Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:35

Melanie_B schreef:
Al denk ik toch vaak dat het de houding is van de mens die het paard onhandelbaar maakt i.p.v. het paard zelf.[/quote]

Mensen zijn in het algemeen slechte opvoeders. Vooral in Nederland. Het zit kennelijk niet in onze cultuur om grenzen aan te geven en dat zie je dus door in de opvoeding met name bij kinderen en honden.
In beide gevallen kom je veel onopgevoede draken tegen. Omdat er geen grenzen worden gesteld.

En ja, dan is een kind of paard of hond inderdaad snel bedorven en onhandelbaar. Dat ligt dan niet aan het kind, hond of paard. Dat ligt aan de (wan)opvoeder.

Iedereen denkt dat hij kan opvoeden, en toch zijn er zovelen die zich ergeren aan het gedrag van andermans dier of kind. Daarom goed bij jezelf nagaan of je het aan kunt, de opvoeding. Probeer naar je eigen dier of kind te kijken door de ogen van een ander. Dan word je objectiever en misschien dat je dan toch inziet dat er hier en daar nog aan te sleutelen valt in opvoeding.

Maar goed, dit is ook de reden waarom ik denk dat de meeste mensen niet geschikt zijn voor een hengst. Die zijn namelijk toch iets gemakkelijker te bederven.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:36

Tendance schreef:
Wat is voor jou de reden om je Fjord als hengst te houden?
Geen aanval hoor, maar gewoon een vraag.

Mag hoor :D !

Ik heb hem al sinds 4 maanden oud. Hij staat aan huis, met mijn andere Fjordenruin. Dat ging super, en toch met oog op de toekomst lekker hengst gelaten. :j Hij was wel hengst, maar nergens problemen mee. Alleen inderdaad met buiten rijden of op wedstrijd veel brullen, maar prima te hanteren.

Nu staat hij op pension in verband met de Hengstenkeuring. Ik merk gewoon dat dit hem niet is. :n Hij word druk, hengstige merrie's en snel afgeleid. Hij zit echt in de knoop met zichzelf, hij word ook gewoon echt naar vervelend. Terwijl hij zelf helemaal niet zo is. Hij komt na de Hengstenkeuring weer naar huis, op de wei, met paardencontact (mijn andere 2 Fjorden). Zolang hij op de wei kan blijven, kan hij hengst blijven omdat hij dan geen 'probleem' vormt.

Toch zodra het land verkocht is en ik over moet naar een Pensionstal, word hij geruind !
Je merkt gewoon veel verschil met een eigen plek / wei voor hem en een pensionstal.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:36

Ik denk, (/weet) dat karakter ook gewoon meespeelt. Mijne zal altijd haantje de voorste willen zijn, altijd willen werken en bezig gehouden moeten worden. Dit zit in zijn hele bloedlijn al. Zijn vader van 18 is nu nog precies zo. Zijn moeder is ook een heethoofd in alles... Dat speelt allemaal een grote rol. Doordat hij hengst is, is een schepje erboven op :j.

Zo zie ik het dan haha.

hollywood86 schreef:
En bijv. een paard wat zich niet kan houden (een fjord die draak is), daar zou ik zeker voorstander zijn van castratie. Al denk ik toch vaak dat het de houding is van de mens die het paard onhandelbaar maakt i.p.v. het paard zelf.

Dat ben ik totaal niet met je eens :n.
Ik heb hem al vanaf veulen, nooit problemen mee gehad. Ik ben heel duidelijk in mijn opvoeding en heb hier ook een prima paard van gemaakt. Alleen je merkt gewoon dat Hormonen veel met hem doen. Hij word 6, dus hij weet ook goed waarvoor zijn balletjes gemaakt zijn :+! Hij staat op een pension stal met onder andere merrie's die al beginnen te piezen als ze hem alleen al horen.. Hij zit echt in de knoop met zichzelf, want hij weet donders hoe hij opgevoed is die 6 jaar lang.

Anoniem

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:42

En als ze zo in de knoop zitten met zichzelf, waar castreer je dan niet gewoon? Doe het desnoods chemisch als je het niet definitief wilt hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:44

hollywood86 schreef:
En komt die twijfel niet voort, omdat veel mensen zo paniekerig/''stoer'' doen met hun hengst, dat ze daardoor zelf hun plan maar trekken? Natuurlijk moet je de baas zijn, maar dat moet bij ieder paard.

