Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:13

Netje schreef:
Oplossing kan toch zijn je merrie een graasmasker omdoen ! Kunnen ze gewoon bij elkaar en zij met veel meer moeite doen om iets binnen te krijgen.

Niet zo goede dingen gezien van een graasmasker. Paardje werd uiteindelijk heel slim in het afkrijgen van dat ding, en liet zich vervolgens niet meer pakken om hem weer om te doen. Dat gevecht kan de band met je paard wel beschadigen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:18

Cassidy schreef:
MelanieB schreef:
Niet mee te discussieren dus bij deze; vooral in je eigen wereldje blijven en doordrammen.
En idd je paarden houden zodat jij er maar plezier in hebt.

Right back at you! Als jij 20 jaar bent en de paarden aan huis kunt hebben, betwijfel ik of je die accomodatie zelf hebt bekostigd. Ik denk eerder dat de accomodatie er al was, en je het dan wel zo kunt doen zoals je dat voor ogen hebt. Dan is het wel makkelijk om te roepen dat, als je het niet kunt doen zoals jij dat doet, je het moet doen op een manier waarop jij vindt waarop je het moet doen.

Valt idd niet over te discussieren. Never mind.....

Wat heeft dat ermee te maken of ze de accommodatie zelf bekostigd? Ga mij dat nou eens uitleggen? Dat doe totaal niet terzake nl. en vind ik redelijk flauw eerlijk gezegd :n :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:19

Netje schreef:
Wat heeft dat ermee te maken of ze de accommodatie zelf bekostigd? Ga mij dat nou eens uitleggen? Dat doe totaal niet terzake nl. en vind ik redelijk flauw eerlijk gezegd :n :n

Als je dat niet snapt kan ik je ook niet helpen. Maar misschien gaat er een kwartje vallen als je het andere topic even doorleest.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-02-14 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:20

Cassidy schreef:
Netje schreef:
Oplossing kan toch zijn je merrie een graasmasker omdoen ! Kunnen ze gewoon bij elkaar en zij met veel meer moeite doen om iets binnen te krijgen.

Niet zo goede dingen gezien van een graasmasker. Paardje werd uiteindelijk heel slim in het afkrijgen van dat ding, en liet zich vervolgens niet meer pakken om hem weer om te doen. Dat gevecht kan de band met je paard wel beschadigen.

Moet je een goede kopen die wél blijft zitten :D Liever dat, dan een te dik paard in dit geval Er wordt nl. naar een oplossing gevraagd en dit kan er wel degelijk een zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:22

Netje schreef:
Moet je een goede kopen die wél blijft zitten :D Liever dat, dan een te dik paard in dit geval Er wordt nl. naar een oplossing gevraagd en dit kan er wel degelijk een zijn.

Het was niet mijn paard maar ik geloof dat ze er uiteindelijk vier of vijf verschillende hebben geprobeerd. En hebben het toen maar opgegeven. Dus het kan idd een oplossing zijn. En er kunnen gevolgen aan vast zitten die misschien lastiger en langduriger kunnen zijn dan die grasbuik.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:23

Cassidy schreef:
Netje schreef:

Als je dat niet snapt kan ik je ook niet helpen. Maar misschien gaat er een kwartje vallen als je het andere topic even doorleest.

Ik snap over het algemeen toch redelijk veel, maar goed zal ik wel diepere lagen van het zelfbewustzijn aan moeten boren om bij dat soort besef te komen _O- _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:24

Of je neemt het andere topic even door :D. Simpel begrijpend lezen is voldoende :D. Maar ook dat kan idd een uitdaging zijn.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-02-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:25

Onze ijslanders staan altijd 24/7 buiten en ja ook onder de ijslanders zijn er sporttoppers die gewoon 24/7 buiten staan. Zelfs een sporttophengst staat (tijdens het dekseizoen) 24/7 buiten met zijn merries.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:25

vilheide schreef:
Onze ijslanders staan altijd 24/7 buiten en ja ook onder de ijslanders zijn er sporttoppers die gewoon 24/7 buiten staan. Zelfs een sporttophengst staat (tijdens het dekseizoen) 24/7 buiten met zijn merries.

