[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:34

[/quote]Dan weet ik op wie ik ga stemmen :D[/quote]

ik heb ze allebij opgegeven :j halencia en halleandro! :D
spannend! en alvast bedankt! super leuk :D

johnson geeft veel mooie nakomelingen :j en naar mijn weten fijn te rijden :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:49

ioontje schreef:
Maar dan moet de koper wel aan alle onderzoeksverplichtingen hebben voldaan neem ik aan.......... en er ook werkelijk iets aan de hand zijn. Lijkt me toch raar dat je zomaar een gekocht dier terug kunt brengen als je ineens van idee verandert ...... maar ja onze wetgeving zit soms best vreemd in elkaar......

Er zit idd een verschil tussen kopen van een handelaar of een particulier. Heb je bij een handelaar gekocht dan heb je wettelijk een periode van 6 maanden garantie (consumentenkoop). Als blijkt dat het paard gebreken vertoond die verborgen waren op het moment van aankoop dan moet de handelaar het paard terugnemen. Er moet dan wel worden aangetoond dat het paard het gebrek al had voor aankoop. Is dit onduidelijk (en dat is het meestal, want de meeste gebreken zijn na ongeveer 6 weken niet meer te dateren) dan kan in het geval dat bij een handelaar is gekocht, de verkoop toch worden ontbonden, omdat de bewijslast op basis van het consumentenkooprecht bij de handelaar ligt.
Heb je bij een particulier gekocht, dan ligt de bewijslast bij de koper. En is het na die zes weken dus uiterst moeilijk om de koop nog te ontbinden. Heb je een vermoeden van een verborgen gebrek, dan moet je dus heel snel zijn om dit door een DA te laten constateren. Lastig daarbij is altijd dat bij een kreupelheid de meeste mensen het nog even aanzien, ook omdat de verzekeringsmaatschappij (in het geval je het paard hebt verzekerd) de eerste twee weken na ingangstermijn van de verzekering niet uitkeert.
In het geval van non-conformiteit op basis van geen klik is het helemaal moeilijk om een paard nog terug te brengen. Daarom is het verstandig om alles wat je meent te hebben gekocht in een koopcontract vast te leggen. Wat jouw definitie van "braaf" is bijvoorbeeld. Een "sportpaard" dat niet te laden is, is ook geen sportpaard en zou dus een reden kunnen zijn om de koop te ontbinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:02

Denk dat er wel wat meer uit te rijden is, dan de amazone nu laat zien. Merrie is mooi aan de maat. Ik denk dat je die in het "echie" zou moeten zien.
Vind het idd wel heel veel geld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:10

Charisma

Re: Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:26

Ja, beweging kan nog verbeteren van die vosse merrie, maar de prijs is idd wel een tikkeltje overdreven, ik zou eerder de helft zeggen... :)

Paar toffe bokken zien voorbij komen, tis dat ik niet op zoek ben :D

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:26

Hier toch maar een stille meelezer die zich meld! Ik ben sinds kort ook weer opzoek naar een paard, helaas wegens overlijden van mijn vorige. Wat ik zoek (allrounder):
-Merrie of ruin
- minimaal 1,64 geen max.
- 6 t/m 11 jaar
- Niet sensibel of te onzeker

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:32

annemarloess schreef:
Hier toch maar een stille meelezer die zich meld! Ik ben sinds kort ook weer opzoek naar een paard, helaas wegens overlijden van mijn vorige. Wat ik zoek (allrounder):
-Merrie of ruin
- minimaal 1,64 geen max.
- 6 t/m 11 jaar
- Niet sensibel of te onzeker

Ohja dommie, prijsklasse tot 6000 euro

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:44

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:28

Hallo,

Al een tijdje aan het meelezen maar meldt me hier nu toch maar even :-)
Wij zijn misschien van plan om een goed veulen/ 1 jarige aan te schaffen. Hebben geen haast en moet echt iets zijn wat ons aanspreekt.

Wat zoeken wij:
- Dressuurgefokt (goed bewegen)
- Hengst
- Bewezen / goede merrielijn
- vp tot € 5000,00
- Aanspreken type, mooi gelijnd
- Geen speciale voorkeur voor hengst.

Mochten jullie wat weten, let me know :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:12

Hoppje schreef:
Hallo,

Al een tijdje aan het meelezen maar meldt me hier nu toch maar even :-)
Wij zijn misschien van plan om een goed veulen/ 1 jarige aan te schaffen. Hebben geen haast en moet echt iets zijn wat ons aanspreekt.

Wat zoeken wij:
- Dressuurgefokt (goed bewegen)
- Hengst
- Bewezen / goede merrielijn
- vp tot € 5000,00
- Aanspreken type, mooi gelijnd
- Geen speciale voorkeur voor hengst.

Mochten jullie wat weten, let me know :D

Die van Lisch?

