Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
detour schreef:Mag een angstig paard ook geramd worden? Ook áls het al uithaalt?...
piewie schreef:Ik heb hier sinds donderdag een 2,5jarige merrie staan. Erg dominant. Mijn smit wilde haar maandag bekappen.
Helemaal in paniek. Rechtovereind en gericht schoppen. 1e keer was puur paniek. Poging 2 was dominantie omdat mevr. het niet wilde. Hij heeft haar op haar plaats gezet, maar nog wilde het niet.
Ik heb uiteindelijk besloten om niet verder te gaan.....Ook omdat ik zag dat de smit zijn geduld verloor en omdat het gewoonweg gevaarlijk werd. Voetjes geven en uitkrabben geen probleem bij mij, maar bekappen wil absoluut niet.
Ik heb nu een andere smit gebeld en het verhaal uitgelegt. Hij komt a.s. dinsdagmiddag en trekt er een hele middag voor uit. Ben zeer benieuwd of het dan wel lukt.
Slaan vind ik alleen kunnen als ze dus echt gericht trappen.
Maar wanneer angst een rol speelt vind ik het niet nodig en moet je vertrouwen winnen.
darwin schreef:Dit paard heeft zijn eerste spelletje nu wel gewonnen.
Hij weet nu dat als ie blijft klieren, we er gewoon mee stoppen, en dan mag de volgende komen om het te proberen, en als het bij hem niet lukt , dan trekken we nog een blik hoefsmeden open.
Het probleem is vaak dat eigenaren zeggen: ik kan gewoon de voetjes uitkrabben, maar die houden de achtervoeten vaak maar in 1 hand en 10 centimeter van de vloer af, maar een hoefsmid moet het achterbeen veel hoger opppakken en op zijn bovenbeen leggen, en dat zijn de meeste paarden niet gewend, en daar zouden meer eigenaren op moeten oefenen.
Het verschil van voetjes oppakken door de eigenaar of de smid is wel een wezenlijk verschil.
Ussiethree schreef:beter is gewoon een goede hoefsmid te hebben en er zelf als eigenaar niet bij te zijn.
Ussiethree schreef:ik heb altijd alleen maar smeden gehad die heel goed zelfstandig konden werken, ik vind dat ook een must
Twiggy2008 schreef:Tja, ieder zijn/haar manier en wensen, toch? Ik heb een paard, maar daarnaast wel een jong kind, waardoor ik met schooltijden zit, werk en studie. Toch ben ik er altijd zelf bij, maar ik doe in principe ook gewoon alles zelf wat mijn paard betreft, hoor. Hij komt bij ons 3 paarden bekappen, voorheen 5. Alle eigenaren zijn er zelf bij, bij ons.
Hoe dan ook, ik moet een heel eind lopen voordat mijn paard uit het land is, dus iemand zal dat toch moeten doen.
Kan dat niet van mijn smid verwachten, he.
detour schreef:Vind het ook heerlijk om er bij te zijn, de smid heeft altijd wel wat zinnigs te melden en de merrie pubert soms wat, dus dan kan ik hem van dienst zijn.