Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:39

laurenuptown schreef:
vandaag ging trouwens erg goed, hij begind mn stem al te herkennen en luisterd ernaa, volgensmij ben ik ook al veel vooruit gegaan waardoor het ook beter gaat, had vandaag alleen geen hulp maar was ook miet npdog geweest :) Maar ondanks alles super ging en hij heel lief is boel ik nlg geen klik helaas..

Heb je eerder wel gehad dat je direct een klik had met je paard(en) dan? Zoiets moet groeien toch?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:43

sallandval schreef:
laurenuptown schreef:
vandaag ging trouwens erg goed, hij begind mn stem al te herkennen en luisterd ernaa, volgensmij ben ik ook al veel vooruit gegaan waardoor het ook beter gaat, had vandaag alleen geen hulp maar was ook miet npdog geweest :) Maar ondanks alles super ging en hij heel lief is boel ik nlg geen klik helaas..

Heb je eerder wel gehad dat je direct een klik had met je paard(en) dan? Zoiets moet groeien toch?

nou ik heb wel vaker gehad dat een paard me aantreket en denk wauw niet gelijk de 1e keer maar na een paar keer toch wel, nou weet ik niet hoe het paard er toen over dacht natuurlijk. naja ik vind ook gewoon dat er een klik kan zijn de 1e keer, en daarmee bedoel ik niet een band uit vertrouwen maar elkaar leuk vinden

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:51

laurenuptown schreef:
nou ik heb wel vaker gehad dat een paard me aantreket en denk wauw niet gelijk de 1e keer maar na een paar keer toch wel, nou weet ik niet hoe het paard er toen over dacht natuurlijk. naja ik vind ook gewoon dat er een klik kan zijn de 1e keer, en daarmee bedoel ik niet een band uit vertrouwen maar elkaar leuk vinden

De definitie van 'leuk' is ook wel voor iedereen anders natuurlijk. Dit paard is geen makkelijker schijnbaar, dus ik kan wel begrijpen dat je dat niet leuk vind en het ook steeds minder leuk gaat vinden. Als voor jou geldt dat een paard leuk is als hij makkelijk is en goed luistert dan kun je wellicht beter op zoek gaan naar een leuk paard voor jou, ik zou dan persoonlijk eerder voor een meer ervaren paard kiezen.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:51

Een tuigpaard is, op wat uitzonderingen na, geen beginnerspaard.
Ze zijn sensibel, vlug, kijkerig, snel verveeld, karaktervol en ga zo maar even door. Ontzettend fijne paarden als je hier mee om weet te gaan, doe je dit niet dan zijn het draken van paarden.

Mijn paard is half tuigbloed en heeft alle bovenstaande kenmerken, en ik vind het geweldig.
Maar er zijn ook mensen op mijn stal die hem echt eng vinden en er niet op durven.
Hij is overigens al overstuur als hij binnen de stal van box moet veranderen. Wennen op een hele andere stal duurt wel een paar maanden.

Hopelijk ziet je moeder snel in dat dit geen verstandige keuze was, en kunnen jullie op zoek naar een nuchter en braaf paard waar je wel plezier aan beleeft.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:54

sallandval schreef:
laurenuptown schreef:

De definitie van 'leuk' is ook wel voor iedereen anders natuurlijk. Dit paard is geen makkelijker schijnbaar, dus ik kan wel begrijpen dat je dat niet leuk vind en het ook steeds minder leuk gaat vinden. Als voor jou geldt dat een paard leuk is als hij makkelijk is en goed luistert dan kun je wellicht beter op zoek gaan naar een leuk paard voor jou, ik zou dan perst meonlijk eerder voor een meer ervaren paard kiezen.

nee het gaat me er niet echt om dat hij braaf luistert want dat deed hij vandaag ook en ik niet het iedee van wauw wat ben ik blij met jou

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:55

laurenuptown schreef:
sallandval schreef:

Dat had je toch met dit paard, die klik? In het begin althans?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:56

laurenuptown schreef:
nee het gaat me er niet echt om dat hij braaf luistert want dat deed hij vandaag ook en ik niet het iedee van wauw wat ben ik blij met jou

