Achtergelaten pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:13

Wellicht heeft hij de kiezen niet getrokken omdat hij daar zonder verdoving niet goed bij kan.Of omdat het zover achterin de kaak zit dat het niet via de mond kan.

Lees hier maar even,dan kun je zien hoe groot zo'n kies eigenlijk is.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/t ... e+facebook

Zou even bericht dan de DA afwachten,hoe dan ook...deze bejaarde dame heeft in ieder geval alvast een mooi pensioen ;)

senna21

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:41

'Het goede moment' voor de keuze tussen doordokteren of inslapen is heel moeilijk. Zowel medisch als ethisch is het 'in de glazen bol kijken' die we niet hebben.

Veel wijsheid TS. Je hebt iig deze pony al een paar mooie maanden gegeven.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:01

Weer even een update. Gisteravond is de dierenarts langs geweest.

Hij heeft haar onderzocht, hart en longen waren in ieder geval goed. Toen hij bij de flanken (darmen) voelde, kreeg hij bijna een trap. Last van de darmen dus, verbaast me eigenlijk niet gezien de slappe mest. Hij heeft wat mest meegenomen om te onderzoeken en kweekjes te maken. Ik krijg einde van deze week of begin volgende week de uitslag, ben benieuwd.
Verder vond hij haar er wel redelijk goed uitzien gezien de omstandigheden. Hij vond het voer goed wat ze kreeg (2,5kg seniores priores, 0,4kg Podo Grow en halve koek Pavo Summerfit voor extra vitamientjes en onbeperkt hooi). Hij heeft nog een vitamineshot gegeven en een poedertje voor door het eten heen wat ik iig 8 dagen moet proberen. Het poedertje werkt voor stijve spieren en gewrichten en er zit ook een natuurlijke pijnstilling in (wel prijzig, E230,- voor 700 gram, 4gr/dag :$ ) . Hij gaf nog wel de tip om een klein beetje kuilvoer erbij te geven omdat dit extra voedzaam is. Dus daar ga ik nu ook mee beginnen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:07

Wow...dat is inderdaad een duur poedertje dan!!
Wat is dat, als ik vragen mag?

Maar verder al met al toch geen negatief beeld!

Vraag me alleen af of ze het voordroog wel zal krijgen met haar gebitje, maar het is het proberen waard :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:09

Misschien stomme vraag. Maar slappe mest en pijnlijke darmen. Zit ze niet vol zand?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:24

Zou dat niet uit het mestonderzoek moeten komen dan?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:33

Ligt dat niet aan de onderzoeken die ze gaan doen.

Wellicht kan ts dit zelf vast checken?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:48

Shirley, Ik weet eigenlijk niet zo hoe het heet. Zal vanavond even kijken als ik thuis ben. Het kuilvoer is wel wat natter en fijner van structuur, dus ik denk dat ze het makkelijker weg zal eten dan het grove hooi. Vanochtend heb ik al een handje gegeven om het te proberen en ze vond het iig wel erg lekker.

Rocamor, Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte. Ik heb zelf al (een paar weken geleden) zo'n onderzoekje gedaan met die zakjes (dat het zakt zeg maar naar het puntje ) en daar was toen niks in te zien. Maar volgens mij gaat hij dat ook onderzoeken in de mest.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:53

Ik zal me niet zo'n zorgen maken over het gebit. Ik heb zelf ook een bijna 29 jarige shet, met geen kies meer in haar mond. Hooi kan ze niet meer eten, maar verder krijgt ze alles weg.

In principe eet ze van alles wat shetten niet mogen, ivm teveel en de kans op hoefbevangenheid, maar ik heb liever dat ze de laatste jaren van haar leven gewoon lekker kan eten, dan dat ze op een strikt dieet staat. Senioren Prides eet ze een paar happen van en dat laat ze verder staan. Nu krijgt ze dus biks en oude pony muesli. En peentjes, en appeltjes, en gras.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:35

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 16:47

Utixo en Mara2000: Van mij mag ze gewoon lekker genieten zolang. Van mij krijgt ze ook gewoon meer dan genoeg, alleen worteltjes, appeltjes en meer van die harde dingen vindt ze niet echt leuk meer. Daar moet ze te hard op kauwen en dat doet natuurlijk zeer.
Dat Hartog gras is hier in de buurt helaas niet te krijgen, heb ik al naar gekeken..

