een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zuske

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:40

Mijn zusje heeft een keer op mijn paard gezeten maar toen ik de teugels los liet liep mijn paard gelijk met haar vandoor. Niet zo'n goed idee dus. Mijn vriend rijdt wel eens op mijn paard. Maar mijn vriend betaald alles en hij luistert goed naar mij hoe hij mijn paard moet rijden. Hij is heel voorzichtig en aftastend. Maar iemand die zegt mijn paard wel even te laten lopen en die aan de teugels gaat trekken, no way.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:44

Oeff lastig onderwerp voor mij :+

Mijn paard is een apart geval om het zo maar te zeggen. Na weken/maanden lang getraint te zijn op de drafbaan, wat niet is gelukt door haar karakter... is ze bij mij gekomen en pas later kwam ik er achter wat haar verleden is en wat er op de baan allemaal gebeurd is.
Toen heeft het twee jaar geduurt voor ze mij accepteerde op haar rug.
Ze accepteert niemand anders, dan wordt ze bang, ook als ik haar vast heb en gerust stel. Ze wilt dan het liefst ongecontroleerd gaan rennen, vluchten, tot diegene ergens op de grond ligt en daar een eind vandaan blijven en dan wordt ze weer rustig, en kan ik erop stappen en chill verder rijden. Is al eens voorgevallen, ook met vriendin die mijn paard wel kent.

Is wel goed voor mijn ego, maar ik denk eigenlijk dat ik er pas wat aan ga doen als ik haar ooit tekoop stel. Heb een super instructrice die een geweldige trucendoos heeft en hier ook wel wat op weet.

Daarnaast wil ik niet eens andere mensen op mijn paard dus zo erg vind ik het niet.
:D

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 02:39

Suus_ schreef:
Oeff lastig onderwerp voor mij :+

Mijn paard is een apart geval om het zo maar te zeggen. Na weken/maanden lang getraint te zijn op de drafbaan, wat niet is gelukt door haar karakter... is ze bij mij gekomen en pas later kwam ik er achter wat haar verleden is en wat er op de baan allemaal gebeurd is.
Toen heeft het twee jaar geduurt voor ze mij accepteerde op haar rug.
Ze accepteert niemand anders, dan wordt ze bang, ook als ik haar vast heb en gerust stel. Ze wilt dan het liefst ongecontroleerd gaan rennen, vluchten, tot diegene ergens op de grond ligt en daar een eind vandaan blijven en dan wordt ze weer rustig, en kan ik erop stappen en chill verder rijden. Is al eens voorgevallen, ook met vriendin die mijn paard wel kent.

Is wel goed voor mijn ego, maar ik denk eigenlijk dat ik er pas wat aan ga doen als ik haar ooit tekoop stel. Heb een super instructrice die een geweldige trucendoos heeft en hier ook wel wat op weet.

Daarnaast wil ik niet eens andere mensen op mijn paard dus zo erg vind ik het niet.
:D

Ik zou dat erg slecht voor mijn ego vinden, dat betekent namelijk dat je je paard bijzonder slecht hebt opgeleid. Een goed opgeleid paard is door iedereen te rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:46

Active schreef:
Ik zou dat erg slecht voor mijn ego vinden, dat betekent namelijk dat je je paard bijzonder slecht hebt opgeleid. Een goed opgeleid paard is door iedereen te rijden.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard moet wel een andere ruiter op de rug accepteren vind ik, maar vindt het wel onzin om te zeggen dat als een paard wat lastig is dat het paard dan maar niet goed opgeleid is. Dat ligt dan toch vaak gewoon aan de ruiter die jij erop laat als het niet goed gaat.
Al vindt ik het wel schrikbarend dat er mensen de grootste lol hebben als ze er iemand oplaten en die eraf gegooid worden.
Dat is voor mij het grootste punt om er niet zo snel een ander op te laten, stel dat ze vallen het is wel mijn verantwoordelijkheid en ik zou er niets grappigs aan vinden als er iemand van mij paard afvalt zou me eerder schuldig voelen.

Om nog een punt te noemen wat me ineens binnenvalt is dat vele roepen dat de topsport paarden niet door een doorsnee ruiter gereden kunnen worden die paarden zijn dan ook niet opgeleid?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:58

Ik heb wat vaste mensen die op mijn paard rijden. De persoon die altijd op me paard heeft gepast als we op vakantie waren enzo. en me nichtjes stappen ook wel eens een rondje uit. Maar naast me moeder rijd er niemand anders echt op. Soms is het verschil tussen haar en mij al groot dat ons paard er een dag van in de war is. Tuurlijk is onze instructrice er ook wel eens opgestapt maar ik heb het liefst zo min mogelijk mensen op ons paard. Ookal is de "vraag" groot, want toen ik nog op een andere stal stond wouden ze allemaal wel even op ons paard rijden omdat die al wat hoger heeft gelopen. Rondje uitstappen heb ik geen problemen mee, want dan loop ik er toch naast.