Overigens vind ik juist in de sport een hengst fijner, want je kan er vaak meer druk op zetten dan bijv een ruin die sneller onzelfverzekerd wordt.

En bijv. een paard wat zich niet kan houden (een fjord die draak is), daar zou ik zeker voorstander zijn van castratie. Al denk ik toch vaak dat het de houding is van de mens die het paard onhandelbaar maakt i.p.v. het paard zelf.

Dus is het dan zo verstandig die paarden hengst te laten?

Ik heb echt nog nooit een onzelfverzekerde ruin in het parcours gehad en heb er meer dan een enkele gereden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:45

hollywood86 schreef:
En als ze zo in de knoop zitten met zichzelf, waar castreer je dan niet gewoon? Doe het desnoods chemisch als je het niet definitief wilt hebben.

Als je leest... Lees je ook dat hij naar HK gaat deze maand ? ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:45

hollywood86 schreef:

Een ruin kan toch niet naar de hengstenkeuring?

En het is maar een tijdelijk probleem, hierna gaat hij weer terug naar huis > probleem over.

En mocht hij in de toekomst defenitief naar pensiontalling, dan laat ze hem alsnog castreren.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:46

Jaa idd... precies Langcara :))

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:47

Ik vind dat het heeeeeeel erg van de hengst zelf afhangt... Ik heb met hengsten gewerkt die met een los 'touwtje' langs merries liepen en niet vervelend deden... Heb ook smeerlappen gehad die je iedere x in de schouder beten (van die hengsten 'hapjes') of je achter in de nek sprongen (soort dek neigingen) Maar heb ook hengsten gezien die heel lief waren en net iets meer 'karakter' hadden dan een ruin of een merrie... Maar dan heb je ook weer de hengsten die je mee moet nemen met een ketting door de mond en een zweep in je hand omdat je m anders niet kunt houden...
Wel moet je met bijna iedere hengst rekening houden dat de hormonen kunnen (en bij bijna de meeste ook echt zullen) gaan spelen als je vlak bij merries en andere hengsten in de buurt komt... (zoals hier eerder al werd gezegt...)
Een hengst is over het algemeen iets meer werk dan een merrie of een ruin, denk aan de stalling, ze kunnen meestal niet naast merries en sommige ook niet naast bepaalde ruinen en al helemaaaal niet naast andere hengsten. De weidegang, ze moeten altijd alleen... en als ze concurentie zien of een leuke merrie is alleen een 'draadje' of een 'lintje' met stroom meestal niet genoeg! Dan moet je bij veel hengsten toch echt een sterke omheining hebben... :Y)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:54

@ Melanie:
Ik vind die conclussie eigenlijk terecht. Je oogst wat je zaait. Je weet idd niet bij een jong dier hoe het karakter word, maar je kan ook een dier met een "prettig" karakter verklooien. Als je niet normaal met een dier om kan gaan.. dwz, de leiding op je nemen , deze uitstralen en ook doordrukken dan ontpopt zich elk dier tot "draak". Ze hebben namelijk sneller dan je lief is door als je onzeker, niet consequent of mss zelfs een bepaalde angst hebt voor het dier, dan proberen ze idd je de baas te zijn en over je heen te walsen. Respect , vertrouwen , standvastigheid is de key.
Hengsten worden vaak afgeschilderd als onbetrouwbare, medogenloze monster van hormoontijdbommen.
Heb je nooit zelf een hengst gehad kun je hier helemaal niet over meepraten. Heb je in de omgeving een hengst die bijt, schopt, knort of wat dan ook, kijk dan eerst eens naar de eigenaar vóór je het paard de schuld geeft.
Hier op stal staan een aantal hengsten waarvan maar 1 opstandig is: reden: aan zijn lot overgelaten, baasje onzeker, géén correcte opvoeding gehad, de rest van de hengsten staan gewoon lekker in de gang waar merrie's , ruinen , alles door elkaar staan en die zijn zo braaf als wat.

