Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:41

Maakt het verschil of die kilo's extra te danken zijn aan spiermassa of aan vet?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:41

@Ninx

maar het gaat in dit topic om de kg ;)

en mijn zadel weegt 14kg komt de pad nog bij en natuurlijk mijn kleding
die 85 kg is schoon aan de haak :D

op de foto`s in mijn profiel waar ik op de draver rijd woog ik 74kg,ik vind dat niet storend enne mijn zadel daar woog 21 kg :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:45

Ik denk niet dat je er een tabel of zoiets voor kan maken.
Het verschilt echt per paard, er zijn mischien we richtlijnen, maar we zullen altijd uitzonderingen zijn.
Maar om zomaar te zeggen dat 2 paarden van de zelfde lengte en gewicht, even veel kunnen dragen vindt ik nergens op slaan.
Sommige mensen hebben ook eerder last van hun rug dan andere terwijl hier geen reden voor is, en dat zal vast ook wel bij sommige paarden zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:46

Welshcobfan schreef:
Maakt het verschil of die kilo's extra te danken zijn aan spiermassa of aan vet?

Dat denk ik wel... Het is overigens zo dat spiermassa zwaarder is dan vet, daarom raken mensen soms gefrustreerd dat de weegschaal geen lager gewicht aangeeft wanneer ze fanatiek gaan sporten. Daarom moet je ook een beetje 'op het oog' afgaan soms.
Spiermassa is actief, vet is passief... dat maakt een groot verschil.
Je vraagt van je paard een prestatie, die prestatie lever je samen en wordt groter bij gratie van 2 getrainde delen... dus jij EN het paard. Wanneer alleen het paard 'fit' is en de ruiter te stijf, te dik, etc.... dan zal dat altijd een impact hebben om het vermogen van het paard zich vrij te kunnen bewegen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:49

Welshcobfan schreef:

Spiermassa is massa die nauwkeurig gecoördineerd kan worden. Overtollig vet niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:26

Ninx schreef:
Het is overigens zo dat spiermassa zwaarder is dan vet,

En een kilo lood is zwaarder dan een kilo veren.... _O-

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:28

Kuggur schreef:
Ninx schreef:

Spiermassa heeft anders wel degelijk een hogere dichtheid dan vet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:37

Maar ik had het over dezelfde hoeveelheid extra kilo's, dus dan is het wel degelijk: een kilo spieren is even zwaar als een kilo vet :P

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:58

randie schreef:
Citaat:
Dat er aandacht voor is, vind ik een goede zaak.
Komt voor mij behoorlijk dichtbij want ik ben ook de lichtste niet. Overigens heeft de keuze voor een grote tinker daar zeker een rol in meegespeeld, en heb ik ook goed naar de rug gekeken bij de aanschaf. Ik heb flink geïnvesteerd in het passend maken van mijn zadel. Verder heb ik aan de paardenfysio gevraagd wat hij ervan vond bij mij. Hij vond het kunnen. Hij vond wel dat ik met krukje moet opstijgen (maar dat vindt hij voor iedereen).

Leuk paard heb je en de combi is inderdaad helemaal niet verkeert. Maar denk je echt dat een fysio tegen jou zou zeggen. Nee sorry je bent te zwaar je moet niet op een paard gaan zitten...!
Ik denk het niet... Dan is hij snel uit gearrangeerd. Want dan is het een slechte fysio, belachelijk etc.
Ik zeg niet dat jij dat doet he. ;) . Maar er zullen zat mensen zijn die zo reageren. En dan is een fysio
snel uitgel*ld en hij krijg nog slechte mond op mond reclame.

Ik heb zelf overgewicht (blij ben ik er niet mee en neen ik ben geen lui persoon die niks anders doet als eten of zo en altijd opzoek naar manieren om gewicht te verliezen).
Maar op dit kon ik niet laten om te reageren...
Mijn fysio/osteo voor de paarden is vrij gekend en gerenomeerd.
Zijn paardje is bij ons komen wonen omdat ze bij ons in een kudde kan leven en 24/7 vrije uitloop heeft, wat haar gezondheid ten goede komt.
't is een warmbloeddame van 1m75 hoog. Mijn osteo kent me al langer als vandaag en neemt geen blad voor de mond. Hij heeft gevraagd of ik ze wilde rijden en daar heeft hij ook foto's van en heeft het ook zelf gezien...en ja zijn merrie blijft waarschijnlijk permanent bij ons...(hij kan zijn paard ook verkopen en geld voor krijgen maar hij is emotioneel gehecht aan haar en wilt het beste voor haar)
Ik denk echt wel dat hij niet zomaar zou zeggen: nou 't ziet er prima uit, opdat hij geen klanten zou missen? (trouwens heb het hem al op de man af gevraagd)

