rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:26

Arabesk schreef:
Eigenlijk zouden we nu eens een foto moeten maken van onze paarden a la retro. Alleen heb ik nergens zo'n lelijke verhuisdeken :+, tegenwoordig heb je allemaal van die felle kleurtjes fleece dekentjes bij de zeeman enzo.

'Vroegah' reden we ook gewoon met een zwart hoofdstel bij een bruin zadel. :+

Oeps!!! Dit is heden.
Afbeelding

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:26

haha super !

ik heb steeds meer het gevoel dat ik in de verkeerde tijd ben geboren( ben nu 16 december 17 )

en goh wat doe ik ouderwets.
een halster? gemaakt van stropakjestouw.
een touw ? gemaakt van stropakjestouw met een musketon haakje ( puur voor de veiligheid moet als ik naar de manege ga voor les )
zadel ? oud 6dehands maar nog goed en netjes onderhouden
dekje ? vilt of de zelfgemaakte van schapenvacht met stukje verhuisdeken eronder.
hoofdstel ? zwart leertje met frontriem en simpel bitje.

maar het mooiste !

paard: friese ruin het meest barokke type 23 jaar oud! en nogsteeds super braaf zo gek als een deur en van mij :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:30

zucht....*beleeft nostalgische herinneringen over jeugd met paarden* waar is toch die goede oude tijd?
Ik ben in 1976 begonnen met rijden op een shetje die alleen overkruist kon galopperen, we gingen met een hoofdstelletje of halster rijden zonder zadel en dan een buitenrit van wel 5 km! Mega ver was dat! hahaha!

Ook pakten we gewoon een pony uit de wei bij de boer (met toestemming uiteraard) en keken dan wel of ie was ingereden of niet, dat merkten we vanzelf.
Ik had ook zo'n zadeltje als op die foto met die 3 shetten. Kreeg later een eigen hoofdstel (zo'n hele lichte bruine leren met losse hoge neusriem) voor mijn verjaardag en mijn moeder had van restjes leer een 'rijbroek' van een oude spijkerbroek gemaakt, de lapjes vormden dan een leren zitvlak, zag er niet uit maar zat prima!

Inderdaard op wedstrijd gewoon met zn allen in de veewagen met die blauwe met gele bies deken om of de groen met rode bies, ik moest even lachen toen ik dat las, zoooo herkenbaar!

Ik heb nog 3 ribrijbroeken in de kast liggen, rij tegenwoordig al jaren western, maar gooi ze echt niet weg, gebruik ze nog wel eens als thermo legging :D

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:32

Kom hier ook maar even binnen vallen (44)
Ik had dan wel het geluk dat ik een eigen pony had maar moest altijd weer of geen weer 5 kilometer met de pony
overstraat door een woonwijk naar de clubles.(Vader of Moeder op de fiets mee)
En dat vond ik in die tijd helemaal niet erg dat had ik er wel voor over.
En ik reed al wel maar was nog maar 4 jaar en je mocht pas met 6 jaar op wedstrijden wat baalde ik daar van zag ik mijn broertje wel meedoen en ik niet. Die 2 jaar hebben lang geduurd.
Toen waren er voor de broertjes, zusjes, vriendinnetje wel al de pony spelen voor de parade.
Vond het altijd geweldig kreeg je zo"n mooie rozet.
En ja er was toen minder gezeur iedereen was nog met elkaar begaan,allemaal ouder langs het met lint afgezette springterrein.
Koelboxen gevuld met broodjes met gebakken ei (Doe ik nog steeds). En alle hindernissen hadden strobalen eronder en kerstbomen ernaast. Maar om mijn paard nu zo te stallen en mee te nemen op concour als in die tijd,!!!!
Nu is het rijden punten ophalen mischien een prijs.
Ik rijd nog steeds wedstrijden vind het super leuk en elke dag kan ik nog van het rijden genieten. Maar ik rijd dan ook voor mijn eigen plezier.
Maar mis die saamhorigheid soms wel.
Bij de pony"s proberen we nog wel altijd samen te gaan en dan op elkaar te wachten en naar elkaar te kijken.
Is toch wel een stimulans als ze worden aangemoedigd.
Laatst bijgewerkt door MaxMindy op 27-08-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:33

delerium schreef:
hihi, dat lichtrijden op de fiets , en dan bij een stoepje in de verlichte zit omdat het een sprong was :+

Grote rode bitringen zag je toen inderdaad ook veel, en als de lage neusriem niet laag genoeg kwam gespte je hem toch als hoge? was volkomen normaal.

