rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:24

papagroom schreef:
Neem van mij aan dat een ophouding op dat nivo zo af en toe nodig is ,ter behoud van zowel paard als ruiter.....alles beter dan niet goed uitkomen,en er dwars door heen gaan......dat kan gemakkelijk de laatste hindernis betekenen..

Niet 2 minuten lang gedurende het hele parcours....

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:24

Citaat:
Oftewel, we nemen gewoon niet de tijd en de moeite om het paard normaal te beleren en het minder 'moeilijk' te maken en doen het maar met de harde hand :j Gaat immers veel sneller, toch?

sommige paarden daar kun je de beste ruiters opzetten, maar die leren het echt dressuurwerk soms gewoon niet. en dan moet de ruiter zich maar aanpassen aan het paard.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:24

JessAndHope schreef:
Volgens mij gaat het ook niet om het welzijn? :? Het zal met het welzijn allemaal wel goed zitten, mooie stallen, groot weiland, enz enz... het gaat mij om de momenten dat er hard in de mond gehangen word, onder het mom 'ja dat moet wel als je in de top sport zit'...

Is het iemand wel eens opgevallen dat je in B dressuur met een zadeltje en simpel hoofdstel begint, en in ZZ eindig je met dubbele teugels en weet ik veel wat? :+ Het is toch juist zo, hoe meer je traint, hoe beter je word? DUS hoe minder je nodig hebt aan hulpmiddelen?
Ik vind dat als je ZZ wil rijden, je dusdanig goed moet zijn dat je het bij wijze van spreke zonder zadel en zonder hoofdstel kan.... want ZZ is toch beter dan B?

_/-\o_

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:25

JessAndHope schreef:
Miska schreef:
Maar dan even een serieuze vraag voor iedereen...
Ik had het al eerder gevraagd, maar er is niet op in gegaan.

Ik weet dat er altijd verdeeldheid in de wereld zal blijven, maar zou jij bereid zijn om het anders te doen wanneer je weet dat het wel degelijk verschil maakt voor je paard (dus pijnloos het parcours rond) en het niet ten koste gaat van de prestatie die hij levert?
Zou je dat doen of blijf je het op dezelfde manier aanpakken?

Ik zou direct veranderen :j Alles voor mn paardje. Maargoed... ik ben dan ook zo'n figuur die haar paard niet weg doet voor een miljoen of meer :=

En dat is het verschil met de anderen, wij hebben een emotionele verbinding met ons paard omdat het een (ziels)maatje is, maar voor de anderen is het een vervangbaar maatje voor een eventuele betere optie, want er gaat geld mee gepaard omdat je er beter van moet worden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:26

mick75 schreef:
Maar die toppaarden WILLEN springen, zo hoog en zo ver mogelijk. Dat bieden ze zelf aan, ook bij vrijspringen kiezen de echte toppaarden nooit de makkelijke weg. Dat maakt ze toppaard en niet jouw hobbyspringpaard. Maar in hun ultieme enthousiasme willen ze ook wel eens vergeten dat er een ruiter op hun rug zit die graag wil blijven zitten en ook graag langer van dat paard wil genieten. En dan moet je zo'n paard er toch eventjes fijntjes aan helpen herinneren dat jij als ruiter er ook nog bent. Zo zacht als kan, maar zo hard als nodig. Voor de veiligheid van iedereen. Paard, ruiter en omstanders. Ik ben ervan overtuigd dat het gemiddelde topspringpaard een afwisselender en leuker leven heeft dan heel veel andere paarden.

Maargoed, het stikt hier in het topic van de heilige boontjes die liever met paard en al verongelukken dan dat ze een keer een goede ophouding maken als paardlief eventjes goed de grenzen aan het opzoeken is op het verkeerde moment. Of dat toch ook weer niet? Verklaart wel de grote hoeveelheid mensen die problemen hebben met hun paarden.

Nogmaals... een keer is niet erg, maar 2 minuten lang is mijn inziens echt niet goed :n

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:27

Miska schreef:
JessAndHope schreef:

Ik zou direct veranderen :j Alles voor mn paardje. Maargoed... ik ben dan ook zo'n figuur die haar paard niet weg doet voor een miljoen of meer :=

En dat is het verschil met de anderen, wij hebben een emotionele verbinding met ons paard omdat het een (ziels)maatje is, maar voor de anderen is het een vervangbaar maatje voor een eventuele betere optie, want er gaat geld mee gepaard omdat je er beter van moet worden.