Mee eens Trigra_ . Mijn paard is ook niet door iedereen te rijden maar dat is vooral omdat die dan dingen doen die mijn paard niet accepteerd. En die van mij heeft Z2 gelopen(niet bij mij hoor!!) en kan niet tegen ruiters die hem straffen omdat hij niet doet wat ze willen omdat ze de verkeerde hulpen geven. Dan is hij echt woest en laat je dat ook merken ook. Voor de rest is het een bloedeerlijk paard, maar straf hem niet omdat je het zelf fout doet. Daarnaast ligt het er ook aan hoe de ruiter opstapt, wanneer hij het niet vertrouwd doet hij ook niks meer.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:42

Ik heb er totaal geen problemen mee om een ander op mijn paard te laten rijden. Laat ze maar even lekker voelen. Echte beginners, dat weer niet, daar is mijn paard niet braaf genoeg voor. Maar iemand die een rondje kan sturen? Ja hoor, geen probleem.
Dat is voor mij een mooie check om te zien/horen of paard nog fijn aan de hulpen is en of iedereen er zó mee weg kan rijden. Dat is in mijn ogen namelijk wel de bedoeling.
Bovendien: als je eens niet kunt of ziek bent, of op vakantie gaat, dan is het fijn als iemand je paard 'kent', hij/zij toch nog die knuffel krijgt, even gepoetst wordt etc. Ook als ze dagelijks gewoon buiten komen.

Andere reden waarom ik vind dat je wel eens iemand anders op je paard moet laten, is dat paard moet leren om andere ruiters op zich te hebben. Stél, om wat voor reden dan ook, dat je je paard zou moeten verkopen? Als paard geen andere ruiters accepteert, wordt dat een lastig verhaal.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:42

Active schreef:
Hahaha. Wat een onzin :') Waar haal je die conclusie vandaan als ik vragen mag?

Mijn paard is perfect op mijn pinken te rijden (zelfs die heb ik niet nodig) en heeft enorm veel zelfvertrouwen gekregen bij mij, zeker na alles wat er gebeurd is, ik kan er alles mee.
Zodra iemand anders erop gaat valt dat allemaal weg en wordt ze bang. En daar ben ik achter gekomen toen ik iemand anders erop liet, waarna ik absoluut niet grappig vond wat daarna gebeurde! (Als dat uberhaupt op mij bedoelt was)

Uiteindelijk leidt je je paard op zoals je zelf wilt. Ik wil niet dat er andere mensen op rijden dus ik ga er nu ook niet mee oefenen...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:46

Ik heb daarin een heel opgevoed paard hihi :+ Vol-automatische springer! Ging een x een vriendin van mij op springen, ze reed nog niet zolang, mocht dan op Goldy. Nou Goldy zette een heel kleine volte in, ging plat door de volte heen en bleef maar springen, die wilde niet meer stoppen. Hoe bedoel je vol-automatisch? Stopknop was alleen zoek :P
Op Goldy zit wel eens iemand anders (Naast mij en mijn moeder), Goldy test uit, en is direct een totaal andere pony. Wolder rijd alleen ik op, hij is heel erg op mij gericht en vindt het ook niet echt wat een ander op zijn rug.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:49

@ Suus_ dat was niet tegen jouw bedoel maar heb een aantal keer in dit topic gelezen dat mensen het dus erg grappig vinden als er iemand afvliegt van hun paard.

Ik zie dat ik in m'n vorige post een fout heb gemaakt.

Het moet dus deze zin zijn:
Om nog een punt te noemen wat me ineens binnenvalt is dat vele roepen dat de topsport paarden niet door een doorsnee ruiter gereden kunnen worden die paarden zijn dan ook niet goed opgeleid?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:01

nee, het punt bij de topsport-paarden zal de verfijning van de africhting zijn. dat is wel moeilijk voor iemand die bv van de manege afkomt en veel te grote hulpen zal geven en dus miscommunicatie krijgt. ik zet ook geen manegeruiters op mn zz-z paard,zonder begeleiding.. ze vliegen de tent door :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:09

knollentuin schreef:
nee, het punt bij de topsport-paarden zal de verfijning van de africhting zijn. dat is wel moeilijk voor iemand die bv van de manege afkomt en veel te grote hulpen zal geven en dus miscommunicatie krijgt. ik zet ook geen manegeruiters op mn zz-z paard,zonder begeleiding.. ze vliegen de tent door :o

En dus ligt het aan de ruiter als het niet soepel loopt, niet dat het paard slecht is opgeleid.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:24

nee dat hoeft idd niet zo te zijn nee. ik zie hier wel eens iemand op mijn paard de wissels om zn oren krijgen, ze zitten dan gewoon niet goed in balans en zijn te onrustig met de benen,of werken onbedoeld tegen aan de hand >hou je linkerhand gesloten in de linkergalop en hij wisselt naar rechts...of hij gaat heel scheef lopen-benen geen gelijke druk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:25

