Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten4

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:22

Ik meld me ook! Nouja, deels haha :) Ik hou van wedstrijden rijden en setjes, maar aan de andere kant maakt het me eigenlijk ook niet uit in wat voor kleren ik loop of wat voor dekje m'n pony op heeft. Ik ben okk echt van het plezier maken, dus ook op wedstrijd is plezier en mocht het ineens super goed gaan dan is dat alleen maar extra leuk :) Ik hou van buitenritten maken en lol met je knol, maar ook van serieuze dressuur- of springtrainingen bijvoorbeeld :) Ik ben dus deels een sloeberruiter, ik vind echt vanalles leuk :D

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:23

Ja ja hier ook een sloeberruiter! *\o/* aangezien de bak ook als paddock dient staat deze meestal blank, zit vol met gaten of er staat opeens een trekker in, gewoon omdat hij daar dan ff niet in de weg staat. Dus dan moet ik ook noodgedwongen de weg op. In mijn oude jas, inclusief gaten in de zaken (maar hij zit nog zo lekker) een bruin zadel en een zwart hoofdstel (tja het bruine hoofdstel hangt helemaal achterin de kast) en onderweg geniet ik van alles om me heen (behalve motors of "graskabouters")

Wel heb ik af en toe les maar dat is ook meer voor de gezelligheid samen met een vriendin. Heerlijk hoor, gewoon blijven genieten je bent niet alleen, haha!

Ik heb trouwens wel de titel paardenmeisje maar ja, ik kom ongeveer al 15 jaar bij dezelfde paardenfokker/handelaar dus ik denk dat ik die titel mijn hele leven zal blijven houden ;)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:27

Ooh ik heb die titel ook hoor :') Rij nu bijna 11 jaar en ben dag in dag uit met paarden bezig dus die titel kreeg ik al heel snel :')

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:33

Hier ook een sloeberruiter met gaten in broek/ jas en hakken los van de laarzen. Mijn instructeur zucht altijd heel hard als hij me ziet. Paard half geschoren, staart in modderslierten en ik met baggerlaarzen. Setjes probleem heb ik opgelost Door alles in 1 kleur te kopen: bijna altijd goed. Niet dat het helpt, soort vlag op een modderschuit. Ben wel serieus aan het trainen en wedstrijd rijden. Dus ook hier: kan gewoon samen ;-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:30

Eén van de redenen dat ik zo graag western rij is dat ik met mijn gewone spijkerbroek kan rijden.
Niks geen omkleden, gewoon zadel pakken en rijden maar.

Ik merk wel hier dat er een soort combi gemaakt wordt tussen" wat maakt het uit wat ik draag zolang het maar lekker zit en wat rondhobbelen/buitenrijden met je paard"

Ik draag wat ik zelf lekker vind zitten en mijn paard krijgt op wat hem goed past en het maakt me geen fluit uit of dat samen past maar ik train mijn paarden wel serieus en ook op buitenrit wil ik dat hij zijn lijf goed gebruikt en luistert naar de hulpen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:34

Wat een hoop negatieve vooroordelen over dressuurruiters die er netjes bij lopen (ik lees niets over springruiter...), arrogantie die hoort bij lakhoofdstellen, vergeet niet de jaloezie in de wedstrijdsport: ook weer alleen dressuur genoemd.

Wauw, de sloeberruiter is kennelijk geen haar beter van binnen.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:39

Ik ben ook de enige op bijvoorbeeld onze ponyclub die ook heel veel andere dingen doet met de paarden. De meeste zijn toch echt wel prestatie en sportgericht. Natuurlijk wel mensen die ook wel eens buitenrijden ofzo hoor, of kleinere kinderen die hebben dat ook nog niet zo heel erg :) Ik ben dat deels ook, maar ik maak ook veel buitenritten, doe aan vrijheidsdressuur en vind het ook heerlijk om lekker te tutten, te poetsen of niks te doen. De meesten die ik ken, gaat het toch net iets meer om het rijden en wedstrijd rijden, maar ik vind alles eromheen juist ook leuk :j

