Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:27

Ik meld mij ook! samen met een vriendin (kunamosity op bokt) zijn we op zoek naar twee eigen schatjes. We hebben alles al, omdat we altijd bijrijdpaarden hebben gehad waar we alles zelf voor kochten. Enige wat dus ontbreekt is een paard. Ook stalling is al geregeld. Die komen bij onze bijrijd knollies dus dat wordt een gezellig clubbie! afgelopen zondag zou ik naar een schitterend paardje gaan kijken, jammer genoeg had hij zich verstapt dus de afspraak is verzet! EN DAAR MAAK JE JE DAN AL EEN HELE WEEK DRUK OM, en komt er nu nog een hele week bij :') !
Af en toe hebben we echt medelijden met ons zelf, en vragen we wat we ons zelf toch aandoen?! Maar een bijrijdpaard of verzorgpaard is niet het zelfde als een eigen. En ik kan het weten want ik heb mijn Epony toen d'r tijd moeten verkopen, dus ik weet het verschil.

Hoe is bij jullie de omgeving er onder? Wij hebben totaal geen sympathie van onze moeders, die vinden het onzin, aangezien we al twee knollies (gratis) hebben en we ook nog eens een redelijk hoog(in hun ogen) butget voor onze toekomstige paardjes aan houden. Ons butget is 3500, maar voor een paardje wat aan onze eisen moet voldoen is dit eerder laag:S Maar hoe leg je dat uit, aan mensen die niks over paarden en niks met paarden hebben?!

BTW we zijn 22 en 23 en ik woon op mezelf! Dus eigenlijk hebben me ouders er helemaal niks mee te maken, en toch vind je het belangrijk dat ze het met je keuze eens zijn!

Nou lang genoeg, mijn frustraties zijn er allemaal uit, denk ik :D

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:31

Nee klopt, en vind hem nog een aansprekend koppie hebben ook :P
Dusss die zie ik wel zitten om een keer te gaan kijken haha.
Maarjaa het is nog even wachten :=

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:31

het word hier druk! :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:32

@ willemlover, dat is echt een mooi beestje! al een afspraak gemaakt om te komen kijken :D ?

willemlover

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:33

Nee nog niet, het is eerst even afwachten of we het weiland kunnen kopen, ik baal wel want stel het kan, en dan kan hij ook zomaar verkocht zijn..
Dus het is even afwachten :).

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:38

Heb net wel een mailtje gestuurd haha! Als ik iets zie dan wil ik het natuurlijk ook :+

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:38

oh dat had ik voor een paar weken geleden. Hier op bokt stond echt een super leuk paardje (helemaal verliefd meteen) Maar toen had ik ook de stalling nog niet rond dus kijken nog even uitgesteld!
Ik duim voor je dat je het gaat lukken!
Ik wist trouwens niet dat er zoveel mensen in het zelfde schuitje zaten!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:42

Haha nee dat had ik ook niet verwacht. En al helemaal niet omdat het paardenaanbod op dit moment zo ontzettend groot is! Lijkt het alsof iedereen van hun paard afwil. Heb al verschillende paarden ongeveer 3-5 keer op bokt zien staan :=

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:43

ja dat is het lastisge van paarden ze zeggen dat de markt op zijn gat ligt maar dat valt vies tegen,
6 paarden gevonden die we wouden kijken gelijk al 4 verkocht en de 2 die we zijn gaan kijken werden het niet :P

@alice13, ik heb dat eigenlijk niet mijn ouders hebben niets met paarden maar snappen wel dat ik een eigen paard wil,
verzorgpaard is wel leuk maar zelf beslissen zit er niet bij als er iets gebeurd dan kan je niet zelf regelen enzo. Ik heb nu 2 jaar lang verzorgpony's gehad maar merk dat dit niets voor mij is,
ik moet gewoon echt wedstrijden kunnne starten en overal heen gaan met mijn paard en zelf beslissingen maken