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:18

Heb het liefste van een merrie die zichzelf ook meer bewezen heeft in de sport.
En daarnaast spreek Metall mij persoonlijk niet zo aan. Houston bloed erachter juist wel weer. Belangrijk voor de motor aan de achterkant ;)
Maar vindt het wel een tof veulen.
Sorry Lisch Y;(

Maar zoals ik al zei het moet echt iets zijn wat me aanspreekt en opvalt in mijn ogen. Ik moet altijd meteen zoiets hebben van: "dit is hem!!"
Als ik denk van, misschien wel.... Dan laat ik het staan.
Wij hebben nog nooit eerder een veulen gekocht dus best spannend hihi!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:25

Hoppje schreef:
Heb het liefste van een merrie die zichzelf ook meer bewezen heeft in de sport.
En daarnaast spreek Metall mij persoonlijk niet zo aan. Houston bloed erachter juist wel weer. Belangrijk voor de motor aan de achterkant ;)
Maar vindt het wel een tof veulen.
Sorry Lisch Y;(

Maar zoals ik al zei het moet echt iets zijn wat me aanspreekt en opvalt in mijn ogen. Ik moet altijd meteen zoiets hebben van: "dit is hem!!"
Als ik denk van, misschien wel.... Dan laat ik het staan.
Wij hebben nog nooit eerder een veulen gekocht dus best spannend hihi!

Kijk dat moet ik hebben bij een 2/2.5/3 jarige hengst hebben :P

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:33

Ken je gevoel Nicole! Naar mijn huidige paard heb ik ook bijna een jaar gezocht.
Toen ik de foto zag wist ik het meteen! Gelukkig was die in het echt ook nog zo mooi en kon die nog bewegen ook hihi :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:52

Hoppje schreef:
Ken je gevoel Nicole! Naar mijn huidige paard heb ik ook bijna een jaar gezocht.
Toen ik de foto zag wist ik het meteen! Gelukkig was die in het echt ook nog zo mooi en kon die nog bewegen ook hihi :=

Fokker van mijn paard heeft 2 ver bovengemiddelde merries welke ieder jaar een bovengemiddeld veulen hebben, ik pb je vanavond wel met wat info en filmpjes.

Misschien kun je je dan melden in maart/april/ mei ;)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:03

Ok, dank je wel LL. Heeft ook helemaal geen haast, dus tot die tijd kunnen we evt. nog wel wachten :-)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:08

Hoppje schreef:
Ok, dank je wel LL. Heeft ook helemaal geen haast, dus tot die tijd kunnen we evt. nog wel wachten :-)

Ik kan je met ervaring uit 1e hand vertellen dat LL het inderdaad over een hele fijne fokker heeft. Ik zou het wel weten als ik weer op zoek zou moeten....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:18

Ik ben ook zo'n emotiekoper :') Zeker nu met de Rhodium ging het ineens vlug, omdat ik er zo weg van was (en ben) en er meerdere geïnteresseerden waren.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:32

Hoppje schreef:

Wat een beauty, dat lange wachten werd dus uiteindelijk flink beloond zo te zien... *\o/*

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:32

Wow, jullie gaan alweer snel zeg :wow:

Toch wil ik jullie nog even bedanken voor het helpen zoeken naar een low-budget paardje voor een vriendin van mij ! Ik weet niet of ze iets heeft gedaan met jullie tips en gevonden advertenties, maar ik heb ze wel aan haar doorgegeven. Het is nu aan haar om uit te zoeken wat ze gaat doen.

En verder wil ik ook nog even zeggen...
Ik heb met mijn belachelijke eisen van de vorige keer (ik geef eerlijk toe dat ze belachelijk waren), toch een paardje gevonden :j Oké, ze was jonger dan wat in mijn eisen stond + ze was niet beleerd :') Maar ach, ze is toch lekker al 3 maand van mij :D
Hiermee wil ik zeggen dat je best het 'perfecte paard' kan tegenkomen met een laag budget. Ze was niet geheel naar mijn eisen, maar de klik was er meteen, dus ze is ook meteen meegegaan op de trailer. :)

Maar nu weer on-topic :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:34

Ben benieuwd naar een foto liess, altijd leuk als je HET dier tegen komt en soms moet je iets van je eisen afwijken

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:51

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:51

Mijn eisen waren:
- Merrie
- Beleerd
- 1m70 of meer
- Geen gebreken
- niet voskleurig
- €1000

Het enige wat nog in mijn eisen past is dat ze een merrie is en ze onder de €1000 heeft gekost xD
Ik heb het zelfs niet zo op voskleurige paarden, maar mijn merrie is wel een vosse :+ Ik heb precies moeite om me aan mijn eisen te houden :')

Hier een recente foto:
Afbeelding
Op de foto was ze 1j5m en ondertussen zijn we alweer een maandje verder :)
Qua schofthoogte was ze 1m50 ongeveer. Ik vraag me dus af hoe groot ze zal worden (verkoopster zei dat ze ongeveer 1m67-1m73 kon worden)

Hier een foto van de zijkant om min of meer haar bouw te kunnen zien:
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:56

Was is het voor bloed??
Kwa grote vind ik altijd lastig onze jazz was met 1,5 jaar 1.55 en dat is een hele grote geworden een krack was met 1,5 1.53 en is gestopt bij 1.68

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:01

Het is niet echt speciaal bloed, eerder een beetje allround gefokt met paarden die volgens mij niet ehct een naam hebben in de sport... Was voor mij ook niet echt nodig en binnen mijn budget waarschijnlijk ook totaal onrealistisch xD
Nimmerdor staat in haar stamboom, maar dan wel heel ver naar achter... Ik heb echter weinig verstand van zulke zaken en ik weet niet welk paard bekend is in de sport en welk niet :+

Link naar horsetelex:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1505823

De grote inschatten lijkt mij inderdaad moeilijk... Ik weet niet hoe groot haar ouders waren, dus daarop kan ik al niet afgaan...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 20:04

Duitse lijnen zitten wel wat leuke hengsten in de moederlijn, grote is inderdaad altijd lastig. Ze hadden de moeder niet meer?