Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:18

jeannaa schreef:
Leven en laten leven. Jij jouw manier, ik mijn manier en de ander weer wat anders... Whatever....

Lijkt me leuker als dit topic blijft bij ervaringen delen dan een eeuwig durende discussie over methodes. Of niet dan? :)

Vind ik ook. Moet wel zeggen dat in onze keus ook best mee speelt dat onze 3jarige geen "kasteel" van een paard gaat worden. Zal nog wel wat groeien, maar ik denk niet dat ie nog 10 cm bij komt. Zal misschien net over de 1.60 gaan. En mijn dochter een lichtgewichtje is. We doen rustig aan verder en hij kan straks lekker op de wei bij stal. Geen overdreven haast hier dus.

MDWStables

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:39

Dat is bij mij ook. Handsome is niet zo groot en is al heel compleet. Ik ben zelf ook nog geen 60 kilo dus tsja... ik denk niet dat ie er van overspannen zou raken, maar dat worden ze toch al nooit bij mij.

Handsome pakt alle kleine dingen toch super op. Daarnaast lekker spelen met mijn ouwe, die hebben het op wat opvoedkundige tikken na heel erg leuk met elkaar.

Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:52

Mag ik ook meelezen/kletsen? :)
Ik heb een paardje met een gebruiksaanwijzing (extreme angst/paniek), en om die reden zijn we nog nooit echt verder gekomen met beleren.. Maar ik zou dat dit jaar toch wel heel graag echt op willen pakken. Hij is net 6 jaar geworden, ik heb afgelopen zomer wel een paar keer op hem gezeten met iemand ernaast, en dat is het.
Dit is hem, Storm!
Afbeelding
Ik wil graag gaan uitzoeken waar zijn angst vandaan komt, en hoe ik het op kan lossen, want bijna alles is hem te veel (kan niet bij zijn kuddegenootjes uit de buurt, zelfs niet als hij ze kan zien en nog in dezelfde wei is, en is bang voor alles wat buiten de kudde/wei is)

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:04

Wat een prachtig paard Sodeletuut!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:19

Leuk paard Sodeletuut.
Veel jonge dieren hebben dat wel. Een grote hang naar "de groep". Je moet hem er eigenlijk een beetje van "losweken". Hij zal er toch aan moeten wennen niet altijd bij de groep te zijn. Kun je hem niet wegbrengen om te beleren?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:33

Wat een super knap paardje Sodeletuut, ik zou zo vanaf de foto hem echt niet ouder dan 3 schatten lijkt nog zo een pupje lol Waarschijnlijk ook door zijn vachtje denk ik

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:37

Bedankt alle drie! :) Hij is ook zo vreselijk lief..

Babootje, dat klopt inderdaad, maar dit is echt wel extreem.. Lostrekken en terugrennen/dwars door hekken/draden heen rennen doet hij gelukkig niet meer. Maar de hoeveelheid stress die hij opbouwt is gewoon heel sneu voor hem.. Wegbrengen heb ik inderdaad ook aan gedacht (niet dat hij op de trailer gaat :') ), alleen degene die ik dan zou kiezen is erg prijzig (200 euro per week), dus ik zou het eerst graag zelf willen proberen onder begeleiding.

ittheclown, klopt hoor! Ik heb geen idee waarom, maar hij is een mega laatbloeier.. Ligt niet aan zijn vacht, hij is gewoon puppy ten top. De hoefsmid noemde hem 2 jaar geleden nog een jaarling. :')

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:45

Wat een droppie om te zien, doet inderdaad nog jeugdig aan.

Handsome was ook erg gehecht aan zijn weidegenoten (bovendien ook bang voor mensen....). Ophalen vanuit de opfok was dus wel even slikken want hij wilde echt niet weg bij zijn vriendjes. Ik heb hem ook een tijdje alleen buiten gezet om hem zelfstandiger te maken. Nu kan ik hem ook met mijn ouwe buiten zetten en mijn ouwe terug op stal zetten zonder dat ie compleet uit zijn plaat gaat. Denk wel dat de plotse verandering van omgeving daar goed aan heeft gedaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:16

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:53

dat is wel heel lastig als je puppy zo bang is.

Ik kan mijn puppy al zo in de wei knikkeren (waar wel verderop de shetlanders stonden) mijn ouwe trouwe uit de wei halen, opzadelen, langs zijn wei rijden en samen met de buurvrouw op buitenrit gaan. En later met de hele club achterlangs rijden. Meer dan een rondje draven doet hij niet. Dat is echt een heel stoer ding.
Helemaal alleen vindt hij iets minder leuk maar ook dan kalmeert hij vanzelf.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:22

Afbeelding

Mijn vriendje moet er ook aan geloven, hij word in mei 3 en ik wil er in juli op, al wind ik het heel moeilijk om te wachten... Hij is ook al zo compleet... ☺️

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:27

Wat een knap ding zeg, wauw!

pol013, dat is echt wel fijn zeg!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:37

Sodeletuut, heb hem ook wel echt uitgezocht op zijn nuchtere brutale karakter.
Vandaag het viertal hier in de bak waar hij op uit kijkt. Vindt hij leuk maar eet ook gezellig zijn hooi op.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:51

Wat een tof beest :)

Was vanavond lekker aan het rommelen op stal;

Afbeelding

Handsome had wel een paar keer een dekje met deken/longeer singel omgehad dus geheel onvoorbereid was het niet. Ben enorm trots hoe makkelijk en rustig hij dit ook weer aanpakte.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:19

Wat vroeg of laat beleren is vind ik ook heel afhankelijk van het paard. Maar goed, genoeg over dat.