Waar wijt je het dan aan dat het gros van de manegepaarden zo zuur als de pest zijn, je het liefst de stal uitschoppen, stalgebrekken hebben of juist lusteloos en geen karakter meer hebben? Ligt dat ook aan al die paarden? Nee,dat ligt aan de mensen ! Je oogst wat je zaait

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:58

TS, even los van wat je tzt besluit over een een aankoop: als je bij een hengstenstal ervaring wilt opdoen en er is niets in je buurt, wellicht is het mogelijk dat je dan in een vakantie een week/enkele weken ergens als vrijwilliger kan werken? Altijd een goede ervaring en dan heb je misschien wat meer kans.

arnoud64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:59

Een hengst houden (ik spreek uit ervaring, heb er diverse gehad en nu 2) is een vak apart.
Ik zou het niemand willen aanbevelen, er zijn uitzonderingen maar het is vooral de kick van de eigenaar om een hengst hengst te laten.
Bovendien zijn hengsten in het werk vaak erg flegmatiek. Ze willen hun energie liever bewaren voor de juiste merrie, dan voor de ruiter.
Een van mijn hengsten wil ik niet als hengst houden (hij weet nu nog nauwelijks dat hij hengst is), de andere is extreem braaf, maar wij hebben dan ook de ideale omstandigheden thuis voor hem.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:00

Vraag me toch af, wat TS nu als doel met haar toekomstige paard heeft en wat nu daadwerkelijk haar ervaring met paarden is.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:04

Tendance schreef:
Ik heb echt nog nooit een onzelfverzekerde ruin in het parcours gehad en heb er meer dan een enkele gereden.

IK heb wel mensen horen vertellen dat ze een paard hadden met bravoure toen hij nog hengst was, maar toen hij eenmaal geruind was veranderde in een groot sch..thuis.

Dus dat geldt ook niet altijd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:05

Dat heb je horen vertellen, maar ik spreek enkel uit wat ik zelf ervaren heb en ik heb nog nooit een schuitluis als ruin gehad.
Behalve de ruin die ik nu heb dan, maar die was ook al een schuitluis/mama's kindje toen die geboren werd.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:07

Tja, heb ik horen vertellen omdat ik zelf nooit een hengst heb gehad. Maar een ervan was een fries die ik onder het zadel gereden heb die als ruin een enorme scheitbak was terwijl hij voorheen heel zelverzekerd was.
En mijn instructeur heeft een hele mooie vosruin die als ruin vreselijk sch..terig was, terwijl hij dat als hengst niet was. Dus ja, van horen zeggen maar wel uit eerste hand.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:07

Ik denk zelf dat het ook aan de opvoeding ligt. Ik heb een (dek)hengst verzorgd en daar kon je bij wijze van een kind van 2 op zetten.
Tuurlijk, een hengst is anders in omgang (als hij weet dat hij een hengst is), maar het grootste deel ligt bij de opvoeding.

Zo denk ik erover :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:31

Laura_x_ schreef:
Ik denk zelf dat het ook aan de opvoeding ligt. Ik heb een (dek)hengst verzorgd en daar kon je bij wijze van een kind van 2 op zetten.
Tuurlijk, een hengst is anders in omgang (als hij weet dat hij een hengst is), maar het grootste deel ligt bij de opvoeding.

Zo denk ik erover :)

:+
Precies

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:11

Ik denk dat het voordeel van de western wereld is dat zoals ik het vind over komen de mensen zelf over het algemeen ook koele kikkers zijn.
Ik zie in de dressuur wereld en met name bij de amateurs vaak nogal ikke ikke ikke gedrag.
En minder dat men bijv mee werkt als een paard even raar doet....Er wordt eerder boos geregeerd op elkaar want stel je voor dat je geen winst mee neemt.
Het gaat er bij weinig nog maar om de lol ervan zo lijkt het soms..

Over de fjorden hengst van Amber zo zie je dus wat ik bedoel dat ook al is je hengst zo netjes opgevoed je kan altijd opeens een andere kant van je Hengst tegenkomen.....
En daar moet je altijd van bewust zijn.

Ook kan een andere paard op een of andere manier een hengst uit de tent lokken....Waardoor die weer reageert....

Dus hoe goed je hengst ook is opgevoed wat ik al een paar keer heb gezegt het is en blijven hengsten die doen wat de natuur hen heeft verteld te doen ;)
Je mag er niet te licht over denken en altijd vanuit het ergste gaan en weten hoe je dan moet reageren.

Bijv........Ik was lekker aan het longeren paard lief was braaf.
Iemand reed met een merrie erbij....Ik weet dat die persoon zich weleens zo tussen de hengst en de hoefslag in kronkelt.....Niet erg handig maar ja sommigen houden eenmaal weinig rekening.

Wat gebeurt er uit het niets breekt me nylon lijn op de stiksels.....en weg was de hengst....
Nou die mevrouw kon alleen maar panisch gillen :+
Ik de hengst achter in proberen te houden.
En die mevrouw stond inmiddels naast het paard te roepen weg met die hengst....

