Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:17

Maar waarom is het het minste wat je kunt doen voor een paard IngridB?
Je hebt dat paard toch waarschijnlijk jarenlang de nodige verzorging gegeven? Jarenlang liefde enz.. en als het moment aanbreekt waarop je afscheid moeten nemen hoort het toch gewoon klaar te zijn?

Eigenlijk bedoel je hiermee te zeggen : je hebt je paard jarenlang verzorgd dus je moet het daarna ook maar cremeren en tja, als je dat niet doet betekende het paard dus niks voor je.
Dat zou moeten betekenen dat alle paardeneigenaren hierzo maar een spaarrekening moeten openen omdat hun paard daarna gecreemerd moet worden?

Nee, na jarenlang liefde te hebben gegeven is het goed zo.
Of ze nou gecreemeerd word, of door rendac word opgehaald. Ze zal altijd evenveel voor me betekenen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:18

Ik vind het 2 kanten hebben.
Het is tenslotte de geest waar je van gehouden hebt.
Maar ik heb ook de wonden van het lichaam van mijn vriend verzorgt wanneer dat nodig was.
Ik heb hem geborsteld, Zijn manen ingevlochten, Van zijn lichaam gehouden omdat het zo mooi was.
Ik heb voldoening gezien, Vanuit zijn ogen, waardoor ik zijn geest ook weer kon zien.
Ik zou zijn lichaam niet zomaar als oud vuil kunnen zien.
Het was immers ook een stukje van de geest waar ik zoveel van heb gehouden...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:18

meggiemeg schreef:
Je kunt er tegenwoordig bij Rendac ook voor kiezen dat je paard apart wordt opgehaald.

Klopt, betaal je wel rond de 400 euro.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:19

Ik snap wel dat het hard overkomt. Ik ben ook een beetje aan het provoceren. Maar ik meen het wel. Mijn paarden hebben een hemel op aarde, zeker met mijn moeder. Ik vind dat paarden daar meer aan hebben dan dat ik ze na hun dood laat cremeren en op de kast zet.

Toen Valiant overleed had ik Vladimir al, en daar heb ik heel veel aangehad. Toen Vladimir overleed zijn we wel gaan zoeken maar pas na een tijd hebben we Abel gevonden. Maar ook die zoektocht naar een nieuw paard vond ik fijn. Je hebt iets om je op te richten. Ik wil niet in een negatieve emotie blijven hangen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:20

Giolli schreef:
Ik vind het 2 kanten hebben.
Het is tenslotte de geest waar je van gehouden hebt.
Maar ik heb ook de wonden van het lichaam van mijn vriend verzorgt wanneer dat nodig was.
Ik heb hem geborsteld, Zijn manen ingevlochten, Van zijn lichaam gehouden omdat het zo mooi was.
Ik heb voldoening gezien, Vanuit zijn ogen, waardoor ik zijn geest ook weer kon zien.
Ik zou zijn lichaam niet zomaar als oud vuil kunnen zien.
Het was immers ook een stukje van de geest waar ik zoveel van heb gehouden...

Ja dat had ik ook inderdaad.. Toch dat neusje waar je een kusje op heb gegeven. Maar ik ben erin blijven hameren dat haar lieve geest eruit was.. En dan was het wel haar neusje wat daar lag, maar niet meer het zachte warme neusje van Nunique..
En nee, niet meer die glans in haar ogen van nunique.. ik kon het toen enkel als een hoopje lichaam zien liggen, ik herkende nunique er ook niet meer in terug.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:23

JoycexLynn12 schreef:
Toch heeft lieveli wel gelijk, als het paard naar de slacht gaat en het gaat voor consumptie komt het inderdaad in kroketten en dergelijke terrecht.
Hoe hard het ook klinkt, het paard is dood en voelt hier niets meer van..

Net zoals het ophalen etc.. ik denk dat het meer gevoelsmatig is voor de persoon van wie het beestje geweest is, dat je het dier een mooie dood gunt..

