Gert van den Hof, held

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:05

Hij heeft idd door eerdere pogingen geleerd maar gaat dit ook op andere mensen toepassen, zoals op Gert, en komt daar in eerste instantie mee weg. Dus ja, daar gaat hij naar handelen, en als je het fimpje hebt gezien hoor je ook dat Gert zegt dat het pas begint met opstappen en de grotere problemen later pas komen. Hij zegt dat hij de meeste paarden wel uit kan zitten, maar dan moet hij er wel op kunnen.

En mocht dit nou niet lukken, niet in een box of in een smal gangpad waar hij het in het filmpje over had, dan zijn er andere methodes. Die je misschien liever niet en plein public laat zien. En waar je misschien meer tijd voor nodig hebt dan het halve uurtje bij een show/demonstratie. En al dan niet op basis van leadership....

Myca

Re: Gert van den Hof, held

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:09

Hoe heet die Hybrid Horseman ook alweer Cassidy?
Dat lijkt me wel een interessante reportage als zij elkaar ontmoeten (Gert en Endospink).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:19

Myca schreef:
Hoe heet die Hybrid Horseman ook alweer Cassidy?
Dat lijkt me wel een interessante reportage als zij elkaar ontmoeten (Gert en Endospink).

Die Hybrid Horseman is idd Endospink, heet voluit Paul Williamson. Zover is weet zit die beste man tegenwoordig in Japan, beetje lastig om hem voor dit geval helemaal over te laten komen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:29

Ik bedoelde eigenlijk niet voor dit specifieke geval, meer algemeen.
Die Paul Williamson is toch ook een bijzondere paardenman.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:36

Bijzondere paardenmannen zijn er meer. Maar als mensen van methode Gert al gaan steigeren, wat denk je dat ze gaan doen als ze methode HH tegenkomen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:31

:D Laten we dat hier nu maar niet aanroeren.

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik in eerste instantie ook een steigerende reactie had bij Hybrid Horsemanship, maar toen ik me er in had verdiept ben ik van mening veranderd. Veel mensen die zo "anti-Gert" zijn hebben zich er waarschijnlijk ook niet echt in verdiept.

En natuurlijk blijft er ook een groep over die andere wegen wil volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:34

"When training horses, keep trying until you find something that works".

Theoretisch in je hoofd hebben zitten wat je gaat doen, gaat in praktijk niet altijd werken. De vraag is, wat ga je toelaten en wat niet. Maar moet er een paard dood omdat jij een grens in je hoofd hebt zitten?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:22

Zo hee dit paard is erg slim, zonde gewoon dat hij er niet opkwam maar dat gaat achteraf waarschijnlijk wel lukken, ben wel erg benieuwd, hoe het gaat ontwikkelen.Het zou mijn paard niet wezen. Misschien later als je hem tegenkomt en hij inmiddels is opgevoed zeg maar

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:15

Het schijnt ook wel jazz eigen te zijn :D
Dapper vind ik Gert wel iig.
Als laatste kwam er een tinker die vlgs de eigenaresse niet te houden was als ze alleen reed.
Gert reed hem met 2 rondjes op 2 vingers, linksom, rechtsom, goed nageeflijk, sprongetjes..
Hij is gewoon erg handig met paarden en voelt ze goed aan.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:07

franka75 schreef:
Maar ik vind die vent wel rete goed met paarden
[ Video ]

Dit vind ik wel een heel goed voorbeeld over hoe rustig ij is in de omgang met paarden :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:51

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:08

Ik vind in alle filmpjes die ik van Gert heb gezien vooral de rust aansprekend. Hij is niet heel subtiel, maar wel lekker ongecompliceerd en nuchter. Zijn Overijsselse roots zijn ongetwijfeld een voordeel daarbij :j In z'n stem klinkt eigenlijk niets van frustratie of felheid door, en ook in zijn houding niet, en dat vind ik super.

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met dat paard. Als iemand updates tegenkomt: geef een seintje :j

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:20

Ik vind het ook niet echt super uitzien, toch niet dat filmpje op p1.. hoe die man in het midden steeds met die zweep op de grond enz zit te kloppen, er is wel rust langs zijn kant vind ik, hij zit relaxt enz, maar ik zou mijn paard toch liever in een langer termijn zadelmak willen maken ipv in een half uur..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:35

Er zit natuurlijk na dat half uur nog wel wat werk in :)
Ik vind juist dat hij opvallend rustig blijft :j
Grappig hoe iedereen dat anders ziet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:59

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:32

IMJ schreef:

+1 maar vooral veel negativiteit. Terwijl ik niks kan ontdekken wat dat paard dan "pijn"zou moeten doen, of wat er dan zo "fout" is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:31

LOLLYYwood schreef:
Ik vind het ook niet echt super uitzien, toch niet dat filmpje op p1.. hoe die man in het midden steeds met die zweep op de grond enz zit te kloppen, er is wel rust langs zijn kant vind ik, hij zit relaxt enz, maar ik zou mijn paard toch liever in een langer termijn zadelmak willen maken ipv in een half uur..

