Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:23

Urielle schreef:
Francii schreef:
Trouwens, wat een leuk argument weer: 'sommige paarden kan je niet bitloos rijden' ... |o

Dat zegt meer over de ruiter dan over het paard.

Nee hoor, als je een paard hebt wat helemaal ibbel wordt van druk op de neus of druk achter de oren of zich daar heel gemakkelijk doorloopt (ik heb een paard staan wat een gewoon halster en leren hoofdstelletje al nauwelijks verdraagt met bontjes eromheen en al, daar moet ik echt niet ook nog eens druk op willen zetten want dan ligt ze gelijk open) dan wordt het al een stuk moeilijker om bitloos te rijden.


Sorry, op elk paard kun je bitloos rijden. Jouw antwoord laat zien dat je duidelijk niet weet wat voor optomingen er zijn en op wat voor manieren er bitloos gereden kan en moet worden. Met een rope halter/natural hackamore heb je geen druk op neus en achter de oren, behoor je al helemaal niet met constante druk te rijden, heb je geen riemen en bontjes die daar omheen moeten om het hoofd van je paard te beschermen.

Ryomieko

Berichten: 358
Geregistreerd: 29-12-13
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:39

Had wel vaak het gevoel alsof er een hype aan de gang was kwa bitloos en alles wat daarbuiten valt kan
niet. Ik vind gewoon wanneer je normaal omgaat met bit, sporen etc. er geen probleem is. Ga er gewoon
netjes mee om en dan is er, naar mijn weten, geen probleem. Paard is ook niet van suiker gemaakt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:44

Die hype qua bitloos is er zeer zeker, en het verfoeien van optomingen met bit daar ook een gevolg van. Veel mensen weten niet (of verliezen even uit het oog) dat een goede opleiding bitloos begint, met grondwerk en touwhalster of zelfs kaptoom, en rijden met halster of bosal. En dat pas als het paard de basis weet en de beginselen snapt, je overstapt naar bit. Dat allemaal om de mond te sparen.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:47

Cassidy schreef:
Sorry, op elk paard kun je bitloos rijden. Jouw antwoord laat zien dat je duidelijk niet weet wat voor optomingen er zijn en op wat voor manieren er bitloos gereden kan en moet worden. Met een rope halter/natural hackamore heb je geen druk op neus en achter de oren, behoor je al helemaal niet met constante druk te rijden, heb je geen riemen en bontjes die daar omheen moeten om het hoofd van je paard te beschermen.

Hackamore is druk op de neus, onder de kin en achter de oren.
Bij het touwhalster is er (versterkte) druk waar de knopen zitten.
Dus als je een paard hebt wat niet houdt van druk op die plaatsen, kun je er niet mee rijden.
Ik heb het helemaal niet over constante druk maar als je een keer ho moet doen zul je er toch aan moeten komen zonder dat je paard over de zeik gaat.
De enige bitloze optoming die je dan imo kunt gebruiken is een halsring?

En offtopic:
Tjee wat post jij trouwens op een vreselijk nare toon de laatste tijd... ik hoop dat je weer een beetje bijtrekt want je komt echt enorm aanvallend over zo.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:50

Ik vind totaal niet zielig, ;)

Hier zelf rij ik met Stang & Trens niet omdat Het mooi is en er stoer uit ziet,
maar juist omdat ik dan niet aan de teugels hoef te hangen en trekken voor een rem nu hangen,
Het hangt gewoon los, en loopt er super op, ik rij ook met gewoon bit soms maar hij loopt daar doorheen,
Ik ree in de zomer bitloos ik rij vooral op M'n zit ,:)
Is dus echt hoe je er zelf mee om ga,
en waar je paard het fijnste vind ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:57

Voor een noodrem is er de One Rein Stop. Die moet er idd inzitten, en dan hoef je niet aan die mond te hangen. Aan te leren vanaf de grond, kan zonder dat je er opzit.

Rijden met touwhalster is signaalrijden, en niet met constante druk. Ik noem dat een natural hackamore, niks mechanisch aan. Geen werking op neus, kaak en achter de oren. Geef druk en als het paard wijkt voor die druk, laat je los. En nogmaals, ieder paard is op touwhalster te rijden. Echt ieder paard.

Halsring is een van de stappen voor het rijden zonder enige optoming. Ideaal is als je uiteindelijk alles weg kunt laten. Maar dan ben je een aantal jaren verder, en aangezien niet velen die tijd nemen en meteen naar halsring grijpen zonder dat de basis in alle situaties (dus ook op buitenrit) bevestigd is, niet altijd even veilig.

