Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:23

ik heb ze thuis dus moet wel :P

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:29

Ik ga 6 op 7. Enkel de vrijdag is 'rustdag'...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:58

xxBentexx schreef:
xxxkatyxxx schreef:
Hee,,

Ik vroeg me af wat jullie mening hierover was.
Ik heb namelijk sinds kort een eigen paard. Maar omdat ik best wel veeleisende opleiding doe, heb ik gen tijd om elke dag
naar mn paardlief te gaan...

4x per week wel minimaal.

(Hij staat op pensionstalling dus de stal word elke dag uitgemest en 3x per dag krijgt hij zijn voer.)

Alleen kwa weidegang is de pensionstalling niet zo super.
Paard gaat iedere dag zo'n 2 - 4 uur naar de wei.

Wat vinden jullie hiervan?
Ishet zielig dat hij niet iedere dag beweging krijgt?

het kan wel hoor!!! als hij elke dag maar wel beweging krijgt ( zoals de wei 2 tot 4 uur is wel genoeg!)

Waarom vind jij dit genoeg als ik dat vragen mag? Paard staat dan bijna 20 (!!!!!!!!!!!!!!!) uur op stal ?!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:01

Arethe schreef:
Naar mijn mening is het inderdaad niet genoeg. Vind dat hij te weinig beweging krijgt en buiten komt. Ik vergelijk een stal voor een paard altijd met een mens in een wc hok...

Ik kom dagelijks bij mijn paard, soms meerdere malen per dag.
Hij staat op dit moment overdag van 9.00-18.00 buiten in een paddock met 3 anderen en 's nachts op een ruime stal met mogelijkheid tot contact met anderen paarden. In de zomer staan ze 24/7 buiten.

Ik besef dat mijn stal wel ideaal is en niet iedereen dit kan bieden. Maar ondanks dat hij dus niet veel op stal staat ben ik er wel dagelijks, zorg ik dat hij dagelijks beweging krijgt op 'n manier (wat niet perse rijden hoeft te zijn). En anders is het misschien een idee om eens rond te vragen of er iemand is die hem af en toe wil poetsen, knuffelen en wandelen.

Idd, en dan komt het nog geregeld voor dat Arethe of ik ernstig fanatiek zijn en om 7 uur 's ochtens van stal gaan, en ze er 's avonds rond 8-9 pas weer in doen ..

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:01

Ik had hetzelfde probleem als jij. Mijn paard stond op een manege, in de zomer 3 uur per dag weidegang en in de winter 24/7 op stal. Ik ben dit jaar met een studie begonnen en ik heb hem nu naar een andere stal verhuisd. Hij staat nu in de zomer 24/7 buiten, en in de winter staat hij toch ook wel minimaal 12 uur buiten per dag. Ik rijd veel minder, voorheen werd Sjim elke dag bereden. Of door mij of een bijrijder of vriendin. Tegenwoordig rijd ik zo'n 2/3 keer per week. Soms nog minder zelfs. Ik laat hem lekker in de wei staan.

En ik heb hem werkelijk nog nooit zo gelukkig gezien.

Zelf vond ik het op de manege leuker. Maar ja dit is voor mijn paard leuker, en mijn portemonnee ook trouwens..... Ik bespaar zo'n 150 euro per maand. :Y)

Misschien is het toch handiger om naar een stal te zoeken waar je paard langer buiten staat. Ik denk dat je paard daar wat gelukkiger van wordt.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:14

ik ga dagelijks naar mijn paarden (3 stuks) en komen elke dag buiten s zomers de gehele dag tot s avonds en in de winter zeke 2 uur paddock en daar nog aan het werk de ene dag springen dan weer dressuur en ik mest ook elke dag zlef

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:16

Ik ga momenteel idd weer zo`n 6 a 7 keer in de week naar mijn paard. Al is het niet elke dag om te rijden dan wel ander werk met hem te doen. Ik probeer het werk veel af te wisselen om hem bij de les te houden. Hij komt nagenoeg iedere dag buiten zo`n 7 a 8 uur en zomers 24/7...

