GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:51

Unamie, en wat zijn die problemen dan? :)
Hij is nagekeken door fysio en keuringen gehad, maar er is niets mis met 'm.
Laat makkelijk los met rijden, zet de achterhand er netjes onder en doet daar niet moeilijk over.

unamie schreef:
dat SGW paarden wat minder vet zijn heeft ook te maken met spierproblemen van die paard
nergens zie ik zo veel paarden met spierproblemen als in die tak van de sport
De oorzaken zijn de vele val partijen
zo onstaan er steeds meer spierproblemen
vandaar dat veel SGW ruiters geen nette dressuurproef kunnen laten zien

Dat slaat nergens op, je zou je er eerst eens in moeten verdiepen. ;)
Er zijn ook mensen die in de M/Z dressuuren en die laten een goede proef zien.
Paarden bij de sgw zijn gewoon niet zo vet, want ehm... hoe zouden ze de cross dan moeten volhouden.
Valpartijen komen niet veel voor met paard hoor.

ShauniBef

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:53

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:54

unamie schreef:
Wat valt jullie op aan dit paard?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YRSNPI4U.jpg

Deze 16 jarige schimmel kocht ik zelf in deze (vreselijke )staat bij een handelaar (was voor kort nog in het M gestart)
Ze had daarvoor int. gesprongen en ZZ-L gelopen 8-)
Ze had zo ontzettend veel rug pijn (van de vele foute zadels) dat haar achterhand niet goed ontwikkeld was ondanks alle ellende toch dit niveau bereiken pleit voor haar super karakter!!
Schouder waren ook niet los maar niet dramatisch
Paard kwam qua masseren ook heel makkelijk los (Ellen immink heeft haar toen 2 keer gemasseerd)

later zag ze er zo uit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YEUDVWIA.jpg
Zonder masseren zou ze altijd zo schraal zijn gebleven :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:00

Ok, wat vinden jullie van deze??

Afbeelding

Afbeelding

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:01

unamie schreef:
unamie schreef:
Wat valt jullie op aan dit paard?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YRSNPI4U.jpg

Deze 16 jarige schimmel kocht ik zelf in deze (vreselijke )staat bij een handelaar (was voor kort nog in het M gestart)
Ze had daarvoor int. gesprongen en ZZ-L gelopen 8-)
Ze had zo ontzettend veel rug pijn (van de vele foute zadels) dat haar achterhand niet goed ontwikkeld was ondanks alle ellende toch dit niveau bereiken pleit voor haar super karakter!!
Schouder waren ook niet los maar niet dramatisch
Paard kwam qua masseren ook heel makkelijk los (Ellen immink heeft haar toen 2 keer gemasseerd)

later zag ze er zo uit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YEUDVWIA.jpg
Zonder masseren zou ze altijd zo schraal zijn gebleven :j

Ok, die is vet goed opgeknapt!
Goed gedaan hoor!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:03

MelanieB schreef:
Unamie, en wat zijn die problemen dan? :)
Hij is nagekeken door fysio en keuringen gehad, maar er is niets mis met 'm.
Laat makkelijk los met rijden, zet de achterhand er netjes onder en doet daar niet moeilijk over.

Ik zeg niet dat er iets mis is met je paard, maar dat ik het geen los paard vind!
Wat een fysio los vind hoef ik nog niet los te vinden!
Keuringen zeggen op spiergebied ook niets, er worden dagelijks paarden goedgekeurd met spierproblemen
Mijn schimmel deed ook nergens moelijk over, maar zat toch vol problemen..

MelanieB schreef:
Dat slaat nergens op, je zou je er eerst eens in moeten verdiepen. ;)
Er zijn ook mensen die in de M/Z dressuuren en die laten een goede proef zien.
Paarden bij de sgw zijn gewoon niet zo vet, want ehm... hoe zouden ze de cross dan moeten volhouden.
Valpartijen komen niet veel voor met paard hoor.

ik verdiep me vooral in (de staat van) de spieren
Het zijn er maar weinig die echt los zijn vind ik
Zelf op Olympisch niveau eventing zijn de dressuurproeven soms nog bar slecht
En toch komen ze door de (strenge?) keuring!
Paarden met spierproblemen kunnen nog uitstekend presteren en het puur op karakter lang vol blijven houden..

edit: typefout

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:22

[quote="unamie]
@Sjolvir
Moeilijk te zien via deze foto's
Maar de hals is zeker wel strak vind ik
en wat heeft hij voor bobbels op de singelplaats??[/quote]

