mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:14

nee, dat is meer in het algemeen bedoeld. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:14

detour schreef:
Mag een angstig paard ook geramd worden? Ook áls het al uithaalt?...

hangt echt van de situatie en het paard af. Ik weet zo bv een paard dat een echte angsthaas is. Op sommige dagen vind hij echt alles eng en bijgevolg een reden om z'n voeten niet deftig te geven terwijl hij dit netjes kan. In dit geval mag hij wel eens flink op z'n plaats gezet worden, want zijn angst wordt er niet groter om.

een paard dat eerder uit paniek wegtrekt en uiteindelijk slaat is een ander verhaal. Maar in mijn ogen ben je al te ver gegaan als een angstig paard gericht uithaald om zich te "verdedigen"

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:15

Zien eigenaren voldoende of het angst of dwarsigheid is? hoe vaak wordt een paard verkeerd begrepen?.. Bij stress leert nl geen enkel wezen van straf.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:16

Detour: Ik heb het over mijn paarden, niet over het algemeen. Hoe iemand anders met zijn paarden om gaat moet diegene zelf weten natuurlijk. Ik kan niet inschatten of het paard van iemand anders bang is of loopt te klieren.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:19

Ik heb hier sinds donderdag een 2,5jarige merrie staan. Erg dominant. Mijn smit wilde haar maandag bekappen.
Helemaal in paniek. Rechtovereind en gericht schoppen. 1e keer was puur paniek. Poging 2 was dominantie omdat mevr. het niet wilde. Hij heeft haar op haar plaats gezet, maar nog wilde het niet.
Ik heb uiteindelijk besloten om niet verder te gaan..... :o Ook omdat ik zag dat de smit zijn geduld verloor en omdat het gewoonweg gevaarlijk werd. Voetjes geven en uitkrabben geen probleem bij mij, maar bekappen wil absoluut niet.

Ik heb nu een andere smit gebeld en het verhaal uitgelegt. Hij komt a.s. dinsdagmiddag en trekt er een hele middag voor uit. Ben zeer benieuwd of het dan wel lukt.

Slaan vind ik alleen kunnen als ze dus echt gericht trappen.
Maar wanneer angst een rol speelt vind ik het niet nodig en moet je vertrouwen winnen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:30

piewie schreef:
Ik heb hier sinds donderdag een 2,5jarige merrie staan. Erg dominant. Mijn smit wilde haar maandag bekappen.
Helemaal in paniek. Rechtovereind en gericht schoppen. 1e keer was puur paniek. Poging 2 was dominantie omdat mevr. het niet wilde. Hij heeft haar op haar plaats gezet, maar nog wilde het niet.
Ik heb uiteindelijk besloten om niet verder te gaan..... :o Ook omdat ik zag dat de smit zijn geduld verloor en omdat het gewoonweg gevaarlijk werd. Voetjes geven en uitkrabben geen probleem bij mij, maar bekappen wil absoluut niet.

Ik heb nu een andere smit gebeld en het verhaal uitgelegt. Hij komt a.s. dinsdagmiddag en trekt er een hele middag voor uit. Ben zeer benieuwd of het dan wel lukt.

Slaan vind ik alleen kunnen als ze dus echt gericht trappen.
Maar wanneer angst een rol speelt vind ik het niet nodig en moet je vertrouwen winnen.

Dit paard heeft zijn eerste spelletje nu wel gewonnen.
Hij weet nu dat als ie blijft klieren, we er gewoon mee stoppen, en dan mag de volgende komen om het te proberen, en als het bij hem niet lukt , dan trekken we nog een blik hoefsmeden open.
Het probleem is vaak dat eigenaren zeggen: ik kan gewoon de voetjes uitkrabben, maar die houden de achtervoeten vaak maar in 1 hand en 10 centimeter van de vloer af, maar een hoefsmid moet het achterbeen veel hoger opppakken en op zijn bovenbeen leggen, en dat zijn de meeste paarden niet gewend, en daar zouden meer eigenaren op moeten oefenen.
Het verschil van voetjes oppakken door de eigenaar of de smid is wel een wezenlijk verschil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:26

darwin schreef:
Dit paard heeft zijn eerste spelletje nu wel gewonnen.
Hij weet nu dat als ie blijft klieren, we er gewoon mee stoppen, en dan mag de volgende komen om het te proberen
, en als het bij hem niet lukt , dan trekken we nog een blik hoefsmeden open.
Het probleem is vaak dat eigenaren zeggen: ik kan gewoon de voetjes uitkrabben, maar die houden de achtervoeten vaak maar in 1 hand en 10 centimeter van de vloer af, maar een hoefsmid moet het achterbeen veel hoger opppakken en op zijn bovenbeen leggen, en dat zijn de meeste paarden niet gewend, en daar zouden meer eigenaren op moeten oefenen.
Het verschil van voetjes oppakken door de eigenaar of de smid is wel een wezenlijk verschil.