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:47

Even algemeen, na al eerder een paardje te hebben gehad dat niet klikte.
Weet ik heel goed wat ik wil. Wat tips voor de eerst keer paarden kopers:
Je moet heel goed voor jezelf opstellen wat je wil! of wat je wil dat het paard kan.
Ik wil alles minimaal L niv. liefst gewoon compleet allround! Ondanks dat ik niet zeker ben of ik wel wedstrijden ga rijden. Maar gewoon al omdat ik zelf aan ervaring ontbreek en dus geen groen paard wil. Wij hebben heel duidelijk een lijst gemaakt van wat het paard moet kunnen, en qua karakter wat ik wel en niet wil!
Ik denk dat je dat echt moet doen, gewoon op papier het liefst!
En nooit een recreatie paard (met gebrek) kopen met het idee ik ga toch geen wedstrijden rijden. Want ook al ben je in de bak bezig gewoon zelf trainen en het wil door dit gebrek (aan kennis of echt door een natuurfoutje) niet dan word je band snel minder en zit je elkaar op een gegeven moment in de weg!
Ik spreek van uit mijn ervaring. En dat kan voor een ander heel anders zijn. Maar ik wil het toch gewoon even mee geven.
Willemlover, dat paardje is gewoon perfect. Die kent al heel veel dus je kan heel veel van hem leren en samen verder groeien tot echte top sporters! Een paardje wat ouder dan 10 is gaat nog lang niet dood(heel veel willen een paardje van 3,dus compleet groen ivm de leeftijd) Misschien heb je met een ouder(volwassener) paard wel veel meer plezier en meer kansen! De paarden die ik ken worden gemiddeld 25 jaar oud! Dus dan heb je met 10 nog 15 jaar plezier! Wie wil dat nou niet!

Nou dat wou ik nog even kwijt ;)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:49

Twilight1 schreef:
ja dat is het lastisge van paarden ze zeggen dat de markt op zijn gat ligt maar dat valt vies tegen,
6 paarden gevonden die we wouden kijken gelijk al 4 verkocht en de 2 die we zijn gaan kijken werden het niet :P

@alice13, ik heb dat eigenlijk niet mijn ouders hebben niets met paarden maar snappen wel dat ik een eigen paard wil,
verzorgpaard is wel leuk maar zelf beslissen zit er niet bij als er iets gebeurd dan kan je niet zelf regelen enzo. Ik heb nu 2 jaar lang verzorgpony's gehad maar merk dat dit niets voor mij is,
ik moet gewoon echt wedstrijden kunnne starten en overal heen gaan met mijn paard en zelf beslissingen maken

Wat fijn dat jou ouders er wel zoveel begrip voor hebben. Nu heb ik dan ook een verzorgpaard waar ik alle mee mag, en dan bedoel ik ook alles. Behalve de manen en sokken afknippen haahah maar dat zou ik ook nooit doen!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:50

willemlover schreef:
Voor ons wel, er zit voor ons veel waarde aan.. Omdat daar onze pony's lopen die we al zo lang kennen/hebben..
En of het huis meer waard word, maakt op zit moment nog niet zo veel uit. We wonen er nu 3 jaar en m'n vader is nog lang niet van plan weg te gaan..

Met ouwe heer bedoel je mijn vader neem ik aan? Zo oud is hij nog niet hoor ;). Maar we kopen 8000 m2. Met mogelijkheid tot bijvoeren :).

haha ja, dat zeg ik eigenlijk altijd, maar da's opzich niet weinig 8000m2, komt er ook een rijbak bij?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:52

Dat vond ik nou ook. Ik heb wel wat eisen maar mijn grootste eis is dat zijn karakter mij aanspreekt :).
Ach dat het beestje 14 is, jammer maar niet erg. Heeft hij tenminste al genoeg levenservaring :j. Ik denk maar zo, als ik nu een wat gevorderner paardje koop, dan kan ik daar nu heeel veel mee leren, en heel veel mee doen. Zodat ik dat 'later' op je jonge paarden uit kan oefenen. Maar nu nog niet :).

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:52

@ willemlover [EA-TK-PP] Leuke plek gezocht voor mijn Z-dressuurruin had je dit al gezien?! :D

Verder heb je helemaal gelijk wat betreft een ouder paard.
Kuna (die vriendin wat ik eerder vertelde) wil geen paard jonger dan 8 omdat ze zelf gewoon een paardje nodig heeft met enige ervaring!
Ze heeft haar rug al een keer gebroken door een val, en kan zich gewoon niets minder dan het beste en het betrouwbaarste veroorloven.
Ik vind dat ze daar helemaal gelijk in heeft.
Donderdag gaan we voor haar naar en 15 jarige kijken, dit beestje moet geweldig zijn (zoals het omschreven wordt) Dus ik hoop voor haar het allerbeste!