Even back to basics, bedenk welke spieren en peesplaten daar lopen en welke bloedvaten daar vaak lopen.
Bedenk dan dat pony dwaas geschoren is.. benen, buik, singel en zadel erin.
En dan dat die haren overdwars alle kanten opsteken, dan heb je de bobbels op de singelplaats :D
Effe een dubbele fjord voor de vergelijking van die plek, voorste is Sjol, achterste vriendje, idem plekjes.
http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Sn8rY ... %20024.JPG

Wat voor foto heb je wel nodig?
Hier even een foto van gewraakte pony met zomer kapsel zich uitschuddende.
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Snl6T ... %20271.JPG
oren zitten in ieder geval zeer los.. Hals ook..was op die andere foto's lollig aan het doen op zijn fjords,
dus niet te gek springen of zo, maar even met je nek erop rond rennen..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:34

noviceh schreef:
Ik weet niet waar je precies op doelt door te zeggen dat het paard veel spierproblemen heeft, ze is wel ontzettende gevoelig voor spierbevangenheid, maar dat is in mn posts ook makkelijk te achterhalen. Waar baseer je je mening op dat ze heel veel pijn heeft en met alle oefeningen moeite heeft? En dan als laatste, wat is er met de schouder?? :?
@_Pansy_: Klopt dat de spieren er bovenop liggen, wat ik al zei, ze heeft eigenlijk geen vet. Met andere woorden eigenlijk een gespierde spijker. Ze is ook zeer moeilijk op gewicht te houden. Je hebt ook gelijk dat ze van achteren arm bespierd is. Hier zit dan wel haar motor, maar ze moet de bespiering in de achterhand nog erg gaan ontwikkelen. Ik denk dat haar stand een momentopname is. In mn profiel kan je meer foto's vinden. Hoezo denk je dat ze haar staart gespannen houd? Ze is juist altijd de spanning haarzelve, inclusief de staart (was een aantal jaar geleden overgens juist tegenovergesteld).

Denk je nu echt dat ik eerst je posten ga achterhalen voordat ik mijn mening neerzet 8-)
No Way!! vind dat ik al tijd zat kwijt ben aan dit topic en alle PB's :+

De schouderspieren zijn enorm gespannen
zo erg dat je de lijnen ziet lopen (al die ribbels zijn spieren (supraspinatus /infraspinatus/ deltoidius) die moeilijk willen verlengen =ontspannen )
De spieren willen trekken continu samentrekken
Paarden met spierproblemen zijn moeilijk vet te krijgen
Pas als de spieren losgemaakt komt de doobloeding in de spieren op gang en gaan ze : vullen"
Dan zal het paard (zelfs zonder training ) ronder gaan worden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:35

@Sjolvir
Oké, het zag er zo vreemd uit :+
Zijn oren zijn iig los genoeg :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:48

unamie schreef:
noviceh schreef:
Ik weet niet waar je precies op doelt door te zeggen dat het paard veel spierproblemen heeft, ze is wel ontzettende gevoelig voor spierbevangenheid, maar dat is in mn posts ook makkelijk te achterhalen. Waar baseer je je mening op dat ze heel veel pijn heeft en met alle oefeningen moeite heeft? En dan als laatste, wat is er met de schouder?? :?
@_Pansy_: Klopt dat de spieren er bovenop liggen, wat ik al zei, ze heeft eigenlijk geen vet. Met andere woorden eigenlijk een gespierde spijker. Ze is ook zeer moeilijk op gewicht te houden. Je hebt ook gelijk dat ze van achteren arm bespierd is. Hier zit dan wel haar motor, maar ze moet de bespiering in de achterhand nog erg gaan ontwikkelen. Ik denk dat haar stand een momentopname is. In mn profiel kan je meer foto's vinden. Hoezo denk je dat ze haar staart gespannen houd? Ze is juist altijd de spanning haarzelve, inclusief de staart (was een aantal jaar geleden overgens juist tegenovergesteld).