Ik heb dus een goed opgeleid paard als ik het zo lees *D *D .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:30

en dan de vraag? laat jij anderen op je paard om te voelen hoe het ook kan? ik dus wel..vind de verwondering zo leuk, dat mensen voelen hoe klein de hulpen kunnen en hoe gevoelig een paard feitelijk is

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:37

Nee, ik wil niemand anders op mijn paard hebben. Niet omdat ik de illusie heb dat niemand haar zo goed kan rijden als ik (ben er zelfs van overtuigd dat dat beslist niet zo is), maar gewoon omdat het mijn paard is en ik er niemand anders op wil hebben. Sommige mensen gaan zo anders om met hun paard, dat wil ik niet bij de mijne.
Mijn vriendinnen hebben sowieso weinig met paarden en willen er dus niet op, maar mijn stalgenootjes bijv. laat ik er ook niet op. Ik heb aan de andere kant ook totaal geen behoefte om op paarden van anderen te rijden.

Mijn vriend mag op mijn paard, maar die heeft er niet veel behoefte aan en mijn kleine achternichtje, verder niemand. Ohja, mijn instructrice, die mag er ook op :j

Ik ben een recreatie-ruiter (met dito paard :D ), dus mijn paard hoeft tijdens mijn vakanties en evt. ziekte niet doorgereden te worden. Die vermaakt zich prima op de wei.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:09

Tigra_ schreef:
Active schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard moet wel een andere ruiter op de rug accepteren vind ik, maar vindt het wel onzin om te zeggen dat als een paard wat lastig is dat het paard dan maar niet goed opgeleid is. Dat ligt dan toch vaak gewoon aan de ruiter die jij erop laat als het niet goed gaat.
Al vindt ik het wel schrikbarend dat er mensen de grootste lol hebben als ze er iemand oplaten en die eraf gegooid worden.
Dat is voor mij het grootste punt om er niet zo snel een ander op te laten, stel dat ze vallen het is wel mijn verantwoordelijkheid en ik zou er niets grappigs aan vinden als er iemand van mij paard afvalt zou me eerder schuldig voelen.

Om nog een punt te noemen wat me ineens binnenvalt is dat vele roepen dat de topsport paarden niet door een doorsnee ruiter gereden kunnen worden die paarden zijn dan ook niet opgeleid?

Hier ben ik het ook mee eens, met Tigra. Je bent inderdaad verantwoordelijk dan voor wat er gebeurd met de ruiter in kwestie. Moet wel zeggen dat ik er wel altijd een vreselijke hekel aan heb wanneer men mijn verhaal omtrent m'n paardje in de wind slaan en denken dat het allemaal wel mee valt. Ik doe het niet vanwege mijn paard zijn waardigheid en mijn eigen verantwoording, maar zulke zouden het van mij zo mogen proberen. En dan niet om mijn leedvermaak, maar wel om ze te laten voelen waar ik het over heb. Sowieso komt er geen ruiter op die helemaal niet kan rijden, dus zou het dan ook alleen doen bij mensen waarvan ik weet dat ze wel kunnen rijden, maar waarschijnlijk niet met mijn paard. Overigens heb ik wel een heeeeel select aantal mensen wat les gegeven op mijn paard. Dus het kán wel, probleem is alleen dat mijn paardje naderhand dan zo van de waps is.. Het eerste kwartier bij een 'vreemde' is ie sowieso heel gespannen en angstig. En dat heeft helemaal niets te maken met de africhting en opleiding van mijn paard, ik zal tenslotte niet voor niks op mijn coupons terug krijgen als commentaar: "Goed geschool paard, fijne proef om naar te kijken!" ;)

Dan vroeg iemand zich nog af hoe je dat doen moet met verkopen, tja, dat zal niet makkelijk zijn, maar er zal allicht iemand zijn die met 'm klikt... Als ie überhaubt al verkocht zou worden :+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:27

Mijn oppaskindje mag af en toe een rondje met mijn paard stappen. Met gewoon een rondje stappen heb ik sowieso weinig problemen, heel af en toe klimt mijn paard ook nog wel voor een rondje stappen op zijn rug, en als het bij stappen blijft is meneer de goedzak zelve.

