pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:04

BaileyMix schreef:
Huh maar nu snap ik het even niet meer, je hebt dan toch al een D pony die Z mag gaan starten? Of wil je naast deze D pony voor het eerst in de Z starten een D pony erbij die de Z al doorgelopen is?

Nu heeft ze 1 c pony in het z2 die wordt te klein en wordt verkocht ipv daarvan willen we graag een leerpony terug in het z1 verder heeft ze een d pony die bijna z1 is dus bedoeling is om in de winter met 2 pony's z1 of misschien 1 ervan z2 te starten nu duidelijk? De D pony die ze nu heeft is geen gemakkelijke pony vandaar dat we een leerpony erbij willen.

mavantos

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:16

Deze winter nog Z starten :wow: ? Dan mag je wel opschieten met het kopen van een pony. Het heeft tijd nodig voordat een ruiter en pony een combinatie zijn en op een hoger niveau kunnen presteren. Dan mag ze wel al 2x Z hebben gereden, maar een nieuwe pony is weer een hele andere uitdaging. Helemaal als het al Z heeft gelopen en je de knopjes moet vinden en daarin dingen moet afleren (bij het rijden van een pony sluipen er altijd fouten in en als je een kant en klare pony koopt moeten die er ook weer uit) en naar je eigen hand moet zetten. Dat duurt langer.

Ik zou gewoon verder kijken en niet zo focussen op het rijden van de wedstrijden. Met een lager budget kost het gewoon meer tijd om een goede pony te vinden. En als de D pony die ze nu heeft al niet makkelijk is zou ik er persoonlijk zeker geen 2e lastige bij kopen en gewoon verder gaan zoeken naar een andere pony.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:20

iedereen kan een pony neerzetten voor 25000 euro. Maar in deze tijd is dat echt geen rieele prijs zeker niet voor eentje die zo staakt. Dit is een verkopers truc waar 'hoopvolle mensen' in trappen.

ik weet niet hoe oud je dochter is, en hoe oud de pony en de maat van de pony d of d kan veel schelen... Die verhouding moet er al zijn vind ik persoonlijk.
ten tweede zou ik willen weten of het dier geen pijn heeft, ik zou ook een goede reading aanvragen. De kans is heel groot dat het dier veel trauma's heeft waardoor ze niet meer wil. Daar MOET tij ingestoken worden om eerst een band mee te krijgen en ook gewoon voor de lol in het bos te rijden.

Persoonlijk zou ik dit eerst na gaan maar voor zo'n dier heb je tijd nodig en dat kan best lang duren en daar nemen stallen geen tijd voor want tijd is geld.
Je koop ook een paard voor het dier zelf en niet alleen voor het rijden.
Wat ik proef is dat je liever er niet veel tijd in steek. Want mij lijk heb namelijk beter om verlopig geen proefjes te doen. Maar gewoon een jaar even het dier laten herstellen van het MOETEN PRESTEREN.

Ik zie dit namelijk, maar dit is mijn mening; als een pony waar je mee moet groeien die het plezier in het leven terug moet krijgen, wat een kadootje kan worden en die omdat de band tussen mens en paard kan worden beloond met prachtige prestatie's.
Dus eerst geven met liefde aandacht plezier ritjes en dan pas weer langzaam de sportprestatie's toevoegen.

Dit dier is nog niet klaar voor jullie. Die wil gewoon eerst even pony kunnen zijn.

Krijg een nare smaak van in mijn mond. Volgens mij moet de pony alles kunnen omdat dochter het niet kan aanleren. Ze moet een knopje in kunnen drukken en pony moet het knopje gelijk begrijpen.
Mijn dochter was toen ze die leeftijd was een pony aan het beleren met mij samen. Maar dat is wel andere koek dan een knopje indrukken en paard weet wat hij moet doen. Dat is een hele andere manier van paardrijden.