Denk je nu echt dat ik eerst je posten ga achterhalen voordat ik mijn mening neerzet 8-)
No Way!! vind dat ik al tijd zat kwijt ben aan dit topic en alle PB's :+

De schouderspieren zijn enorm gespannen
zo erg dat je de lijnen ziet lopen (al die ribbels zijn spieren (supraspinatus /infraspinatus/ deltoidius) die moeilijk willen verlengen =ontspannen )
De spieren willen trekken continu samentrekken
Paarden met spierproblemen zijn moeilijk vet te krijgen
Pas als de spieren losgemaakt komt de doobloeding in de spieren op gang en gaan ze : vullen"
Dan zal het paard (zelfs zonder training ) ronder gaan worden

Is dat iets dat rijtechnisch opgelost moet/kan worden, of dmv massage? Ik weet dat jij masseur (fysiotherapeute?) bent, maar is zoiets ook rijtechnisch aan te pakken?
Je schrijft dat dier pijn heeft, maar zou dat paard dat niet al hebben laten zien? Want die spiervorming zoals op de foto is niet iets dat opeens is gekomen, dus zou ze langer last van pijn moeten hebben denk ik? Dat zou je dan toch moeten merken?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:26

Ik ben je ineens een stuk minder gaan respecteren! je loost hier flinke vooroordelen, niet alleen ten aanzien van mijn paard, maar ook ten aanzien van een tak van sport!

Citaat:
Je paard toont imo niet los

Als je mijn paard zou hebben zien bewegen, had je het voorgaande niet geschreven.

Citaat:
een onder hals is niet minder dan een strakke brachiocephalicus. Dit is oa de meest voorkomende spierprobleem bij paarden. Door het "weg" te training gaan andere spiergroepen compenseren het lijkt dan weg maar het paard heeft er nog een paar problemen bij (gaat korter lopen, minder sprong in galop, etc.)

Ik heb geen onderhals weggetraind, maar heb voorkomen dat hij deze zou vormen door hem onspannen over de rug en in de aanleuning te laten lopen.

Citaat:
dat heeft niet met een stijl achterbeen te maken, maar met een spierprobleem

Een steil achterbeen maakt het moeilijk voor een paard om het been onder de massa te brengen. Hiervoor moet hij zijn rug en lenden meer laten dalen hetgeen moeilijker is.

Citaat:
ik ken genoeg paarden (van klanten) met een steil achterbeen die toch heel fijn en ruim kunnen lopen

Die van mij is daar een voorbeeld van! Maar het is gewoon moeilijker dan voor een paard met een beter gehoekt achterbeen.

Citaat:
dat de stap en galop minder zijn zijn duidelijk tekenen van spierproblemen

sprong in de galop is makkelijker voor een paard met een langer meer gehoekt achterbeen vanuit de "sprong"(zouden ze die naam daarom verzonnen hebben?)

Citaat:
Dat je dit niveau hebt bereikt met je paard pleit alleen maar voor je brave paard die het toch maar mooi allemaal voor je doet ondanks zijn (spier) problemen !!

Dit vind ik ronduit een belediging! Waar baseer je mijn rijkundigheid op? Waaruit haal je dat mijn paard uberhaupt een spierprobleem heeft? als jij platvoeten zou hebben, en daardoor minder hard kan lopen dan je klasgenootjes? heb je dan ook een spierprobleem?!

Citaat:
dat SGW paarden wat minder vet zijn heeft ook te maken met spierproblemen van die paard

Ik geloof dat je hier maar opnieuw over moet nadenken en even moet duiken in je boeken voor trainingsleer en earobe en anearobe verbranding. De Cross bij athletiek wordt niet voor niks altijd gewonnen door de pezige dunne Ethiopiers!

Citaat:
Nergens zie ik zo veel paarden met spierproblemen als in die tak van de sport, De oorzaken zijn de vele val partijen, zo onstaan er steeds meer spierproblemen

Ik geloof dat je hier ook niet goed over hebt nagedacht, want ik zie vooral Dressuurpaarden met chronische peesblessures en overbelastingssymptomen afgevoerd worden. SGW is een sport waarbij de meeste veterinaire checks wordt uitgevoerd. Voordat je uberhaupt in een cross mag deelneemn moet je eerst door een dressuurproef en een klassiek parcours. Iedere stuiterende uit balans rijdende, overgewichtige, trekkende, schoppende ruiter mag zich vertonen in een dressuurring. Tevens hebben sgw ruiters nog altijd de beste relatie met hun paard op gebied van vertrouwen en kennis over het vermogen en het kunnen van hun paard. Is ff wat anders dan de gefrustreerde sfeer op veel dressuurterreinen met alle gevolgen van dien voor sommige paarden.