Dus ik roep: Gaat dan de bak uit!!

Hengst was gelukkig braaf en keek nog geen eens om naar die merrie :+

Maar zo zie je maar weer dat ook al was de hengst braaf het was daarna wel steeds die klere hengst...
Terwijl hij niet in de buurt van de merrie is gekomen....

Wat doe ik in het vervolg als ik met een ander paard longeer :D 2 lijnen er aan :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:19

En barcelano bedoel ik dus met de Arabisch hengstenhouder die WEL een brave hengst heeft. :+
Ik wilde al niet met namen gooien hahaha :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:22

Sueno schreef:
En barcelano bedoel ik dus met de Arabisch hengstenhouder die WEL een brave hengst heeft. :+

Haha :o er zijn er nog wel meer AV houders die brave hengsten hebben.
Maar ook wij gaan er niet al te spastisch mee om :+

Het is ook wel weer een paard met 4 benen (uhh eigeliijk 5)
Maar ben voor me merrie niet zo streng zo niet strenger....Heeft ze nodig :D

Maar ook die begint mijn wensen lijstje te snappen :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:25

Ik ken meerdere brave AV hengsten :P bloed zegt eigenlijk niks :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:27

lifaya schreef:
Ik ken meerdere brave AV hengsten :P bloed zegt eigenlijk niks :P

Nee karakter van een paard des te meer:)
Ik heb ook friezen en tinkers gezien die je als hengst achter het behang kon plakken :+
En een fries zelfs er na als ruin niet altijd betrouwbaar...

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:33

Barcelano schreef:
Sueno schreef:

Haha :o er zijn er nog wel meer AV houders die brave hengsten hebben.
Maar ook wij gaan er niet al te spastisch mee om :+

Het is ook wel weer een paard met 4 benen (uhh eigeliijk 5)
Maar ben voor me merrie niet zo streng zo niet strenger....Heeft ze nodig :D

Maar ook die begint mijn wensen lijstje te snappen :+

Kijk, wij snappen ons .. het gaat erom hoe je ermee omgaat! En idd spring en dressuur guppies reageren veelal erg spastisch, gefrustreerd , boos en geirriteerd op hun paarden ... Westernmuppies (waaronder ikzelf) gaan veelal veel cooler, rustiger en met geduld met hun paarden om, ik durf zelfs te beweren in veel gevallen zelfs met meer respect.
Ga jezelf eens na, als iemand je behandelt als een stuk drek of als gebruiksvoorwerp bv. Op het werk etc.. dan spring je op een gegeven moment ook uit je vel en ga je er dwars tegenin... behandeld men jou met respect en word met een rustige toon aangesproken dan word je vanzelf ook rustig en accepteer je gemakkelijker wat er van je verlangt word. En dat is met dieren net zo.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:42

Barcelano schreef:
Over de fjorden hengst van Amber zo zie je dus wat ik bedoel dat ook al is je hengst zo netjes opgevoed je kan altijd opeens een andere kant van je Hengst tegenkomen.....
En daar moet je altijd van bewust zijn.

Bijv........Ik was lekker aan het longeren paard lief was braaf.
Iemand reed met een merrie erbij....Ik weet dat die persoon zich weleens zo tussen de hengst en de hoefslag in kronkelt.....Niet erg handig maar ja sommigen houden eenmaal weinig rekening.

Wat gebeurt er uit het niets breekt me nylon lijn op de stiksels.....en weg was de hengst....
Nou die mevrouw kon alleen maar panisch gillen :+
Ik de hengst achter in proberen te houden.
En die mevrouw stond inmiddels naast het paard te roepen weg met die hengst....

Dus ik roep: Gaat dan de bak uit!!

Hengst was gelukkig braaf en keek nog geen eens om naar die merrie :+

Maar zo zie je maar weer dat ook al was de hengst braaf het was daarna wel steeds die klere hengst...
Terwijl hij niet in de buurt van de merrie is gekomen....

Wat doe ik in het vervolg als ik met een ander paard longeer :D 2 lijnen er aan :+

Wat je zegt.. Het blijft gewoon een hengst ! Natuurlijk is hij lief, opgevoed bla bla haha
Maar soms spelen gewoon hormonen op.

Dat over 'die klere hengst' herken ik ook zeker !
Soms lokken ze het gewoon uit, dat het gewoon aan beide licht..