En ik zeg dit niet uit kattigheid of zo. Maar daar moet je wel bij stilstaan en eerlijk over zijn. Schouder binnen waards is niet moeilijk als je een paard heb die de knopjes heeft. Maar eentje die het niet kan of wil is wel lastiger en heb je daar een beginnende puber van 12 jaar geduld voor. Ik weet het antwoord al en dat is volmondig NEE. Kind voel zich dan voor joker staan. En krijg dan het idee dat ze faal.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:55

Maar als kind ben je toch zo uitgereden als je in de Z begint? Het gaat toch niet verder dan z2?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:42

spekenham schreef:
Yvank_ schreef:
Wat is er zo erg aan weer 'opnieuw ' beginnen. IMO leer je pas rijden van zelf een jonge pony opleiden ipv een kant en klare Z2 pony kopen zodat je direct weer Z kan starten :)

Heb ik denk ik al diverse keren uitgelegd dat dit niet is wat wij ambieeren wij willen graag verder met een pony die vrij snel mee kan met de andere pony waar ze bijna z1 mee rijd.
de een vind b en l rijden leuker en wij vinden m of z rijden leuker zo heeft ieder zijn voorkeur.

Vind de ponytijd te kort om telkens onderaan de ladder te beginnen wij hebben de 2 pony's die ze nu heeft ook groen gekocht en zelf klaargemaakt dus weten echt wel hoeveel tijd en geduld er in gaat zitten nu willen we graag nog 2 jaar lekker met de pony's meerijden in de hogere klasses.

Als het een jong paard was hadden we het wel zo gedaan een paard koop je meestal voor veel langere tijd maar een pony in ons geval nog voor uiterlijk 2- 3 jaar.

En ook over zelf inrijden je beter laat leren rijden ben ik het ook niet helemaal mee eens een leerpony of paard leert je wel fijner en correcter rijden en ik denk dat onze dochter in die fase nu beland is, na 2 zelf klaargemaakte pony's nu graag een leerpony. Het is denk ik goed om op beide manieren te leren rijden met jonge en leerpony's.

Ik denk dat je jezelf af moet vragen wat het is dat je, je dochter wil leren? Als het je bedoeling is om je dochter te leren fijne (nette) Z2 proeven te rijden en de oefeningen van de Z2 dan lijkt me dit geen geschikte pony, immers dit lukt met een professional ook niet, om welke reden dan ook. Dan heb je echt een doorgewinterde oudere pony nodig die alles al eens heeft gedaan en gezien. Als je mee wil in de pony top (sub top) dan heb je inderdaad wel een dier nodig dat lekker en goed beweegt! Maar als je dochter alleen maar bezig moet met het oplossen van rijtechniche probleem dan zal ze echt niet veel aan eigen ontwikkeling toe komen. Heel eerlijk of een kind met een echt super top pony Z haalt? Die garantie heb je gewoon niet kan zoveel gebeuren er spelen zoveel factoren daarin mee. Maar als dit wel je doel is, dan zou ik toch dit proberen te halen met zo min mogelijk risico vooral omdat je zelf al aangeeft dat je dochter nog ongeveer 2 jaar bij de pony,s blijft. Misschien moet je de optie van een pony leasen overwegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:37

Maar het gaat niet om die dochter he? Het gaat om die pony....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:41

maar ik snap nog steeds niet wat je er van kunt zeggen zonder het dier te zien/te kennen. Als het je wat lijkt ga dan gewoon heen, dochter erop en kijken hoe het loopt?? of ben ik daar te makkelijk in haha. mss is het wel een mooie combi, mss is er wat meer loos waardoor die in de staking gaat,...
Pony wat ik nu heb staan, was ook hypergevoelig, hittepit,... dus je zou kunnen zeggen goh waarschijnlijk karakter, 10 jaar geleden was het een relax dier, dus tja vaak komen die dingen toch door lichamelijk mankementen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:52

Oke wat ik dus niet snap TS: je wilt een leerpony kopen, maar opent hier een topic of je een pony moet kopen die staakt? Ik denk dat je jezelf al antwoord heb gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:59

Ik denk dat TS op zoek was naar ervaringen....maar de meesten raden het haar af...

Je moet geluk hebben met een jong goedkoop paard dat een topper in spe is...een bewezen paard die problemen heeft opgedaan in de training en rijden, daar zit vaak veel werk, tijd en geduld aan vast om weer vertrouwen en probleemloos te worden.

Ik denk dat TS daar niet naar zoekt.

Heel veel rondkijken en misschien komt er wat leuks betaalbaar voorbij waar een klik in zit met ruiter en pony....misschien wel iemand met een leuke pony maar geen ruiter, gebeurd vaak zat....