Hoeveel mensen hun paard wel niet verkopen omdat 'het paard geen M aankan en ik wel' :n Triest hoor... train gewoon samen met dat beessie en kan hij het niet, dan rijd je maar geen M.... maarja, dat is mijn mening

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:27

Het leuke is dat nog steeds 85% tegen 15% is.

Maar ja, het gros van de bokkers is recreant en die zijn dom en simpel....

Terwijl deze groep vaak juist wel open staat voor kritiek en verbetering.
En niet alleen maar van een instructeur om hogerop te komen....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:30

mick75 schreef:
Geen paard is dusdanig heet dat het niet zonder geruk en gepluk onder controle gehouden kan worden? Word wakker in de echte wereld alsjeblieft! Zijn er genoeg die ook door hele goede en fijne ruiters echt amper te rijden zijn. Zijn genoeg toppaarden die als ze niet het geluk hadden de juiste ruiter tegen te komen die de juiste middelen bezat allang salami en frikandellen waren geweest. De meeste echte toptalenten onder de paarden eindigen immers bij manege Stegemann. Omdat ze eigenlijk niet te hanteren zijn en in de handen van niet-proffessionals letterlijk en figuurlijk staatsgevaarlijk zijn. Maargoed, die zijn al afgevoerd voordat de gemiddelde ruiter van het bestaan van dat beest af wist.

Dat is dan toch echt een kwestie van trainen :+ Mijn merrie was ook niet te hanteren toen ik dr net had, moet je dr nu eens zien ;)
Tsja, het kost tijd (véél tijd) het kost moeite.... maar heb het allemaal weten te bereiken zonder grof geweld.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:32

JessAndHope schreef:
mick75 schreef:
Maar die toppaarden WILLEN springen, zo hoog en zo ver mogelijk. Dat bieden ze zelf aan, ook bij vrijspringen kiezen de echte toppaarden nooit de makkelijke weg. Dat maakt ze toppaard en niet jouw hobbyspringpaard. Maar in hun ultieme enthousiasme willen ze ook wel eens vergeten dat er een ruiter op hun rug zit die graag wil blijven zitten en ook graag langer van dat paard wil genieten. En dan moet je zo'n paard er toch eventjes fijntjes aan helpen herinneren dat jij als ruiter er ook nog bent. Zo zacht als kan, maar zo hard als nodig. Voor de veiligheid van iedereen. Paard, ruiter en omstanders. Ik ben ervan overtuigd dat het gemiddelde topspringpaard een afwisselender en leuker leven heeft dan heel veel andere paarden.

Maargoed, het stikt hier in het topic van de heilige boontjes die liever met paard en al verongelukken dan dat ze een keer een goede ophouding maken als paardlief eventjes goed de grenzen aan het opzoeken is op het verkeerde moment. Of dat toch ook weer niet? Verklaart wel de grote hoeveelheid mensen die problemen hebben met hun paarden.

Nogmaals... een keer is niet erg, maar 2 minuten lang is mijn inziens echt niet goed :n

Mar de clou is juist dat het niet anders KAN, omdat het paard zo heet is en anders dwars door de sprong heen vliegt. Als ik de posts van enkele anderen goed begrijp tenminste. Paarden worden gefokt om steeds beter te presteren. Dat heeft consequenties. Dat betekent dat er steeds krachtigere paarden met steeds meer felheid geproduceerd worden, om het hoogste niveau uberhaupt aan te kunnen. Ik begrijp heel goed dat je daar niet, zoals een ander hier schreef, zonder zadel en hoofdstel op gaat rondhobbelen. Lijkt me levensgevaarlijk,. Heeft echter niets te maken met rijvardigheid maar met hoe de paarden in elkaar zitten en wat van ze gevraagd wordt. Wat mij betreft moet de discussie dus eerder gaan over waar de grens ligt, of waar je die zou moeten trekken. Wanneer is het genoeg, wanneer is de top bereikt, wanneer trekken we een streep en zeggen we okee, misschien moeten we ons afvragen of we perse steeds hoger en sneller willen als dat ten koste gaat van de mogelijkheid om een paard op een "vriendelijke" manier te rijden. En dan zul je eerst moeten kunnen vaststellen dat de methode die nu wordt gehanteerd niet diervriendelijk is. Volgens sommigen is dat namelijk niet het geval. En volgens sommigen, als ik het goed begrijp, is dat misschien wel het geval maar kan het niet anders. Vor laatte opvatting heb ik geen waardering. Daar ligt mijn eigen grens.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:35