Natuurlijk kan dat ook, als de mogelijkheden er zijn om het langzamer te doen en je loopt niet tegen problemen aan zie ik daar ook zeker de voordelen van in. Elk paard zijn eigen manier lijkt me.

Niet alle stallen (denk: wedstrijdruiters, fokkerijen, maneges) hebben echter die mogelijkheid en vinden het vaak ook fijn en 'veilig' om het paard weg te brengen. Thuis doen wij dit ook; het paard elders een (plus minus) maand in laten rijden en daarna thuis rustig verder rijden. Dan is het juist fijn dat mensen zoals Gert er zijn die dit goed en vakkundig (dus niet snelsnel op basis van angst aanjagen) de paarden voorbereiden op de rest van hun leven :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:18

Tijdsbestek zit in ons hoofd, niet in die van het paard. Ja, ze zullen dingen moeten kunnen laten bezinken, maar daar zijn echt geen maanden voor nodig.

Wie de competitie "Road to the Horse" al eens heeft gevolgd, die ziet dat het wel degelijk mogelijk is om in een tijdsbestek van 3 uur werk op een paard een zadel op een paard te hebben en er vervolgens een trailparcours mee te rijden. Zonder angst en intimidatie op de weg daar naartoe. Moet je wel weten wat je doet....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:25

Cassidy schreef:
Tijdsbestek zit in ons hoofd, niet in die van het paard. Ja, ze zullen dingen moeten kunnen laten bezinken, maar daar zijn echt geen maanden voor nodig.

Gert zei ook op deze avond: Maak ze zadelmak met 3 jaar (1-2 maanden aan het werk, evt zelfs een keertje starten op een wedstrijdje) en zet ze daarna lekker de hele zomer op het land (zonder erop te gaan). Laat het maar bezinken en laat ze wat sterker worden.
Je zal zien dat je het best heel makkelijk weer oppakt.

Maar dan moet het wel goed gegaan zijn, anders laat je de negatieve dingen bezinken en als ze dan sterker en groter worden (de Jazz) wordt het een vreselijk lastige opgave..

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:59

Ik vind het heel knap wat Gert doet, zelf zou ik er al 40x naast hebben gelegen! Hij is duidelijk naar de paarden toe wát hij precies van ze wil en lost hun 'streken' op door goed voorwaarts te rijden. Natuurlijk hoeft deze methode niet bij elk paard toegepast te worden en zijn er ook zeker paarden waarbij deze methode juist niet gaat werken door de snelheid waarmee alles gebeurd maar ik blijf erbij dat ik het goed vind dat er iemand is die zogenoemde probleempaarden op deze manier durft in te rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:15

IMJ schreef:
Cassidy schreef:

Gert zei ook op deze avond: Maak ze zadelmak met 3 jaar (1-2 maanden aan het werk, evt zelfs een keertje starten op een wedstrijdje) en zet ze daarna lekker de hele zomer op het land (zonder erop te gaan). Laat het maar bezinken en laat ze wat sterker worden.
Je zal zien dat je het best heel makkelijk weer oppakt.

Maar dan moet het wel goed gegaan zijn, anders laat je de negatieve dingen bezinken en als ze dan sterker en groter worden (de Jazz) wordt het een vreselijk lastige opgave..

Ik heb het nu niet over inrijden en daarna wegzetten en daarna weer oppakken. Heb ik met mijn eigen paarden ook gedaan, en idd, ze pakken het heel snel daarna weer op,
Het gaat meer over het feit dat mensen het initiele zadelmak maken te snel vinden gaan bij Gert. En dan is de vraag: wat is je definitie van zadelmak maken. Voor mij is dat zadel op de rug, ruiter erop, klaar. En dat kan in een half uur tijd. Rem en stuur erop, gas monteren valt bij mij onder inrijden/doorrijden.

Bij RTTH krijgen een aantal trainers drie uur te tijd om met een groen paard (kan nog net een halster om) aan het werk te gaan en na die drie uur moeten ze een trailparcours doorlopen. En als je ziet wat ze in die drie uur doen, met verplichtte pauzes, dan gaat dat heel snel. Als je echt weet wat je aan het doen bent, is maandenlang in training zetten om een paard zadelmak te laten maken niet noodzakelijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:20

Bij mij ook, zadelmak is nog niet 'ruitermak'..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 23:34

JasmijnJoy schreef:
IMJ schreef:

+1 maar vooral veel negativiteit. Terwijl ik niks kan ontdekken wat dat paard dan "pijn"zou moeten doen, of wat er dan zo "fout" is.

Ik vraag me bij jou avatar echt af of de camera het overleefd heeft

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:19

haha, ik heb echt geen idee. Maar die ava is van internet :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:05

ik wil ook graag t filmpje zien van de jazz ben wel benieuwd