Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ulissa schreef:Een eenvoudig rekensommetje
Pakken hooi op een vrachtwagen : ong. 350
Brandstofprijs Diesel : 1.13 (Nederland) (Belgie tussen 1.10 en 1.236)
Verbruik vrachtwagen : 1 ltr 3,5 km
Een volle vrachtwagen ervan uitgaande dat het hooi uit de buurt van Leuven komt.
Hooi 350 x 1,35 ....................................... = 472,50
Leuven - Enschede 316 km vv 632 km
632 : 3.5 = 180,57 ltr diesel x 1.13 ............. = 198,63 -/-
Kosten wikkelen hooi in plastic
350 x 0,45 .............................................. = 157,50 -/-
---------------------------------------------------------
Opbrengst ............................................... € 116,37
Hierin zijn nog niet meegenomen het laden en lossen van het hooi.
Ook hebben we het hier nog niet over arbeidsloon van de chauffeur.
De chauffeur is minimaal 7 uur onderweg bij een constante snelheid van 90 km/uur
zonder file, stop of weet ik wat.
brakke schreef:Goed gezegd Lotte-Wessel.
Ik kan tot nu toe niet zeggen dat ik onheus behandeld ben. De enige reden dat ik nerveus word is al die commentaar hier.
Ik verwacht woensdag dus gewoon een levering hooi![]()
(Heeft iemand er al aan gedacht dat als het hooi niet uit Nederland of Belgie komt, dat de loonkosten en dergelijke veel lager kunnen liggen?)
brakke schreef:Goed gezegd Lotte-Wessel.
Ik kan tot nu toe niet zeggen dat ik onheus behandeld ben. De enige reden dat ik nerveus word is al die commentaar hier.
(Heeft iemand er al aan gedacht dat als het hooi niet uit Nederland of Belgie komt, dat de loonkosten en dergelijke veel lager kunnen liggen?)
Ulissa schreef:brakke schreef:Goed gezegd Lotte-Wessel.
Dan nog moet het vervoerd worden.
brakke schreef:ik heb net een mailtje ontvangen dat de nieuwe lading hooi is goedgekeurd en dat ze ipv dinsdag, woensdag komen leveren.
Heb jij deze mail ook ontvangen Yvonnedv?
Misschien moeten de andere mensen hier gewoon even wachten tot de leveringen gebeuren en dan verder speculeren?
Echt joh, wat ne zever hierTot nu toe ben ik altijd netjes gecontacteerd en ziet het er goed uit. Ik wacht gewoon af.
brakke schreef:Ach, ik blijf erbij, ik wacht gewoon af.
Ben je nix mee met al dit gediscusieer. Als er geholpen moet worden met lossen, geen probleem.
En geloof me, ik voer mijn merrie echt geen onkruid en rommel.
Ik zal iets laten weten als het er is, wachten, wachten, wachten
Jannepauli schreef:Ben benieuwd waar jij denkt dat de loonkosten lager zijn - het oostblok misschien? Ta, maar dan heeft het hooi een lange ( en dure) weg naar België moeten afleggen. Bij de berekening zijn inderdaad wat 'dure' zaken niet meegenomen, zoals afschrijving vrachtwagen/materiaal en loonkosten van de chauffeur. Als je daar een gok doet, lijkt het hooi wel als liefdadigheid weggegeven te worden.
Het is zeker niet de opzet om een startend bedrijf af te schieten maar het gaat hier wel om het meest essentiële voedingsmiddel van je paard - dan wil je toch zeker zijn waar het vandaan komt ( van schone grond, geen giftig onkruid) - iemand kan dan wel roepen 'boeit me niet' maar dan denkt die persoon alleen aan de portomonnee op de korte termijn. En dan ook niet huilen als het misgaat.
Het verbaasd me dat terwijl bokt altijd vol staat met adviezen als het om de aankoop van paarden gaat - hoe stom vindt men het niet als je een ongekeurd paard koopt - in dit geval houdt iedereen de ogen alleen maar op de centjes gericht.. Het feit dat de professionele handel overal aan de bel trekt dat er nauwelijks goed hooi/stro voorhanden is wordt naïef weggewimpeld.. Nou hopelijk is het prima spul en kan paard en baasje profiteren, maar ik heb er vooralsnog een hard hoofd in.