mick75 schreef:
En iets wat er onvriendelijk uit ziet hoeft niet per definitie ook onvriendelijk te zijn. Beeld vervormd namelijk aardig, dat is iets dat wel eens word vergeten. Ook kan je lang niet altijd zien wat voor bit er precies inhangt. Een trensje? Er zijn best wat verschillende trensbitten te koop, met elk een eigen inwerking. De een harder, de ander zachter. Een grote ophouding op een scherp bit komt veel harder door dan een grote ophouding op een zacht bit. Maar het ziet er op TV precies hetzelfde uit. Kan jij zo op TV zien wat voor bit er precies inhangt? Hoe dat precies inwerkt en hoeveel kracht de ruiter precies zet? Ik in elk geval niet, en velen met mij niet. Maar er wordt zat geblaat over hoe erg en hoe sielugh het allemaal wel niet is... En dan hebben we het nog niet over de adrenalinestoot die een paard ook krijgt als ie in een zwaar springparcours zit. Adrenaline werkt verdovend, dus is het vrij logisch dat je als ruiter harder in moet komen om sowieso door te dringen tot het paard. Ook als je normaal gesproken heel erg fijn, rustig en zacht rijdt. Ja, paarden maken ook adrenaline aan. Vraag maar aan je dierenarts.

Wat ik wel weet is dat mijn Fjord bij weinig teugeldruk (licht contact) al een bek trekt alsof haar mond tot haar oren uitgescheurd wordt, terwijl een ander paard dat ik rij pas fijn gaat lopen als er een duidelijk voelbare verbinding is (wat iets anders is als een zware verbinding!!!). Als ik mijn Fjord met dezelfde teugeldruk rij dan trekt ze een bek alsof ik er met m'n volle gewicht aan hang.

Maargoed, ik heb het al eerder gezegd, ik weet zeker dat je van ELK van de posters in dit topic in een uurtje rijden een paar minuten kan vullen met stills van heel erg rottig genomen foto's. En als er een paar minuten uitkomen dan heb je al te maken met een betere ruiter...

Als hangt er het zachtste bit in wat er te vinden is, rechtop in je beugels staan en met beide handen aan de teugels trekken is gewoon not done :n Niet voor jou, niet voor mij en al zéker niet voor de topsporter. Die heeft namelijk een voorbeeld functie en zou het, met al zijn járen aan training, toch wel anders op moeten kunnen lossen.

Stom voorbeeld hoor, maar waarom rijden ze het paard niet gewoon op een kleine volte? Dan gaat de snelheid er uit, kan je het paard opnieuw richting hindernis rijden en hoef je niet te rukken en te plukken.

Ohnee :+ Dan winnen ze niets... stom, hoe kon ik DAT nu over het hoofd zien 8)7

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:39

mick75 schreef:
Waar zouden er belletjes moeten gaan rinkelen? Bij dat het paard TE graag die sprong wil maken? Ook als ie niet uitkomt en IN de hindernis zou belanden? Nee. Dan gaat er inderdaad geen belletje rinkelen. Dan zie ik duizend keer liever dat een ruiter even een sleur aan een retescherp bit geeft om wel goed uit te komen of in elk geval niet IN de hindernis te belanden, dan dat ze samen met gebroken pootjes in de hindernis liggen te kermen.

Maar nog steeds is het hooguit 1%! van de tijd die de ruiter op de rug van dat paard doorbrengt die jij op TV ziet. Als er 1% van de tijd beroerd gereden word mag je meer dan gerust spreken van een wereldtopper! Van ieder ander, willekeurig, kan je zo minstens 10% van de tijd vullen met missers, gruwelijke fouten en veel te hard ingrijpen op het verkeerde moment en dan hebben we het over ver bovengemiddelde ruiters. Bij gemiddelde tot onder gemiddelde ruiters kan dat oplopen tot tussen de 50% en de 80% van de tijd! Wedden dat als ik met een camera bij jou in de bak ga staan dat ik in een uurtje zo tig beelden kan schieten die het daglicht niet kunnen verdragen? Is dat minder erg omdat dat niet op TV komt? Ieder mens maakt nou eenmaal fouten, daarvoor zijn we mens. Helaas.

Na zoveel jaren training en na zoveel wedstrijden, is het treurig dat er een 'even een sleur aan een retescherp bit' gegeven moet worden. Los het anders op, train er op... maar ga niet in de bek van het paard lopen hangen puur omdat je het zelf niet beter kan oplossen.

En nee, het is niet minder erg dat recreatieruiters het doen. Het is net zo erg en net zo slecht, maar als de persoon in kwestie er voor kiest om met zn kop op tv te verschijnen, dan moet de persoon er terdege rekening mee houden dat er mensen meekijken en hem/haar als voorbeeld nemen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:41

Pentax schreef:
Noem eens iemand met een heet paard die er zonder getrek over heen komt?