Ik ben het zeker met je eens, Janine. Ik denk dat er in elke tak van de sport wel van die mensen zitten, of ze nou springen, dressuren, western rijden of mennen, ze zullen er vast overal zijn haha :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:57

tjaakje schreef:
Dit topic is volgens mij een beetje een dressuur versus recreatief topic aan het worden. Terwijl het volgens mij vooral ging om hoe jij en je paard er bijlopen qua uiterlijk. Dus of jij je paard iedere keer dat je hem gaat rijden van onder tot boven poetst en een keurig gepoetst en gewassen zadel en passend setje opknoopt en of je zelf met keurig gepoetste laarzen en splinternieuw getailleerd jasje gaat rijden, of dat je ff de zadelplek schoonschrobt en je verder echt niet druk maakt om uiterlijk (gaten in je broek en dikke winterjas van de Aldi). Wat je vervolgens met je paard gaat doen (buitenrijden, knolhobbelen, losse bak training of dressuurtraning) is hier niet van belang lijkt me.

Inderdaad, jammer dit.

Janine1990 schreef:
Wat een hoop negatieve vooroordelen over dressuurruiters die er netjes bij lopen (ik lees niets over springruiter...), arrogantie die hoort bij lakhoofdstellen, vergeet niet de jaloezie in de wedstrijdsport: ook weer alleen dressuur genoemd.

Dressuur is vaak het doelwit, omdat dat een tak van sport die het merendeel van de bokkers zich voorhoud te beoefenen, wedstrijdruiter of niet. Als het springen je niet ligt, prima. En wedstrijdruiter of niet, iedereen op bokt heeft de beginselen van de kunst van dressuren op de meest paardvriendelijke manier onder de knie.

Daarom gaan we vervolgens lekker kritiek leveren op iedereen die dat in onze ogen niet heeft. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:08

Janine1990 schreef:

Zelfs objectief moet ik toch constateren dat er een kern van waarheid in zit.

Ik wil zeker niet iedereen over een kam scheren, maar herkenbaar is het wel.
Bij het springen zie dan meer dat het wordt afgereageerd op het paard (als het zichtbaar voorkomt).

Over de hele wedstrijdsport zie je wel een vrij duidelijke tweedeling tussen de fanatiekelingen en degenen die het erbij doen, voor de aardigheid, zeg maar.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:24

Janine1990 schreef:

Scheer mij niet mee over de algemene kam ;)

Iedereen heeft iets goed en iets slechts. Zo ook in iedere tact van sport. Ik ben zelf anti wedstrijden geworden omdat ik niet tegen het misgunnen kon van je mede-ruiters. Ik ben echt opgevoegd met;" Je doet je best, als je wint is dat heel leuk maar als je verliest laat je zien dat je een winnaar bent in karakter en stijl en feliciteer je oprecht de winnaar". Als ik vroeger boos was omdat ik verloren had en de winnaar niet wilde feliciteren kreeg ik gewoon te horen dat ik volgende keer beter mijn best moest doen en ik kon gewoon stampend en tierend de winnaar feliciteren. (zoals het ook hoort, hoewel ik daar toen heel anders over dacht, hahah!)

Zelf een keer bij een wedstrijd meegemaakt dat er een paard van een kennis vast was komen te zitten in een trailer en het meisje (+ouders) die ernaast stonden gingen het paard niet helpen onder het mom "weer een concurrent minder"

Daarom ben ik nu een heerlijke sloeberruiter.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:27

Jillsil schreef:

Iedereen heeft iets goed en iets slechts. Zo ook in iedere tact van sport. Ik ben zelf anti wedstrijden geworden omdat ik niet tegen het misgunnen kon van je mede-ruiters. Ik ben echt opgevoegd met;" Je doet je best, als je wint is dat heel leuk maar als je verliest laat je zien dat je een winnaar bent in karakter en stijl en feliciteer je oprecht de winnaar". .

Dat gebeurt ook? Nog nooit misgunnen meegemaakt eigenlijk, lees alleen altijd op bokt dat het veel gebeurd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:29

Kahawa schreef:
Jillsil schreef:

Iedereen heeft iets goed en iets slechts. Zo ook in iedere tact van sport. Ik ben zelf anti wedstrijden geworden omdat ik niet tegen het misgunnen kon van je mede-ruiters. Ik ben echt opgevoegd met;" Je doet je best, als je wint is dat heel leuk maar als je verliest laat je zien dat je een winnaar bent in karakter en stijl en feliciteer je oprecht de winnaar". .