Persoonlijk heb ik zelf écht niet het geld om mijn paard te cremeren, en buiten dat zou ik niet weten wat ik ermee zou moeten.. Uitstrooien vind ik zonde, je paard is evengoed weg (of je nou 1000 euro geld uitgeeft aan cremeren en daarna uitstrooien of 25 aan ophalen, je paard is dan weg) of het in een urn doen en op de kast.. dan zou ik telkens naar de urn kijken en beseffen dat lynn daarin zou zitten.

Nee, ik denk dat het ophalen van rendac met nunique echt de beste keus is geweest. (alhoewel ik het niet prettig vond dat ze tussen al die vieze dode kadavers lag)

Verder vind ik de slacht helemaal NIET respectloos. Wat als jij een paard heb waarvan je weet dat het een vechter is? Dan zou ik het eerder respectloos vinden van het baasje omdat diegene het dier laat inslapen terwijl hij wil wegrennen enz.

Mocht lynn ooit naar de slacht moeten zou ik wel kiezen dat ze niet voor consumptie gaat.

klopt, het paard is dood en voelt hier niets meer van!
Maar het is inderdaad puur gevoelsmatig voor de eigenaar van het paard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:23

Als het leeft lijkt het lichaam zo ontzettend veel waard te zijn.
Maar wanneer het dood is... Ja ik weet niet, dan is het slechts nog een lichaam wat hij achter liet.
Niet dat Olivier dood is! :oo Maar ik weet wel hoe het is...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:24

Dat kan ik ook wel begrijpen, gevoelsmatig..
Dit kan natuurlijk ook voor jezelf een proces zijn om het te verwerken.. dat ligt bij ieder persoon anders..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:26

IngridB schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Toch heeft lieveli wel gelijk, als het paard naar de slacht gaat en het gaat voor consumptie komt het inderdaad in kroketten en dergelijke terrecht.
Hoe hard het ook klinkt, het paard is dood en voelt hier niets meer van..

Net zoals het ophalen etc.. ik denk dat het meer gevoelsmatig is voor de persoon van wie het beestje geweest is, dat je het dier een mooie dood gunt..

Persoonlijk heb ik zelf écht niet het geld om mijn paard te cremeren, en buiten dat zou ik niet weten wat ik ermee zou moeten.. Uitstrooien vind ik zonde, je paard is evengoed weg (of je nou 1000 euro geld uitgeeft aan cremeren en daarna uitstrooien of 25 aan ophalen, je paard is dan weg) of het in een urn doen en op de kast.. dan zou ik telkens naar de urn kijken en beseffen dat lynn daarin zou zitten.

Nee, ik denk dat het ophalen van rendac met nunique echt de beste keus is geweest. (alhoewel ik het niet prettig vond dat ze tussen al die vieze dode kadavers lag)

Verder vind ik de slacht helemaal NIET respectloos. Wat als jij een paard heb waarvan je weet dat het een vechter is? Dan zou ik het eerder respectloos vinden van het baasje omdat diegene het dier laat inslapen terwijl hij wil wegrennen enz.

Mocht lynn ooit naar de slacht moeten zou ik wel kiezen dat ze niet voor consumptie gaat.

klopt, het paard is dood en voelt hier niets meer van!
Maar het is inderdaad puur gevoelsmatig voor de eigenaar van het paard.

Inderdaad. Maar niet iedere eigenaar voelt hetzelfde als jij ;)
Ik heb er vrede mee dat ie is opgehaald door Rendac. Als andere mensen dat gevoel niet hebben, prima. Ieder z'n keuze ;)
Maar ik vind dat je die zeer persoonlijke keuze wel moet respecteren!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:29

Giolli schreef:
Als het leeft lijkt het lichaam zo ontzettend veel waard te zijn.
Maar wanneer het dood is... Ja ik weet niet, dan is het slechts nog een lichaam wat hij achter liet.
Niet dat Olivier dood is! :oo Maar ik weet wel hoe het is...

Ik heb precies 5 seconde naar mijn dode paard gekeken, ik keek naar haar ogen en naar haar buik. Haar ogen waren half dicht met een rare gloed erop en haar buik bewoon niet meer.
Die 5 seconde hebben heel wat met me gedaan hoor! Ik kan het zo voor me halen..
Daarna ben ik huilend weggelopen en heb ik het afgesloten.