Je hebt nu natuurlijk ook al een paar weken minder fijn met hem gewerkt, als het meteen zo goed was gegaan had je het gevoel misschien wel gehad. Volgende keer naar je gevoel luisteren en niet naar je moeder ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:58

Butterflys schreef:
Het ene paard is het andere niet.
Mijne is een Larix x Ahoy. Werkwillig, super eerlijk, maar ook dominant. Wanneer je duidelijk bent is het goed, anders ben je het ootje. Maar ik ben super blij met dr, doordat ze andere manier van lopen heeft. Train je haar toch op andere manier als de dressuurpaarden hiervoor, maar wel met hetzelfde doel. Maar goed dat heeft wel tijd nodig gehad. En ze is super gevoelig, wat nu juist fijn is. Maar in het begin best pittig om switchen was. En natuurlijk super veelzijdig.
Maar ook dit is geen beginnerspaard.

Larix x Ahoy is al bijna compleet Gelders. De Gelderse hengst Ahoy staat erom bekend zeer goede karakters te vererven.
Larix zelf heeft slechts 12,5% en als de moeder verder geen Hackneybloed heeft zou ik jouw paard een Gelderse durven te noemen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:00

Wij hebben al veel verschillende rijpaarden gehad.
Maar wij zouden nooit aan een patijn beginnen heb er veel gekend en zijn totaal niet makkelijk.
En hebben dan een Sander.larix.moneymaker.ganges enz gehad.
En waren allemaal erg over ze te spreken. Allemaal werkwillig.
Goed karakter. En zijn allemaal verkocht voor de dressuur sport op hoog niveau

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:41

sallandval schreef:
laurenuptown schreef:

Een klik moet je gelijk met je paard hebben, een band daarintegen is wat anders.

StalNollie

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:31

Alexandra vind dat je rare antwoorden geeft. een klik hoeft er echt niet meteen te zijn. net zoals dat tuigers ook rijpaarden kunnen zijn

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:33

StalNollie schreef:
Alexandra vind dat je rare antwoorden geeft. een klik hoeft er echt niet meteen te zijn. net zoals dat tuigers ook rijpaarden kunnen zijn

Rare antwoorden? nee jij dan. je onderbouwd geen enkel antwoord.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:37

jij concludeerd dat alle tuigers geen rijpaarden kunnen zijn heb geloof ik in dit topic al naar een topic verwezen waar het over gaat dat tuigers super rijpaarden kunnen zijn.
en dat jij er 1 hebt gehad die zich niet gedroeg kan ook iets over de ruiter zeggen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:40

Tuigers kunnen super rijpaarden zijn, de meeste zijn dit echter niet, zeker niet voor een onervaren ruiter als TS.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:43

klopt maar dat is niet wat Alexandra concludeert. en de meeste daar ben ik het ook niet mee eens. het maakt zoveel uit wie de ruiter is vind ik

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:45

Maar nog even iets, je kan het tuigpaard niet de schuld geven in dit geval. Wie zegt dat bij een gelijk soortig paard, maar dan met spring/dressuur/whatever bloed dit ook niet was gebeurt. Het spijt me maar ik vind dat er soms nogal op word afgegeven dat dit allemaal maar komt omdat het een tuigpaard is. Ook een dressuurpaard/springpaard/draver/shetlandpony kan kijkerig/druk etc. zijn.
Bijna elk paard gaat uitproberen wanneer het met nieuwe regeltjes en mensen in aanraking komt. Hoe daar op gereageerd word (corrigeren of laten gaan) is zeer bepalend voor wat er daarna gebeurt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:46

Mag ik vragen, zijn er al veel tuigpaarden op je pad gekomen?
Karakters zijn vaak goed, maar het is lichamelijk lastig op een tuiger goed onder de man te krijgen. (dressuurmatig correct, behoud van je paard)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:47

laurenuptown schreef:
ik heb ook veel hulpen nodig, dit is mn eerste paardje en dan inderdaad heel groen, heb alleen hulp in overvloed van de mensen op stal, alleen iedereen zegt wat anders en vind de hulp van andere maar slecht dus ik weet ondertussen ook niet meer wat nou goed is -O- maar opzoek naar iemand die er in gespecialieseerd is denk ik