Dat gebeurt ook? Nog nooit misgunnen meegemaakt eigenlijk, lees alleen altijd op bokt dat het veel gebeurd. :)

Ik wel hoor, ook met springen trouwens ;) Welliswaar niet zo gezegd, maar sommige blikken zeiden genoeg...
Al ken ik de dressuur dan ook weer van een andere kant, en krijg ik regelmatig complimentjes van mede dressuur (of spring) -wedstrijdruiter dat ik zo'n aansprekend paard heb, dus er zit ook echt wel een goede kant aan hoor :D

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:51

Enorme sloeber menner hier. XD
Vooral kwa kleding. En lol met de knol staat voorop hier.

Laatst zag ik een filmpje van mezelf bezig met een paard. Ik schrok me rot. WHAHA god ik zie er echt niet uit. Had die dag echt de meest slechte kleding uit gekozen EVER! Ik leek net een kerel. :')

Nu toch maar besloten om eens te kijken naar een iets nettere jas die voor dames is en niet voor heren.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:56

Ik kom me ook melden! *\o/* _O- al zou ik me wel meer een paardenmeisje noemen dan knolhobbelaar haha :=

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:56

Dat misgunnen ken ik heel goed, ik moet heel vaak tegen mensen/kom mensen tegen op wedstrijd die zelf alles hebben wat ze zich maar kunnen wensen, topsportpony, ouders die alles doen, dure kleding en tuig etc en als ze dan niet winnen, oh god dan is er een wereldramp gebeurd. Ze kunnen vaak niet eens blij zijn met een bijvoorbeeld tweede plek of gewoon nette punten, nee ze moeten en zullen alles winnen en lol met je knol zit er niet in en misgunnen, zeker weten.

Ik denk dan echt, wat maakt het toch uit jongens.. Wees eens blij dat je alles al hebt en natuurlijk mag je kritisch blijven etc., maar soms een beetje tevreden zijn... Er zijn zat mensen (zoals ik) die geen eigen pony hebben etc etc maar wij zijn toch ook blij en tevreden? Maargoed dat is hoe ik erover denk en hoe het hier in 'de omgeving' gaat haha :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:03

Ik val er een beetje tussenin... setjes doe ik niet echt aan, al rij ik wel netjes met mijn zwarte tuig (dressuur) en mijn bruine tuig(springen en in het bos). Al nu doe ik dat ook niet omdat ik mijn bruine voortuig aan mijn zwarte dressuurzadel heb zitten :Y) . En het voordeel van zwarte beschermers is dat ze overal bij passen, dus ik weet niet of dat telt al setje, maar ik zit altijd goed }>

Verder rij ik met een ontzettend oncharmante, groene muts onder mijn cap (lekker warm aan mijn oortjes), wel een kingsland jas, maar die zijn ook wel super lekker warm, en hij is natuurlijk wel mega smering van intensief gebruik in de modder. Als ik niet aan het rijden ben in mijn johpers met hele afgedankte chaps dan loop ik rond op rode kaplaarzen met witte bolletjes, en nu rijd ik met felblauwe fleecevesten. Lekker sloeberen.

En op wedstrijd zie ik altijd wel iemand rijden met tuig enzo waarvan ik denk dat wil ik ook! Maar dat is gewoon gezonde 'dat wil ik ook drang', dan ga je niet minder aardig tegen iemand doen (mag ik hopen). En dat misgunnen en te fanatiek bezig zijn met punten enzo kan ook bij sloeberruiters voorkomen, alleen zijn die vaak toch wat minder perfectionistisch (in alles, zowel in uiterlijk als in punten rijden).

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:30

ik vraag me af, hoe oud zijn de "sloeberruiters" gemiddeld. Heb het idee dat de setjes meer iets is van de jongere ruiters (<25?). Vroeger reden wij in onze meest oude kleren, toen waren er volgens mij nog helemaal geen setjes.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:41

Ik zit er geloof ik precies tussen in.
Op wedstrijd ben ik echt een miepje... alles moet matchen, schoon zijn, liefst er als nieuw uit zien en t kleinste vlekje baal ik van.

Als ik naar les ga, gaat er het eerste en beste dekje wat ik kan vinden op, wel de luxe peesjes, en mn kleding boeit me niks als het vies is. heb echter wel sponsorkleding dus dat heb ik dan wel aan.