Als niemand dat kan, is het toch in en in triest?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:41

JessAndHope: persoonlijk vind ik het wat naief als je denkt dat het slechts een kwestie van trainen is. Ik geloof niet dat bijvoorbeeld Anky zonder hoofdstel en zadel op haar paarden stapt. Dat heeft niets te maken met de ruiter, maar met hoe het paard in elkaar zit. Karakter, kracht, energie, etc.

Maar ben het met je eens dat winnen en geld redenen zijn voor sommige mensen om methoden toe te passen die eigenlijk misschien niet toegepast zouden moeten worden.... En dan heb ik het in zijn algemeenheid over ruiters, dus niet over springruiters op hoog niveau in het bijzonder. Want ook op laag niveau komt het helaas veel voor dat het doel de middelen heiligt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:45

In andere landen zie je veel erger leed wat ze daar weer helemaal oke vinden. Niets mis mee in hun ogen.
Stierengevechten, hanengevechten, paardengevechten (van de week in de krant) enz enz enz enz enz.

Terwijl de topruiters van ons land hierover ook zouden gaan steigeren. Terwijl deze topruiters praktijken uithalen en dit heel normaal vinden met hun paarden waarvan velen andere mensen weer van gaan steigeren.
Het jammere is dat je het inzicht van mensen niet kunt verranderen. Zij denken, zien en doen het zo, terwijl andere het totaal respectloos en zinloos dierenleed vinden.

Dat zie je hier ook weer hier. De springruiters vinden er helemaal niets mis mee, terwijl er heel veel mensen zijn die dit niet oke vinden....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:48

_Dressage schreef:
@ Miska, ik vind dat je ergens wel gelijk heb, maar de top is de top, die kan je niet veranderen.
Eigenlijk was ik niet van plan om te reageren, maar na mee te hebben gelezen wil ik toch even iets zeggen. Ik heb zelf gewerkt in de springtak, en het is geweldig hoe die mensen hun paarden aanvoelen. En wat ze voor hun paarden doen. Ik las hier ergens in het topic dat iemand zei: ja en dan doen die paarden hun hoofd omhoog om de druk te vermijden ( hier kwam hetop neer) maar de paarden doen hun hoofd omhoog, om de hoogte van de hindernis in te schatten.
Veel mensen die hier op bokt, zouden eens wat meer naar de paarden moeten kijken EN naar hun ruiters. Iedereen maakt fouten, maar hun rijden niet voor niets in de top mee. Dat is niet omdat ze zo slecht voor hun paarden zijn.

Top is top en die kan je niet veranderen? Wat is dat nu weer voor een onzin :? De top kan je WEL veranderen, maar de topruiters moeten dat ZELF willen... en tot op heden willen ze dat dus niet :+

En volgens mij heb ik die opmerking gemaakt, was dan wel super toevallig dat het koppie omhoog vloog toen de ruiter aan de teugels rukte en de hindernis áchter het paard lag (de ruiter moet nog een bocht rijden). Maar tuurlijk, het was om te zien hoe hoog een onzichtbare hindernis was :j

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:49

doebidon schreef:
ik ben het met veel mensen eens... Mick75 vind dat het heel goed hebt omschreven.

Moet ik wel zeggen dat het er natuurlijk fijner uitziet als het niet gebeurt.

Miska ik snap ook heel goed waar je vandaan komt en ben het ook echt wel met sommige dingen eens. maar mensen vergeet niet:

-Dat elk dier in de natuur gestraft wordt voor dingen die een ander dier (en dan bedoel ik niet de mens :P) niet wil.
-De meeste sport paarden glimmen als spiegels wat toch echt betekend dat het een gezond maar vooral gelukkig paard is!!
-De neus van een paard gevoeliger is dan de mond (is bij ons ook zo)
-Als een paard ECHT niet wil het ook ECHT niet doet en ja die keus heeft hij!! Heb het helaas wel eens zien gebeuren.
-Er ook genoeg paarden zijn die echt willen werken/sporten.... hoeveel manege paarden/pony's (1 van de zwaarste sporten voor een paard/pony) rap dood gaan als ze met pensioen mogen omdat ze het echt niet leuk vinden.

begrijp me niet verkeert er kunnen heel veel dingen beter. Ik zie ook liever dat sport paarden gewoon lekker met z'n alle naar buiten kunnen.
Maar begrijp ook dat er verschillende paarden met verschillende karakters zijn. de 1 vind het geweldig om lekker te door het bos te rijden en recreatief bezig te zijn terwijl de ander gewoon meer nodig heeft om gelukkig te zijn.

ik val niemand aan be- en veroordeel niemand op wat hij/zij als de waarheid ziet.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en er is er echt niet maar 1 goed.