Gewoon rijden ben ik echter best wel kritisch in, aangezien ik weet dat meneer een koppige eenkennige ezel word als iemand iets meer van hem wil dan gewoon rondjes lopen. Daarin maakt hij ook absoluut geen onderscheid tussen goede ruiters en slechte ruiters...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:14

Eehh, kruipt jouw paard ook wel op zijn rug? :+ :') Haha, ik denk dat daar iets moet staan als mijn vriend/man o.i.d.? :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:03

knollentuin schreef:

:') Tja, ik had het aanknopje passage op een Grand Prix paard ook zo gevonden. Het uitknopje was even wat lastiger... Sindsdien besef ik pas dat ondanks dat ik denk voornamelijk met mijn zit en benen te rijden toch die hand nog veel teveel inwerkt. Ik ontspande mijn hand niet snel genoeg. Was wel een grote fout in mijn rijden die mijn eigen paarden niet aangaven en geen instructeur ooit echt had opgemerkt. Juist omdat het minimaal te laat was in mijn reactie. Zo'n schoolmeester zette me even helemaal op het goede spoor en mijn eigen paard loopt er veel beter door.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:14

Ik vind het niet extreem erg, hoewel het meestal alleen bij uitstappen blijft.

Daarbij zijn er maar 2 mensen die mijn beessie echt weten te rijden, dat is mijn instructrice en degene waar een stalgenoot les van heeft, die man is bekend met haflingers, fokt er mee en kent de sporttypes zoals Asra is.
Stalgenoot die les heeft van deze man kan er ook wel aardig mee maar heeft er 2 x opgezeten omdat ik op die van haar ging , die is wat lastiger te rijden en ik moet hem straks behoorlijk lang rijden.

De rest, 2 vriendinnen/stalgenoten steekt ie volledig de gek aan, lekker stug van voor, vogels kijken of dak van de binnenbak, onder ze weg lopen of juist heel traag hahaha.

Nee echt rijden, enkel mijn instructrice als het moet en die man wat ik net vertelde.
Die laatste reed laatst overigens een piaff uit mijn pony, dus die heeft zich wel bewezen.

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:01

Alleen als ik weet dat diegene redelijk tot goed kan rijden.
En ik weet hoe ze beetje rijden enzo.
Aangezien niet veel mensen met die van mij kunnen rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:23

Paddenpad schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb nergens gezegd dat hij na 1x van zijn niveau zou zijn. Ik heb gezegd dat ik het nut er niet van in zie er iemand op te laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. Dan kan ik hem net zo goed zelf rijden en ik betaal voor hem om te rijden.

Heb ik ook nergens gezegd!
Ik heb gezegd dat het niveau van de vaste ruiter niet in orde is wanneer men bang en onzeker is dat het paard van "niveau" raakt wanneer er een keer iemand anders er op gaat zitten!!

En over welk "niveau" hebben jullie het eigenlijk,de meeste hier zijn B,L of recreatieruiter,ja het is wel een niveau natuurlijk,en kan me best indenken dat je bij zo'n niveau niet de capaciteiten hebt je paard weer terug in balans te brengen,mocht deze ontwricht zijn nadat iemand anders er opgezeten heeft!!

Degene waar ik het verst mee heb kunnen doortrainen (heb inmiddels een nieuwe vrij jong dier er bij en die is als vanzelfsprekend B/L van niveau) liepen Z :)

Van één keer gaat een paard niet van zijn niveau inderdaad, maar alsnog train ik mijn paarden liever zelf. Ik werk heel hard om ze te onderhouden en dan vind ik dat ik ook wel een beetje egoïstisch mag zijn. :D 1 keertje vind ik niet zo'n ramp, mijn ex heeft ook een paar rondjes gehobbeld op mijn merrie. Maar niet de halve manege en niet wekelijks. :+

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:30

Ik ben om die reden er mee gestopt....
Een keer op ''hobbelen'' of er een buiten ritje mee maken had ik geen problemen mee,maar dat andere er ook wedstrijden mee gingen rijden hield het voor mij op.( voor mijn gevoel werkte het niet )
Helaas was hij niet van mij,dus had er niks over te zeggen..

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:41

Ik heb er ook totaal geen moeite mee om anderen op mijn pony te laten rijden. :n
Ik vind het ook alleen maar leuk dat anderen ook plezier hebben van mijn pony en mijn pony heeft weer wat extra beweging. ;)
Als m'n zusje een cross of een meerdaagse wil rijden, wordt mijn pony vaak uitgeleend aan een vriendin zodat ze samen kunnen gaan rijden.
Mijn pony maakt het ook allemaal niet uit wie er nou op z'n rug zit, of het nou mijn zusjes vriend is die niet kan rijden, of mijn instructrice. Hij wordt er niet anders van.

xxjenni87xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:44

ik wou dat ik iemand had die zo af en toe op me pony kon stappen ze namelijke nog jong en niet zo breed gebouwd en dat is erg lastig om dan iemand tevinden die dan ook nog heel goed kan rijden ik vindt dat je er altijd wel iets van leerd als iemand anders op je pony zit ik zou ik niet zomaar iemand er opzetten moet wel iemand met rijervaring zijn zowiezo 16+