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:17

Waarom doet iedereen zo panisch over 20 uur op stal, ik weet niet hoor maar op zo ongeveer de helft van alle manege's staan de paarden de hele dag op stal en komen ze er alleen uit met lessen. En kijk naar wat sport stallen, de meeste sportpaarden (die een beetje flink in de sport lopen) staan écht niet buiten hoor, die mogen aan de hand grazen of 15 minuten in hun eentje rondom in de beschermers in een weitje van 10 x 10 meter.
Nee het probleem met die 20 uur op stal heb ik absoluut niet, wel vind ik het jammer dat je paardje maar 4x in de week aandacht krijgt. Ik zou dan toch een bijrijder of desnoods verzorger zoeken die hem lekker wat aandacht geeft etc zodat er iig iemand voor langs komt.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:18

Ik vind 4 uur per dag eigenlijk te weinig, maar mijn paard heeft 2 a 3 maanden in het jaar ook niet veel meer buiten te spenderen. De rest van het jaar staat hij minstens 10 uur op een dag buiten en in de zomermaanden 24/7...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:20

Superlise, als iemand van een brug springt, spring jij dan ook? :)
Met andere woorden: dat anderen het doen wil nog niet zeggen dat het goed is.
Slecht argument :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:23

Ik ga wel dagelijks naar mijn paard toe.
De stal moet worden gemest, hij moet dagelijks medicijnen hebben.
Verder vind ik het voor mijzelf een prettig gevoel om hem even gezien te hebben en te weten dat alles goed is met hem. Mijn paard staat elke dag op de wei, daar buiten om rij ik 2x in de week, longeer ik 2x in de week en ben ik 2x in de week bezig met recht richten aan de hand.
Helaas moet hij de komende 3 dagen op stal staan en mag ik 4x per dag gaan spoelen( ontsteking in zijn hoef geconstateerd vanmorgen), hij zal het niet leuk vinden om binnen te moeten staan terwijl de rest wel naar buiten mag.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:26

TE5 schreef:

Het hoeft ook niet perse goed te zijn, er zijn zoveel dingen die niet goed zijn. Volgens mij vraagt ts ook niet of het ''goed'' is want zij kan zelf ook wel bedenken dat als je het helemaal ''goed'' wil doen je je paard lekker in een kudde moet zetten in de middle of nowhere en er nooit meer naar om moet kijken, daar is je paard voor gemaakt. Zij vraagt of dit kán, niet of het goed is.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:27

Mallow schreef:
Ik vraag me af waarom je deze vraag niet hebt gesteld VOOR je een paard kocht......
Ik vind 4 x echt te weinig...

ik weet heel zeker dat er mensen zijn dat veel minder naar hun paard gaan dan dees

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:27

superlise schreef:
Waarom doet iedereen zo panisch over 20 uur op stal, ik weet niet hoor maar op zo ongeveer de helft van alle manege's staan de paarden de hele dag op stal en komen ze er alleen uit met lessen. En kijk naar wat sport stallen, de meeste sportpaarden (die een beetje flink in de sport lopen) staan écht niet buiten hoor, die mogen aan de hand grazen of 15 minuten in hun eentje rondom in de beschermers in een weitje van 10 x 10 meter.
Nee het probleem met die 20 uur op stal heb ik absoluut niet, wel vind ik het jammer dat je paardje maar 4x in de week aandacht krijgt. Ik zou dan toch een bijrijder of desnoods verzorger zoeken die hem lekker wat aandacht geeft etc zodat er iig iemand voor langs komt.

En wie zegt dat het goed is voor sportpaarden en manegepaarden om zo lang op stal te staan. Die moeten toch ook regelmatig de kop luchten. Zeker dit soort paarden waar zoveel van wordt gevraagd.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:29

superlise schreef:
TE5 schreef:

Het hoeft ook niet perse goed te zijn, er zijn zoveel dingen die niet goed zijn. Volgens mij vraagt ts ook niet of het ''goed'' is want zij kan zelf ook wel bedenken dat als je het helemaal ''goed'' wil doen je je paard lekker in een kudde moet zetten in de middle of nowhere en er nooit meer naar om moet kijken, daar is je paard voor gemaakt. Zij vraagt of dit kán, niet of het goed is.

Ze ondervindt toch dat het kan?!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:32

Maar dan nog is het geen logisch arument :)
Dat is 'Ja, maar zij doen het ook' nooit,
er zijn zat moordenaars in de wereld, maakt dat moorden acceptabel?

Ik bedoel hier trouwens niks mee over of de situatie van de TS kan/goed is,
aangezien ik die niet precies weet en ik daarvoor eerst het hele topic moet doorlezen :P

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:32

ik kan me wel ergere dingen voorstellen dan 2 dagen een paar uurtjes naar buiten, ik ken honderden paarden die het velen malen slechter hebben.
en 5 x per week wat ermee doen is prima, ik deed dat ook altijd zo met mn hafje. die stond wel 24/7 buiten. maar een paard is wat anders als een haf die kunnen niet altijd maar buiten staan zeker niet met dit weer.
ik vind het prima kunnen, het is geen perfecte manier, maar het kan slechter, het beestje komt tenminste nog elke dag een paar uurtjes buiten, is beter als niks.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:38

Ik ben benieuwd welke dingen er nog slechter kunnen zijn. Een loopdier zijn ruimte afnemen om te lopen? Wat is er erger?