Hier ben ik het gedeltelijk mee eens. Maar doorgaan met een hoefsmid die gefrustreerd raakt, maakt het ook niet beter.
Beter had geweest om bij voorbaat al meer tijd uit te trekken als het paard nog nooit bekapt is of waarvan je niet weet hoe het zal gaan en idd beter trainen door de eigenaar...
Het is ook logisch dat een hoefsmid gefrustreerd raakt als hij geen extra tijd heeft voor een moeilijk geval, dat had overlegd moeten worden voor hij kwam.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:24

beter is gewoon een goede hoefsmid te hebben en er zelf als eigenaar niet bij te zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:27

ik ken anders genoeg hoefsmeden die niet eens willen komen als er niemand in de buurt is om het paard vast te houden, eenmaal ze weten dat het paard braaf is, dan kan het veranderen.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:32

ik heb altijd alleen maar smeden gehad die heel goed zelfstandig konden werken, ik vind dat ook een must

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:26

Ussiethree schreef:
beter is gewoon een goede hoefsmid te hebben en er zelf als eigenaar niet bij te zijn.

waarom niet?
Ik vind het fijn om met mijn hoefsmid te evalueren over de hoeven van mijn paard.
Sinds hij ze doet zijn de voeten veranderd en gelukkig ten goede.
Juist door goed overleg kan de smid het beste werk leveren. (heeft het paard een blessure, rij je veel op de weg, rij je een periode niet etc etc)

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:29

jahoor, als je begrijpt wat het vak smid inhoud, en je hebt een reeele kijk op je paarden, en je wil leren, en je bent geintresseert. Dan is het alleen maar aan te raden bij je smid te zijn, gewoon voor het uitwisselen van ideen, het leren en het wijzer worden van eventueel elkaar.

maar zoals ik zo inschat durf jij ook jouw smid alleen te laten met jouw paard, en het bovenstaanden kan alleen als je zoveel vertrouwen hebt in jouw smid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:36

ik sta er ook liefst bij, zo kom ik telkens weer wat te weten. Bovendien ben ik strenger voor mijn paard dan de smid, moet me altijd inhouden omdat ik bang ben dat de smid iets zou overkomen of misdoen door mijn toedoen.

mijn vorige smid, een bekwame man daar geen slecht woord over, kwam liever wanneer het hem uitkwam zonder dat er iemand hoefde te zijn, hij vond de paarden wel. Op zich handig, maar na een tijdje zeker als je corrigerend beslag toepast, is toch evaluatie nodig en dat is wel moeilijk als die man nooit zegt wanneer hij juist komt en helaas niet laat weten dat hij er een keer niet kan geraken.
Dus andere smid, andere visie, nieuwe discussie en bevestiging van mijn idee dat de correctie niet langer meer nodig was en op termijn juist nadelig ging worden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:58

Ussiethree schreef:
ik heb altijd alleen maar smeden gehad die heel goed zelfstandig konden werken, ik vind dat ook een must

Ik ben altijd zelf bij het bekappen. Ook omdat ik soms vragen heb over het een of ander, maar ook omdat ik de eigenaresse van mijn paard ben en ik niet van de NBer kan verwachten dat hij dat hele eind gaat lopen om mijn paard uit het land te halen en weer terug te brengen. :+
Daarbij vind ik het altijd gezellig. Even bijpraten, informatie uitwisselen, kijken hoe het bij de anderen gaat die hij bij ons ook bekapt. :)
Verder kan 'ie prima zelfstandig werken, hoor. :D

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:14

als je er 10 hebt staan en de smid bijna een hele dag bij je bezig is, dan kan je er gewoonweg niet bij zijn de hele dag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:14