Shirley: Ik heb gevonden wat ik heb gekregen van de dierenarts, het is 4cyte, dit spul: http://www.agradi.nl/4cyte-paard-700gr.htm Alleen via DA kan ik het goedkoper krijgen.

Overigens net een berichtje gekregen van de DA, hij zegt:
Ontlasting nagekeken, geen wormen - parasieten. Wel slecht verteerd! door slecht gebit! Extra 4cyte opgestuurd. Groet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:06

Tja en dan. Dat komt redelijk kort Door de bocht over. Wat ga je nu doen?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:07

Wat bedoel je precies?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:42

Dat je nu nog geen antwoord hebt over de diarree en de tanden. Of heb ik dat overheen gelezen?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 05:58

Oh zo, hij gaat nog meer onderzoek doen. Aanwezigheid van een aantal bacteriën die het kunnen veroorzaken in ieder geval, ik weet zo niet welke. Mocht daar niks uitkomen, wilde hij bloedonderzoek doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:39

Ik heb een pony die heel gevoelige darmen heeft. Na een winter ellende krijgt ze sanequi colon muesli en kuil en na een paar weken is haar mest eindelijk weer normaal. Voorheen slap tot waterig. Ze doet het er top op en is licht verteerbaar (fijn spul) dus wellicht oom een optie voor je ponytje. Ze is drachtig maar ik ben even van alle andere voer afgestapt en ze wordt niet dunner. Ze krijgt wel een handje marstall force erbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:44

Duur spulletje!
Ik ken het ook niet, moet ik bekennen...

Doe eens een schepje pure tarwezemelen extra door haar slobber, dat wil bij die oudjes ook weleens helpen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:21

Bedankt voor de tips, ik zal ernaar kijken. Toevallig vandaag was de mest goed, gelukkig.

Gelijk even fotospammen, mijn huidige uitzicht vanuit de keuken.

Afbeelding

Voetje was uitgescheurd, net aan het voetje waar ze waarschijnlijk een keer heel erg HB is geweest. Weer netjes bijgewerkt door de hoefsmid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:08

wat een heerlijk uitzicht! hoe gaat het nu?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:20

Wat fijn dat je er een maatje bij hebt voor haar en dat ze daar wel van opknapte!

Vervelend dat je nog niet weet waar de slappe mest vandaan komt.. En lastig wat de TA allemaal zei.
Ik snap dat je door alle tips straks niet meer weet wat nu te doen.. Maar ik wil de tip toch even geven:
Mijn mini-man is erg ziek geweest (darmproblemen), nadat hij hersteld was bleef hij last houden van slappe mest. Soms goede keutels, soms een 'wind' met heel veel nat, dan weer echt een plakkaat slappe mest. Mijn dierenarts zei toen dat doordat zijn darmen lange tijd 'stil' gelegen hebben (wat bij de jouwe natuurlijk ook het geval is, doordat ze niet zoveel/geen voer had), dat zijn dikke darm het werk niet meer deed wat hij moest doen: Het water/overtollige vocht uit de mest halen. En dat hij daardoor dus slappe mest bleef houden.
Ik kreeg toen het advies om hem Yea Sacc gisten te geven. Deze stimuleren het maag-darm kanaal en helpen om alles te herstellen. Bij hem was binnen twee weken z'n slappe mest weg!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:50

Ja, het uitzicht is echt fantastisch hier! De rust en ruimte is echt heerlijk.

Het is wel fijn hoor al die tips, maar het maakt het ook weer lastig. Iedereen zegt wat anders.