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:03

russel schreef:

Begrijp je niet hellemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:05

Was niet per se tegen jouw gericht hoor..

Maar velen halen rijvaardigheid dochter in twijfel en daar gaat het niet om.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:21

russel schreef:
Was niet per se tegen jouw gericht hoor..

Maar velen halen rijvaardigheid dochter in twijfel en daar gaat het niet om.

nee klopt,
Ts en dochter hebben een duidelijk doel voor ogen en lijkt mij verstandig om in het realiseren / behalen van dit doel de riscio,s waarop men zelf invloed heeft zo veel mogelijk te beperken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:55

Volgens mij heb jij niet zo goed gelezen Seetsox.

Doel is een wedstrijdpony, geen bospony en een reading???

Wat is er mis met het kopen van een pony voor het behalen van een bepaald doe in een bepaalde tijd? Daar zoek je op. Het kopen voor het dier zelf gaat alleen op als je een verwaarloosd dier wilt gaan redden maar als je amibitie's hebt in de wedstrijdsport koop je een dier wat past bij die ambitie.

Daarom was ik ook van mening dat de pony waar dit topic over geopend was niet zo'n goede keus zou zijn.

Hoop dat ts gaat vinden wat ze zoekt. Ik vind het idee van een pony van iemand anders gaan rijden nog helemaal niet zo'n gek idee. Kwam in mijn dochter's ponytijd wel vaker van die talentvolle ruitertjes tegen die de pony's van een stoeterij of fokstal reden. Fokkers en hengstenhouders zien hun pony's natuurlijk graag in het Z lopen maar hebben meestal een tekort aan leuke ruiters.
Dochter van ts zou daar ideaal voor zijn.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:35

Voor het rijden van leuke pony's voor een ander moet je gewoon zo "brutaal" zijn om het te vragen. Hier in de buurt lopen ook een aantal pony's van fokkers en die mensen konden bijvoorbeeld geen eigen pony betalen na jaren het wel te hebben gekunt en zijn gewoon op een fokker afgestapt en hebben nu een geweldige pony onder de kont. Risico daaraan is wel dat als hij goed loopt hij misschien verkocht wordt of bijvoorbeeld in het dekseizoen niet optimaal te trainen en uit te brengen is. Ikzelf vind het jammer dat ik al 17 ben anders had ik graag nog een jonge pony voor zo'n stal gereden. Weet trouwens niet of die stallen kant en klare Z pony's hebben staan. Stal die ik weet zijn de pony's wel netjes opgeleid en kennen ze de oefeningen maar zijn nooit of bijna niet uitgebracht.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:35

sweetsox schreef:
iedereen kan een pony neerzetten voor 25000 euro. Maar in deze tijd is dat echt geen rieele prijs zeker niet voor eentje die zo staakt. Dit is een verkopers truc waar 'hoopvolle mensen' in trappen.

ik weet niet hoe oud je dochter is, en hoe oud de pony en de maat van de pony d of d kan veel schelen... Die verhouding moet er al zijn vind ik persoonlijk.
ten tweede zou ik willen weten of het dier geen pijn heeft, ik zou ook een goede reading aanvragen. De kans is heel groot dat het dier veel trauma's heeft waardoor ze niet meer wil. Daar MOET tij ingestoken worden om eerst een band mee te krijgen en ook gewoon voor de lol in het bos te rijden.

Persoonlijk zou ik dit eerst na gaan maar voor zo'n dier heb je tijd nodig en dat kan best lang duren en daar nemen stallen geen tijd voor want tijd is geld.
Je koop ook een paard voor het dier zelf en niet alleen voor het rijden.
Wat ik proef is dat je liever er niet veel tijd in steek. Want mij lijk heb namelijk beter om verlopig geen proefjes te doen. Maar gewoon een jaar even het dier laten herstellen van het MOETEN PRESTEREN.

Ik zie dit namelijk, maar dit is mijn mening; als een pony waar je mee moet groeien die het plezier in het leven terug moet krijgen, wat een kadootje kan worden en die omdat de band tussen mens en paard kan worden beloond met prachtige prestatie's.
Dus eerst geven met liefde aandacht plezier ritjes en dan pas weer langzaam de sportprestatie's toevoegen.