Wordt die sporttophengst in het dekseizoen ook op wedstrijden uitgebracht? En hebben jullie veel last van zomerexceem?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:31

M_D_H schreef:
Gini schreef:
Zoveel leed??? De foto's zijn niet goed, beest heeft nog geen pas onregelmatig gelopen. Ach, ik sta er waarschijnlijk anders in. Laten we terug ontopic gaan. ;)

zo'n jong dier wat nu al een 2/3 op het straalbeen scoort heeft geen gelukkig leven.
nu het geen werk hoeft te doen is er nog niks mee aan de hand, wacht maar tot het een jaartje op het land heeft gelopen of een maand onder het zadel is... dan begint het trammelant pas echt...
en vergeet daarbij niet dat het dier straks geopereerd wordt en dat het daarna moet revalideren...
tijdens de revalidatie periode zal het dier waarschijnlijk meer gaan steunen op de voorbenen...
tjah, meer belasting op die toch al zo zwakke straalbeentje...

het is echt diervriendelijker om het dier af te spuiten...

Onzin 2/3 op straal?? en dan geen gelukkig leven?? kom op je kan natuurlijk ook overal apen en beren zien.
Hier 1.40 parcour met een 3. Is maar net hoe je met je sportpaard om gaat.
Net als alle chipjes en ocd'tjes. Nog even en een paard moet helemaaaaaal op de foto van top tot teen en word er never nooit meer 1 goed gekeurd.

In het geval van het topic zou ik op basis van de knie zeggen nee doe dit niet en verkoop m eventueel door als weide maatje of breng hem naar de slager, maar niet op basis van de chips of straal.
Maar dat heeft meer te maken met de rest van het verhaal wat ik dan weer niet begrijp. (goedkoop paard alleen paar in die prijsklasse kunnen kopen maar wel een ok van 2-3000 kunnen betalen?)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:32

Hier staan ze 24/7 buiten met schuilstal en zou niet meer anders willen. En jawel Cassidy, die accomodatie heb in geheel zelf bekostigd.

Van mij moeten andere hun paarden echt niet 24/7 buiten gooien ( al vind ik een zestal uur toch wel een minimum voor een gezond paard) maar beweren dat je 24/7 'niet moet willen' is weer het andere uiterste.

Overigens hebben ze altijd energie zat gehad en mooi in conditie ook in de zomer. Het voordeel van een paard dat 24/7 gewend is, is dat ze niet zo schrokken. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:34

Ik heb zelf een paard met een 2-3 op een straalbeen LV, gekocht na keuring met foto's op leeftijd van 4 jaar en inmiddels 16 jaar in mijn bezit. Geen stap kreupel op gelopen. Regelmatig controlefoto's laten maken, geen verslechtering te zien. Nu artrose in RV knie, en niet meer rijdbaar. Is nu 20. Ik zou me ook meer zorgen maken om de knie en de prognose daarvan, dan de 2 op het straalbeen. En de kosten van operatie aan de knie zonder zicht op een lang en gelukkig leven voor het paard, en niet kunnen doen wat je met het paard wilt doen en waar je ambities liggen. De eigenaar gaat daar financieel op leeglopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:38

24/7 kan in onze sport lastig omdat je je ruwvoer goed in de gaten moet houden om daar je krachtvoer op aan te passen. Voer is in onze sport zo belangrijk en daarbij de dagelijkse controle hoe dat opgenomen wordt, is gewoon niet mogelijk.

Wel staan onze dravers in de zomer een halve dag op de paddock en een halve dag op het land, waarbij we het land schema wel aanpassen aan het gras wat er staat en de prestatie's die verwacht worden.

Alhoewel ik denk ook dat onze sport een andere soort 'prestatie' is dan bijvoorbeeld een dressuurwedstrijd, daar word op een andere manier iets van het lichaam gevraagd :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:19

Wat ik niet snap, is dat er hier zo ongelofelijk moeilijk wordt gedaan. Er werd hier naar iedereen zijn eigen mening gevraagd, niet om elkaar af te kafferen over hoe slecht iedereen wel niet voor zijn paard zorgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:20

Resistance schreef:
Wat ik niet snap, is dat er hier zo ongelofelijk moeilijk wordt gedaan. Er werd hier naar iedereen zijn eigen mening gevraagd, niet om elkaar af te kafferen over hoe slecht iedereen wel niet voor zijn paard zorgt.