Ze staat nu weer op de grote, volle wei en ze ziet er weer een stuk beter uit! De DA is zojuist geweest en hij vond haar er ook al een stuk beter uitzien. De mest is al een stuk beter, waarschijnlijk was het hooi te moeilijk verteerbaar en het gras makkelijker.
Ik ontdekte net wel kale plekken: luis volgens de DA, kan er ook nog wel bij -O- hij gaat het nog onderzoeken, maar waarschijnlijk is dat het. Uit het mestonderzoek was trouwens niks gekomen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:17

Wauw je bent geweldig voor deze pony! Als hij nu zou overlijden ( je weet maar nooit :\ ) heeft hij iig nog een fijn eind gehad

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 09:13

Caitlin_Me schreef:
Wauw je bent geweldig voor deze pony! Als hij nu zou overlijden ( je weet maar nooit :\ ) heeft hij iig nog een fijn eind gehad

Dank je :D Ik probeer het voor haar zo leuk en makkelijk mogelijk te maken om haar een goede oude dag te geven.
Vorige week donderdag is de hoefsmid geweest en zij heeft wat kort bekapt. Ze is er nog steeds gevoelig op, dinsdag heeft ze pijnstilling gehad van de DA die 2 dagen zou werken. De 2 dagen zijn nu voorbij en ze loopt gelijk weer wat moeilijk. Had toch gehoopt dat dat weer bij zou trekken..
DA heeft ook gezegd dat het geen luis is, ze heeft wel heel erg veel huidschilfers. Eerst dacht ik nog dat de kale plekken misschien van het jeuken waren, maar gisteren zag ik dat ze op haar buik (waar ze onmogelijk kan komen met jeuken/krabben) ook flinke kale plekken krijgt. Echt heel vervelend, maar ze lijkt er verder geen last van te hebben.
Dan krijgen we nog het eten, dat is de laatste 2 dagen ook vreselijk. Haar medicijnen (zit visolie in, stinkt) krijg ik onmogelijk binnen, zelfs met een spuit met appelmoes houdt ze het niet binnen (of de korreltjes gaan niet door de spuit heen, ook heel handig). Aan de SP begint ze soms helemaal niet of ze eet maar de helft op. Dat kan natuurlijk 2 dingen betekenen, 1: ze voelt zich goed en eet genoeg gras dus heeft niet meer zoveel aanvullende voeding nodig, 2: ze voelt zich juist heel slecht.
Moeilijk die oudjes :7 Happy (de jonge) is wat dat betreft een stuk makkelijker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:54

Met naar de buik trappen ontstaan die kale plekken ook en dat is iets vrij typisch voor seme of anderszins jeuk. Bij het rollen over de grond schuren doen paarden met jeuk ook wel. Dat ze er niet bij kan met haar tanden zegt niks over of het geen jeuk is of dat ze het niet zelf veroorzaakt.
Dikke lik sudocreme er op wil nog wel eens helpen om de boel rustig te krijgen. Blijft goed lang zitten en verzacht allerlei irritaties daar.

Ik zou toch overwegen om er een eczeemdeken op te doen en haar ook heel goed observeren tijdens de schermering, vooral als het droog en vrijwel windstil is. Hier een met ook veel schilfers, op het oog nauwelijks jeuk, maar als zo richting 19:00 het richting avond begint te lopen en de wind gaat liggen is het net een geïrriteerde ijsbeer (lopen, staart zwaaien, naar buik stampen, geen rust er in en staat dan liefst in de donkere schuiltent zonder hooi ook al heeft hij honger.)

Spuit om medicijnen in te doen gebruik ik die van de equimax ontworming voor. Die bewaar ik speciaal om dat soort dingen te kunnen doen, omdat de spuitmond bijna net zo groot is als de spuit zelf, genoeg ruimte voor wat dikker spul en of stukjes. Spuiten voor een injectienaald hebben te weinig tolerantie voor dikker, etc. spul en als het wel fijn en vloeibaar genoeg is loopt het bij een paard heel makkelijk de mond weer uit.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:01

Nou, het lijkt me onwaarschijnlijk omdat haar achterbeentjes erg stijf zijn. Ik denk niet dat ze daarmee bij haar buik kan komen. Daarbij heb ik haar nog niet zien liggen of rollen, ze heeft ook nooit vieze plekken (op 1x na dan) wat liggen / rollen kan bewijzen.

Ik ga vanavond even kijken hoe ze zich rond die tijd gedraagt. Bedankt voor de tip!

De medicijnen zijn korrels van een paar mm, dat past helaas niet door een ontwormingsspuit. Heb een grotere spuit gekregen van de DA wat wel past, net aan.