Beetje olie doet wonderen :j Kijk eens naar de spieren, kijk eens hoe verkrampt ze zijn, hoe kramachtig ze de oefeningen doen enz enz.

And again... echt niet allemaal, maar we hebben het hier dan ook over de mensen die wél (in mijn ogen) verkeerd bezig zijn

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:51

jes_sira schreef:
In andere landen zie je veel erger leed wat ze daar weer helemaal oke vinden. Niets mis mee in hun ogen.
Stierengevechten, hanengevechten, paardengevechten (van de week in de krant) enz enz enz enz enz.

Terwijl de topruiters van ons land hierover ook zouden gaan steigeren. Terwijl deze topruiters praktijken uithalen en dit heel normaal vinden met hun paarden waarvan velen andere mensen weer van gaan steigeren.
Het jammere is dat je het inzicht van mensen niet kunt verranderen. Zij denken, zien en doen het zo, terwijl andere het totaal respectloos en zinloos dierenleed vinden.

Dat zie je hier ook weer hier. De springruiters vinden er helemaal niets mis mee, terwijl er heel veel mensen zijn die dit niet oke vinden....

Dat is inherent aan de mensheid... Die discussie zul je op alle gebieden blijven zien. Er zijn bijvoorbeeldmensen die een corrigerende tik tijdens het opvoeden van een kind not done vinden, er zijn ook mensen die er zonder schaamte voor uit komen dat zij hun kind zo nu en dan klappen verkopen. Er is niet 1 norm, niet iedereen heeft dezelfde waarden. Het enige waar je een beetje op af zou kunnen gaan, dat zijn regels die van bovenaf zijn vastgesteld. Door een regering. Door een organisatie. Etc. Dat is de richtlijn. En het recht verandert met de samenleving mee. Het is altijd in beweging. En het wordt bepaald door wat de meerderheid wenselijk acht (als het goed is). Dus misschien dat in de toekomst er strenger toezicht en strengere regels gaan gelden ook op dit gebied. Maar misschien ook niet. Dat hangt af van wat we met z'n allen toelaatbaar vinden. En op dit moment wordt deze rijstijl toelaatbaar geacht.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:54

Miska schreef:
Ik heb genoeg gezien en kan er niet meer naar kijken.
Ik zeg niet dat het overal zo is en dat iedereen zo rijdt, maar mijn ogen kunnen het niet meer aan met de dingen die ik wel zie en wellicht zie ik overal beren in het bos, maar ik verkies voor mezelf een andere weg en hoop dat de paarden er niet al te veel onder lijden.
Verdeeldheid blijft er toch en die moet er ook zijn anders kan er geen balans komen. ;)

En over dat auto ongeluk, ja het is erg voor de eventuele nabestaanden en de persoon zelf, maar de situatie veranderd er niet door en je zult er mee moeten dealen of je het leuk vindt of niet.
Maar ik verkies er persoonlijk voor om dat niet erg te vinden, want ik kan niet al het wereld leed van een ander op mijn schouders dragen.
Het is heus niet zo dat ik die persoon dat letterlijk toewens, maar wanneer zoiets gebeurt en het onmacht is kies ik altijd voor de kinderen en de dieren, omdat een volwassen persoon al iets meer levenservaring en als het goed is verstand van zaken heeft.
Maar wanneer een ruiter een hindernis in knalt krijgt het paard vaak de schuld, terwijl wij mensen het laten springen dus die vlieger gaat voor mij gewoon niet op. :n
Domme pech en jammer dat je geen prijzen behaald hebt, volgende keer beter!
Alleen dan komt er vaak de strengere aanpak aan te pas en moet en zal het dit keer goed gaan en alleen om een geldprijs of een rozet.
Terwijl het leven/welzijn van een mens of dier veel belangrijker is in mijn ogen, maar de mens doet domme dingen met het paard en als er dan zoiets gebeurt word ik er niet warm of koud meer van.
Ben ook te veel afgestompt denk ik.