Maar is dat niet mensen eigen? Iemand de grond intrappen zodat je jezelf beter voelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:27

Cassidy schreef:
Resistance schreef:

Maar is dat niet mensen eigen? Iemand de grond intrappen zodat je jezelf beter voelt?

Je hebt helemaal gelijk. Lachwekkend, eigenlijk. Ik kijk vanaf een afstandje grijnzend toe hoe iedereen elkaar weer eens in de haren vliegt.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:28

Ik vind het zo sneu voor die paarden die 24/7 op stal staan.een paard moet grazen en kunnen rennen. Mijn paarden voelen zich top.fit op de wei. Ik.ben.blij dat ik deze beschikking hebben :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:54

Cassidy schreef:
Resistance schreef:

Je verbaast me keer op keer met je bijdragen. Wat doe je zelf Cassidy, vallen over het feit dat iemand 20 is en dat ze d'r accommodatie niet zelf betaald. Alsof dat iets toevoegt aan de discussie? Maar kennelijk voel je je er dus beter bij :D _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:56

@ Netje:

Afgezien van het feit dat ik een vraag stelde en geen feit verkondigde (toch een probleem met begrijpend lezen?) : wat zie jij als het verschil tussen iemand de grond intrappen en realistisch zijn? Op het moment dat pappie en mammie de accomodatie betalen, en je je eigen referentiekader (gefinancieerd door pappie en mammie) gaat gebruiken voor de manier waarop anderen hun paard houden en daar je eigen mening ten opzichte van de ander op een niet constructieve manier aan het ventileren bent, ben je in mijn ogen anderen de grond in aan het trappen. Anderen hebben misschien de middelen niet om het te doen zoals ze willen, en gaan concessies doen. Puur om toch hun passie voor paarden te kunnen beoefenen, en hun eigen droom waar te maken. En als dat niet kan met een eigen huis met genoeg ruimte voor paarden aan huis, dan op een accomodatie elders. Waar je je uiteindelijk aan de regels van die accomodatie dient te houden als het niet helemaal volgens je eigen wensen gaat (en dan weer, wie bepaald of dit goed is of niet?) dan ga je keuzes maken.

Uiteindelijk komt het hierop neer: wat vind je belangrijk, en wat niet? Wat kun je betalen, en wat niet? Ik ga er van uit dat alle paardeneigenaren het beste met hun paard voorhebben, maar als je met meerderen een accomodatie moet delen en geen zeggenschap hebt over hoe dingen gaan, dan ga je je aanpassen, en als iemand dan roept dat je - als je het niet helemaal naar eigen zin kunt doen - je dan maar helemaal geen paard moet houden, ben ik het daar niet mee eens. En als iemand die zijn paarden aan huis kan houden het voor een ander beslist om ze verder weg te zetten, zonder enig inlevingsvermogen wat dit voor degene zou betekenen, dito. De reden waarom staan in het andere topic. Heb je dat inmiddels al doorgenomen? Zo niet, misschien handig om dat alsnog te doen?

Het feit dat een accomodatie niet door iemand zelf is bekostigd (en nee, Ayasha, dan heb ik het niet over een landje met een schuilstal, maar over de paarden aan huis, en dan met name in Nederland want in Belgie zijn de mogelijkheden wat groter) , en het feit dat iemand daardoor zijn eigen referentiekader op anderen projecteerd, en het feit dat ik daarop wijs, is geen de grond intrappen, dat is op de feiten wijzen. In mijn ogen dan toch. Kan me vergissen. Ben uiteindelijk ook maar een mens. Maar in mijn ogen maakt dat wel degelijk verschil.