Mijn kennis heeft al heel wat paarden laten inslapen en is daardoor een sterkte vrouw geworden, tevens heeft zij nunique ook naar de kant van de weg gebracht.
Ze zei : Joyce, dit was nunique niet meer.. Nunique heeft raar naar je zitten kijken waarom je nou zo huilde!! En toen dacht ik van ja, ze heeft wel gelijk.. er zit niks meer in, het is niks meer.. Dagen erna kon ik het nog niet bevatten maar nu zeg ik van ja, het was inderdaad maar een hoopje lichaam..

hehe wat een verhaal :P

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:31

De mensen die voor rendac kiezen dat kan ik acepteren.
Maar de mensen die dat biefstukje van hun eigen paard niet willen missen daar heb geen respect voor.
Breng hem dan gelijk weg waarom er voor zorgen tot hij niet meer voldoet (jaar of 15) en dan opeten.
Eet hem dan gewoon gelijk op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:33

Moontje1991 schreef:
Maar de mensen die dat biefstukje van hun eigen paard niet willen missen daar heb geen respect voor.
Breng hem dan gelijk weg waarom er voor zorgen tot hij niet meer voldoet (jaar of 15) en dan opeten.

Ok. Dat is goed. Ik zal Abel nu wegbrengen zodat hij met kerst nog tot nut is. Ik denk dat we er zeker wel 2 dagen van kunnen eten. Heb je nog recepten?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:38

MarcoBorsato schreef:
Moontje1991 schreef:

Ok. Dat is goed. Ik zal Abel nu wegbrengen zodat hij met kerst nog tot nut is. Ik denk dat we er zeker wel 2 dagen van kunnen eten. Heb je nog recepten?

:') neem boni ook maar mee die heeft ook het nodige gewicht

Moontje1991

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:40

had je beter niet kunnen zegen jilletje tenzij je het meent want lieveli die meent het zeker weten zonder twijfel.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:40

Nouja.. ik heb dus net het filmpje gezien en het is geen pretje om te zien hoe je paard daar vermalen word.
Maar gelukkig is paard dood en voelt hier niks meer van..
Tis trouwens best een kleine vermaalmachine, mijn paardje was 1,77, hoe lang moet dat geduurd hebben?

Voor de mensen die zeggen van ja, kijk nou wat er gebeurd als hij naar rendac gaat!!!

Cremeren --> je paard word dus verbrand.. denk je dat dat een pretje is om te zien??? Nee, je ziet alles zo wegfikken.

Slager --> paard word helemaal opgesneden en word dus een stukje vlees.

rendac --> vermaalmachine en dan in hondenvoer of in lijm.

Het paard gaat hoe dan ook in kleine stukjes.. en dan ben ik begraven nog vergeten.. Nouja, dat kun je ook wel raden. Alle insecten onder de grond hebben dan een mega feest..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:43

Moontje1991 schreef:
had je beter niet kunnen zegen jilletje tenzij je het meent want lieveli die meent het zeker weten zonder twijfel.

Inderdaad. Jil, mijn vader komt Boni om 18.00 halen, is dat goed? Dan begint hij vanavond in het schuurtje aan de vleesverwerking

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:43

Moontje1991 schreef:

ik ben zeker een voorstander van het slachten van paarden, heb er dan ook geen problemen mee om paardenvlees te eten

Lee, de koffie zal klaarstaan :+

Bloem24

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:45

Ik heb nog nooit paardenvlees gegeten!

Uitzondering in kroketten enz dan..

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:47

ik heb mijn pony moeten laten weghalen door rendac.
Ik heb ook gezien hoe ze hem wegtilden , en geloof me ..
doet pijn! :) En ik wil echt niet weten wat er is mee gebeurd hoor. Hij is toch weg, dood. kan je toch niets meer aan veranderen .

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:48

Pebblesther schreef:
Wat me wel heel erg lijkt is als je je paard naar de slager toe brengt en dat hij door heeft wat hem staat te gebeuren.