Hutcherson

Berichten: 7456
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:30

Tja, wat is goed en wat niet? 1000 verschillende mogelijkheden qua hulpmiddelen en alternatieve opties om paard te rijden, en 5000 verschillende meningen.
Wat je ook probeert en waar je ook mee rijdt, er is altijd wel iemand die er negatief over is.

Persoonlijk, ik rij een fries(verzorgpaard), en zij is heel lang gereden met een slof. De instructeur die lesgaf aan de eigenaresse met het paard, had de insteek om het paard 'mooi' te laten lopen in de les en was niet gericht op het ontspannen en eerlijk rijden. Kortom, de slof moest telkens strakker aangetrokken worden totdat het dier met de kin op de borst liep. Daardoor creerde ze een gigantisch sterke onderhals, en als er iets in dr omgeving gebeurt gooit ze dr hoofd omhoog en heb je geen controle meer. Daarnaast is het aanleggen van 1 been bij normaal gereden dieren wijken voor druk, nee bij deze dame is dat harder gaan rennen. Halthouden doet ze niet graag. Ze is zo sterk. Ik moet echt in het zadel gaan staan en abnormaal veel kracht zetten om haar langzamer te laten lopen en stil te krijgen. Ik lijk wel een beginner die net kan licht rijden. Schaam me dood, maar ze loopt er gewoon doorheen. Normaal is een paar kleine ophoudingen en stemhulp voldoende om een paard stil te zetten, bij haar niet. Ze zet die nek erop en hoe hard ik ook druk zet, ze loopt er echt doorheen. Ik ben een beetje anti 'gooi er maar een scherper bit in'. bovendien heb ik hier gewoon te weinig verstand van en ging ik opzoek naar andere opties. Dat is dus bitloos.
Ik heb gewoon een simpel hoofdstel besteld, en binnenkort zullen we dat eens proberen. Hopelijk heeft het goed effect op haar.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:36

Cassidy schreef:
Die hype qua bitloos is er zeer zeker, en het verfoeien van optomingen met bit daar ook een gevolg van. Veel mensen weten niet (of verliezen even uit het oog) dat een goede opleiding bitloos begint, met grondwerk en touwhalster of zelfs kaptoom, en rijden met halster of bosal. En dat pas als het paard de basis weet en de beginselen snapt, je overstapt naar bit. Dat allemaal om de mond te sparen.


Je neemt nu je eigen mening aan als feit... Natuurlijk begin je alles met een halster, maar ook training hoeft niet per se eerst bitloos. Het is maar net wat je zelf prettig vindt en wat je paard goed oppikt. Als je paard geen problemen heeft met het bit en niet van druk houdt (ook al is die niet continue aanwezig) dan ben je zelf erg geforceerd bezig als je hem per se bitloos wil beleren. Vind ik. :o

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:00

Ik ben van mening dat elk paard moet leren wijken voor druk, op elk deel van het lichaam, dus ook op het hoofd, en in de mond. In die volgorde. Je begint met grote aanwijzingen en gaat gaandeweg naar kleinere aanwijzingen toewerken. Op het hele lichaam, dus ook op het hoofd, en in de mond. Dus als je de grote aanwijzingen met name in de mond kunt voorkomen, waarom zou je dat niet doen? Omdat het voor jezelf onwennig is? Paarden pakken beide manieren even goed op. Geef dan meteen toe dat het jouw methode niet is, maar schuif de schuld niet op het paard.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:45

Ik denk er anders over, ik pas het paard niet aan naar mijn ideeen maar mijn ideeen naar het paard. In basis begin ik traditioneel (op trens en met een boomzadel) omdat dit mijn voorkeur heeft maar als het paard geen trens verdraagt wordt het dus bitloos, kan er geen passend zadel gevonden worden dan wordt het boomloos. Dan moeten mijn wensen wijken voor de belangen van het paard. Omgekeerd zou ik dus ook echt niet snappen dat iemand een paard wat al wonden krijgt van een kwartiertje halster omhebben vanuit zijn eigen principes toch bitloos wil rijden als het met een trenshoofdstel (en bontjes erom) opgelost is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:54

Principes zijn er om je te leiden in het leven, niet om je leven te beperken.

Naar je paard luisteren is prima, en soms moet je er toch even tegenin gaan en dan moet het paard toch echt doen wat jij aangeeft.

En ik blijf erbij, van touwhalster krijgt je paard geen schuurplekken, en paarden dienen te leren om te wijken voor druk. Op ieder deel van het lichaam. Dus ook op het hoofd.
Als ze dat eenmaal hebben geleerd, is er geen probleem om het vanaf dat moment anders te doen omdat het dier aangeeft het misschien niet prettig te vinden. Op dat moment kun je luisteren naar je paard.

Maar ik laat de basis van de opleiding toch echt niet afhangen van het paard zelf. Zou even wat worden als het paard beslissen zou dat hij geen zin heeft in het geven van voetjes, en je op dat moment hem zijn zin geeft en hem nooit meer laat bekappen. Of bij de minste of geringste bokpartij maar beslissen zou dat het paard nou net geen zin heeft die dag in die ruiter op zijn rug, en hem op he t verkeerde moment weer wegzet, daarmee ongewenst gedrag bevestigd met als gevolg dat je een nog groter probleem creert, waar jij of een ander harder moet inkomen om dat weer recht te zetten dan het geval was geweest als je initieel had doorgegrepen. Of dat het paard beslist om nou net niet te stoppen voor dat rode stoplicht en zelf beslist, met ruiter op zijn rug, om op een door hem gekozen moment over te steken.

BenB

Berichten: 568
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:55


Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:52

Voor mij is dat geen kwestie van 'laten doen wat ik wil' of een niet meewerkend paard.
Ik vind het gewoon een soort 'pasvorm'.
Bij een paard met te weinig ruimte in de mond zeg je ook niet dat hij niet opgevoed is omdat hij niet op een comfortabele manier een bitje in kan, toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:36

Dat ligt aan het bit, en dikker (wat meeste mensen denken) is niet altijd zachter of vriendelijker. Paard moet wel zijn kiezen op elkaar kunnen krijgen. En de zoektocht naar een passen bit kan heel lang duren en heel kostbaar worden. Ik krijg af en toe de indruk dat die zoektocht in de meeste gevallen wordt overgeslagen en er meteen naar bitloos wordt gegrepen.
Voor mij is rijden met bit de ultieme verfijning van alles wat je zonder bit hebt aan kunnen leren. Hoezeer de bitloos fanatici bewerend dat je net zo ver komt.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:22

Cassidy schreef:
Maar ik laat de basis van de opleiding toch echt niet afhangen van het paard zelf. Zou even wat worden als het paard beslissen zou dat hij geen zin heeft in het geven van voetjes, en je op dat moment hem zijn zin geeft en hem nooit meer laat bekappen. Of bij de minste of geringste bokpartij maar beslissen zou dat het paard nou net geen zin heeft die dag in die ruiter op zijn rug, en hem op he t verkeerde moment weer wegzet, daarmee ongewenst gedrag bevestigd met als gevolg dat je een nog groter probleem creert, waar jij of een ander harder moet inkomen om dat weer recht te zetten dan het geval was geweest als je initieel had doorgegrepen. Of dat het paard beslist om nou net niet te stoppen voor dat rode stoplicht en zelf beslist, met ruiter op zijn rug, om op een door hem gekozen moment over te steken.


Ik vind dit een beetje mensentaal denkend eerlijk gezegt.. Waarom zou een paard denken: ik heb vandaag geen zin dus dan ga ik maar bokken?

In mijn opzicht denk ik juist dat als een paard rare capriolen uit gaat halen dat je juist even verder moet kijken dan je neus lang is en vooral niet moet gaan "doordrukken wat jij per se wilt".. Er is altijd wel een oorzaak te vinden en als je die oorzaak hebt gevonden kun je daar weer op verder trainen.. En nee het is niet zo dat je dan je paard op "het verkeerde moment" op stal zet...

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:48

Op mijn werk loopt alles bitloos, bij mij kan alles bitloos gereden worden. Paarden die uitbreken moeten leren reageren door slimmer te zijn in het grondwerk en ze te laten ervaren dat reageren veel makkelijker en beter is en vanuit daar het mee te nemen in het rijden. Met kracht win je niet van het paard.

Een ander punt wat ik voorbij zag komen is het gevoelig zijn voor druk. Ik heb zelf ervaren dat een huid ook gevoeliger kan zijn op bepaalde momenten. Dat een paard nu snel open licht betekend niet dat daar niets aan te doen is. Vaak heeft het met meerdere factoren te maken. Ik ken er ook die van bepaald voer of periodes van het jaar gevoeliger op de huid zijn en dan poetsen vreselijk vinden maar een paar maanden later weer flink geroskamt willen worden. De groep die dan overblijft die niet bitloos gereden zou kunnen worden volgens de eigenaar is dan denk ik nog maar erg klein. En je moet je afvragen waarom je wel de neus ontziet van druk maar niet het tandvlees. Dat zou dan misschien ook wel heel gevoelig zijn....

Paarden mogen bij mij trouwens wel een oordeel hebben maar moeten iets eerst proberen. Dus je hebt les, probeert nieuwe maniertjes en dingen en dan mag het paard mee beslissen of dit werk, maar ze moeten wel eerst proberen. Bij de een moet je nu eenmaal het iets anders aanpakken als bij de ander om bij het zelfde eindresultaat te komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:26

First_Unique schreef:
In mijn opzicht denk ik juist dat als een paard rare capriolen uit gaat halen dat je juist even verder moet kijken dan je neus lang is en vooral niet moet gaan "doordrukken wat jij per se wilt".. Er is altijd wel een oorzaak te vinden en als je die oorzaak hebt gevonden kun je daar weer op verder trainen.. En nee het is niet zo dat je dan je paard op "het verkeerde moment" op stal zet...


Definieer rare capriolen. Ga jij bij iedere bok die uit frisheid gegeven wordt meteen de dierenarts erbij halen?
En als je iedere keer na een bok afstapt en het dier op stal zet is dat wel zeer zeker een verkeerd moment om te stoppen.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:31

als mijn pony niet voorwaarts gaat op been maar juist afremt ga ik me wel afvragen waarom, zeker als die dan ook gaat bokken als ik bij tik. Een ander verhaal is als paard aangeeft te willen bokken/gaan bokken uit blijheid. Echter soms is dat verschil niet meer zo duidelijk en kan een blijde bok die ervoor zorgde dat de ruiter bang werd of wat dan ook zorgen dat het verzet wordt. Wat is dan het verschil nog tussen bokken omdat het werkt of bokken omdat er pijn is...

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:47

Cassidy schreef:
First_Unique schreef:
In mijn opzicht denk ik juist dat als een paard rare capriolen uit gaat halen dat je juist even verder moet kijken dan je neus lang is en vooral niet moet gaan "doordrukken wat jij per se wilt".. Er is altijd wel een oorzaak te vinden en als je die oorzaak hebt gevonden kun je daar weer op verder trainen.. En nee het is niet zo dat je dan je paard op "het verkeerde moment" op stal zet...


Definieer rare capriolen. Ga jij bij iedere bok die uit frisheid gegeven wordt meteen de dierenarts erbij halen?
En als je iedere keer na een bok afstapt en het dier op stal zet is dat wel zeer zeker een verkeerd moment om te stoppen.


Rare capriolen als dingen die je in je eigenste post omschrijft. Bokken, staken etc. Nee ik ben niet iemand die snel een dierenarts erbij haalt en ik zeg ook niet dat ik na een bok mn paard in de stal zet meteen.. Dat maak jij ervan. Ik zeg dat ik naga waar het precies vandaan komt..

Voorbeeldje.. Mijn paard is niet zo lekker voorwaarts tijdens het rijden.. Mijn stiefmoeder ging er laatst opzitten en die bekeek het van jouw kant, hun doorlopen klets zweep eroverheen sporen erin want "hij heeft geen zin, is eigewijs en enorm lui"... Raar dat mijn paard lui is te noemen als hij aan de hand een enorm wakker dier is.. In het geval van mijn stiefmam ben ik dan weer iemand die kijkt waarom.. Wat wil hij hiermee zeggen en wat kan ik eraan doen zodat hij wel die ruimte in zijn lijf krijgt om fijn te bewegen..

Is toch logisch dat je dat zo bekijkt? Mijn paard zal mij necer nooit niet express in de weg zitten.. Dat durf ik hardop te roepen hier.. Er zit altijd een waarom achter.. Dus vandaar dat ik liever luister dan mijn eigen menselijke wil doordruk..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:17

Het is een aanname dat ik net zo denk als je stiefmoeder, en bij mij zou er geen zweep overheen gaan, maar ik zou kijken naar de paardenpersoonlijkheid van het dier en hem op grond van zijn horsenality benaderen. Ik zou proberen in dat koppie te komen en hem proberen te motiveren. Maar niet voorwaarts is bij mij dan niet meteen: hij vindt rijden niet leuk dus dan doen we dat maar niet.

Overigens is ieder paard wakker te krijgen, ook onder het zadel. Zonder zweep erbij. Je moet alleen weten hoe.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:22

Dat is toch wat ik zeg ;) het kan ook op een andere manier.. En ik zeg toch niet dat als ie iets "niet leuk vind" zoals jij het verwoord dat het dan gewoon helemaal niet gebeurd? Dat wordt hier volgens mij door niemand gezegt...

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:43

Ik denk gewoon dat wanneer je met gevoel rijdt,
Je net zo kan rijden als met zonder een bit.. sommige mensen trekken aan dat bitloos hoofdstel..(hele ding schuin en dan denk ik ook van.. Jupp lekker vriendelijk hoor :')
Dan heb ik liever een bitje in, dat je meer controlen hebt, stop is stop..
Gaat niet om wat je gebruikt maar hoe je het gebruikt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:29

Als je een paard wilt controleren met een bit, moet je het om zijn benen binden.
Het is een fabeltje dat je met behulp van een bit meer controle hebt dan zonder.