Rubber laarzen heb ik nog steeds. En ik heb er onlangs zelfs wedstrijd mee gereden :D Op een echt dressuurgeorienteerde stal haha!

Hihi, we zijn ook allemaal even gek.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:33

Eb01 schreef:
Bandages met bandagelappen en touwtjes (nog geen klittenband) die je dan weer wegmoffelde. Tuig werd ingevet met oude frituurolie. Gekleurde bandages kwamen toen net op. Trui in dezelfde kleur en je voelde je super chique.

Grote rubberen beschermers bij de bitringen. Pony's met staartriemen zie ik trouwens ook niet meer. Mijn rubberen laarzen spoot ik altijd met 'stofdoekspray' als ze moesten glimmen.

Wat??? Nou heb ik nooit gedaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:36

dominiquesr schreef:
deed ik vroeger ook altijd, lichtrijden op de fiets en verlichte zit bij de drempel. en altijs hakken omlaag ! haha

:') :') :') :j :j :j

Ikke ook.

Sterker nog mijn fiets had tegel en van karton maakte ik een paardehoofd die ik op de voorlamp plaatste

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:40

Persoonlijk dieptepunt :o : plattegrond van de manege nabouwen met takjes en kartonreepjes en dan de playmobil- paarden erin. /3
En van de lichtbruine paarden maakte ik de manen en staart zwart, dan dacht ik dat het een Fjord was....

Tegen niemand zeggen hoor......... :x _O-

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:40

lijkt me bes wel vet om met stang en trens te rijden op je 10e, zou het nu ook wel wilen :=

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:44

NatasjavE schreef:
kim345 schreef:
Haha leuk om te lezen, ik ben 15 dus wete niet beter dan dat er kleurtjes zijn...
Pony zite er altijd tiptop uit, setjes en zelfs dekjes, dekens en hoofdstel matchen (oranjeee)
Maar zelf heb ik alle kleuren bij elkaar aan.

Kan me haast niet voorstellen dat de dressuur ook zo gezellig was, nu is het vooral echt een competitie. Gaat het niet goed krijgt de pony de schuld en koop je toch een nieuwe? Heb zelfs iemand zijn vader plat zien rijden omdat zijn vader hem vertelde hoe hhij het beter kon doen...

Maar ik rijd nu endurance en daar gaat het er heel erg relaxt aan toe.
Je bent echt een dag weg, erheen rijden, daar rijden en iedereen is erg aardig en als je hulp ergens bij nodig hebt komen ze direct. Er heeft zelfs ooit iemand zijn busje naast onze traikler gezet omdat smurf er niet opwilde!

Oe maar die frontriemen vind ik wel erg gaaf!

Nou destijds ging je met een grote veewagen met z'n alle tegelijk naar concours, iedereen hielp elkaar en las elkaar voor.
maar er was echt wel competitie :j Je ging ook toen om te winnen.
Het was alleen wel zo dat er en en proefje gereden werd, en een parcoursje en achttal.

Ja tuurlijk dat zeker.
Maar nu is het zo haat en nijdt geworden onderling...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:45

NatasjavE schreef:
dominiquesr schreef:
deed ik vroeger ook altijd, lichtrijden op de fiets en verlichte zit bij de drempel. en altijs hakken omlaag ! haha

:') :') :') :j :j :j

Ikke ook.

Sterker nog mijn fiets had tegel en van karton maakte ik een paardehoofd die ik op de voorlamp plaatste

Haha, ik fietste altijd met cap op... maar heb nooit een paardenhoofd op me fiets geplakt :')

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:45

Jaaa stofdoekspray!!!! of wat ze dan tegenwoordig cockpitspray noemen. Lekker glibberen en na een half uur al te goor om aan te raken.

Op de fiets paard spelen deden wij ook altijd, heb ik met mn dchter ook nog veel gedaan, zij had in het begin wat last met hakken laag en de verlichte zit nou prima oplossing hoor.

Hahaha nee wij gebruikte ook geen oude frituurvet. Wel hadden we een paar jaar terug een meid die de opleiidng groom deed die de bitten ook wel even ging invetten _O- _O- _O-

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:46

Geweldig topic!!!!

Hier een foto in club tenue.... met koordsingel en schuine beugelblokjes.... hoorde eigenlijk ook nog een rood/geel frontriempje bij, maar die deden we alleen nog maar om tijdens de parade's

Afbeelding

Ben wel blij dat we hier nog steeds 1 keer per jaar een parade hebben. Blijft zo gaaf om daar in mee te rijden!!