Wat niet wilt zeggen dat ik zomaar pardoes op ieder paard zou stappen, of ieder paard geschikt zou vinden voor mij...
Dat ik sporadisch voor iemand verder te helpen in techniek wel even wil rijden op haar/zijn paard mss wel...
Maar een paard voor mijn eigen moet echt wel aan bepaalde voorwaarden voldoen en vooral geen probleem hebben met mijn gewicht!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:02

Kuggur schreef:
Ninx schreef:

Er staat geen een "kilo" . ;)
Wanneer je uit gaat van een stuk vet en een stuk spiermassa = het stuk spiermassa zwaarder.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:59

Op internet staan verschillende artikelen over het gewicht van de ruiter op een paard. Ook staat erbij dat wanneer een ruiter wat lichter van gewicht is (niet mager, maar gewoon niet heeel erg dik is) Beter kan meegaan(zitten) etc.

Het is natuurlijk ook niet leuk om een norm te hebben van iemand boven de 100 kg mag niet paardrijden. Of wordt geweigert op de manege. Dit zou discriminatie zijn. Maar als we in het belang van de paarden kijken zou het misschien wel beter zijn om bepaalde normen vast te stellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:01

op internet kan je ook vinden dat marsmannetjes echt bestaan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:10

KiWiKo schreef:
op internet kan je ook vinden dat marsmannetjes echt bestaan!

Hoe zit het dan met een kiklo inktvip?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:13

Saskia505 schreef:
Om mensen voor gek te zetten?

Nee, om aan het welzijn van paarden te werken. Want weet je wat er gebeurd? Zal het eventjes voor je beschrijven.

Een vrouw met een gewicht van 100 kilogram koopt een KWPN-er van 1 meter 66 (gewicht zal wel tussen de 500 - 550 kilogram liggen). De vrouw is zelf niet al te groot, dus wil zelf ook geen groot paard. Dit paard lijkt haar super.
Na een tijdje rijden besluit de vrouw dat ze toch ook wel wedstrijdjes wil gaan rijden met het paard. Na een paar weken tijd begint het paard echter wat moeilijk te doen. Hij wil niet meer in draf, gooit z'n hoofd als het ware omhoog en begint wat kreupel te lopen. De vrouw besluit de dierenarts te vragen of hij misschien weet wat er aan de hand is. De dierenarts onderzoekt het paard, maar kan niets vinden. Dus de vrouw neemt aan dat het gewoon 'geklier' is en besluit door te rijden. Echter wordt het gedrag van het paard steeds erger. Hij gaat staken, wil niet meer lopen. Kán niet meer lopen. Wordt gemeen, niemand kan nog iets met het paard.
Na weer een dierenarts-onderzoek blijkt dat het paard ernstige pijn heeft waardoor hij niet meer kan herstellen. De vrouw moet de moeilijkste beslissing van haar hele leven maken: ze gaat het paard verkopen als weilandpaard.
Een man en zijn vrouw kopen het paard als leuk verzorgpaard voor hun zestienjarige dochter. De dochter zorgt ervoor dat het paard weer een beetje opleeft en hij wordt beetje bij beetje steeds weer wat vrolijker. Op een dag besluit het meisje op het paard te gaan rijden, maar direct vertoont hij weer zijn oude gedrag. Staken, kreupel lopen, niet willen lopen...
De ouders en hun dochter laten een fysiotherapeut naar het paard kijken. Deze ontdekt dat de rug van het paard als het ware helemaal kapot is gereden. De wervels zijn scheef gereden, zenuwen zitten klem. Maar de fysiotherapeut doet wat ze kan. Er gaat wat tijd overheen, maar uiteindelijk hersteld het paard. Het meisje begint rustig aan met rijden, en wonderbaarlijk genoeg veranderd het paard van een dramapaard naar een leuk rijpaard. Het meisje neemt er alle tijd voor. Een jaar later gaat het meisje met het paard op wedstrijd, en ze doen het super. Drie jaar later rijden ze Z1 dressuur.

En nu de hele grap: dit verhaal is écht gebeurd.

Eén van de vele paarden die dit overkwam.

Er was eens een meisje van ongeveer 60 kilo die haar paard rond wilde hebben, echter niet goed genoeg kon rijden en niet genoeg kennis had om dit voor elkaar te krijgen. Toen besloot ze er een slof aan te knopen, niet wetend hoe je daar mee om moet gaan, en na een relatief korte tijd zat het paard muurvast.