Citaat:
Vandaar dat veel SGW ruiters geen nette dressuurproef kunnen laten zien

De eisen voor een dressuurproef bij de eventing zijn heel anders. tevens zijn de paarden die hieraan deelnemen niet gefokt op hun ruime gangen, maar op karakter, springvermogen, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. NEE! het zijn geen hieltrappende doorgefokte dressuur paarden die niet meer zonder springschoenen kunnen lopen omdat ze anders de hoefballen kapot trappen!

Citaat:
Daarom raad ik aan je paard los te houden dmv masseren (JM)

Masseren is leuk(heb het geprobeerd door erkende paardensportmasseur), maar met correct rijden/instructie en goed passend tuig bereik je in mijn optiek meer.

Citaat:
en het paard na elke valpatij op spierproblemen te laten checken

Alsof je met sgw altijd maar valt? Ik heb nog nooit een valpartij met mijn paard gehad....

Citaat:
Zo hou je een losser paard die ook nog een nette proef neer kan zetten

Gelukkig gaat dat mij al goed af;) Mijn paard is zeer soepel! vergeleken met een specifiek gefokt dressuurpaard heeft mijn paard niet die fantastische gangen, maar haal ik toch hetzelfde resultaat als de Uphills en Gibraldi's wat dus juist getuigd van mijn kunnen als ruiter en mijn paard zn lichamelijk vermogen (en niet alleen braafheid).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:33

Jenga, +:)+ Niets meer aan toe te voegen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:32

@jenga_8
Allereerst heb ik geen vooroordeel over de SGW sport :n
Integendeel!!
Ik vind het juist voor paarden zeer afwisselend en vooral de cross vinden ze vaak fantastisch
Heb zelfs een veulen (inmiddels een 2½ jarige) gefokt (ruim 60% anglo-arabisch bloed ) die voor dit doel heel geschikt zou kunnen zijn 8-)
Maar omdat veel trauma's onstaan door valpartijen (uitglijden ,vastliggen in de box,, hangen aan het halster) en dus ook de val partijen in de cross, vind ik dat SGW paarden regelmatig gecheckt zouden moeten worden na een (bijna) valpartij!
(als je eerlijk bent moet je toegeven dat dat best heel regelmatig gebeurd)
klik een paar filmpjes aan met horse falls op youtube en je weet dat valpartijen in de cross geen zeldzaamheid zijn..
Je komt op die filmpjes iig geen dressuurpaarden tegen :+
Wat ik wil zeggen is dat de spieren van het paard ná een (bijna) val een (klein) trauma op kunnen lopen
Een trauma wat je niet ziet maar wat wel (aan het) onstaan is!
De stap is de beste gang om een spierproblemen te kunnen zien ook de galop geeft veel meer informatie mbt spieren als bv de draf
regelmatig zie ik SGW paarden (maar zeker ook dressurpaarden!) die erg slecht kunnen stappen
Dat is imo niet nodig mits het paard de juiste begeleiding (op spiergebied) krijgt

Ik heb je paard zien bewegen op een filmpje in je profiel
Kan leuk bewegen en is ook geen erg strak paard (kleurtje vind ik ook leuk :P )
maar je paard loopt linksvoor niet regelmatig (zeker wendingen en in de travers) = oa problemen in de brachiocephalicus (kan geen gewicht op links nemen)
In stap kunnen de voorbenen wel redelijk naar achteren maar niet naar voren
Jammer want deze (spier) problemen zijn heel goed oplosbaar :j

Dit is mijn mening en daar moet je mee doen!

jenga_8 schreef:
NEE! het zijn geen hieltrappende doorgefokte dressuur paarden die niet meer zonder springschoenen kunnen lopen omdat ze anders de hoefballen kapot trappen!

Jij kan de dressuursport dus niet waarderen begrijp ik hieruit?

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 02-10-09 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:40

Only_Hellen schreef:
Is dat iets dat rijtechnisch opgelost moet/kan worden, of dmv massage? Ik weet dat jij masseur (fysiotherapeute?) bent, maar is zoiets ook rijtechnisch aan te pakken?
Je schrijft dat dier pijn heeft, maar zou dat paard dat niet al hebben laten zien? Want die spiervorming zoals op de foto is niet iets dat opeens is gekomen, dus zou ze langer last van pijn moeten hebben denk ik? Dat zou je dan toch moeten merken?

