Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 11:15

Ze heeft geen dikke winterdeken op hoor,maar een dunne regendeken,puur om haar te beschermen tegen de vele sneeuw die gaat komen.Ze staan op een open vlakte en nu de wind Oost/Noord-Oost is staat die precies over het land heen.Bescherming zijn alleen maar bomen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:49

Ik zou ook geen deken om doen, maar zorgen voor beschutting.
Vooral een dunne regendeken is lastig omdat je de haren platdrukt en dús de isolatielaag weghaald, maar er niks voor terug geeft. Als ze niet drachtig was geweest had ze dan ook een deken opgehad?

Ik zou ipv dekens liever zorgen voor fantsoenlijke beschutting...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:08

ik heb wel veel ervaring met drachtige merrie en mijn advies is geen deken op doen.
Helemaal omdat ze midden in de winter uitgerekend is. Je paard zit dik in haar haar en die kan ze rechtop zetten om de wind buiten te houden zeg maar. met een deken op kan ze dat niet dus de kans dat ze het kouder heeft met deken is groeter dan zonder.
Wij hebben drachtige merries nooit een deken op. (edit :zie post hierboven sorry)

enneh...ik denk ook echt dat ze drachtig is, hoewel ik het niet voor je hoop ook omdat ze al op leeftijd is.
gelukkig heeft ze wel al 2 veulens gehad.

nou ook ik wacht met spanning op de uitslag. ik zou het filmpje trouwens ook aan DA laten zien. idd niet dat je hem iets kwalijk neemt maar gewoon uitlegt dat je nog steeds je twijfels hebt en graag 100% zekerheid hebt. ik kan me niet indenken dat je DA daar moeilijk over doet helemaal als je zegt dat hij normaal ook heel goed en btrokken is.

veel succes nog !

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:27

Ik denk aan de hand van je filmpje dat je merrie ook drachtig is.
Mijn merrie die nu 7 maanden drachtig is en op 18 dagen en 3 maanden gescand is is nu ook deze buikbeweging heel duidelijk te zien. En dit had ze voorheen nooit hoor :D

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:33

kehdra schreef:
Kan het niet komen omdat het seizoen voor hengstigheid voorbij is? :+
Voor zover ik weet zijn merrie alleen in de zomermaanden hengstig namelijk :j

Mijn ruin had eenzelfde soort buik (zie laatste zichtbare foto in profiel), maar was (uiteraard) niet drachtig, dit ziet er in mijn (leken) ogen uit als een goed tehuis ;)

nee merries zijn niet alleen in de zomer maanden drachtig.
ik vind de merrie wel drachtig lijken maar ook wel gewoon dik.
zou de dierenarts is vragen om op te voelen of te scannen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:35

Ze is al opgevoeld zoals al in het topic beschreven staat.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:37

Marlis schreef:
Ze is al opgevoeld zoals al in het topic beschreven staat.

Sorry heb niet alle 10 pagina,s gelezen.
succes ermee dan

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:48

Nou ik heb je filmpje net nog even aan mijn wederhelft laten zien.. totale leek op paarden. Die vroeg of als dat wormen zijn, of jij dan misschien de ontsnapte boa daar hebt die wij kwijt zijn :p

Meid ik denk dat je gewoon 2 voor de prijs van 1 hebt :p

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:58

wollie27 schreef:
kehdra schreef:
Voor zover ik weet zijn merrie alleen in de zomermaanden hengstig namelijk :j

Mijn ruin had eenzelfde soort buik (zie laatste zichtbare foto in profiel), maar was (uiteraard) niet drachtig, dit ziet er in mijn (leken) ogen uit als een goed tehuis ;)

nee merries zijn niet alleen in de zomer maanden drachtig.
ik vind de merrie wel drachtig lijken maar ook wel gewoon dik.
zou de dierenarts is vragen om op te voelen of te scannen.

Ik schreef hengstig, niet drachtig ;)
Heb je het filmpje wel gezien? :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:20

Ik zal straks dan de deken er af halen.
Ze kunnen wel langs de kant staan,onder de bomen en hebben dan beschutting van de struiken enzo.
Alleen als ze midden in het land staan dan staan ze pal in de wind.
Mijn veearts zei ook al:geen dekens opdoen,ze hebben een goede,beschermende vacht.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:40

Lijkt me een goed plan, de deken er afhalen. Zoals al gezegd, je belemmert met die deken de natuurlijke isolatie. Wel eens paarden in de sneeuw zien staan met een deken van sneeuw op hun rug? Die vacht isoleert dus zo goed dat de warmte bij het lichaam blijft. Anders zou die sneeuw smelten...

Wel zorgen dat ze steeds hooi aan kunnen... zodat hun kacheltje kan blijven branden.

En nogmaals opvoelen... ik zou het niet doen. Lijkt me wel duidelijk dat ze drachtig is, dus voegt het weinig toe.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:17

Mijn merrie is ook drachtig maar echt wel dat ze een deken op heeft met dit weer!
Gaat er pas af als ze een alarm op krijdt en als het veulen er is gaat die er gelijk weer op dat arme dier laat ik niet zonder deken lopen!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:04

kehdra schreef:
Voor zover ik weet zijn merrie alleen in de zomermaanden hengstig

Ik schreef hengstig, niet drachtig ;)
Heb je het filmpje wel gezien? :+
[/quote]

Sorry ik bedoelde merries zijn niet alleen maar in de zomer hengstig!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:28

Gohya, als deze niet drachtig is dan vreet ik mijn schoenen op!
Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen. Kruising welsh is het waarschijnlijk hé? Ik ga je in de gaten houden, ben erg benieuwd wat voor een knapperd hier uit gaat komen.
Lekker die deken af, goed ruw voer blijven voeren en misschien een handje merriebrok, is vooral nu met die kou wel lekker :j
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 01-12-10 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:36

gohya schreef:
Ik zal straks dan de deken er af halen.
Ze kunnen wel langs de kant staan,onder de bomen en hebben dan beschutting van de struiken enzo.
Alleen als ze midden in het land staan dan staan ze pal in de wind.
Mijn veearts zei ook al:geen dekens opdoen,ze hebben een goede,beschermende vacht.

