Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Suus_ schreef:Oeff lastig onderwerp voor mij
Mijn paard is een apart geval om het zo maar te zeggen. Na weken/maanden lang getraint te zijn op de drafbaan, wat niet is gelukt door haar karakter... is ze bij mij gekomen en pas later kwam ik er achter wat haar verleden is en wat er op de baan allemaal gebeurd is.
Toen heeft het twee jaar geduurt voor ze mij accepteerde op haar rug.
Ze accepteert niemand anders, dan wordt ze bang, ook als ik haar vast heb en gerust stel. Ze wilt dan het liefst ongecontroleerd gaan rennen, vluchten, tot diegene ergens op de grond ligt en daar een eind vandaan blijven en dan wordt ze weer rustig, en kan ik erop stappen en chill verder rijden. Is al eens voorgevallen, ook met vriendin die mijn paard wel kent.
Is wel goed voor mijn ego, maar ik denk eigenlijk dat ik er pas wat aan ga doen als ik haar ooit tekoop stel. Heb een super instructrice die een geweldige trucendoos heeft en hier ook wel wat op weet.
Daarnaast wil ik niet eens andere mensen op mijn paard dus zo erg vind ik het niet.
Active schreef:Ik zou dat erg slecht voor mijn ego vinden, dat betekent namelijk dat je je paard bijzonder slecht hebt opgeleid. Een goed opgeleid paard is door iedereen te rijden.
Active schreef:Hahaha. Wat een onzinIk zou dat erg slecht voor mijn ego vinden, dat betekent namelijk dat je je paard bijzonder slecht hebt opgeleid. Een goed opgeleid paard is door iedereen te rijden.
Waar haal je die conclusie vandaan als ik vragen mag?
Vol-automatische springer! Ging een x een vriendin van mij op springen, ze reed nog niet zolang, mocht dan op Goldy. Nou Goldy zette een heel kleine volte in, ging plat door de volte heen en bleef maar springen, die wilde niet meer stoppen. Hoe bedoel je vol-automatisch? Stopknop was alleen zoek 
knollentuin schreef:nee, het punt bij de topsport-paarden zal de verfijning van de africhting zijn. dat is wel moeilijk voor iemand die bv van de manege afkomt en veel te grote hulpen zal geven en dus miscommunicatie krijgt. ik zet ook geen manegeruiters op mn zz-z paard,zonder begeleiding.. ze vliegen de tent door

), dus mijn paard hoeft tijdens mijn vakanties en evt. ziekte niet doorgereden te worden. Die vermaakt zich prima op de wei. Tigra_ schreef:Active schreef:Ik zou dat erg slecht voor mijn ego vinden, dat betekent namelijk dat je je paard bijzonder slecht hebt opgeleid. Een goed opgeleid paard is door iedereen te rijden.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard moet wel een andere ruiter op de rug accepteren vind ik, maar vindt het wel onzin om te zeggen dat als een paard wat lastig is dat het paard dan maar niet goed opgeleid is. Dat ligt dan toch vaak gewoon aan de ruiter die jij erop laat als het niet goed gaat.
Al vindt ik het wel schrikbarend dat er mensen de grootste lol hebben als ze er iemand oplaten en die eraf gegooid worden.
Dat is voor mij het grootste punt om er niet zo snel een ander op te laten, stel dat ze vallen het is wel mijn verantwoordelijkheid en ik zou er niets grappigs aan vinden als er iemand van mij paard afvalt zou me eerder schuldig voelen.
Om nog een punt te noemen wat me ineens binnenvalt is dat vele roepen dat de topsport paarden niet door een doorsnee ruiter gereden kunnen worden die paarden zijn dan ook niet opgeleid?

Haha, ik denk dat daar iets moet staan als mijn vriend/man o.i.d.?

knollentuin schreef:nee, het punt bij de topsport-paarden zal de verfijning van de africhting zijn. dat is wel moeilijk voor iemand die bv van de manege afkomt en veel te grote hulpen zal geven en dus miscommunicatie krijgt. ik zet ook geen manegeruiters op mn zz-z paard,zonder begeleiding.. ze vliegen de tent door
Tja, ik had het aanknopje passage op een Grand Prix paard ook zo gevonden. Het uitknopje was even wat lastiger... Sindsdien besef ik pas dat ondanks dat ik denk voornamelijk met mijn zit en benen te rijden toch die hand nog veel teveel inwerkt. Ik ontspande mijn hand niet snel genoeg. Was wel een grote fout in mijn rijden die mijn eigen paarden niet aangaven en geen instructeur ooit echt had opgemerkt. Juist omdat het minimaal te laat was in mijn reactie. Zo'n schoolmeester zette me even helemaal op het goede spoor en mijn eigen paard loopt er veel beter door. 
Paddenpad schreef:Ayasha schreef:Ik heb nergens gezegd dat hij na 1x van zijn niveau zou zijn. Ik heb gezegd dat ik het nut er niet van in zie er iemand op te laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. Dan kan ik hem net zo goed zelf rijden en ik betaal voor hem om te rijden.
Heb ik ook nergens gezegd!
Ik heb gezegd dat het niveau van de vaste ruiter niet in orde is wanneer men bang en onzeker is dat het paard van "niveau" raakt wanneer er een keer iemand anders er op gaat zitten!!
En over welk "niveau" hebben jullie het eigenlijk,de meeste hier zijn B,L of recreatieruiter,ja het is wel een niveau natuurlijk,en kan me best indenken dat je bij zo'n niveau niet de capaciteiten hebt je paard weer terug in balans te brengen,mocht deze ontwricht zijn nadat iemand anders er opgezeten heeft!!
1 keertje vind ik niet zo'n ramp, mijn ex heeft ook een paar rondjes gehobbeld op mijn merrie. Maar niet de halve manege en niet wekelijks.