Dit dier is nog niet klaar voor jullie. Die wil gewoon eerst even pony kunnen zijn.

Krijg een nare smaak van in mijn mond. Volgens mij moet de pony alles kunnen omdat dochter het niet kan aanleren. Ze moet een knopje in kunnen drukken en pony moet het knopje gelijk begrijpen.
Mijn dochter was toen ze die leeftijd was een pony aan het beleren met mij samen. Maar dat is wel andere koek dan een knopje indrukken en paard weet wat hij moet doen. Dat is een hele andere manier van paardrijden.

En ik zeg dit niet uit kattigheid of zo. Maar daar moet je wel bij stilstaan en eerlijk over zijn. Schouder binnen waards is niet moeilijk als je een paard heb die de knopjes heeft. Maar eentje die het niet kan of wil is wel lastiger en heb je daar een beginnende puber van 12 jaar geduld voor. Ik weet het antwoord al en dat is volmondig NEE. Kind voel zich dan voor joker staan. En krijg dan het idee dat ze faal.

Zou je niet eens de moeite nemen om het topic helemaal te lezen alvorens je je verhaal verkondigt,

Waar ik een nare smaak van krijg is dat jij suggereert dat wij een pony die z is willen kopen omdat onze dochter dit zelf de pony niet aan zou kunnen leren ,, weet niet of je scheel bent maar ik heb al tig keer vermeld dat ze al twee pony's zelf van groen tot z gereden heeft ( nou ja 1 pony Z2 en 1 bijna z1)

Wij hebben dat trajet van zelf aanleren onderhand wel gehad en we willen nu graag een leerpony om verfijnder te kunnen leren rijden wat is daar mis mee in hemelsnaam! Of ben je soms jalours ofzo dat uw dochter dit niet mee kan maken.
En o ja schouderbinnewaarts is ook moeilijk als je een leerpony hebt of denk je dat je idd zomaar een knopje in kunt duwen nee ook daar moet mee getraind worden en de hulpen goed doorgegeven worden.

van alle reacties die er nu onderhand gegeven zijn overtreft deze reactie wel het punt van normaal denkgedrag dus wat mij betreft slotje erop , gelukkig ben ik zelf wijs genoeg om ons plan zelf wel te bepalen. bah en dat omdat je alleen maar tips vraagt over het wel of niet kopen van een leuke maar lastige pony.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:37

russel schreef:

Hoezo gaat het niet om de dochter is mij niet duidelijk wat je bedoelt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:44

Ik zou gewoon met je dochter de pony gaan bekijken en proefrijden. Wie weet hebben ze wel een prima klik samen. En misschien is de pony gebaad bij een poosje rust en leuke dingen doen en heeft ie er daarna wel weer zin in. Vind de reacties in dit topic ook best apart op zijn zachts gezegd. Allerlei vooroordelen die nergens op slaan. Misschien is het een kat in de zak en misschien een buitenkans dat weet je met een ander paard toch ook niet? Als het echt een leuk beest is en je dochter kan er per ongeluk wel mee uit de voeten dan zou ik er gewoon voor gaan. Succes!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:50

maar dat beestje staakt door druk en jij wil het beestje in enkele maanden de z ring in? klinkt alsof je je problemen op de hals haalt... en 2 jaar in de pony's ik ben slecht in hoofdrekenen maar kom uit op 6 jaar dat ze nog in het z kan blijven hangen.... tijd genoeg om nog eens onderaan ( l1 ) te beginnen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:55

als je zelf wijs genoeg bent vraag ik me af waarom je uberhaupt een topic op bokt hebt gemaakt....

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:57

Alja schreef:
als je zelf wijs genoeg bent vraag ik me af waarom je uberhaupt een topic op bokt hebt gemaakt....

wijs genoeg zeker alleen geen ervaringen met het rijden van niet alledaagse pony's.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:39

spekenham schreef:
Wij hebben dat trajet van zelf aanleren onderhand wel gehad en we willen nu graag een leerpony om verfijnder te kunnen leren rijden wat is daar mis mee in hemelsnaam! Of ben je soms jalours ofzo dat uw dochter dit niet mee kan maken.