Ik merk dat Gigi al aan het rijden toe is nu ze aan de longe eindelijk prima loopt, maar zit nog altijd te wachten op een passend zadel -O-

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:01

@gewoonmarie : Een cremello? Me too! :D Hoe oud is die van jou? En hoe groot etc? :D

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:56

oooh wat gaat het topic ineens hard zeg :D

Ik moet nog even wachten tot het water volledig is weggezakt uit de bak en dan kan ik met het echte werk gaan beginnen.

(ik heb de paardjes al voorgesteld op pagina 7)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:05

Toch wel blij dat ik de wolfkiesjes heb laten trekken.
Vandaag heeft History voor het eerst weer een bit in gehad nadat de kiesjes vorige week zijn getrokken. Kon hij daarvoor nogal een beetje geagiteerd kauwen op het bit, vandaag lag het echt rustig in de mond. Dus ik denk toch dat t uitmaakt.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:14

Babootje schreef:
Vandaag heeft History voor het eerst weer een bit in gehad nadat de kiesjes vorige week zijn getrokken. Kon hij daarvoor nogal een beetje geagiteerd kauwen op het bit, vandaag lag het echt rustig in de mond. Dus ik denk toch dat t uitmaakt.

Dat maakt zeker uit!
tenminste dat is mijn ervaring.

Jaren geleden ben ik wezen kijken naar een paardje die net beleerd was.
Haar wolf kiezen moesten verwijderd worden, ze had er echt gigantisch last van.

Helaas werd het paard aan andere mensen verkocht en kwam het paard toevallig afgelopen zomer weer op mijn pad.

Bleek dat de mensen die haar toen gekocht hebben nooit iets wisten van haar wolfs kiezen.

Dus haar wolfs kiezen zijn onlangs pas verwijderd.

Daardoor is altijd iedereen wezen kloten met haar en hingen er wel een stuk of 10 verschillende soorten bitten toen ik haar kwam halen.

Erg sneu

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:31

Vandaag hummie weer even 10 min met zadeltje gelongeerd, super braaf....een paar sprongetjes en dat was het weer. Hummie gaat 19 maart ook naar de tandarts, vind het zelf belangrijk dat alles in de mond echt goed is voor je echt aan het werk gaat...

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:38

Carmuh schreef:
Vandaag hummie weer even 10 min met zadeltje gelongeerd, super braaf....een paar sprongetjes en dat was het weer. Hummie gaat 19 maart ook naar de tandarts, vind het zelf belangrijk dat alles in de mond echt goed is voor je echt aan het werk gaat...

Hoe is jullie tandarts eigenlijk met 2jarige?

Wij wouden een keer een check bij onze twenters en dat weigerde hij.
Had geen nut.

Zegt jullie tandarts dat ook?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:43

JackyCS schreef:
Babootje schreef:

Dat maakt zeker uit!

Helaas werd het paard aan andere mensen verkocht en kwam het paard toevallig afgelopen zomer weer op mijn pad.

Bleek dat de mensen die haar toen gekocht hebben nooit iets wisten van haar wolfs kiezen.

Daardoor is altijd iedereen wezen kloten met haar en hingen er wel een stuk of 10 verschillende soorten bitten toen ik haar kwam halen.

Erg sneu

Hoe waren deze paarden aan het kauwen?
Merrie welke ik longeer (ik bel eer haar niet) kauwt met de mond open op haar bit, zit geen druk op.

Wil er nu iemand naar laten kijken met verstand er van, maar aan de tandarts heb ik ook gedacht. Is trouwens niet mijn paard.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:54

JackyCS schreef:
Carmuh schreef:

Had geen nut.

Zegt jullie tandarts dat ook?

Hummie word natuurlijk 3 en volgens de paardenjaren worden alle paarden 1 januari 3 en is ze dus al 3 nu.
Mijn tandarts doet het elektrisch en onder verdoving en haalt dan wolfstandjes en eventuele doppen weg zodat het geen belemmering vormt tijdens het beleren.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:59

Carmuh schreef:

Had geen nut.

Zegt jullie tandarts dat ook?[/quote]

Hummie word natuurlijk 3 en volgens de paardenjaren worden alle paarden 1 januari 3 en is ze dus al 3 nu.
Mijn tandarts doet het elektrisch en onder verdoving en haalt dan wolfstandjes en eventuele doppen weg zodat het geen belemmering vormt tijdens het beleren.[/quote]

Aaah oke, noujah ik bedoelde vooral het controleren maar ook dat werd gewoon geweigerd.
Erg vervelend vind ik dat wel :(

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:02

gett schreef:
JackyCS schreef:

Dat maakt zeker uit!

Erg sneu

Hoe waren deze paarden aan het kauwen?
Merrie welke ik longeer (ik bel eer haar niet) kauwt met de mond open op haar bit, zit geen druk op.

Wil er nu iemand naar laten kijken met verstand er van, maar aan de tandarts heb ik ook gedacht. Is trouwens niet mijn paard.

Uuuhhm, tja als onze paarden wat mankeren aan hun gebit/mond merken we dat wel om de manier hoe ze zich gedragen en kauwen inderdaad.

Maar hoe je het echt kunt herkennen durf ik niet te zeggen.