[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:22

Lynn_FDA schreef:
Gaat ie dood? %) :(

Damn hoe lomp... Lees het topic even door joh.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:33

Lynn_FDA, ooit wel, maar hopelijk duurt het nog tientallen jaren voordat het zo ver is

listiglistje schreef:
Fijn dat het de goede kant op gaat!

Ik zie er niets meer aan, dus je kan denk ik deze zomer gerust een poging wagen :j
En ik denk dat hij je nog zal verbazen, de mijne was echt veel slechter op die leeftijd, maar loopt nu toch succesvol in de sport!
Des te meer spieren je kweekt des te makkelijker ze het het hebben....

Kramperigheid is bij de mijne altijd gebleven, dus alleen de smid is lastig, maar voor de rest is er goed mee te leven :D

Ik denk nog altijd aan jouw paard. Jij hebt het ultieme succesverhaal. :P Maar aan die van jou heb ik helemaal nooit wat gezien!

Frum kan perfect bij de smid, als ik voor die tijd maar regelmatig zijn voeten oppak, zodat hij denkt: "Oh ja, dit doen we elke dag, no problemo. 8-) " Anders wordt hij onzeker/gespannen en dan gaat hij zijn voorbenen kruisen. Al bedenk ik me nu dat het ook een kwestie van gehoorzaamheid was, want hij is net zo ongeduldig als zijn moeder, maar Frum gaat dan met zijn voorbenen klauwen als hij boos is / het hem niet zint. Dan wordt het een gevecht en krijgt hij spanning = problemen. Maar als ik dat in alle rust met hem oefen en hij wordt beloond voor zijn medewerking en geduld, dan is hij bij de smid het makkelijkst van mijn drie paarden. Dat is wel een klein nadeel van de opfok. Als veulen hebben wij en de smeden veel geinvesteerd in zijn opvoeding, maar in de koppel worden ze toch even wat anders bekapt. Logisch, want er zitten er genoeg bij die geen opvoeding hebben gehad en dan moet je je als smid maar zien te redden. Hij heeft wel een krampbeen, maar schiet niet in de kramp, dus daar hebben de smeden geen last van. Hij tilt hoog op en laat dan meteen zakken, dan is de spanning weg.

Lopen is nooit een probleem geweest. Zolang hij voorwaarts is, is er geen sprake van balansproblemen o.i.d. MAAR hij moet nog elke dag 2 tot 3 keer 'mikken' voor hij bij zijn wateremmer komt. Dat vind ik raar, want water zou geen spanning op moeten leveren. Hij kruist zijn benen ook een keer als ik wortels ingooi en daar kan ik me nog wat bij voorstellen ('joepie, wortels!!!' en dat geeft een bepaalde spanning).... maar water drinken???

Staart wassen heeft hij nu 2x in zijn leven meegemaakt. De eerste keer was een ramp. De tweede keer was hij enorm boos op mij en constant aan het draaien, schrapen, bijna slaan met zijn voorbenen en proberen om er tussenuit te knijpen. Pas toen zijn staart bijna schoon was, stond hij braaf stil. Al leek het meer een kwestie van ongeduld en ongehoorzaamheid dan dat hij last had van zijn ataxie, maar toch vind ik zulke momenten nog moeilijk om door te zetten. Ik weet nu dat ik dat wel moet doen, want met meer oefening wordt hij beter.

Daarom grappen wij dat hij wel gereden kan worden, maar dat je niet op kan stappen, want stilstaan kan hij niet zo goed/lang. En dat durf ik ook niet goed van hem te eisen. Wellicht helpt oefening/opvoeding daar nog bij, maar in hoeverre is dat redelijk met zijn aandoening? Ik wil geen dingen van hem vragen die hij niet kan, dan werkt alleen frustrerend voor hem, want het is een lief dier.

Mondy

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:39

Misschien eens een indiaan vragen om je te leren hoe je op een galloperend paard moet springen :D
Gekke Frum , wat heb je je handen er aan vol !!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:40

:')

Misschien voltigelessen? :=

uxgranta schreef:
Heel jammer van de ataxie en de kramperigheid want buiten dat is Frummel een heel aantrekkelijk paard om te zien.
Vraagje: heb je al eens magnesium geprobeerd? Volgens paardenkliniek De Lingehoeve helpt dat om te ontspannen waardoor de kramperigheid zou moeten verminderen. Je zou het dan dagelijks moeten voeren.
Succes met hem en hoop dat je hem nog lang als gezelschapsdier kan aanhouden.