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:55

nou ja dat mocht ik ook niet maar dat had ik wel willen doen bij ze,
het zijn fell pony's dus ja dat hoort bij ze vond de eigenaar,
maar 1 van de pony's had ontzettend last van mok en was ook helemaal opgelopen en hij wou de sokken niet scheren,
andere paardje schuurt en had gewoon echt een hap van 10 cm uit zijn manen terwijl de rest ongeveer 30 cm lang is, ik had het dan een stukje korter geknipt zodat het gelijk weer aangroeit...

en opzich heb ik ook aan mijn ouders laten zien dat ik een paard aankan,
ik was dagelijks bij de paarden en school bleef goed gaan.
en heb natuurlijk ook al bijna 4 jaar een pony gehad dus mijn zus en ik weten wel waar we aan beginnen.
ik hoop dat iedereen die een paard gaat nemen dat weet want het is een hele verantwoordelijkheid en veel verdriet maar natuurlijk maken de blije tijden het weer helemaal goed :D

Caily

Hoi,

Ik meld mij ook :D

Altijd heb ik in de Tinkers gezeten, maar ik begon het bijrijden een beetje zat te worden, ik wou graag mijn eigen wetten en regels maken, en gewoon verder met niets of niemand rekening te hoeven houden behalve met het paard. Toen heb ik een 7-jarige Tinkerruin in bruikleen genomen. Maar zijn karakter is niet erg makkelijk, en daarbij, hij zou ook weer weg gaan. Mijn idee was er een veulen wat dit jaar geboren zou worden bij te kopen (Tinkermerrie). Dus marktplaats werd een stukje scherper in de gaten gehouden om een beetje op de hoogte te zijn van de markt. En toen kwam ik daar wel een hele leuke Tinkermerrie tegen...
Zwartbont, witte voorpluk, twee helderblauwe ogen, en verwachte stokmaat rond de 1m50, oftewel, perfect. Dus helemaal afgereisd naar Den Helder om het beestje is te gaan bekijken. En tja, toen was ze toch wel wat klein, in verhouding met de reus (even oud) die ik verzorgd. Maar die manen, die staart, die ogen, maar vooral dat karakter <3

En sinds twee weken loopt ze hier in de wei. Omdat ze eigenlijk toch wel vrij vlot weg moest maar ik geen geld had om nu al volledig te betalen is het op afbetaling. En verder heb ik er nu ipv 1 dus 2 lopen deze zomer (bruikleenpaard ook nog), maar het onderhouden gaat tot nu toe prima, ik heb onwijs geluk met mijn stalling (gewoon weiland met containerstal waar zadelkasten in zijn gemaakt en een stal voor nood) @ 60,- pm.pp). Ondanks dat ze op papier (nog) geen Tinker is ben ik helemaal happy met haar. En ik weet zeker, na een bezoekje aan de keuring zal ze echt wel als Tinker opgenomen worden!

willemlover

Olster4ever schreef:
willemlover schreef:
Voor ons wel, er zit voor ons veel waarde aan.. Omdat daar onze pony's lopen die we al zo lang kennen/hebben..
En of het huis meer waard word, maakt op zit moment nog niet zo veel uit. We wonen er nu 3 jaar en m'n vader is nog lang niet van plan weg te gaan..

Met ouwe heer bedoel je mijn vader neem ik aan? Zo oud is hij nog niet hoor ;). Maar we kopen 8000 m2. Met mogelijkheid tot bijvoeren :).

haha ja, dat zeg ik eigenlijk altijd, maar da's opzich niet weinig 8000m2, komt er ook een rijbak bij?