Zolang ze maar kunnen schuilen en onbeperkt ruwvoer hebben :)
Je hebt dus de veearts gesproken? Wat zei hij? heb je het filmpje laten zien?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 22:56

Nee ik heb de veearts nog niet gesproken,dat v.d. dekens vertelde mijn vorige veearts,die nu met pensioen is.Onbeperkt kuil hebben ze altijd,er staat een baal van 100kilo in het land onder een hele grote boom.
Uhm,ik heb de deken toch maar opgelaten,waarom? omdat de haren nu zeker toch al plat zijn.Vrijdag word het veel minder koud en dan doe ik de deken wel af.Vind het link om hem nu af te doen met die ijskoude wind en de verwachte sneeuw.
De hengst die waarschijnlijk de vader is dat is de Welsh Cob Miron,hij heeft ook papier werd me verteld.
Ben vergeten te vragen welke kleur die is,maar ik dacht donkerbruin.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:35

Jammer, hoe langer je de deken erop laat, hoe lastiger het word om het weer af te halen. Wat ga je doen als het morgen 5 graden kouder is als vandaag?
er waren twee hengsten toch, wat is die andere?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:14

gohya schreef:
De hengst die waarschijnlijk de vader is dat is de Welsh Cob Miron,hij heeft ook papier werd me verteld.
Ben vergeten te vragen welke kleur die is,maar ik dacht donkerbruin.

Weet je ook welke stalnaam die heeft of weet je iets van zijn afstamming ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 00:28

Die andere hengst is een welsh van rond de 1.30m ook met papier.
Ik weet er verder nog nix over,maar ik ken wel degene die beide hengsten goed kent.Zodra ik hem spreek hoor ik meer en horen jullie het ook.
De deken wil ik in het weekend af doen en dan aflaten.Dan is het ook veel minder koud dan morgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:44

Ik snap best dat je nu een deken hebt opgedaan, hoor! Volgens mij kan dat ook nog best wel, bij de andere stal waar ze naar toe gaat heeft ze toch meer beschutting? Dan kan je er ook voor kiezen de deken dan weer af te doen.
Als je onder de deken voelt, of bij de aanzet van de oren, voel je snel genoeg of ze het er kouder onder heeft dan ze zonder deken was, maar voor haar lijkt het me nu fijner met deken. Dan kan ze ook de energie die ze via het eten binnenkrijgt naar het veulen en zichzelf laten gaan i.p.v. zich warm houden. Ik geloof er niet zo in dat ze nu kouder zou zijn dan zonder deken. Oké, de haren liggen misschien plat, maar dat zegt niets over warm of koud.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:25

Wat verassend! Hopelijk dat alles goed verloopt, heb je er straks een schitterend veulentje bij lopen! :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 09:40

Jet schreef:
Ik snap best dat je nu een deken hebt opgedaan, hoor! Volgens mij kan dat ook nog best wel, bij de andere stal waar ze naar toe gaat heeft ze toch meer beschutting? Dan kan je er ook voor kiezen de deken dan weer af te doen.
Als je onder de deken voelt, of bij de aanzet van de oren, voel je snel genoeg of ze het er kouder onder heeft dan ze zonder deken was, maar voor haar lijkt het me nu fijner met deken. Dan kan ze ook de energie die ze via het eten binnenkrijgt naar het veulen en zichzelf laten gaan i.p.v. zich warm houden. Ik geloof er niet zo in dat ze nu kouder zou zijn dan zonder deken. Oké, de haren liggen misschien plat, maar dat zegt niets over warm of koud.

Kijk je moet natuurlijk ook rekening dat het paardje al wel 23 jaar oud is.Een jong paard houd zich veel makkelijker warm dan een ouder paard toch?Een poosje terug met al die regen stond ze te bibberen en toen heb ik haar ook de deken opgedaan,daarna had ze het niet meer koud.Dus vandaar ook dat ik de deken nu op heb,i.v.m. de vele sneeuw die ze verwachten.
Bij het andere land is idd. beschutting d.m.v. een inloopstal.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:47

aafje87 schreef:
Gohya, als deze niet drachtig is dan vreet ik mijn schoenen op!

Haha dat dacht ik ook :D .
Mijn paard is trouwens ook in februarie geboren, vroeger dacht ik altijd dat de veulentjes er in de zomer pas uitkwamen omdat het dan lekker warm was :+ .

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:49

ik wist niet dat het paard al 23 was! Vandaar mijn opmerking over de deken. De deken die je nu ophebt is ongevoerd he? doe dan op z'n minst een gevoerde om, daar heeft je paard ook wat aan :)
Fijn dat je een land met inloopstal hebt gevonden zeg!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:53

dat bibberen hoeft niet persé te betekenen dat het paard het koud heeft, dat denken de meeste mensen. Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens... Het paard maakt in de herfst al een wintervacht dat nog in koudere maanden aangepast wordt. Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Borstel zo min mogelijk. Een deken is niet iets extra's, maar houdt het wintervacht alleen wat tegen. Het paard kan het juist koud krijgen als hij een deken op heeft, doordat de deken de haren platdrukt en de eigen warmteregulatie tegenhoudt. Het is zelfs aangetoond dat dekens het inmuumsysteem van het paard verzwakt.