En de hele grap van dit verhaal: Dit verhaal en soortgelijke verhalen hoor je nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer ;)
Laatst bijgewerkt door Adil op 09-11-09 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:14

Dit is vast al eens gezegd maar ik heb niet alles doorgelezen. Stel, ik kan niet meer op mijn paard rijden ( en dat is een flinke merrie van 1.78m) wil ik liever iemand van 90kilo die écht kan zitten, dan iemand van 60 die loopt te hutsebutsen.

Maar als ik moest kiezen tussen mensen die beiden kunnen zitten, en waarvan er een een stuk zwaarder is, ga ik voor de lichte.

Als je zwaarder moet tillen slijt je sneller. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te kunnen stellen dat als een paard té zwaar moet dragen op zijn rug ook sneller last krijgt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:15

was het niet 20% van het eigen lichaamsgewicht?? is me ooit verteld...

zelf denk ik dat het ook belangrijk is wat je paard is gewend. stel hij draagt dagelijks iemand van 60 kg , hoe zou het dan zijn om ineens 100kg op je rug te hebben??

interessant topic!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:15

Ninx schreef:
beantsje schreef:
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...

Dat zijn athletische zeer kundige ruiters. Dat is iets anders dan heel veel vetmassa.
Hier is zo vaak heel subtiel iets over gezegd, en die subtiliteit schijnt geheel en al niet te werken. Te zwaar zijn is soms ronduit naar, en de strijd met kilo's kan lang en zwaar zijn.... Maar die problemen kun je niet afwentelen op een paard, als je te zwaar bent om te rijden moet je het gewoon niet doen... punt uit.
Natuurlijk is dat jammer, maar het is 'voorbij jammer' en ronduit bedroevend dat mensen bereid zijn het paard de last van hun eetprobleem te laten dragen. Want helaas is het zo dat slechts zo'n 2% van de te dikke mensen met overgewicht kampt door oorzaken buiten 'veel eten'.

Natuurlijk; als je te zwaar bent voor je paard moet je er niet opstappen. Dat spreekt denk ik voor zich. De vraag is alleen; wanneer is dat zo? Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Het argument wat jij aandraagt, is overigens juist weer een onderbouwing van mijn standpunt, nl. dat je niet botweg een grens bij een bepaald gewicht/percentage kunt leggen.

Overigens vind ik het onzin om maar te roepen dat iedereen (98%) van de mensen met overgewicht een eetprobleem heeft. Daarnaast is het echt een vooroordeel om te denken dat iemand met (niet extreem) overgewicht niet goed zou kunnen rijden en niet gecoordineerd en atletisch kan zijn.
Ik vind dat over het algemeen degenen met een te hoog BMI iets te gemakkelijk worden afgeschilderd als lomp, vetzakken, ongecooordineerd, slechte conditie etc.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:19

Tuurlijk wil je iemand die heel goed kan zitten, maar het gaat er hier om dat als je twee ruiters hebt die beide even goed kunnen zitten etc. Wat is dan het maximale gewicht? Zelf ben ik van mening dat mensen die erg dik zijn (meer dan 120 kilo) waarschijnlijk meer weefsel zullen hebben dat in de weg zit.

Voor sommige mensen is het misschien hard als ik zeg dat iemand van 120 kilo niet op mijn paard komt, puur omdat ik het teveel belasting vindt... hoe goed ze ook kunnen rijden. Iemand van 60 kilo die niet goed kan rijden komt er evenmin op.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:28

ik heb zelf ook de afgelopen tijd gezeur met mijn paard gehad en had zelf het iedee dat het aan der rug lag.
ik heb er iemand naar laten kijken en fotos laten maken.
er kwam uit dat het paard GEEN versleten werfels had of iets anders aan de rug.
het lag al die tijd aan een te zware bak.
ik ben zelf 1.65m en weeg ong 80-85 kg.
en mijn paard is 1,68m groot.
paard springt met mij met gemak over een hindernis van 1.30.
niet alleen een enkele maar ook een dubbel en een trippel.
en word gemiddeld genomen 5 dagen in de week een flink uur getraint.
ik snap julie ook wel.
ik ga zelf ook niet op een arabier of een heel iel gebouwd paard zitten.
ik kijk ook wel naar de bouw van het paard maar sommige reacties vind ik wel wat overdreven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:31

Skygirl schreef:
Spiermassa heeft anders wel degelijk een hogere dichtheid dan vet.

En lood heeft een hogere dichtheid dan veren dus wat denk je dat ik bedoeld heb..?