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:47

Nou vind het nu al moeilijk genoeg. S&T
Was niet goed gekomen als ik dat had gemogen toen ik 10 was.
Arme arme pony"s ;( ;(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:47

jamiroquai schreef:
Persoonlijk dieptepunt :o : plattegrond van de manege nabouwen met takjes en kartonreepjes en dan de playmobil- paarden erin. /3
En van de lichtbruine paarden maakte ik de manen en staart zwart, dan dacht ik dat het een Fjord was....

Tegen niemand zeggen hoor......... :x _O-

Das alls????? :')

Van lego maakte ik alleen maar stallen. Ik had ik weet niet hoeveel van die speelgoedpaardjes..die stonden erin en daar knipte ik van washandjes paarden dekentjes voor. Van karton maakte ik zadeltjes....

Ik had 6(!) berbiepaarden...en 1 barbie die in de hoek lag..ook voor die barbiepaarden maakte allerlei dekentjes en tuigage.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:49

Toen je nog federatie rijden had (wat ik deed) en de 'anderen'van de NPC, die in de B al met een hoedje mochten rijden....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:52

De koordsingel is toch niet zó ouderwets?

We speelden ook 'buitenbakje'op het schoolplein .Maar het viel niet mee om je fiets aan de teugel te laten lopen....

Trouwens, als bij ons iemand op stal op concours gaat, gaan er wel heel veel mee om te kijken en aan te moedigen, dus hier is die gezelligheid er nog wel gelukkig.

Dat van dat federatierijden weet ik ook nog wel. Maar ik heb nooit precies geweten wat dat betekende (nu nog niet.)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:54

Bekende kleuren Joyce, doe even met je mee.

Afbeelding

Let wel op de bijkleurende bandages achter... :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:55

Wij fietste hele dressuurproeven op straat, de letters schreven we met krijt op de stoeprand. Mijn arme Polly fiets heeft heel wat tikken met de zweep gehad en kon heel hoog steigeren.
Iedereen deed mee trouwens, heel veel vriendinnen die nog nooit op een pony hadden gezeten kenden wel de proeven uit hun hoofd. Of er stond er eentje les te geven en wij op een rijtje achterelkaar doen dat de instructeur zei.

Mijn dochter lacht mij uit als ik dat vertel. :j

Leuk dat WWNA tenue! Heb ik ook gehad.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 27-08-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:56

Je had de KNF, dat is de federatie, de NKB en de NBVR. Die zijn een aantal jaren geleden gefusseerd in de KNHS.

De federatie is eigenlijk kort voor Koninklijke Nederlandse Federatie.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:59

NatasjavE schreef:
Je had de KNF, dat is de federatie, de NKB en de NBVR. Die zijn een aantal jaren geleden gefusseerd in de KNHS.

De federatie is eigenlijk kort voor Koninklijke Nederlandse Federatie.

Ja en bij de KNF mag je pas in Z met hoedje en stang/trens en de ponyclubleden (nbvr meen ik) mochten in de B al met een hoedje rijden, ook de ponyruiters. In clubtenue met hoedje :')
Zo herkende je 'ze' op wedstrijden ook vaak :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:59

Volgens mij hoorde onze club bij de landelijke ruiters.
Was dat dan de KNF?
Wat ik nog weet, is dat de landelijke ruiters ook de parades en zo hadden.

Die andere(n) hadden dat niet, was in onze ogen toen ook 'bekakter'.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-08-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:00

Het klonk in ieder geval heel stoer! de Fe- De- Ra- Tie....

Een pony met eczeem werden de haren afgeschoren en er werd citronella- olie op gedruppeld- dat zal dat dier niet lekker gevonden hebben....

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:02

Je had vroeger de katholieke bond de NKB,
en alles wat niet katholiek was reed bij de federatie dat was de insteek.
je was gewoon lid van de een of de ander de wedstrijden waren ook niet door elkaar,nederland bestond toen nog uit 2 verschillende organisaties.
Vroeger kon je je ook niet zomaar in schrijven voor een concour waar je zin in had.
Dan werd je uitgenodigd met je vereniging door de andere vereniging om dat er zoveel mensen op concour gingen werd het veel te druk
Er werd wel opgelet door de bond dat iedere vereniging uitgenodigd was op +/- 8 concoursen per seizoen alleen van april tot sept
waren er toen buiten concoursen binnen bestond toen nog niet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:02

Je had ook nog de NPC. Ik reed KNF dat was altijd op zaterdag, de NPC vaak op zondag.

Er werd toen gezegd dat je bij de NPC sneller winstpunten haalde dan bij de KNF.