Nee klopt, al staan er al wel 2 pony's he :). Nee wanneer er een 3e paard bij komt is het de bedoeling om een deel van de wei als paddock te gaan beschouwen, waar de 2 pony's snachts en een deel van de dag op komen te staan, en het eventuele nieuwe paard snachts op stal en overdag deels in de paddock. En dan het stuk weiland voor 2-5 uur beschikbaar te stellen. Dus dat ze wel altijd buiten lopen, maar het gras er niet keihard doorheen vliegt :).

En wbt de rijbak, nee die hebben we niet, we hebben dus het weiland waar ik in zou kunnen rijden, we hebben nog een grasveld met de afmetingen van een rijbak, maar bedoeld als gazon. En ik heb meerdere bakken in de buurt, dus zou evt. kunnen overleggen of ik daar 2-3 in de week mag rijden :).

@Alice, jaa die had ik al gezien haha, via daar kwam ik er ook bij! :P Heb haar een Pb'tje gestuurd :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:01

Dat scheelt al een hoop Wlover.
heb je al een specifiek paardje op het oog of niet?

!!!nogsteeds niemand die een beetje goedkope kast weet, waar je alles kan instoppen behalve zadel en hoofdstel??!!!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:02

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:03

Twilight1 schreef:
en heb natuurlijk ook al bijna 4 jaar een pony gehad dus mijn zus en ik weten wel waar we aan beginnen.
ik hoop dat iedereen die een paard gaat nemen dat weet want het is een hele verantwoordelijkheid en veel verdriet maar natuurlijk maken de blije tijden het weer helemaal goed :D

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dan ook dat het heel verstandig is eerst eens een verzorgpaadje te hebben gehad waar je alles voor moet doen wat je ook bij je eigen paardje zult moeten doen. En zet je paardje niet alleen ergens op een wei. Al helemaal niet als je nog nooit eerder zo voor een paard hebt moeten zorgen. Want er komt veel meer bij kijken dan alleen rijden borstelen en de stal schoonmaken.
Een paard is er vooraltijd niet alleen in de zomer en ook niet alleen als het goed gaat!
Als je 2000 euro te besteden hebt zou ik dit ook zeker niet opmaken aan je paard. Je moet rekening houden met dierenarts kosten/hoefsmit tandarts = hier moet je echt geld voor achter de hand hebben. Passende spullen zoals een goedpassend hoofdstel en zadel zijn ook niet geheel onbelangrijk!

@ olster4ever. Kijk eens naar lockers die je ook wel eens op scholen en kantoren ziet. Waar woon je. Hier in de buurt is een tweedehands kantoor artikelen winkel!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:04

Alice13 schreef:
Twilight1 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dan ook dat het heel verstandig is eerst eens een verzorgpaadje te hebben gehad waar je alles voor moet doen wat je ook bij je eigen paardje zult moeten doen. En zet je paardje niet alleen ergens op een wei. Al helemaal niet als je nog nooit eerder zo voor een paard hebt moeten zorgen. Want er komt veel meer bij kijken dan alleen rijden borstelen en de stal schoonmaken.
Een paard is er vooraltijd niet alleen in de zomer en ook niet alleen als het goed gaat!
Als je 2000 euro te besteden hebt zou ik dit ook zeker niet opmaken aan je paard. Je moet rekening houden met dierenarts kosten/hoefsmit tandarts = hier moet je echt geld voor achter de hand hebben. Passende spullen zoals een goedpassend hoofdstel en zadel zijn ook niet geheel onbelangrijk!

@ olster4ever. Kijk eens naar lockers die je ook wel eens op scholen en kantoren ziet. Waar woon je. Hier in de buurt is een tweedehands kantoor artikelen winkel!

@ willemlover, hij staat nu ook op bokt geloof ik!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:05

Ja klopt, dat had ik gezien! Heb het meisje een PB gestuurd, met daarin het verhaal rondom het weiland en nog wat vragen :+

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:08

Goed van je! Nou ik blijf voor je duimen!
Ik ben weg van deze scheet! http://link.marktplaats.nl/434421925 a.s. zondag gaan we kijken. Zou eerst afgelopen zondag al gaan maar ging niet door, jammer genoeg!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:10

Wauw, dat is ook een super knap paardje!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:20

Jahaa ben er helemaal weg van. Ik hoop dat ik een voldoende goede ruiter ben ivm de hanetred! Iemand hier ervaring mee???