Hier wilde ik ook nog even op reageren. Toevallig heb ik pas magnesium gekocht! Ik weet niet in hoeverre het hem helpt (of het uberhaupt wat doet), maar ik wilde het graag proberen. Ik zal morgen beginnen met voeren.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 12-03-13 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:43

Hmmm aanleren om in stap op te stappen? Dat doen legio mensen omdat hun paard niet stil wil staan, dan kun jij het vast ook. :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:49

Pauline schreef:
Hmmm aanleren om in stap op te stappen? Dat doen legio mensen omdat hun paard niet stil wil staan, dan kun jij het vast ook. :j

Verschil daarbij is dat het paard dan pas begint met stappen zodra je je voeten van de grond haalt. Ik denk dat het misschien ook iets te link zou kunnen zijn voor hem ivm evenwicht ?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:52

Ik vrees dat ik dan een beetje hulpeloos aan het zadel zou bungelen en dat ik hem zo aan de grond trek. :7

Zal eerst eens even kijken wat er gebeurt als hij naast een krukje moet staan. Ik weet namelijk niet eens wat hij dan doet. Op vreemd terrein waarschijnlijk schrapen en drentelen, maar bij paddock/stal kan hij ook tijden stilstaan met poetsen, dus misschien is er hoop.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:52

Is ook wel weer zo.
Lastig punt want met een krukje opstappen is stilstaan toch echt wel handig.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:58

Misschien iets van een strobaal of hooibaal ? Iets waar hij dagelijks naast zou kunnen staan en wat breed en stabiel genoeg is. Een krukje kan omvallen met alle gevolgen van dien. Ik gebruik zelf ook wel eens een krukje bij kasper, maar hij blijft staan of loopt alleen een pasje vooruit, weet niet of Frum opzij gaat als ie schrik of last krijgt ?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:48

Sry snapte het even niet

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 15:06

Sorry, maar ik kon het niet laten.

Dit was de eerste foto, want ik was alleen

Afbeelding

Ik ben er domweg op gaan zitten, telefoon uit mijn zak gehaald en foto gemaakt. Teugels had ik niet eens vast. Mijn moeder kreeg een hartverzakking toen zag wat ik in mijn eentje aan het ondernemen was, maar ze is wel een camera gaan halen voor bewijsmateriaal. :') Hij vindt het zoooo gezellig.

Afbeelding

Maar wees gerust, ik rijd niet met hem. We stappen niet eens. Ik ben er alleen op gaan zitten, verder is 'ie nog te jong. De bak is zo droog dat ik die te zwaar vind om te longeren, dus toen kreeg ik ineens een heel andere ingeving...

Hij staat overigens doodstil, op welke manier ik ook aan hem hang. En hij kan zich uitstekend krabben als ik op zijn rug zit, dus de angst voor problemen tijdens het stilstaan was ongegrond. :P
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 06-04-13 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:09

Jouw Frummel is echt geweldig, ik hoop echt dat je nog wat geluk staat te wachten en dat hij vooruit gaat. Het is jullie zo gegund!

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:15

Geweldige foto's Lorette! Het is je van harte gegund, echt waar. :j Ik hoop dat Frum alleen nog maar beter en beter wordt. Wat een team zijn jullie, hij vertrouwd je volledig. :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:24

WOW..Kippenvel!!
Wat duim ik voor jullie dat de ontwikkeling zich zó positief blijft voortzetten!!

( en ga nu weer terug in meeleesstand)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:32

Wauw..

Kippevel! wat een toppertje!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:45

Kijk nou, wat gaaf! :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:54

Wauw zeg, ik had heel lang geleden al een stuk gelezen. Maar wat gaat hij goed zeg. Krijg er gewoon kippenvel van. Waarschijnlijk zit je er van de zomer gewoon lekker op :) Ik wens jullie al het beste.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:44

Heel gaaf! Hij is ook zo verschrikkelijk knap... <3

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:53

*jarenlange stille meelezer meldt zich eventjes*

Wauw, ik krijg tranen in mijn ogen bij het zien van de foto's dat je op hem zit. Geweldig! Wat is het een geweldig paard!!

*kruipt weer terug onder meelezers steen *

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:05

Wauw, geweldig! Krijg er helemaal kippenvel van!
Echt super dat dit 'zomaar' kon +:)+

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:15

Jeeeetje! Ik heb lange tijd het topic gelezen en toen baalde ik zo, vond Frum zo gaaf!
Nu zag ik net het topic ineens weer, en was toch wel benieuwd hoe het nu gaat..
En dan zie ik dit! Wat ontzettend gaaf zeg!
Ik hoop dat het zo positief blijft doorgaan, je verdiend het met alles wat je voor Frum doet :)

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:24

Ik ben ook een meelezer maar wat is dit een gave update zeg. Toch zomaar even op z'n rug gezeten, wat zal dat een fijn moment zijn geweest (hij zal het ook wel erg stoer hebben gevonden ;)). Wie weet wat de tijd jullie brengt, gewoon maar zien. Hij had geen beter baasje kunnen treffen denk ik zo!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:33

En ook ik lees nog steeds mee, geweldige foto's zeg!!

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:38

* stille frummel fan meld zich ook voor dit hoogte punt*

Wauw wat een mooi beeld. Hij lijkt er ook zo relaxt bij te staan.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:48

Jeetje wat goed! Wat moet dat een mooi moment geweest zijn voor je. :D