Je zoekt dus eigenlijk een zgn. schoolmeester. Die zijn niet goedkoop en lastig te vinden. Wel zijn er soms eigenaren die les geven op deze dieren. Is dat geen optie om rijtechnisch verder te komen, aangezien dat als ik het zo begrijp het doel is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:00

spekenham schreef:
russel schreef:

Hoezo gaat het niet om de dochter is mij niet duidelijk wat je bedoelt.

Ik neem aan dat je je vraag in de openingspost nog weet? Of is de vraag nu of je dochter echt wel z kan rijden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:31

Meestal is het andersom :+
Een leerpony kopen, daarvan leren en dan zelf een paard opleiden tot niveau. Ik snap niet waarom ze die nodig heeft? Je zegt eerst omdat ze meteen op dat niveau wilt starten met de pony, maar daarna zeg je er nog bij dat je een leerpony wilt zodat ze verfijnder kan leren rijden.

Ik snap niet hoe dat laatste te maken heeft met een leerpony willen? Daarbij is niet elke pony die Z heeft gestart een goede leerpony he :) Wij hebben er toendertijd een stuk of 15 bekeken, waarvan er maar 2 bij zaten dat goede leerpony's waren.

En sweetsox: Wat een gelul van je zeg. :') Een leerpony is juist alles behalve makkelijk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:44

spekenham schreef:
wijs genoeg zeker alleen geen ervaringen met het rijden van niet alledaagse pony's.

Nou is er een groot verschil tussen 'niet alledaagse ponies' en stakende ponies, ik denk dat je heel andere reacties had gekregen als je zou twijfelen over een geschikt lijkende pony die bijvoorbeeld ook voor voltige is gebruikt of die de gewoonte heeft om met zijn linkerachterbeen in de drinkbak te gaan staan. Ik noem maar wat.

Het gaat hier echter om een pony die je wilt kopen, precies voor dat doel dat eerder probleemgedrag heeft uitgelokt. De vraag is ook of het in dit geval om een rijtechnisch probleem gaat, het is immers niet uitgesloten dat het om een lichamelijk of mentaal probleem gaat. En zelfs al is het er rijtechnisch ingeslopen, dan nog is het de vraag of het er weer uit te krijgen is.

Elk jong paard is een gok, de kenner kan op basis van bouw en beweging al heel wat teleurstelling uitsluiten. Dan nog kan het gebeuren dat een paard tegenvalt; hetzij door simpelweg achterblijven in prestaties, hetzij door ziekte/blessures, hetzij door staken/verzet... dat calculeer je dan in: dáárom zijn de toppertjes zo duur.

Een paard kopen dat in dat hele traject een tegenvaller bleek te zijn is een nog veel grotere gok. Het kan nog steeds goed uitpakken hoor, de wonderen zijn de wereld nog niet uit en we hebben allemaal gehoord van de uitzonderingen (ook al weten we diep in ons hart wel dat niet alle grote verhalen kloppen) en we hebben allemaal seabiscuit en the horse whisperer in de bios gezien. Maar in werkelijkheid komen de Totilas verhalen (goed paard presteert niet meer onder een nieuwe ruiter) váker voor dan het omgekeerde.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:46

spekenham schreef:
Alja schreef:

Over niet alledaagse pony's kan niemand advies geven als ze de specifieke pony niet kennen. Met de summiere informatie die je geeft in de op kan je geen goed advies verwachten dus eigenlijk snap ik niet goed waarom je dit topic gestart bent?

Ben het eens dat Sweetsox hier de plank misslaat maar om haar daarom maar meteen jaloers te noemen gaat me ook wat ver.

Trots zijn op je kind is logisch, dat ben ik ook op mijn kind. Die heeft haar eerste paard nu net een jaar en die hebben we zeer dik kunnen verkopen omdat zij er veel werk in heeft gestoken. Als ik dat paard verkoop kan ik gemakkelijk een Z paard terug kopen en geld overhouden maar dat wil mijn dochter niet.

Als die C het zo goed doet dan zou je toch budget moeten hebben als die verkocht wordt? Goede paarden hoef je over het algemeen niet te koop te zetten, daar komen de kopers op af. Dat zal met pony's toch ook zo zijn?

Ik probeer simpelweg mee te denken.