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:34

Ik denk ook niet dat er maar 1 norm moet zijn, maar wel een richtlijn. Er zijn tegenwoordig aardig wat mensen die toch wel wat overgewicht hebben. Zelf denk ik dat als je bijv. boven de 120 kilo bent je gewoon iets te zwaar bent om op de meeste paarden te rijden. Want het lijkt mij logisch dat een paard sneller slijt naar mate er meer belasting op komt... Er vanuit gaand dat iedereen even goed rijdt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:37

MarielleB schreef:
Ik denk ook niet dat er maar 1 norm moet zijn, maar wel een richtlijn. Er zijn tegenwoordig aardig wat mensen die toch wel wat overgewicht hebben. Zelf denk ik dat als je bijv. boven de 120 kilo bent je gewoon iets te zwaar bent om op de meeste paarden te rijden. Want het lijkt mij logisch dat een paard sneller slijt naar mate er meer belasting op komt... Er vanuit gaand dat iedereen even goed rijdt!

ik denk ook dat je met 120 in principe in alle gevallen te zwaar bent voor je paard.
maar wat met 100 kg? In het ene geval kan het echt niet, in het andere geval kan het prima.

dus als je de norm op 120 kg stelt, bescherm je een aantal paarden toch nog niet en als je de norm op 100 kg stelt, sluit je ten onrechte ruiters uit.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:45

beantsje schreef:
MarielleB schreef:

ik denk ook dat je met 120 in principe in alle gevallen te zwaar bent voor je paard.
maar wat met 100 kg? In het ene geval kan het echt niet, in het andere geval kan het prima.

dus als je de norm op 120 kg stelt, bescherm je een aantal paarden toch nog niet en als je de norm op 100 kg stelt, sluit je ten onrechte ruiters uit.

Ja dat vind ik er ook wel moeilijk aan. Ik denk wel dat er bijv. op maneges beter naar gekeken moet worden, soms zie ik combinaties die gewoon niet kunnen. Verder hoop ik dat mensen eerst aan het welzijn van het paard denken en pas dan aan hun eigen plezier (rijden). Op mijn paard wil ik het gewoon niet hebben, klinkt misschien hard maar ik wil hem zo min mogelijk belasten.

Maar 100 kg, ik vind het wel moeilijk oordelen. Het lijkt me sowieso voor iedereen beter om iets lichter te wegen ook voor je eigen gezondheid.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:26

Ik ken trouwens meerdere maneges die wel een gewichtlimiet hebben. Dit gewicht is dan meestal ook daadwerkelijk ingesteld op de paarden die ze hebben. Ik denk echter dat de gemiddelde manege of pensionstal niet iemand met een prive paard wegstuurd omdat ze te zwaar zijn voor hun paard, neem aan dat je daar ook een beetje op doelt.

Het valt me inderdaad ook op dat redelijk lichte mensen hier vaak zeggen er moet gewoon een limiet zijn. Terwijl de zwaardere mensen juist zeggen och ik kan toch makkelijk met mijn ... kilo op mijn ...m paard. Ik vind het dan wel heel makkelijk om te zeggen hij loopt toch vrolijk zijn rondje of ik heb hem ... jaar gereden en hij is nooit geblesserd geweest.

De meeste hier stellen het heel erg op hun eigen situatie. IK met mijn 60 kilo heb natuurlijk ook makkelijk praten als ik denk dat het beter is voor je paard als je lichter bent(bij gelijke vaardigheid op hetzelfde paard even om de andere factoren weg te halen). Ik denk dat het nu (nog) niet mogelijk is om die absolute limiet te stellen, immers zijn er weinig degelijke onderzoeken gedaan naar het gewicht en de slijtage. Ik zie soms ook combinaties waarbij ik mijn twijfels heb. Ik geloof dat er sowieso plannen zijn om een soort beoordeling te maken van combinaties bij de invoering van de welzijnswet, misschien is dat een goed moment om een objectief persoon daarover te laten oordelen. Ik vind een norm nog niet eens perce zo'n slecht idee hoor, misschien dat er mensen buiten gesloten worden die misschien nog gewoon zouden kunnen rijden maar je gaat toch ook liever 10 keer te vaak naar de dierenarts dan 1x te weinig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:34

Als je een beetje op internet kijkt naar ruitervakanties (trektochten bijv.) dan heb je vaak een maximaal gewicht van 90 of 100 kilo. In landen als Spanje en Portugal is dat zelfs 80 kilo. Zou de norm in die landen lager liggen voor het barokke paard of omdat de mensen daar meestal een stuk kleiner en fijner gebouwd zijn? Trektocht in de USA heeft bijvoorbeeld weer een maximaal gewicht ingesteld op 100 kilo? Wat is jullie gedachten hier over?