Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Liesje1611 schreef:Puagaus12 schreef:doe maar je bent nu toch bezig. ben benieuwt. (:
hahaha NEE niet doen! Elk topic waar ze over haar goddelijke bitloos begint eindigd in een rel, hahah
MaritAriel schreef:Liesje1611 schreef:
doe maar je bent nu toch bezig. ben benieuwt. (:
hahaha NEE niet doen! Elk topic waar ze over haar goddelijke bitloos begint eindigd in een rel, hahah
MaritAriel schreef:Ahum, nou dat is nog maar in twee topics gebeurd en die rel was geheel onterecht want ik begon er niet over!! Ik ondersteunde de mening van een ander meisje door te zeggen ; ik rij ook bitloos . Toen dacht half bokt dat ik TS aanrade bitloos te gaan rijden
Liesje1611 schreef:MaritAriel schreef:Ahum, nou dat is nog maar in twee topics gebeurd en die rel was geheel onterecht want ik begon er niet over!! Ik ondersteunde de mening van een ander meisje door te zeggen ; ik rij ook bitloos . Toen dacht half bokt dat ik TS aanrade bitloos te gaan rijden
haha in godsnaam hou erover op..
nicky_rilana schreef:marit ariel: mag ik vragen waarom jij bitloos rijd?
mandylfmarca schreef:ja.. als je niet weet watje doet, vind ik moet je niet aan hulpmiddelen enzo beginnen!
sommige vinden het denk ik 'stoer?' om te kunnen laten zien; kijk mijn paard loopt zo in de krul!
maargoed, ik vind dan op dat moment de schuld bij de ruiter zelf liggen! en het erg sneu voor het paard.. je helpt hem daarbij toch wel in de vernieling als je niet weet wat je doet! bij goede begeleiding kan het altijd wel op de leeftijd.
en opbouwende kritiek op bokt is altijd prettig, anders moetje maar niks neerzetten.
MaritAriel schreef:nicky_rilana schreef:marit ariel: mag ik vragen waarom jij bitloos rijd?
Tuurlijk . Om de dood simpele reden dat mijn paard met bit niet te houden was . Als ik op buitenrit ging schoot ze alle kanten op en ging ze er altijd vandoor , als ik dan druk zetten op de teugels werd ze woedend en ging ze alleen maar harder . Maar als ik de teugels losliet ook . Ook in de bak liep ze dwars door het bit heen . Als ik ook maar een beetje druk zetten werd ze woedend en ging ze sterren kijken . Alles geprobeerd samen met mijn lesgeefster , en een paard verschillende bitten maar niks werkte en volgens de tandarts was gebit en haar mond verder 100% en de DA zei het zelfde . Er was dus geen logische verklaring voor . Uiteindelijk gewoon het bit er uit gegooit en zonder bit gaan rijden , van de een op de andere dag . De eerste keer dat ik bitloos reed was op het strand , de plek waar ze er altijd vandoor ging en niet te remmen was ( op de weg was dat trouwens het zelfde) ik heb nog nooit zo'n gehoorzaam paard gehad. Ik had het vriendelijkste bitloze hoofdstel , met een extra brede zachte neusriem en ik hoefde mijn vingers maar te bewegen en ze ging rustiger lopen . Sindsdien is ze er nooit meer vandoor gegaan . Ik doe alles bitloos . Ook het mennen .
Edit ; ik denk dat ze boos werd om de druk die ze in haar mond voelde en dat ze daarom zo protesteerde .
blingpiggy schreef:Die jonge ruiters kunnen ook slechte voorbeelden hebben....
Ik zag het laatst nog; een meisje van een jaar of 12 op onderlinge wedstrijd met een kleine shetlandpony. Klein als in: de voeten van het meisje kwamen misschien 20 centimeter boven de grond uit. Ouders staan langs de kant te kijken. Pony kwam met de trailer dus neem aan dat ouders eigenaar zijn van de pony en vinden dat het meisje er op past.
Geen idee wat haar punten waren, maar ik vraag me af of de jury wel een opmerking heeft gemaakt over de verhouding ruiter/pony. Dat kon echt niet....!!. pony was ook duidelijk uit balans.
Stel dat de jury en de ouders vinden dat het kan? Dan heeft ze wel hele slechte voorbeelden....
Of stel, iemand zet fotoos op bokt van haar verzorgpony. Met hulpteugels en een slecht passend zadel. Dan kan heel bokt roepen dat ze verkeerd bezig is en een ander zadel moet kopen, terwijl ze misschien wel van de (volwassen) eigenaar zo moet rijden. Je koopt niet ''even'' een ander zadel voor het paard van een ander, als de eigenaar zegt dat het niet nodig is.
Citaat:ik heb voor mijn verzorgpony alles gekocht van hoodstellen tot zadel, en alle lessen zelf betalen, allen de DA kosten niet
MaritAriel schreef:xLoki schreef:Ik geef je helemaal gelijk dat veel jongeren van alles aan hun paard hangen om daar de blits mee te maken. Maar vergeet niet, dat er op dat moment dan niemand uit hun omgeving heeft ingegrepen!
Meiden rijden zonder cap, waar zijn de ouders die ze flink op de donder moeten geven?
Meiden rijden met elastiek, wieltjes, etc, hebben deze meiden wel uberhaupt instructie?
Je kan nu wel alles naar de jongeren toe schuiven, maar ik vind het ook een geval van opvoeding en instructie.
Zelf ben ik 15, ik rijd met sporen en zo nu en dan met een slofje, maar dat heeft goede redenen en ik heb er zeer goede instructie bij. Ik ken er genoeg (met name de meisjes die een eigen pony op de manege hebben staan) die echt heel oneerlijk tegenover hun pony/paard zijn, en er wordt dan door niemand ingegrepen, en die meisjes hebben zelf het idee dat ze alles top doen. Bij wie ligt dan de fout?
Toch nog altijd bij de tieners vind ik . Meestal hebben ze ouders die totaal geen verstand hebben van paarden en die zich er verder ook totaal niet mee bemoeien . IEDEREEN weet dat les zeker van belang is voor een eigen pony . Helaas voelen veel tieners zich hier te stoer voor omdat ze alles al weten , geven ze hun geld fout uit waardoor ze geen geld meer hebben om de les te betalen of ze luisteren niet omdat ze het allemaal toch wel beter weten. Er zijn uiteraard uitzonderingen .
Liesje1611 schreef:JuudKaas schreef:Als ik even mag reageren![]()
Ik ben dan wel 15 jaar, maar vindt dat ik wel nadenk.
Ik besprak bv dat mijn verzorgpaard soms een beetje sloom is. Ik zei dat ik dat een uitdaging vind om daar aan te werken. Zij begon gelijk over sporen en elastiek enz. Ik had toen echt zoiets van: Je paard moet het ook leuk vinden. Je moet het niet doen omdat het stoer is of omdat het ''nodig'' is. Ik weet niet of jullie het er mee eens zijn, maar dit wilde ik even zeggen. Nu weet ik dat ik vrij volwassen ben voor mij leeftijd, maar toch vind ik dat we ook aan het welzijn van het paard moeten denken. ik maak zelf ook fouten en daar leer ik van. Maar ik vind niet dat mensen niet zomaar iest moeten doen zonder reden. het zijn levende wezens.![]()
Ik hoor het ook graag als jullie het niet met mij eens zijn
Wil je het ook horen als ik het WEL heeel heel heel heel erg met je eens ben?