[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 11:54

nontie schreef:
Toch wel weer een borsttuig/martingaal terwijl je daar zwaar op tegen was? Of loopt ze er toch wat beter mee?

Sorry als ik er overheen gelezen heb :=

Vind trouwens bij die eerste springfoto met die roze hindernis (nr. 9) het zadel wel erg los komen en kiepen, maar kan aan mij liggen..

Ja, die strijd heb ik verloren... Haar springinstructeur stond erop dat ze toch een marginaal gebruikt, omdat Chumani voor de sprong de neiging had haar neus omhoog te brengen en de rug weg te drukken.

Het zadel ligt vrij vast, ik had in het begin ook de indruk dat het niet zo stabiel lag. Ik heb een osteopaat - zadelpasser gevraagd ernaar te kijken en hij vond het zeker geen bezwaar. Haar rug is nog steeds goed, geen warme drukplekken na het rijden en opzadelen/ aansingelen geeft geen problemen.

Tijd voor een update? Het wordt wat eentonig, denk ik :P . Mijn dochter en Chumani hebben een klik gemaakt met elkaar en het is een Topteam geworden! Ja, ze heeft nog steeds haar karakter hoor! Zoals vorige week: de meisjes wilden eens vrijrijden zonder zadel. Chumani was niet akkoord en bokt een paar keer. Machteld is blijven zitten, een tik op Chumani's bil gegeven en haar een paar rondjes in cirkels laten galopperen. Opgelost!

Op wedstrijd gaan doen ze allebei graag. Dressuurtalenten zijn ze niet, maar springen doen ze des te liever!

Hier een mooie 4de plaats op 42 deelnemers!

Ik zal hier nog wel updates blijven zetten, maar veel boeiendste heb ik niet meer te vertellen. Tijd om dat andere dagboek nieuw leven in te blazen: Soprana's verhaal. Zij gaat in maart een maand naar de stal waar Chumani staat om omgeschoold te worden van renpaard tot recreatiepaard. Machteld gaat dit doen, onder begeleiding...

Maaikevdk

Re: [VOLG] Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:01

Wat super zeg! Het springrondje ziet er ook heel fijn uit, heel relaxed! Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe uitdaging :D

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 13:59

Waw, al 4 jaar geleden dat er nog een update gebeurde! Shame on me :o .

Maar met Chumani gaat het (relatief) goed. In die 4 jaar hebben we geleerd dat ze toch een diepliggend probleem in de onderrug heeft (lumbaal L4 - L5 voor wie interesse heeft), waardoor ze niet meer springt.

Mits een halfjaarlijkse behandeling van de osteopaat en shiatsu denk ik wel dat ze pijnvrij is en zich goed voelt.

Afbeelding

Mijn dochter rijdt nog steeds met haar, maar daar duikt het tweede probleem op: Machteld is op korte tijd snel gegroeid en begint wat te groot te worden voor Chumi. Zeker met haar rugprobleem is een grote ruiter niet ideaal.
2,5 jaar geleden kochten we dus voor Machteld een nieuw paard: Seven-Up. We hebben hem van geboorte gekocht. Hij is tot zijn 8 maand bij zijn mama gebleven en daarna verhuisd naar een hengstenopfok, waar wij hem nog steeds wekelijks bezoeken. In februari wordt hij gecastreerd en komt hij naar huis!

Vorig jaar kocht ik voor mezelf een nieuw paard: Daydream, een Irish Draught. Niet zadelmak, helemaal groen, toen 4 jaar oud. Machteld is met haar aan de slag, tot Seven-Up oud genoeg is (minimum 4 jaar) om met haar aan het werk te gaan.

Afbeelding

Ondertussen zijn Machteld en Chumani vooral de natural horsemanship opgegaan. Bitloos rijden, maar niet zadelloos - dat is niet goed voor Chumi's rug.

Afbeelding

Afbeelding

En de opvolging staat klaar: mijn zoontje heeft sinds een jaar de paardrijmicrobe te pakken, en kan niet wachten tot Chumani "zijn" eigen pony wordt. Voorlopig gaat het nog niet helemaal goed. "brave" Chumi heeft door dat er een zeer onervaren ruiter op de rug zit en maakt daar vreselijk misbruik van, hoe kan het ook anders! Een appaloosa verliest nooit haar streken, en Chumani al helemaal niet...

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de update over ons moeilijk geval. Dat is en dat blijft ze, maar ondertussen denk ik wel dat we haar door en door kennen. En zij ons ook!

Afbeelding

Afbeelding