Alles was niet persee op jou bedoeld hoor, zat op mn mobiel dus dan gaat quoten niet zo lekker :P

JessAndHope schreef:
maar die 4 die ik zag, waren geen pretje om naar te kijken :n

Maar hier kan ik niet goed tegen. Je ziet 4 ruiters die je niet bevallen. Dus alle springruiters dus aan ruk en plukwerk..... :n

Miska schreef:
En over dat auto ongeluk, ja het is erg voor de eventuele nabestaanden en de persoon zelf, maar de situatie veranderd er niet door en je zult er mee moeten dealen of je het leuk vindt of niet.
Maar ik verkies er persoonlijk voor om dat niet erg te vinden, want ik kan niet al het wereld leed van een ander op mijn schouders dragen.

Ja maar dat is wat anders! Ik zeg niet dat je het zo zwaar op moet vatten. Maar als iemand een flinke smak maakt snap ik niet dat je kan denken: net goed! We zijn allemaal maar mensen

Miska schreef:
Maar wanneer een ruiter een hindernis in knalt krijgt het paard vaak de schuld, terwijl wij mensen het laten springen dus die vlieger gaat voor mij gewoon niet op. :n
Domme pech en jammer dat je geen prijzen behaald hebt, volgende keer beter!
Alleen dan komt er vaak de strengere aanpak aan te pas en moet en zal het dit keer goed gaan en alleen om een geldprijs of een rozet.

Hoe kom je erbij dat het paard dan vaak de schuld krijgt? Want ik zie dat niet. Meestal wordt het paard netjes de baan uit geleid en wordt er op het voorterrein nog een sprongetje gemaakt voor het vertrouwen. Meestal gebeuren zulke dingen door een communicatiefout. Als het wel aan het paard ligt mag hij van mij ook best even streng aangepakt worden, maar dan moet je wel weten wanneer het genoeg is. Wat jij noemt zie ik juist veel meer in de basissport. Door onkunde van de ruiter gaat het niet goed en de ruiter wordt boos op het paard. Dit zie je juist veel in de klasses B, L en M. Hoe hoger je komt hoe minder je het ziet en hoe eerlijker er met de paarden omgegaan wordt omdat de ruiters en amazones veel kundiger zijn.

ElineB schreef:
Ik lees hier veel dat het komt omdat je anders verongelukt met paard en al.... Mijn mond valt open. Dus als je je paard niet doormidden trekt (om hem bij je te houden/onder controle te houden) kan het je laatste sprong worden? Dit is wat jullie zeggen hè? Hoe kan iemand nou lol in zo iets hebben.... Vind dit wel erg ver gaan persoonlijk. Als je je paard pijn moet doen om niet te verongelukken... Nou dan klopt er volgens mij iets niet ;) . Of vinden jullie dit allemaal "heel normaal"?

Maar dit is helemaal niet het geval en zo erg wordt het hier niet gezegd! Die paarden zijn juist ontzettend fijn afgestemd en luisteren naar de kleinste hulpen. Maar iedereen met een gezond verstand kan bedenken dat je als je in de ring bent een paard enthousiast wordt en dus niet altijd even goed reageert op die fijne hulpen omdat het niet doorkomt. Dan zal je dus wat duidelijker moeten zijn. En ja, in het allerergste geval om te voorkomen dat je paard in de hindernis komt. Vergeet niet dat die paarden onwijs op de sprong trekken. Thuis en op het losrijterrein kunnen de meeste ruiters goed de rust bewaren. Maar bij een heel parcours waar ook nog moeilijke lijnen in zitten wordt het paard naarmate je verder in het parcours bent steeds heter. Dit is niet erg, want dat hebben de paarden ook nodig, maar dan is het soms wel lastig om de rust erin te houden.

Morganya schreef:
Ik denk dat het nogal een utopi is om te denken dat je zo'n paard, met je zit kan inhouden en dan ook nog over de hindernissen krijgt...

Haha ja slechts met zit en stemhulp zo'n parcours rijden :')

ElineB schreef:
Dat denk ik ook niet, ik geloof ook wel dát het nodig is. Maar ik vind het gewoon vreselijk (dat het dus nodig is) ... Hoe kan je er nou plezier in hebben als het een sport is van leven en dood? Want dat willen jullie toch eigenlijk zeggen..

Leven en dood is echt gigantisch overdreven

JessAndHope schreef:
Een fikse ophouding kan absoluut geen kwaad, maar 2minuten lang het hele parcour door? Sorry, maar dan heb je duidelijk een paard wat gewoon dwars door je hand loopt, anders heb je dat niet nodig :n Dan is het namelijk niet 'af en toe' meer, maar continu.