Ik zou me zelf er niet goed bij voelen als mijn paardje maar 2 tot 4 uur per dag buiten zou staan. En of andere het slechter hebben zou mij een worst zijn.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:45

Ik ga iedere dag, ik en mijn ouders hebben bij de pensionstal expres voor gekozen om iedere dag zelf uit te mesten, omdat je dan wel er naar moet gaan, ook als je geen zin hebt (nog niet vaak voorgekomen). Hij staat iedere dag van tien tot nu ongeveer 4 uur, omdat het steeds eerder donker wordt, en de staleigenaren wel alle paardjes voor het donker binnen willen hebben. In de zomer staan ze wel langer buiten. Ik rijd 6 keer per week, dit wordt afgewisseld door longeren. Ik doe bakwerk en buitenrijden. Volgens mij is het prima zo!

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:10

Op zich is het wel weining om 2 tot 4 uur buiten te komen per dag, maar volgens mij hebben veel paarden dit en is het helaas niet anders in Nederland. De ruimte is immers beperkt.

Mijn paard staat wel aan huis (buiten inloopstal), maar idealiter zou de toch meer ruimte moeten hebben. Ik heb niet het idee dat ze ongelukkig is (met 2 maatjes). We rijden haar 4 keer per week.

De mens is ook niet gemaakt om stil te zitten, en toch zit ik 5 dangen par week 8 uur achter een bureau en 3 uur in de trein. Ik zou ook wel anders willen, maar ook hier kan ik niet zelf kiezen (een inkomen is toch nodig voor gezin en paard).

Voordat iedereen over mij heen valt, ook ik ben voor zo veel mogelijk ruimte voor paarden, maar laten we realistisch blijven....

TS mocht je stal niet bevallen, mijn man komt beroepsmatig bij veel stallen bij jou (ons) in de omgeving. Ik kan hem ernaar vragen mocht je een andere zoeken (pb dan even)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:06

Ik ga elke dag naar me paard, het komt een enkele keer voor dat ik een dag niet ga.

Ze staat op een pensionstal, waar ze iedere dag naar buiten wordt gedaan. Ik haal haar zelf weer binnen en als ik moet werken dan wordt ze binnen gezet. Ze komt er min. 4 uurtjes uit.
Voor de rest rijd ik haar ook nog.
Vindt dit genoeg, en heb niet het idee dat ze het erg vindt.
Als ze op stal blijft staan een dagje, dan krijgt ze smiddags ook nog kuil.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:11

Mijn paard staat op volpensioen en komt wordt elke ochtend buitengezet. Toch ga ik er elke dag heen, al is het alleen maar om hem te checken op wondjes e.d. Daarbij even een knuffeltje halen. Als ik niet kan dan schakel ik iemand ander in.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:15

Ik doe lang niet elke dag wat met mijn paard (één keer in de week denk ik?) Het komt zelfs voor dat ik mijn paard een dag niet zie, terwijl ze toch aan huis staat. (als ik ziek ben of iets dergelijks) Ik kan me dus voorstellen dat het lastig voor je is om vaker naar je paard te gaan.
Maar... Zorg dan wel voor een goed alternatief. En daar bedoel ik voldoende weidegang mee, aandacht van anderen, en soortgenoten in de wei.

Mijn paard loopt namelijk 24/7 in de wei met haar vriendin. Krijgt elke dag aandacht van mijn paps (aai, controle) en daarnaast van mij een aai. Oké geen beweging elke dag of een poetsbeurt, maar ze loopt op een groot stuk land waar ze voldoende beweging krijgt. En als ik dan met haar ga rijden of haar lekker poets (zo'n twee keer in de week) dan is ze lekker happy.. Vaker moet ik haar ook niet lastig vallen ;)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:17

het is niet zielig! ik rij op een verzorg pony die alleen door mij wordt gereden en die rij ik ook maar 4 keer in de week de rest staat ze op de wei enz. wil ook wel vaker gaan maar lukt niet met school:(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:51

Ik ga 7 dagen per week naar mijn pony, zelfs als degene die haar af en toe borstelt komt. Dat wil zeggen: ik kom alle ochtenden en mest ook zelf uit, ga met haar tutten, rijden of loszetten. 's Avonds wordt ze door een stalgenootje los gezet of in de molen en een paar keer per week komt er iemand 's middags om met haar te wandelen, poetsen en tutten. In de zomer staat ze de hele dag op het land! :D