Je vindt hulp van anderen maar slecht? Wees blij dat je ze willen helpen! Het is duidelijk dat jij niet het juiste paard hebt gekocht. Je zegt zelf al dat hij eerst alleen voor de koets kon lopen, verder niet. Je zegt zelf ook dat je er maar een paar keer in de longeercirkel op hebt gezeten en één keer in de bak. In feite is het in dat opzicht dus gewoon een groen paard. Dit soort paarden gaan nou eenmaal gewoon uitproberen. Het is duidelijk dat jij dit gewoon nog niet kunt handelen. Zo'n paard heeft een duidelijke en consequente ruiter nodig, maar volgens mij kun jij dit niet bieden..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:49

miss_lizje schreef:
Maar nog even iets, je kan het tuigpaard niet de schuld geven in dit geval. Wie zegt dat bij een gelijk soortig paard, maar dan met spring/dressuur/whatever bloed dit ook niet was gebeurt. Het spijt me maar ik vind dat er soms nogal op word afgegeven dat dit allemaal maar komt omdat het een tuigpaard is. Ook een dressuurpaard/springpaard/draver/shetlandpony kan kijkerig/druk etc. zijn.
Bijna elk paard gaat uitproberen wanneer het met nieuwe regeltjes en mensen in aanraking komt. Hoe daar op gereageerd word (corrigeren of laten gaan) is zeer bepalend voor wat er daarna gebeurt.

Ik ben het tendele met je eens.

Ik denk dat dit inderdaad ook was gebeurt met elk ander hoog in het bloed staand paard.
En een modern Tuigpaard staat hoog in het bloed.

Kan je het paard idd niet de schuld van geven wat het paard is hoe het is en zo moet je hem nemen.

Maar er zijn nu eenmaal gecomliceerde paarden en minder gecompliceerde paarden en als beginnend paardenhouder kan je beter beginnen met een wat eenvoudiger dier qua karakter.

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:54

StalNollie schreef:
klopt maar dat is niet wat Alexandra concludeert. en de meeste daar ben ik het ook niet mee eens. het maakt zoveel uit wie de ruiter is vind ik

Denk dat je nogal moeite heb met lezen, ik heb gezegd over het algemeen.

Volgende keer beter leren lezen voor je oordeelt!

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:55

StalNollie schreef:
jij concludeerd dat alle tuigers geen rijpaarden kunnen zijn heb geloof ik in dit topic al naar een topic verwezen waar het over gaat dat tuigers super rijpaarden kunnen zijn.
en dat jij er 1 hebt gehad die zich niet gedroeg kan ook iets over de ruiter zeggen.

Ook hierbij; leer even lezen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:57

Dat snap ik inderdaad. Maar karakter is helaas ook niet 100% rasgebonden. Neem als voobeeld een fjord. Hier zitten ook "pittige" en "slome" karkaters in.
Ik zie elk paard als individueel, ondanks dat ze soms van het zelfde ras zijn kunnen ze nog zo veel verschillen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:59

Locanda schreef:
Mag ik vragen, zijn er al veel tuigpaarden op je pad gekomen?
Karakters zijn vaak goed, maar het is lichamelijk lastig op een tuiger goed onder de man te krijgen. (dressuurmatig correct, behoud van je paard)

maar ligt dat aan de ruiter of aan het paard. door goede training kan ook een tuiger in een correcte houding /ontspannen lopen. maar dat vergt wel veel werk van ruiter en paard. maar zoals al eerder gezegd het doet al veel als je er de juiste ruiter op zet.

Alexandra nogmaals ik lees correct maar je denkt dat je het allemaal wel even weet over tuigers. erg jammer meld je anders met je conclusie eens in het andere topic. die meiden kunnen je mischien nog wat leren.
en volgens mijn reageren er hier ook al paar uit dat topic

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:01

Miss_Lizje, doelde niet op jouw post. :)

StalNollie, ik zie het nog (lang) niet gebeuren bij de TS. ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:04

dat is ok niet wat ik wil zeggen hoor locanda maar vind erg jammer in het topic dat de tuigers worden bestempeld als moeilijk en geen fijne/goede rijpaarden
ts had met een ander ras jong onbeleerd paard waarschijnlijk in dezelfde situatie gestaan.