Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal kies jij?

Stal A
83 (14%)
Stal B
497 (85%)

Totaal aantal stemmen: 580

Doubtless

Re: Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:39

Met mijn vorige pony heb ik 6 maanden op een stal A gestaan, daar was ik dus vrij snel weg. Inmiddels sta ik nu zo'n 5 jaar op een stal B, maar dan met binnenbak. Stapmolen, longeercirkel en springweide zou ik dolgraag willen, maar dat icm dagelijks weidegang is hier te duur (voor mij).

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:46

Ik ben jaren geleden van stal A naar een andere stal gegaan.
Nu sta ik op een stal met alleen weiland en een paar stallen. Er is licht op een accu en geen bak. Ik moet zelf voeren alles.
Ik heb samen met wat stalgenoten een stuk betegeld zodat mijn paard altijd droog kan staan.
Luxe voor mij? nul!
Maar ik heb in 13 jaar niet zo'n gelukkig paard gehad!
Rij vereniging is ongeveer 10 min stappen dus er is altijd een mogelijkheid om te rijden.

Soms in de winter vervloek ik mij stal, maar meestal wordt ik heel gelukkig van de paarden die zo lekker buiten lopen. Voor mij dus duidelijk stal B

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:23

Citaat:
Haha ik zou eerst even heel goed lezen want die 1e citaat is niet van mij maar van iemand anders, dus lees eerst even goed voordat je andere beschuldigd! :)

Klopt die is van mij :) waarbij ik spreek over onze stal
Maar laat maar want je praat je eigen regelmatig tegen en lees alleen maar at je wilt lezen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:59

kiki1976 schreef:
Citaat:
Haha ik zou eerst even heel goed lezen want die 1e citaat is niet van mij maar van iemand anders, dus lees eerst even goed voordat je andere beschuldigd! :)

Maar laat maar want je praat je eigen regelmatig tegen en lees alleen maar at je wilt lezen.

Oke dus jij hebt iets fout, waarnaar je zegt dat ik mezelf tegen praat.
Moet je vooral blijven denken meid.
En inderdaad als ik met zo iemand in discussie zou moeten gaan,
laat maar :P

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:59

Calypso84 schreef:
haha, grappig topic geworden.

Ik denk dat we de conclusie mogen trekken dat het beter is voor het paard om op stal B te staan. Aan de hand van de onderbouwde meningen en aan de hand van het aantal stemmen op B.

De 2 keuzes zijn uiteraard 2 uitersten, maar zoals 'deruijter' hersenspinsels verzint om Stal A mooier te maken dan dat hij is, is uitermate lachwekkend.

Uiteraard zijn er er combi's van beide stallen, maar deze keuze geeft de topicstarter ons niet. Het is of stal A, of stal B, zonder uitzonderingen.

Conclusie: Stal B is het beste voor het paard.
En mijn mening daarbij is: Is mijn paard gelukkig, dan ben ik gelukkig.

Jongens toch, hoe heerlijk is het om lekker met je paard in galop op een bospad te rijden? Wind door je haar, je paard geniet met volle teugen. Ik zie heel vaak amazones die een leuke Z proef rijden, maar van een leuk bospad heeft het paard nog nooit gehoord. Zo jammer altijd. Een proefje is leuk hoor, maar zo'n lekkere buitenrit voor je paard tovert een figuurlijke glimlach op je paards gezicht. Wie wilt dit nou niet?

Jammer genoeg zijn er maar zat mensen die voor Stal A kiezen, en hun paard daar hele dagen staat weg te kwijnen. Heel zielig. Maar goed, varkens en koeien voor de slacht hebben dit ook.. Helaas gebeurt het nog regelmatig en hier kunnen wij weinig aan doen ben ik bang.

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:02

Ik sta op stal A .. Alleen dan met weide !!.
Ik zou dan ook voor stal A kiezen en ik ben gelegen mijn paard meerdee malen uit zijn stal te halen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:03

Peanutbutter schreef:
Ik zou dan ook voor stal A kiezen en ik ben gelegen mijn paard meerdee malen uit zijn stal te halen.

me to :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:05

Mengeling van A&B ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:08

stal B, ik rijd toch liever in de buitenbak(door weer en wind).

