiele beentjes, dus flink wat aan het werk gezet.
Ik nam wel het vermaledijde ZWEEPJE er bij voor die reuzefijne aantap-oefening, voor het geval er weer geen onmiddellijke voorwaarts reactie mocht komen.
Jaopie ging driest van start... de modderspetters vlogen, eenmaal in draf, onder het gehamer van zijn hoeven alle kanten op... dat mocht wel wat lichtvoetiger, dus, overgangen, halthouden en voorwaarts.
Dat ging erg fijn, ook uit draf stond hij zo goed als acuut stil. Achterwaarts ging de ene keer netjes, de volgende keer zwaaide hij naar links uit. Dat loste ik op door hem een paar keer in plaats van een paar, maar 1 pas achterwaarts te vragen en vrijwel nét voordat hij "ïn z'n achteruit" ging weer voorwaarts te gaan, hierdoor ging hij na een paar maal dit oefenen, vervolgens recht achterwaarts, een pas of 3-4.
Ik merkte dat ik wel weer af en toe een héél klein beetje scheefte voelde, maar ook een heel klein beetje is te veel, waardoor hij niet mooi VWNW kwam en de rug niet mooi gebruikte, maar dat was door enige malen met wat overdreven stelling te rijden heel snel eruit.
Hij was flink ijverig, maar tóch gebruikte ik het zweepje volgens de door mij zo geliefde
aantap-oefening maar even, om eens te zien of er dan tóch reactie zou komen (wat wel zou moeten).
De eerste keer raakte Jaopie flink geirriteerd en kon ik een fikse bok krijgen en een paar nijdige zwaartzwaaien, maar ik hield niet op tot hij nog een tandje vaart bijzette. Yes! Er komt dus wel degelijk reactie op dat ding. Maar wat voel je je een halve debiel met zo'n tap-dancend zweepje tegen zo'n flank, goed, niet op letten, er was resultaat. Braaf Jaopie! was dit wellicht meer geluk dan wijsheid? dat moest ik weten, dus ging het nog enkele malen uitproberen. Dit keer ging hij steeds sneller reageren, en op gegeven moment schoot hij zelfs al vooruit toen ik alleen maar aanstalten maakte om hem weer aan te tappen. Toen ik dat in draf deed viel hij zelfs enkele malen in galop na 1-2 tikjes (eigenlijk meer veegjes of kriebeltjes). Dat was niet de bedoeling, maar toch braaf want... er kwam immers reactie!
Hij buffelde stevig door die bak, en ik zag dat m'n laarzen tot aan m'n knieeen onder de modderspatten zaten... nou dan maakte het ook niks meer uit, dus hup galopje. Waar dat in de laatste les tot hopeloos gestuntel leidde hoefde ik nu amper m'n buitenbeen te verleggen en binnenkuit aan te drukken en pats we zaten in een mooi handgalopje. Op de schuine lijn probeerde ik dat wat te verlengen, ging ook goed, ook het opvangen daarna en meteen weer naar draf-halt-achterwaarts en vertrekken in galop. No problem. Maar aangezien de moddertroep me nu om de oren vloog zag ik van verdere galoppades af, d.w.z. ik deed aanspringen in galop, drie sprongen, weer 6 passen draf, weer aanspringen, drie sprongen galop, weer 6 drafpassen, naar stap, 3 stappassen, halt, pasje achterwaarts, voorwaarts vertrekken in draf, weer het afwisselen met galop zoals net beschreven, en daarna van hand veranderen en hetzelfde ritueel op de andere hand. Geweldig, ik zat er helemaal in.
Waarom kan dat hier nu wel he? Maar goed, daar ga ik niet meer over lopen miepen, heb ik al genoeg gedaan, ik ga het a.s. zaterdag om 11.00 uur in de les samen met Steef weer bekijken en aanpakken.
Ik moet er meer aan rijden en meer doorpakken (en doorzetten) want hij, Jaopie, kan het allemaal mákkelijk.
Als toetje heb ik wat wijken naar de hoefslag gedaan, dat gaat naar beide kanten vrij makkelijk, zelfs vanuit de A-C lijn, zeg vanuit X naar F of K of steiler naar de hoefslag. dat wil in de lessen ook nog niet echt, ik moet zeggen dat ik betwijfel of ik het nu, hoewel het supersoepel aanvoelde, klassiek-correct heb uitgevoerd, maar hij verloor er ook geen tempo of tact bij: we vlógen opzij.
Gezien de zware bak hield ik het na een half uur voor welletjes en uitstappen, ja toen plofte hij meteen als een zak aardappelen in mekaar, maar ik had meteen door dat dat aan mij lag, omdat ik te veel te teugels losliet,je moet ze dan natuurlijk niet gelijk losgooien, dus weer iets opnemen en weer aandraven en opnieuw, waarbij ik intentie in m'n hoofd hield om evtl. weer te gaan draven, toen stapte hij wel vlot door. Dat op beide handen, daarna mocht-ie met hooi en muesli naaar z'n meissie Khavanna in de weide. Nadat ik eerst alle modder die tot op z'n kont hoog zat er af geborsteld had om te voorkomen dat z'n regendeken zou gaan schuren (zal maar niet zeggen hoe ik eruit zag).
Ging er dan niks verkeerd? Tuurlijk wel, ik zou ik niet zijn als er weer niet onhandigheden of stommiteiten werden uitgevoerd
.
Bij het zekeren/aansingelen alvorens op te stappen trok ik iets te enthousiast aan de tweede singelriem, met de rechterhand waarin ik m'n rijzweepje al had, waardoor ik m'n grip er op verloor en mezelf keihard in m'n bek sloeg, precies met de knop van de zweep op m'n rechter onderlip. Auw, bult dus. En wondje.
Nou ja, het zou wat, opstijgen en... he wat zitten die stijgbeugels raar? Kijk ik, heb ik twee verschillende leren rijlaarzen van huis meegenomen en aangetrokken (die lijken heel erg hetzelfde, maar verschillen toch net van elkaar qua dikte zool etc. en ze zitten ook heel anders van elkaar... waarom heeft dit warhoofd dit nu weer niet gezien toen ik ze áántrok...? Viel me nog mee dat ik geen twee linker of rechterlaarzen had meegenomen... maar dát had ik waarschijnlijk toch wel gemerkt..
)
Gewoon mee gaan rijden natuurlijk.
Op naar de les zaterdag! (Heb nu meer last van lip dan van rug,maar dat is meer een esthetisch probleem hahaha).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-02-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt