Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:57

Mindim schreef:
russel schreef:
Er worden steeds meer rusthuizen aangeboden, maar blijken achteraf gewoon handel te zijn. Een kennis van mij werd ook benaderd, maar moest paard zo netjes afleveren; hoefjes bekapt, tandarts geweest, ge ent...etc. Dat ze argwaan kreeg.....paard ging voor niks weg. Gezond paard maar een draak om te rijden en ze kreeg hem niet verkocht....bij navraag bleek ze een verkapte handelaar.

Zijn mensen werkelijk zo naief om daar in te trappen?

k zou mijn paard alleen naar een rusthuis brengen, als ik daar maandelijks een bijdrage voor betaal en mijn paard kan bezoeken en waar kosten ook voor mij zijn.

Ja helaas, ook zo naif dat ze een paard bij een handelaar wegkopen waarvoor ze zijn gewaarschuwd....maar bokt zorgt ook voor alleen maar goede berichten als bep. Handelaren of alias rusthuizen worden besproken...de boktsensuur heeft in dit geval helaas gezorgd voor "juist hele goede ervaringen bij naspeuren internet" en dan heb ik helaas niks meer in te brengen....was wel blij dat ze de pest on kreeg nog kosten te moeten maken voor een gratis paard en er van af zag...hoorde het pas achteraf.

Zoveel mensen raken gedupeerd door paarden, kan mij voorstellen dat je er niet makkelijk meer aan begint. Ik koop ook liever van bekenden...zo maar van internet?

Wil,graag een ouder leerpaard voor partner en mijzelf, maar hemel zoveel wordt er aangeboden, allemaal kern gezond, allemaal vanwege tijd, allemaal voor goed tehuis, voor amper 1500 euro Z 1 paarden inclusief zadel en hoofdstel voor goed tehuis.....maar wat is waar? Studie? Ziekte ruiter?
Vertrouw jij dat nog?m

Anoniem

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:01

Ik niet. Ik heb met die reden ooit een veulen gekocht. Dan wist ik iig alle ins en outs :D

Bokt censuur vind ik belachelijk, juist een paardenforum waar je niet voor schimmige figuren en stallen mag waarschuwen, belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:06

Ik ook dus niet en dat is jammer.

Weer jong zie ik niet meer zitten, heb nu jong...zelf ook niet meer jong :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:07

Jong is alweer 8 jaar terug hoor, hij is nu 8,5, ik word 40, dus het mag nog :D

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:11

russel schreef:
Er worden steeds meer rusthuizen aangeboden, maar blijken achteraf gewoon handel te zijn. Een kennis van mij werd ook benaderd, maar moest paard zo netjes afleveren; hoefjes bekapt, tandarts geweest, ge ent...etc. Dat ze argwaan kreeg.....paard ging voor niks weg. Gezond paard maar een draak om te rijden en ze kreeg hem niet verkocht....bij navraag bleek ze een verkapte handelaar.

Maar je bent toch ook niet zo naïef dat je denkt dat mensen je paard gratis willen opvangen, maandelijks er veel kosten voor willen betalen en er niets mee kunnen? Oké je vindt met goed geluk nog een particulier die dat met 1 paardje doen wil, maar toch geen compleet rusthuis? Ik verbaas me ook altijd over die stichtingen die zulke paarden opvangen, lijkt idd meer op dumpplekken. En dan als stichting andere mensen geld vragen om de paardjes te kunnen onderhouden, zoooo jammer dat de eigenaren zelf niet de verantwoordelijkheid nemen om óf er voor te blijven zorgen (al dan niet laten doen dmv betaalde stalling), óf er een einde aan te maken.

Mindim schreef:
russel schreef:

Zijn mensen werkelijk zo naief om daar in te trappen?

k zou mijn paard alleen naar een rusthuis brengen, als ik daar maandelijks een bijdrage voor betaal en mijn paard kan bezoeken en waar kosten ook voor mij zijn.

nou precies wat ik bedoel dus.

gohya schreef:
Al die rusthuizen die als paddestoelen uit de grond rijzen,zijn die ook bij de kvK aangesloten?Zijn die ook officieel vast gelegd bij een Notaris? als dat niet zo is,dan zijn het toch geen échte rusthuizen?

Dat viel mij ook al op. Ik had vorig jaar een stal vrij die ik aanbood voor een paard op pensioen (betaald). Gezien de enorme berg reacties die ik kreeg en de zeer tevreden klanten zijn we eens na gaan denken of het een extra tak op ons (landbouw) bedrijf kon zijn, we hadden nog een ongebruikte ruimte die nu ingericht wordt. er is een klein jaar overheen gegaan om alles in orde te maken en nu ik klaar ben om te adverteren staan er te kust en te keur rusthuizen op Marktplaats. Nou ja we zien wel hoeveel reactie er op komt. We hebben in ieder geval alles voor elkaar, dragen belasting af, staan ingeschreven bij de KvK, voldoen aan de milieu-eisen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:12

Nu 5 jarige en ikke 51. Veulie zou ik leuk vinden, maar dan met rollator naar de bak toe? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:14

Merel zij willen van het paard af, stond al een jaar werkloos in pension, anderen reden hem maar na een val wilden ze het niet meer. Paard staat zomer maanden in de wei, maar wintermaanden alleen wat paddock...ze wilden het paard niet meer...zoveel problemen voor haar dochter er mee gehad, zoveel geld gekost..

Ze dacht dat hij het goed kreeg, zij er van af...verkoop lukt niet, staat al tijdje op sites en daar komen ze op af he? Met mooie praatjes.......

Wat er mee werd gedaan weet ik niet, misschien wel praatjes voor lesjes of zo, weet ik niet...ze hebben mooie praat hoor...vakantie boerderij etc....

Zijn ook heel onervaren mensen in de paardenwereld...dachten een goed beleerd paard gekocht te hebben met mooie papieren, klinisch gekeurd...etc...etc...gingen op kleine prive stal staan met paarden kennis en dus hulp...werd een drama...onverkoopbaar paard gekocht met ernstige gedragsproblemen in het rijden....
Ze wilden hem naar de slacht brengen, maar als ze naar stal gaat, zijn lieve hoofd ziet, want in omgang is het een scheet van een paard, zijn mooie gezonde prachtige lijf, dan kan ze het niet.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:20

danoesje schreef:
Ninx, dat moet wel kunnen natuurlijk. Dat zou voor mij ook de ideale situatie zijn en ik denk voor heel veel mensen hier. Maar het moet wel kunnen financieel. Wie droomt er hier niet van een huisje met eigen stallen en een bak ernaast, zodat er best 1tje bij kan?

Daar droom ik ook van ;-) Maar helaas.... ook hier geen huis met stallen en land hoor....

Maar ik maak keuzes: huur een betaalbaar huis, heb geen kinderwens, huur een kaal stuk land dat ik gebruiksklaar heb gemaakt en waar ik iedere dag alles doe. Veel dure dingen kopen of veelvuldig op vakantie zit er niet in.... Maar eigenlijk houdt me dat niet bezig als ik kijk naar wat ik heb.... is toch het mooiste wat er is: een blije veestapel ;-)

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:33

Ik heb een particuliere opvang voor oude shetlanders. Allemaal zonder problemen bij mij afgegeven (ik betaal er niks voor) sommige eigenaren hebben contact gehouden andere niet. Ze zijn nu wel van mij en ik maak de keuze als er eens wat mis gaat. Nooit problemen gehad met mensen. Laatst nog een pony opgehaald van een mede bokker.

We hebben een leuke kudde van 7 en de gemiddelde leeftijd is 26. Natuurlijk zijn er ouderdoms klachten. Maar geen gevallen met pijn. (weet je natuurlijk nooit 100% zeker). Maar hoefsmid , tandarts en DA vinden ze allemaal top en zien geen problemen.

Ja het kost geld en ik ben misschien niet wijs (ben nu eenmaal een Britse) :). Maar mijn shetten hebben een mooie oude dag. En komen er erge klachten dan word er niet gerommeld maar vredig ingeslapen.

En ik weet dat er heel veel shetten zijn en op markten staan er bij de bosjes die kan ik niet allemaal redden. Maar wat ik nu doe ben ik trots op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:08

Ik kreeg er gister via Facebook nog een aangeboden,een paardje van 22 jaar oud.Ze zochten daar een plekje voor waar hij lekker in een weiland kan grazen enzo.En hij is gratis hoor,werd erbij gezegd.

Armitage Je mag ook zeker trots zijn! _/-\o_

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:15

Babootje schreef:
Caira schreef:
En dat paard waar jij mee opgelicht bent, is misschien een paard zoals er nu op de boktmarkt staat waarvan de oude eigenaar denkt, gut daar heb ik een goed baasje voor gevonden...

Nee, die heb ik naar de slager gebracht. Die was namelijk echt stuk.
De merrie die ik heb teruggevonden: dat is inmiddels zo'n 9 jaar geleden. Van haar 4e tot 6e heb ik haar gehad. Ze is nu 15.

Caira schreef:
Ik bedoel meer, die heeft hem naar die 'fokker' gebracht met uitzicht op een weilandleven

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je precies bedoelt?

Degene die de merrie kocht van de "fokker" heeft er een prima recreatiepaard aan. Maar wist natuurlijk niet dat het paard was gesneden. Mijn bedoeling was dat de merrie voor de fok zou gaan; logisch het was een merrie met een mooi papier. Dat deze man andere plannen had kwam ik pas later achter. Natuurlijk heb je bij verkoop geen invloed meer wat er met het dier gebeurt, maar dit bewijst maar weer dat het niet altijd slecht hoeft te lopen. Paard heeft een goede baas getroffen en ze zijn er gek mee. Of het paard helemaal vrij is van ongemakken zou ik niet kunnen zeggen. Dat het wil niet zeggen dat een paard met een ongemak dan maar naar de slager zou moeten is hiermee wel duidelijk.
Ik heb eerder wel eens een paard als fokmerrie verkocht; paard had luchtwegproblemen als gevolg van een allergie maar deed het als fokmerrie op het land prima. Ik heb nafok van haar kunnen bewonderen. Het hoeft natuurlijk niet altijd slecht te lopen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:20

De ruin die jij weggebracht heeft bedoeld ze. Dat zijn vorige eigenaar hem heeft weggebracht onder het mom van weulandleven maar dat de fokker hem alsnog aan jou verkocht heeft. Als deze vorige eigenaar van de ruin zijn verantwoordelijkheid had genomen was jij er niet mee opgescheept. Lijkt me vrij duidelijk wat ze bedoeld :).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:08

Verantwoordelijkheid nemen is zwaar.
Maar andere mensen opzadelen met een probleem is gewoonweg gemeen!
Zolang er eerlijk wordt gedaan , en vermeld wordt dat het paard kapot is , dan kan de ander in ieder geval de beslissing nemen om zich wel of niet verantwoordelijk te willen opstellen naar het paard.

Mijn kwpn'er van 10 jaar , 180 cm , bleef , ondanks onderzoeken en medicatie , omvallen.[was mij aangeboden als gezond paard , zonder lichamelijke problemen]
Ik heb de beslissing genomen om hem in te laten slapen , maar dit werd mij door sommige mensen niet in dank afgenomen. Ik had moeten zoeken naar een plekje waar hij als graaspaard zijn leven zou kunnen slijten.
Die mensen die dat riepen , waren nooit bij zijn omvallen aanwezig geweest , en konden totaal niet overzien wat er gebeurd als een paard van 800 kilo omdondert.De laatste keer scheelde het weinig of ik had er onder gelegen...
Als dit paard van iemand anders was geweest , had hij dus ook op bokmarkt gestaan...

Emotioneel ben ik kapot , heb in mei mijn lieve ruin in laten slapen [dit was voor mij de eerste keer dat ik dit meemaakte] , en 4 maand later weer een dood paard op de dam. Daar staan de mensen die ''gezonde'' paarden verkopen niet bij stil.
De mensen die zo eerlijk zijn om aan te geven dat hun paard ''kapot'' is , geven dat in ieder geval aan.
En wat daar dan de reden voor is , wil ik graag in het midden laten , omdat er 1000 eerlijke redenen voor kunnen zijn.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:16

Dan ben ik blijkbaar anders dan anderen.
Ik heb mijn goede paard op de boktmarkt staan en ik houd mijn kapotte paard....
Tweede kindje op komst, 2 paarden, het wordt me helaas te duur en te druk.
Kapot paard kan ik niet weg doen, domweg omdat ik bang ben dat hij inderdaad weer bereden gaat worden, hij is wel te goed om in te laten slapen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:06

Adin, dat vind ik wel een moedige beslissing een eentje die echt voor je spreekt. Ik weet niet of ik het je na zou doen, maar knap vind ik het wel!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:29

Een bekende van mij heeft anderhalf jaar geleden gratis een paard gekregen.
Een nu 15 of 16 jarige ruin, lichamelijk is hij wel goed en gezond, heeft in ieder geval nog nooit kreupel gelopen.
Maar totaal groen met rijden, is nooit mee in de bak gereden, alleen een paar keer per jaar werd ie gepakt om in het bos achter een ander paard aan te crossen.
Er zit geen stuur of rem op, alleen rechttoe rechtaan achter een ander paard aan.
Maar die bekende van mij doet er eigenlijk ook niks mee, en wil hem wel weer kwijt.

Maar wat moet je met zo'n paard?
Zo'n paard krijg je niet verkocht, of hij gaat de handel misschien wel in?
Wat is dan beter, op de boktmarkt zetten: gratis af te halen of laten slachten?
Ik zou het eigenlijk niet weten, wat voor het paard het beste zou zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:49

Esmeej333 schreef:
De ruin die jij weggebracht heeft bedoeld ze. Dat zijn vorige eigenaar hem heeft weggebracht onder het mom van weulandleven maar dat de fokker hem alsnog aan jou verkocht heeft. Als deze vorige eigenaar van de ruin zijn verantwoordelijkheid had genomen was jij er niet mee opgescheept. Lijkt me vrij duidelijk wat ze bedoeld :).

nee, hij werd gewoon aan mij verkovht als sportpaard, laten keuren klinisch en rx. maar het gebrek zie je niet op een standaard rx en klinisch hoeft het er niet uit te komen, zeker niet als ze rust hebben gehad. paard was onbespierd maar dat vond ik voor een jong paard - het was een 4 jarige - niet abnormaal. maar hij was wel stuk. goed springbloed maar waarschijnlijk in de balken gesprongen. letsel was vermoedelijk veroorzaakt door trauma. ben er dus bewust mee opgelicht. letsel was onherstelbaar want kraakbeen heelt niet. iemand wilde het paard nog wel van mij kopen, maar dat heb ik afgeraden/niet gedaan. zelf naar de slager gebracht.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:55

Kon ik uit je verhaal niet opmaken, maar dat is wat zij bedoelde lijkt me, ik begreep het ook zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:58

Nammie schreef:
De mensen die zo eerlijk zijn om aan te geven dat hun paard ''kapot'' is , geven dat in ieder geval aan.
En wat daar dan de reden voor is , wil ik graag in het midden laten , omdat er 1000 eerlijke redenen voor kunnen zijn.

helemaal met je eens. probleem is dat op het moment dat je eerlijk bent, niemand het paard nog wil kopen, zelfs niet als het iets is waarmeebhet paard nog prima kan presteren, zelfs als sportpaard.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:01

Tsja waarom zou je, zijn genoeg probleemloze paarden te koop. Problemen hoef je niet te kopen, komen vanzelf wel :( .

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:03

Heb dus al twee jaar een paard met wobbler syndroom; via bokt gekocht. Ook verzwegen bij de aankoop :x

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:11

testes76 schreef:
Heb dus al twee jaar een paard met wobbler syndroom; via bokt gekocht. Ook verzwegen bij de aankoop :x

Misschien wisten ze het niet? Aan de mijne zou je het ook niet zien, terwijl het er wel een is (loopt succesvol Z1 en gaat nu Z2 starten, paard is 8)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:14

Babootje schreef:
Nammie schreef:

helemaal met je eens. probleem is dat op het moment dat je eerlijk bent, niemand het paard nog wil kopen, zelfs niet als het iets is waarmeebhet paard nog prima kan presteren, zelfs als sportpaard.

Maar waarom moet hij dan weg?

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:41

Ik vind wel dat er verschil is tussen kapot en kapot..niet pijnvrij kunnen leven (weidegang) is vredig in laten slapen.
Zelf heb ik 2 paarden en een oud shetje. Mijn oude shetje heeft wel gebreken. Ze staat bij andere mensen in de wei. Ik betaal haar medicatie en een klein maandelijks bedrag en kom 2 keer per week langs. Maar dan kost een shetlander dan ook niks in onderhoud. Ik ben blij dat ik deze oplossing heb, en snap dat dit niet voor iedereen kan, vooral grotere paarden.

Ik snap dat mensen een goed te huis willen voor hun paar met gebreken, en ik hoop ook echt dat die paarden dat dan ook krijgen. Ik vind het gewoon walgelijk dat er mensen bestaan die zulke paarden door verkopen zonder eerlijk te zijn..Dit vind ik fout. Mensen die ze aanbieden voor een goed te huis niet. Zij zijn tenminste eerlijk. De mensen die daar misbruik van maken dat zijn de foute mensen. Ik denk dat financieel niet altijd mee speelt, maar de tijd ook.. Een paard kan echt wel lekker in een weiland staan als dit pijnvrij kan, maar lekker geborsteld worden en geknuffeld maakt natuurlijk helemaal zijn dag goed. Als de eigenaar fulltime werkt en kinderen heeft dan kan dit net te druk worden, als er dan iemand is die wel de aandacht kan geven aan het paard, waarom dan niet aan die gene geven. Die gene heeft altijd zelf de beslissing om het wel of niet te doen.

Zelf zou ik iemand kunnen zijn die juist heel gelukkig kan zijn met zo'n gebreken paard die alleen lekker buiten kan lopen en af en toe een ritje. Ik heb zelf een rug en bekken afwijking, echt goed intensief rijden zit er voor mij niet in. Ik heb mijn paardjes al een poos, voor dat ik achter mijn gebreken kwam.
Als ik nu geen paard had en nu (voorbeeld) naar een paard zou zoeken, ging ik wss voor een paardje met gebreken. Als het een lief braaf paard was, die enkel een licht ritje mag maken. (pijnvrij dan) Dan was dat voor mij een goed paard geweest. Ieder zo zijn geluk met een anders ongeluk..(dit is nu geen aanbod voor een paard met gebreken, ik ben al 9 jaar gelukkig met mijn 1ne paard en die andere is zijn vriendje dus geen ruimte meer voor een paard erbij <3 )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:46

Even spuit elf, maar mijn eerste gedachte bij de titel... Het word winter, de paarden moeten van het land af, de mensen hebben geen zin om in de kou te staan. Dat is toch altijd wel een reden dat je tegen de winter meer aanbod ziet.