Vrijrijden maakt het me allemaal niks uit. Kapotte broek, te groot slobbershirt, vieze laarzen en in het bos vollop... het mag dan wel een paard zijn, een duur beestje maar je hoeft m nog niet als porselein te behandelen... eerder als plexiglas... breekt niet snel en mag smerig worden. en ik denk, nee ik vind, dat je je paard daar op kan trainen... een paard waar altijd voorzichtig mee wordt gedaan en nooit is los mag gaan denk/vind ik dat die "breekbaarder" zijn dan dat je er gewoon lekker nuchter mee om gaat en m als speelmaatje ziet, dan denk/vind ik dat ze een stuk meer kunnen hebben...

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:41

Haha ik ben allebei!! Ik ben nuchtere recreatieruiter maar ik heb ook wedstrijdkleding in mijn kast liggen en ik ben zeker niet bang van een concours rijden! Kan dat ook?

Als ik ga lange lijnen in de wei met mijn pony heb ik vaak een knal rode overal en van die welkoop regenlaarzen aan. Ik kan dan gewoon vies worden en door de stront banjeren. Ik wordt dan vaak een beetje scheef aangekeken maar ach. :D

Maar als ik op concours ga dan poets ik mijn spulletjes en trek ik mijn nette kleren aan.

Maar ik doe niet aan setjes, lakhoofdstellen, meerdere gekleurde halsters die bij elkaar passen, onderleggers voor m'n mentuig... ik trek zelfs geen paardrijsokken aan maar gewoon de sokken die ik toevallig aan heb die dag.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:45

Adrienne93 schreef:
Vrijrijden maakt het me allemaal niks uit. Kapotte broek, te groot slobbershirt, vieze laarzen en in het bos vollop... het mag dan wel een paard zijn, een duur beestje maar je hoeft m nog niet als porselein te behandelen... eerder als plexiglas... breekt niet snel en mag smerig worden. en ik denk, nee ik vind, dat je je paard daar op kan trainen... een paard waar altijd voorzichtig mee wordt gedaan en nooit is los mag gaan denk/vind ik dat die "breekbaarder" zijn dan dat je er gewoon lekker nuchter mee om gaat en m als speelmaatje ziet, dan denk/vind ik dat ze een stuk meer kunnen hebben...

Idd! Ik snap het heel goed hoor, dat mensen hun paard niet losgooien. Maar ik erger me er altijd wel aan.
'Nee we gooien 'm niet los, kans op blessure...' :') :')
Die van mij rauscht gewoon keihard door de wei en heeft de modder in z'n oren zitten soms maar daar worden ze uiteindelijk wel het gelukkigst van denk ik.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:42

Volgens mij gaat het bij het idee sloeberruiter niet of je in het wekend netjes op je wedstrijd verschijnt, dat lijkt me vrij logisch toch.
Ook niet of je paard ZZ kan lopen of een parcour van160 kan springen.
Ik denk dat ts het heeft over mensen die niet in de les willen verschijnen omdat ze eerst naar huis moeten voor een ander dekje omdat het niet bij hun broek of jasje past. Dit was dus geen penny meiske maar iemand van in de 30.

Nieuw paard opstal, mooie zwarte hengst met 4witte benen, papier zei tuigpaard. dus kon niks zijn/ wat moet je met zo'n knol.
Paar maand later word bekent dat opa kampioen was geweest in Aken, ineens een goed paard.
Het gaat dan dus niet om het rijden maar om waarde en uiterlijk vertoon denk ik.

Voor miij is een sloeberruiter iemand die geniet van zijn of haar paard zonder dat een duur papier, winst punten, uiterlijk vertoon, glansspray en de duurste klinieken op de eerste plaats komen.
Ze rijden gewoon als het regent buiten in de bagger, genieten van anderen die net zoveel plezier hebben en kennen geen afgunst om een winstpunt of nieuw zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:49

demug schreef:
Voor miij is een sloeberruiter iemand die geniet van zijn of haar paard zonder dat een duur papier, winst punten, uiterlijk vertoon, glansspray en de duurste klinieken op de eerste plaats komen.
Ze rijden gewoon als het regent buiten in de bagger, genieten van anderen die net zoveel plezier hebben en kennen geen afgunst om een winstpunt of nieuw zadel.