M_D_H

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:15

Cassidy, je zegt dat hele tijd dat we maar in het topic moeten kijken, maar welk topic bedoel je dan precies? want er zijn heel veel topics op bokt :P

Verder, het is altijd makkelijk om te oordelen over een ander of een situatie als je er zelf niet in zit.
Dat is niet afhankelijk van de situatie waarin je zit, dat kan al op het moment dat jij aan de ene kant van de kamer zit en de ander aan de andere kant.

wij oordelen allemaal veels te makkelijk zonder het fijne van de situatie te weten of zonder uberhaubt te begrijpen hoe het voelt om in die situatie te zitten.

maar nogmaals, dit doen wij allemaal. dat geld voor mij, dat geld voor melanie, dat geld voor netje en dat geld ook gewoon voor jou cassidy.
het geld gewoon voor iedereen :)

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:16

Ceriadwen"
[quote="Love_Swing schreef:
Ceriadwen schreef:
Waarom moet ik in hemelsnaam antwoord geven op een vergelijking die kant noch wal slaat. Mensen die zulke vergelijkingen de wereld ingooien daar wil ik niet eens mee discussiëren.

En die opmerkingen zijn niet terecht. Wie geeft jullie het recht om zo tegen iemand te praten, om zulke lage nare dingen te zeggen?

Ik vind het eigenlijk een prima vergelijking. Wat ben jij beter dan je paard dan?

Klopt, niemand heeft er toestemming voor gegeven, maar ik vind het gewoon sneu als je je paard 23 uur per dag op stal laat staan.

Vergelijking mens/paard vind jij een prima vergelijking.

Nou meid dan kan ik je antwoord geven. Ik zit 3 uur per dag opgesloten in mijn auto om 8 uur per dag opgesloten achter mijn buro mijn werk te doen om daarna 3 uur per dag opgesloten in mijn huis mijn taakjes uit te voeren en dan nog een uur of 8 opgesloten in mijn bed te slapen.

Tevreden?[/quote]

Ik bedoelde sluit jezelf eens 23 uur per dag op op 1 plek, dat is je paard toch ook?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:50

ruitje schreef:
24/7 kan in onze sport lastig omdat je je ruwvoer goed in de gaten moet houden om daar je krachtvoer op aan te passen. Voer is in onze sport zo belangrijk en daarbij de dagelijkse controle hoe dat opgenomen wordt, is gewoon niet mogelijk.

Wel staan onze dravers in de zomer een halve dag op de paddock en een halve dag op het land, waarbij we het land schema wel aanpassen aan het gras wat er staat en de prestatie's die verwacht worden.

Alhoewel ik denk ook dat onze sport een andere soort 'prestatie' is dan bijvoorbeeld een dressuurwedstrijd, daar word op een andere manier iets van het lichaam gevraagd :) .

Dit is precies wat ik bedoel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:03

Jullie kunnen discussiëren tot je een ons weegt, er ZIJN wedstrijdpaarden die de hele dag en zelfs 24/7 buiiten staan en het uitstekend doen op de wedstrijden.

Achterhoedegevecht zonder nut; jullie zijn al lang en breed ingehaald door de werkelijkheid.......

Diegenen die denken te kunnen beweren dat het niet kan, die moeten eens na gaan denken over stalmanagement.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:04

ikke schreef:
Jullie kunnen discussiëren tot je een ons weegt, er ZIJN wedstrijdpaarden die de hele dag en zelfs 24/7 buiiten staan en het uitstekend doen op de wedstrijden.

Achterhoedegevecht zonder nut; jullie zijn al lang en breed ingehaald door de werkelijkheid.......

Diegenen die denken te kunnen beweren dat het niet kan, die moeten eens na gaan denken over stalmanagement.

_/-\o_ Is het enige wat ik bedoelde te zeggen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:07

Netje schreef:
Cassidy schreef:
Right back at you! Als jij 20 jaar bent en de paarden aan huis kunt hebben, betwijfel ik of je die accomodatie zelf hebt bekostigd. Ik denk eerder dat de accomodatie er al was, en je het dan wel zo kunt doen zoals je dat voor ogen hebt. Dan is het wel makkelijk om te roepen dat, als je het niet kunt doen zoals jij dat doet, je het moet doen op een manier waarop jij vindt waarop je het moet doen.

Valt idd niet over te discussieren. Never mind.....

Ik zeg niet dat jij (of een ander) het moet doen 'als ik', maar als je nou had gelezen Cassidy, had je gelezen dat ik inging op jouw 'het niet moeten willen' Is het enige.
Maar Ikke heeft het al mooi verwoord. :j