:o Ik loop slechts 8 pagina's achter, dus vandaar mn comments op post van een tijdje terug :=

Als je een paard hebt wat dwars door je hand heen loopt zal je nooit verder komen dan een L of M parcours

JessAndHope schreef:
Is het iemand wel eens opgevallen dat je in B dressuur met een zadeltje en simpel hoofdstel begint, en in ZZ eindig je met dubbele teugels en weet ik veel wat? :+ Het is toch juist zo, hoe meer je traint, hoe beter je word? DUS hoe minder je nodig hebt aan hulpmiddelen?
Ik vind dat als je ZZ wil rijden, je dusdanig goed moet zijn dat je het bij wijze van spreke zonder zadel en zonder hoofdstel kan.... want ZZ is toch beter dan B?

Ze gaat er vanuit dat als je Z bent je vaardig genoeg bent om met dergelijk materiaal te werken. Daarom mogen zulke bitten niet in de B t/m M, omdat de meeste mensen daarvoor gewoon niet kundig genoeg zijn.

JessAndHope schreef:
papagroom schreef:
Neem van mij aan dat een ophouding op dat nivo zo af en toe nodig is ,ter behoud van zowel paard als ruiter.....alles beter dan niet goed uitkomen,en er dwars door heen gaan......dat kan gemakkelijk de laatste hindernis betekenen..

Niet 2 minuten lang gedurende het hele parcours....

Houdt er ook rekening mee dat sommige paarden ook gewoon erg onrustig en heftig zijn met het hoofd.

jes_sira schreef:

Zulke reacties vind ik echt flauw... Het gros van de bokkers is inderdaad recreant en dat is toch prima.. Maar ik vind het niet helemaal fair als die mensen de mensen die de sport beoefenen dingen gaat verwijten. Want meestal (ook in dit topic), wordt er niet netjes om verduidelijking gevraagd, nee het is meteen: dat is zielig! Mishandeling! En weet ik veel wat. En nee, nu moet niet iedereen zich aangesproken voelen :+

gummie schreef:
Mar de clou is juist dat het niet anders KAN, omdat het paard zo heet is en anders dwars door de sprong heen vliegt.

Dit vind ik dan ook wel weer erg overdreven :+

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:57

muc schreef:
eehhh TS last van Penny praatjes....
Als er zo´n topic op Bokt geplaatst wordt kijk ik altijd eerst even in het profiel..... en dat verklaard eigenlijk al weer alles.

Je hebt een mishandeld paard gekocht dat natuurlijk ALLEEN jou vertrouwd, natuurlijk spring je daar niet mee, dat doet zeer aan de benen. En rukken en plukken al helamaal niet. Waarschijnlijk liever bitloos....
Maar wel je paard 6 maand alleen laten staan om´dat hij teveel naar andere paarden trok?!?!?! DAT IS PAS DIERENMISHANDELING!

On topic: Die paarden die je ziet op GP niveau zijn vechters, hete paarden die erover willen. En ja, daar moet je wel eens ingrijpen zodat hij/zij niet midden in de sprong springt. Maar al dat rukken en plukken valt echt wel mee op een enkeling na. Snap niet wat je wil, en die mensen die zeggen dat ze hopen/lachen dat een ruiter er af valt. Jullie zijn niet goed bij je hoofd! Dat soort dingen wens je toch niet je mederuiter, of je het nu eens bent met de rijstijl of niet.

Jeetje wat zijn de mensen hier goed in het uit zn verband rukken van zinnen :j Ik heb mn paard 6 maanden niet kunnen BERIJDEN omdat ze niemand op liet stappen. En dan bedoel ik ook echt níemand. Het heeft me heel veel tijd, geduld en het geven van respect opgeleverd voordat ik uiteindelijk op kon stappen.

Ik had het ook anders kunnen doen, paard in de hoek, zweep er over, 4 man om dr op dr plek te houden en dán opstappen :j Had wss met een dagje gepiept geweest, maar dag 2 had ik wéér niet op kunnen stappen.

Ja, ze trok gigantisch naar de kudde en had totaal geen oog meer voor mij. Dus wat deed ik, ik ging naar een nieuwe stal, hield me úren per dag met haar bezig en zodoende kreeg ze weer oog voor mij. Had het ook af kunnen dwingen, maar dat is niet mijn manier.
Daarnaast ben ik ook van mening dat een korte periode alleen niet zielig is voor een paard hoor, ze staat nu lekker met dr maatje.

Springen en dressuren doe ik niet, puur omdat ik het nut er niet van in zie. En ja, ik vind het nogal een flinke belasting voor de benen.