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:13

Als ik wedstrijden wil rijden, toch echt stal A, want het gemak van een binnenbak wil ik dan toch niet missen. Nu doe ik met nog minder dan stal B, want ik rij toch geen wedstrijden meer ;-p

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:23

Peanutbutter schreef:

Puur uit nieuwsgierigheid deze vraag dan. Jij gaat voor stal A en hoevaak (en hoeveel tijd) zou jij hem dan uit zijn stal halen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:45

Vraag was niet aan mij, maar ik sta op een soort van stal A. Wij doen het als volgt.

Zomer:
- paard gaat vroeg in de ochtend het land op
- wordt rond etenstijd (van de paarden) naar binnen gehaald door mijn moeder.
- Blijven dan meestal even binnen tot ik kom, na werktijd, om te rijden (ofzo)
- 's nachts op stal (want ik wil mijn paard niet op het land hebben 's nachts in de randstad)
- Paard heeft een stal waarin hij heel makkelijk contact heeft met het buurpaard, dus heeft ook de hele nacht nog een vriendje om mee te klooien.

Winter
- Moeder komt in de ochtend naar stal, en gaat dan iets met paard doen. Hangt af van het weer. Kan vanalles zijn. Weiland, stapmolen, paddock.
- Rond etenstijd van paard weer op stal
- 's avonds kom ik om te rijden (ofzo)
- 's nachts op stal

Ik vind dat ik het enorm luxe heb, want mijn moeder vind het leuk om iedere dag bij mijn paard langs te gaan. En leuke dingen met 'm te doen. Mijn paard komt dus genoeg uit stal, en ik heb alle luxe die ik verder op een stal wil hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:47

Maar jouw paard gaat het land op. Dat is op stal A niet zo, toch?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:49

Je hebt gelijk, ik heb gesmokkeld. Maar eerlijk is eerlijk, in de winter is mijn weiland ook niks waard. Mijn paard gaat niet tot aan haar knieën een gladde modderpoel in, en ook niet op ijzige gras-schotsen. Dus dan moet ik ook vaak op zoek naar andere oplossingen.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:50

Ik heb jaren op een B stal gestaan, beviel prima, lastige was dat ik altijd over de weg naar de club moest om te rijden, nu sta ik al een tijdje op een combinatie van A en B wel luxe maar ook paardvriendelijkheid, ik ben heel blij met de mogelijkheid daar te kunnen staan, maar als het in de toekomst zo is dat ik weer naar een B stal verhuis, ben ik daar ook hardstikke blij mee! Het belangrijkste voor mijn paard vind ik omgang met soort genootjes, maar voor mijzelf ook een fijne sfeer op stal!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:51

Er heeft ook al een topic gelopen over paarden 24/7 op de wei, dit is zo'n beetje een verkapte variant. Je mag kiezen, maar kies vooral niet optie A want dan ben je een dierenbeul.. :')

Ik ben absoluut voor weidegang (die van mij staan 24/7 buiten met inloopstal) maar vind dat stal A niet gelijk zielig is. Mits je je paard maar voldoende beweging geeft, dus inderdaad die 2x per dag een uur naar buiten, lange buitenritten of in de bak rijden.
Ik ken ook mensen die in stal A staan, te druk zijn om te rijden en 3x per week komen om hun paard 10 minuten in de bak te laten rennen, even opjagen en hup, terug op stal. Ja, dat is inderdaad niet echt paardwaardig, maar zoals deruijter het in haar schema beschrijft (met of zonder stapmolen) ;) zie ik er weinig zieligs in.

Ik als recreatieruiter zou voor stal B gaan, maar ik kan me voorstellen dat als je je paard intensief traint voor wedstrijden stal A een betere optie is. Maar dan ben je dus ook een aantal keer per dag met je paard "bezig", en niet af en toe een uurtje door het bos rijden.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:00

ik ben ook een echte recreatie ruiter , sta dan ook op stal b, nu is mijn paard 27jaar en ze is en ziet er heel gelukkig uit, zomer en winter weidegang.. en natuurlijk ben ik er elke dag om met haar in het bos te wandelen :) en heerlijk te vertroetelen .

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:12

deruijter schreef:
Citaat:

Oke dus jij hebt iets fout, waarnaar je zegt dat ik mezelf tegen praat.
Moet je vooral blijven denken meid.
En inderdaad als ik met zo iemand in discussie zou moeten gaan,
laat maar :P[/quote]
- 1 uur paddock
- zelf rijden

Voor de rest NIETS. Dat JIJ er dingen gaat bij verzinnen, ok, maar dan kies je niet meer voor stal A, maar voor een variant daarvan. En dan geef je eigenlijk indirect toe dat stal A toch niet zo goed is qua beweging.