Dat heb jij harder door dan hij. Een slachthuis is heel schoon, een paard ruikt daar echt z'n dood niet zoals door veel mensen (die nog nooit binnen zijn geweest) wordt beweerd. Schieten voor het slachten gaat een stuk sneller dan inslapen. Ik heb beide gedaan (met verschillende paarden) en weet zeker dat het geschoten paard er het minste van mee heeft gekregen.

Uit respect begraven of cremeren heb ik helemaal niks mee. Weet je wel hoe groot een paard is, en hoe bewerkelijk dat allemaal is? Om over de kosten nog maar niet te spreken.

Ik ben zelf nogal voorstander van paarden op de kliniek laten inslapen, als je voor de spuit kiest, ipv het per se thuis te willen doen. Op de kliniek zijn de omstandigheden veel beter controleerbaar waardoor het sneller en makkelijker gaat. Ook het ophalen van het kadaver kan je beter plannen, en je hoeft daar zelf niet meer naar te kijken (want een dood paard vervoeren is echt niet zo makkelijk, en ook bij een "individuele behandeling" is het een gedoe en getrek. Je wilt ook echt niet weten hoe ze bij dat crematorium weer uit die wagen gaan en de oven ingaan...) Vervoer moet dan nog wel een optie zijn, maar daar ligt tegelijkertijd ook wel een beetje de grens hoe ver ik het met een oud paard wil laten komen!

Denk dat mijn paard er meer bij gebaat is als ik hem bij leven respectvol behandel, en daar hoort ook een dood bij die op tijd komt voordat het allemaal een lijdensweg wordt. Ik breng mijn paarden dan wel weer zelf tot het allerlaatste moment weg, dat vind ik er dan wel weer bijhoren.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:49

ik heb op een bedrijf gewerkt waar zo nu en dan wat slachtpaarden kwamen, eigenaar kwam dan terug met worst voor dij de koffie....klinkt cru maar als het vernietigt word kan je het net zo goed eten vind ik.
inslapen zou niet mijn 1e keuze zijn maar ik ben geen tegenstander, als een paard botbreuken heeft ga je het niet laden om naar een slager te gaan.
het enigste waar ik niet zo'n voorstander van ben is het vee langs de weg leggen

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:50

klopt, ze zullen echt niet naar die oven gedragen worden hoor..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:53

Jilletje schreef:
inslapen zou niet mijn 1e keuze zijn maar ik ben geen tegenstander, als een paard botbreuken heeft ga je het niet laden om naar een slager te gaan.

Mijn optie ook niet, maar hoe vaak komen dat soort noodsituaties voor? In verreweg de meeste gevallen gaat het om een oud/kreupel paard waarvoor de eigenaar moet beslissen dat z'n tijd gekomen is.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:58

Moontje1991 schreef:

Niet alleen biefstuk hoor , frikandellen en kroketten en nog meer ander vleesprodukten , zul je zonder dat je het werkelijk wil geloven , vaker paardenvlees in tegenkomen.........
En dat is niet de volle reden om een paard naar de slager te brengen.
Er zijn een aantal mogelijkheden om de dood te verkiezen voor je paard , en het mooie is dat de mensen zelf hun verantwoordelijkheid en gevoelens daarin hebben.
Dit zijn moeilijke beslissingen die niet te degraderen zijn met het vergelijk dat je graag paardenbiefstuk eet........want dat zou wel omslachtig zijn , je kunt namelijk ook de biefstuk gewoon bij de slager kopen , daar hoef je helemaal niet eerst een paard voor aan te schaffen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:59

Hmm ben toch wel een "voorstander" van inslapen.
Meest vredige manier om te gaan en van het ophalen voelt ie niks meer! Naar de slacht brengen vindt ik vreselijk, ze ruiken het al en weten dondersgoed waar ze belandt zijn...
Cremeren klinkt allemaal mooi, maar errug duur en als je laatste eer is om hem te verbranden...das mijn mening...dan als laatste eer een spuitje en rustig inslapen...
Of je wel of niet paardenvlees eet heeft er natuurlijk geen f*ck mee te maken :? Zoals ceesje al zegt!
Beetje kortzichtig...