Melanie_B schreef:Al denk ik toch vaak dat het de houding is van de mens die het paard onhandelbaar maakt i.p.v. het paard zelf.[/quote]
Mensen zijn in het algemeen slechte opvoeders. Vooral in Nederland. Het zit kennelijk niet in onze cultuur om grenzen aan te geven en dat zie je dus door in de opvoeding met name bij kinderen en honden.
In beide gevallen kom je veel onopgevoede draken tegen. Omdat er geen grenzen worden gesteld.
En ja, dan is een kind of paard of hond inderdaad snel bedorven en onhandelbaar. Dat ligt dan niet aan het kind, hond of paard. Dat ligt aan de (wan)opvoeder.
Iedereen denkt dat hij kan opvoeden, en toch zijn er zovelen die zich ergeren aan het gedrag van andermans dier of kind. Daarom goed bij jezelf nagaan of je het aan kunt, de opvoeding. Probeer naar je eigen dier of kind te kijken door de ogen van een ander. Dan word je objectiever en misschien dat je dan toch inziet dat er hier en daar nog aan te sleutelen valt in opvoeding.
Maar goed, dit is ook de reden waarom ik denk dat de meeste mensen niet geschikt zijn voor een hengst. Die zijn namelijk toch iets gemakkelijker te bederven.
!
Hij was wel hengst, maar nergens problemen mee. Alleen inderdaad met buiten rijden of op wedstrijd veel brullen, maar prima te hanteren.
Hij word druk, hengstige merrie's en snel afgeleid. Hij zit echt in de knoop met zichzelf, hij word ook gewoon echt naar vervelend. Terwijl hij zelf helemaal niet zo is. Hij komt na de Hengstenkeuring weer naar huis, op de wei, met paardencontact (mijn andere 2 Fjorden). Zolang hij op de wei kan blijven, kan hij hengst blijven omdat hij dan geen 'probleem' vormt.
! Hij staat op een pension stal met onder andere merrie's die al beginnen te piezen als ze hem alleen al horen.. Hij zit echt in de knoop met zichzelf, want hij weet donders hoe hij opgevoed is die 6 jaar lang.
er zijn er nog wel meer AV houders die brave hengsten hebben.
bloed zegt eigenlijk niks