En zou je voortaan zo vriendelijk willen zijn mn eigen prive leven er buiten te willen houden :') Ik geen mn mening over de topsport en zal de laatste zijn die zegt dat ik niets fout doe. Als je hier bent om mensen aan te vallen op die manier, ga je heil dan maar ergens anders zoeken. Ik val jou ook niet aan, dus doe dat ook bij mij niet. Ik geef mn mening, en als je het er niet mee eens bent, dan moet je dit topic niet volgen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:59

Citaat:
Beetje olie doet wonderen :j Kijk eens naar de spieren, kijk eens hoe verkrampt ze zijn, hoe kramachtig ze de oefeningen doen enz enz.
And again... echt niet allemaal, maar we hebben het hier dan ook over de mensen die wél (in mijn ogen) verkeerd bezig zijn

Ik denk niet dat die paarden er zo goed uitzien door een potje olie, ik ben er van overtuigd dat deze paarden echt heel goed verzorgd worden. Juist omdat ze geld opleveren! Misschien niet de goede reden, maar hoe dan ook, ze staan er prima bij.

Maar er zijn inderdaad altijd mensen, in alle takken van sport, die beroerd met hun paarden omgaan. Dan vraag ik me wel eens af waarom je voor dat vak hebt gekozen, waarom je prof bent geworden. Zo ken ik het verhaal (uit eerste hand!) van een handelsstal waar een paard als ie "niet goed zijn best heeft gedaan" met een slof 3 uur lang in de krul op stal werd gezet om hem een lesje te leren. Om het maar even over echte dierenmishandeling te hebben. Alsof zo'n dier dan snapt waar dat voor bedoeld is, wat ie niet goed heeft gedaan, etc. En ja, dat zal ongetwijfeld op meer plaatsen voorkomen. Net zoals dat ik mensen op wedstrijd heb zien rijden met een paard met in eerste instantie de tong uit de mond, vervolgens nog slechts een opengesperde mond en bij aankomst bij de trailers bleek dat de tong was vastgebonden. En dan wel de proef winnen!

Dat zijn de echte gruwelijkheden, maar die zijn niet voor iedereen zichtbaar.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:06

jes_sira schreef:

_/-\o_ _/-\o_ Precies, je kunt (helaas) niet je mening in iemands mond proppen. Wat de één een normale trainingsmethode vind, kan de ander weer echt niet aanzien. Verschil hou je altijd.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:07

jori_X schreef:
[
jes_sira schreef:

Zulke reacties vind ik echt flauw... Het gros van de bokkers is inderdaad recreant en dat is toch prima.. Maar ik vind het niet helemaal fair als die mensen de mensen die de sport beoefenen dingen gaat verwijten. Want meestal (ook in dit topic), wordt er niet netjes om verduidelijking gevraagd, nee het is meteen: dat is zielig! Mishandeling! En weet ik veel wat. En nee, nu moet niet iedereen zich aangesproken voelen :+

Zie de berichten van de pro's (15% die het oke vinden).
Zij schrijven letterlijk dat de recreanten er geen verstand van hebben.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:09

Ik vraag me af waarom de titel van dit topic veranderd is en door wie?
Verder vind ik de vergelijking met Hitler ongepast en totaal off-topic.
Mensen uitlachten of erger, een ongeluk toewensen, belachelijke vergelijking?
Ik las nog dat de "voorstanders" van de (spring)sport geen emotionele band hebben met hun paard, i.i.g. niet zoals de "tegenstanders"? Ook weer zo'n aanname, die nergens op gebaseerd is.
Vergelijkingen met hanengevechten in het buitenland?
Het wordt steeds gekker in dit topic.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:16

jes_sira schreef:
Zie de berichten van de pro's (15% die het oke vinden).
Zij schrijven letterlijk dat de recreanten er geen verstand van hebben.....

En dan mag het dus? Dan mag je die allemaal over 1 kam scheren. Ik heb dat in dit topic niet zien staan, enkel de vraag of de mensen zelf op EK niveau ervaring hebben. Je moet iedereen gewoon als individu benaderen. Zeggen dat reacreanten er geen verstand ver hebben vind ik ook niet ok.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:20

Ach joh Electra, jullie zeggen tegen ons dat we niet eens een springpaard aan de hand mee kunnen leiden... En als wij beginnen over het feit dat het NIET normaal is om die 2 minuten in het parcours continu aan de teugels te hangen, en we jullie vertellen dat een paard voor ons een zielsmaatje is en je hem dus die pijn niet aan doet, is het ook niet goed? Waarom mogen wij niet gewoon lekker recreanten zijn?

Ik ben dan wel recreant, maar heb wel degelijk verstand van paarden. Heus niet zoveel als al die top ruiters, bij lange na nog niet, dat geef ik ook zo toe. Maar dat betekend niet dat ik dom ben! ;)