Ik ben er eigenlijk nooit bij ;)
Mijn paarden worden door de stalhulp van stal gehaald en aan de muur geknoopt, en smid doet de rest. Roept als ie klaar is, en paard wordt weer op stal (of wei) gezet...
Tja, de smid is er dan ook altijd als ik ben werken ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:21

Tja, ieder zijn/haar manier en wensen, toch? Ik heb een paard, maar daarnaast wel een jong kind, waardoor ik met schooltijden zit, werk en studie. Toch ben ik er altijd zelf bij, maar ik doe in principe ook gewoon alles zelf wat mijn paard betreft, hoor. Hij komt bij ons 3 paarden bekappen, voorheen 5. Alle eigenaren zijn er zelf bij, bij ons.

Hoe dan ook, ik moet een heel eind lopen voordat mijn paard uit het land is, dus iemand zal dat toch moeten doen.
Kan dat niet van mijn smid verwachten, he. ;)

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:22

als je een goede smid hebt hoef je er ook niet bij te zijn

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:23

Twiggy2008 schreef:
Tja, ieder zijn/haar manier en wensen, toch? Ik heb een paard, maar daarnaast wel een jong kind, waardoor ik met schooltijden zit, werk en studie. Toch ben ik er altijd zelf bij, maar ik doe in principe ook gewoon alles zelf wat mijn paard betreft, hoor. Hij komt bij ons 3 paarden bekappen, voorheen 5. Alle eigenaren zijn er zelf bij, bij ons.

Hoe dan ook, ik moet een heel eind lopen voordat mijn paard uit het land is, dus iemand zal dat toch moeten doen.
Kan dat niet van mijn smid verwachten, he. ;)

nee dat kan je inderdaad niet van de smid verwachten. Zowizo eist mijn smid dat alles wat hij moet doen die dag binnen "handbereik" is.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:27

Ik zou die hoefsmid zo zelf een schop verkopen! Hij kan het ook best anders doen.
Heb ook een keer meegemaakt dat een hoefsmid het paard begon te slaan met een zweep
omdat het arme dier niet stil stond! Als hoefsmid moet je toch er wel een beetje
verstand van hebben toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:29

Ik ben er zelf bij om meerdere redenen: Mijn paard staat 24/7 buiten in buitengebied, dus moet een eindje lopen om hem op te halen en weer terug te brengen. Daarnaast evalueer ik graag de voeten van mijn paard met hem, indien nodig. En verder werkt mijn NBer graag buiten en dan houdt ik mijn paard ook vast. Ik vind het prima zo. Maak daar graag tijd voor. Ook voor een gezellig praatje en een kop koffie met z'n allen (want hij komt er meerdere doen bij ons). :)

Ik snap het ook best als je er niet bij bent, vanwege praktische redenen ofzo, maar ikzelf zit overal nou eenmaal graag bovenop. :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:32

Vind het ook heerlijk om er bij te zijn, de smid heeft altijd wel wat zinnigs te melden en de merrie pubert soms wat, dus dan kan ik hem van dienst zijn. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:35

detour schreef:
Vind het ook heerlijk om er bij te zijn, de smid heeft altijd wel wat zinnigs te melden en de merrie pubert soms wat, dus dan kan ik hem van dienst zijn. :)

Hahaha, pubert ze lekker????
Ja, ik wil dit soort momenten ook niet missen. Ben altijd overal zelf bij. Vind ik vaak ook heel leerzaam, maar bovenal gezellig. :)

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:40

ik heb die tijd ook gehad, en eerlijk gezegd nog steeds wel hoor.
Maar practisch gezien gewoon niet mogelijk, nu zijn we wel op het punt beland dat als er iets te bespreken is we dat bespreken, en bij de moeilijkere te behandelen paarden ben ik ook bij.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:55

Het probleem is vaak dat de smid het paard op moet voeden, omdat veel eigenaren er zelf te soft voor zijn.
Als het paard de smid een keer goed onderuit trekt is dat het risico van het vak, maar veegt ie die onopgevoede knol een keer bij ......dat is dan ZIELIG !
Als mensen hun paarden nu zelf eens fatsoenlijk op zouden voeden dan hoefde de hoefsmeden niet zoveel paarden bij te vegen.
En als je dan meer geld vraagt omdat je er zoveel tijd in moet steken, omdat het paard niet stilstaat , dat mag ook al niet