Dat van die bloedlijn vind ik een beetje dubbel, ik heb bijvoorbeeld ook een springpaard met toch wel een goede bloedlijn waar ik nu ook zeker trots op ben, maar dat is niet de rede dat ik har gekocht heb, sterker nog... Ik wist oprecht niet dat ze een volledige stamboom en formuliertjes had tot ik die bij de officiële koop in m'n handen geduwd kreeg ;)
En alles wat je opnoemd is voor mij bijvoorbeeld niet het belangrijkste, maar speelt wel een rol, hoe noem je zo iemand dan? ;)

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:04

Ik wil je niet in een hokje drukken, eigenlijk hou ik ook niet van hokjes.
Maar ik voel me het meeste happy bij het sloebers hokje :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:13

_O-
Maar ik ook hoor, alleen ben ik niet de typische sloeberruiter die de meeste hier beschrijven, maar je hebt ook sloeber-wedstrijdruiters hoor :')
En ik ben gewoon een echte penny die z'n paard graag blinkend in de glitters, lak, roze en panter heeft lopen :D (om er dan als ruiter in vest van m'n vader bovenop de klimmen :') )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:16

Jillsil schreef:
Janine1990 schreef:

Iedereen heeft iets goed en iets slechts. Zo ook in iedere tact van sport. Ik ben zelf anti wedstrijden geworden omdat ik niet tegen het misgunnen kon van je mede-ruiters. Ik ben echt opgevoegd met;" Je doet je best, als je wint is dat heel leuk maar als je verliest laat je zien dat je een winnaar bent in karakter en stijl en feliciteer je oprecht de winnaar". Als ik vroeger boos was omdat ik verloren had en de winnaar niet wilde feliciteren kreeg ik gewoon te horen dat ik volgende keer beter mijn best moest doen en ik kon gewoon stampend en tierend de winnaar feliciteren. (zoals het ook hoort, hoewel ik daar toen heel anders over dacht, hahah!)

Zelf een keer bij een wedstrijd meegemaakt dat er een paard van een kennis vast was komen te zitten in een trailer en het meisje (+ouders) die ernaast stonden gingen het paard niet helpen onder het mom "weer een concurrent minder"

Daarom ben ik nu een heerlijke sloeberruiter.

Wie de schoen past.... ;)

Misgunnen, ach... Ik merk er niet zo heel veel aan...
Dat er wel een achterbaks wordt gekletst, tsjah... Waar niet? Zal dat nu echt zoveel minder erg zijn in andere takken van sport? In het eerste van de plaatselijke voetbalclub wordt zelfs achterbaks gedaan: Een speler plaatste op FB een status waarin werd gesuggereerd dat niet elk teamlid even goed zijn best deed, zonder een naam te noemen. Dat is wat mij betreft een stuk erger dan in de paardensport, aangezien dat niet echt een teamsport is te noemen :')
En in het echte leven misgun je toch ook wel eens iemand iets? Ik in ieder geval wel, vaker dan in de paardensport.

Ik feliciteer overigens de winnaar nooit... Vind ik raar... Zeker als je diegene niet kent. Als ik diegene wel ken klap ik gewoon wat harder :+ Neem aan dat je het spreekwoordelijk bedoelt?

Denk overigens dat winnen vs. verliezen meer te maken heeft met hoe je er zelf in staat. Ik mag persoonlijk heel graag winnen! En ik ga ook alleen op wedstrijd als ik weet dat ik in staat ben een winnende proef neer te zetten (dus niet als ik denk dat ik net 60% kan scoren). Maar als ik dan alsnog een slechte proef rij, tsjah... jammer joh... Dan loop ik zeker niet te stampen en te vloeken. Volgende keer beter hoor, ik heb (als het goed is) mijn best gedaan.

Hoe weet je dat in het geval van het paard dat vast was komen te zitten in de trailer de 'buren' niet wilden helpen omdat ze geen concurrentie duldden?? Heb je die zwarte vlek zelf ingevuld, of heb je het van horen zeggen?

Wie zegt dat die mensen niet iets anders te doen hadden? Haast? Er zijn tal van mogelijkheden waarom ze oprecht niet konden helpen!