En ik zie hier niet echt een discussie. Ik zie hier iemand die alleen maar koste wat kost zijn gelijk wilt halen, zonder logisch na te denken en met goede argumenten te komen. En dan vindt die persoon dat ze niet serieus wordt genomen voor haar leeftijd... :(:)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:17

Een combinatie van A en B zou voor iedereen denk ik perfect zijn :j

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:23

damned, op het moment dat je zo'n onzinnige uitspraken gaat doen, ga ik me niet eens weer verantwoorden.
Ik heb gezegd op welke manieren je paard op stal A kan bewegen,
en ik heb ook duidelijk gezegd dat er een nadeel aan stal A is verbonden,
hetzelfde heb ik bij stal B gedaan
en hieruit heb ik een conclusie getrokken.
Dat jij het niet eens bent met mij, prima mij maakt het niet uit.
Maar zulke reacties zijn een beetje kort door de bocht en erg aanvallend.
Dus probeer me maar te beledigen, ik zal er geen nacht minder om slapen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:24

Calypso84 schreef:
Peanutbutter schreef:

Puur uit nieuwsgierigheid deze vraag dan. Jij gaat voor stal A en hoevaak (en hoeveel tijd) zou jij hem dan uit zijn stal halen?

Ochtend - uur in de molen ( wordt door stal gedaan )
Middag - pauze werk uur in de paddock los.
Einde middag - uit werk alsnog een half uur tot 3 kwartie grazen of los
S'avonds beweging Rijden / longeren minimaal 2 a 2,5 uur bezig ( verzorging voor / na rijden incl rijden zelf )

Veel ruwvoer .. Dit is eigenlijk een beetje de winterplanning. Alleen als het heel hard regent gaat hij de molen niet in.
miezer of beetje regen wel ( regen deken ) ook kunnen bij ons de paarden binnen/ overdekt los longeren.

Mijn paard leeft al 10 jaar zo en is niet anders gewent als dit.
Grazen is ook niet elke dag maar als het weer het toelaat.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:42

deruijter schreef:
damned, op het moment dat je zo'n onzinnige uitspraken gaat doen, ga ik me niet eens weer verantwoorden.

Weet je dit heel zeker? _O-
Het lijkt erop alsof je jezelf erg druk maakt hierover. Maar je moet zeker achter je standpunt staan hoor!

@peanutbutter: als ik het zo snel bereken:
1 uur beweging in de ochtend, 5 uur in de stal (dit uur valt af als het regent)
1,45 uur beweging in de middag, 4,15 uur in de stal (de 45 minuten vallen af als het regent)
2,5 uur beweging in de avond, 9,5 uur in de stal (incl. nacht)

Iedereen mag hier natuurlijk over denken wat ze zelf vinden. Ik persoonlijk zou zeggen dat dit echt te weinig is voor een paard.
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 10-04-12 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:47

deruijter schreef:

:') onzinnige uitspraken? Wat klopt er dan niet aan mijn redenering?

Maakt mij niet uit of je stal A of B het beste vindt, maar ik vind niet dat je kan zeggen dat je paard op stal A genoeg beweging krijgt.
Met aanpassingen misschien wel ja, maar niet zoals het door de TS beschreven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:52

Ik merk ook echt aan mijn verzorgpony, die dus 24/7 buiten staat, dat ze veel rustiger is dan een paard dat veel op stal staat. Geen fris paard, geen gekke bokkensprongen ect. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:11

@deruiter
Het gaat erom dat jij bij stal A heel veel dingen erbij gaat halen die er niet aanwezig zijn (zie openingspost TS).
Doet iemand dat ter vergelijking bij stal B mag dat niet want staat niet in de openingspost.

Het gaat hierom puur om het feit zoals TS de situatie's schetst.
Dus stal A: binnenbak (2x) buitenbak, 2 paddocks (max 1 uur per dag) en GEEN weidegang. Verder staat het paard de gehele dag op stal te wachten tot de ruiter komt en dat hij/zij er uitgehaald wordt.
Stal B: Alleen buitenbak, dagelijks weidegang met soort genoten.

Jouw stalling is een combi van stal A+B en dat probeert iedereen je te vertellen.