Ik ben (happy-athlete) sportmasseuze
Sommige paarden laten niet snel pijn zien
Mijn schimmel had ondanks alle pijn wel de oortjes erop en zwiepte ook niet met de staart iod
Maar borstelen vond ze niet leuk, dekens ook niet en aansingelen al helemaal niet (kunnen allemaal signalen zijn)
Jou paard kampt al langere tijd met deze problemen vermoed ik
Misschien kun je eens kijken of er iemand van Happy-atlhete in jou buurt zit die je paard eens onder handen kan nemen op het gebied van spieren

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:49

Het is mijn paard niet. Vraag puur uit belangstelling :P En ik vraag me dus af of problemen die jij op een foto ziet ook rijtechnisch op te lossen zijn. Want bepaalde ontwikkeling of juist onderontwikkeling van spieren komt ook meestal voort uit het rijtechnische deel. Van alleen grazen ontwikkelen ze geen spieren; dat gebeurt door werk. Hetzij onder de man, hetzij voor de kar, hetzij aan de longe. Dus als spieren fout ontwikkelen en zelfs pijnlijk zijn, lijkt het mij niet zinvol om te gaan masseren en vervolgens de oude rijstijl weer op te pakken. Begrijp je wat ik bedoel?

Dit paard rijdt endurance. Komt ook door keuringen. En met 30 km en de keuringen, zou pijn er wel uitgekomen zijn. Pijn uit een schouder, betekent een niet zuivere locomotie uiteindelijk denk ik? Kan het paard nog zo'n bikkel zijn en door de pijn heenlopen. Maar het paard zal uiteindelijk, en al helemaal na 30 km. niet zuiver meer lopen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:55

unamie schreef:
@Dancie
Ik vind beide friezen behoorlijk veel problemen tonen
no 1 heeft flinke problemen, ze oa zijn goed waarneembaar in de hals
Ze lopen beide met een weggedrukte rug
daardoor komen er achter ook helemaal niet onder (platte billen + kuiltje achter het zadel = rugprobleem= betekend achterhand er niet onder en geen sprong in galop)

Afbeelding
Is dit een paard zonder achterhand gebruik en en met een weggedrukte rug??

Afbeelding

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:55

Ik ben het met Jenga eens!!!
Unamie Ik vind het knap van je dat je zulke oordelen kan geven over paarden die je alleen vanaf en foto gezien hebt! Lijkt mij haast onmogelijk. Natuurlijk kan het wel eens gebeuren dat paarden vallen tijdens een cross country, maar het percentage vallen is gelukkig erg laag. Idd de filmje op Youtube doen anders vermoeden, maar ja wanneer je alle vallen van jaren over de hele werled achet elkaar plakt is het jammer genoeg nog zo veel dat ze er zulke filmpjes van kunnen maken. Ook ik ben helaas wel eens gevallen met mijn paard, maar denk je nou echt dat ik mijn paard niet laat controleren na een val?? Het kost echt jaren aan training om een goed eventingpaard op te leiden, dan wil ik mijn paard echt wel topfit houden hoor!!
Denk jij trouwens echt dat je mijn volbloed met zeeeer beperkte bewegingen (waardoor we dus tijdens een eventing wedstrijd altijd lage scores rijden, ondanks dat we Z dressuur zijn) ruimer in zijn gangen kan krijgen door hem te masseren?? Ik zou het een wereldwonder vinden!!!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:59

ik vond het best knap vooral omdat veel mensen het met haar eens waren en maar ja en amen zeggen. Maar ik ken mijn paard en zie mijn paard en dat is geen paard met een weggedrukte rug en totaal geen achterhand. De platte billen komen gewoon omdat ze niet vet is en mooi op gewicht maar de achterhand spieren nog niet heeft aangezien ze heel af en toe getraind wordt door haar leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:06

Dancie als een paard zijn rug gebruikt dan komt de rug omhoog, je zit als het ware op een boogje, nu zit jij in een holletje. Veel paarden lopen zo, die gebruiken alleen hun hals,die hebben geleerd van de baas hun hals te buigen. Veel voorkomend probleem, trek het je niet aan, probeer het te veranderen. Probeer het gevoel te gaan krijgen hoe een paard aan voelt als hij draagt. Stel hij gaat poepen, dan drukt hij zijn rug omhoog, zo zou je het een beetje kunnen vergelijken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:08

ja okee maar nou heeft mijn paard een bouw dat dit geoon al meegeven is.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:09

Misschien is het slim dat mensen, voordat ze vragen om hun foto's te beoordelen, eerst goed nadenken of ze dat wel willen.
Ik krijg een beetje het gevoel (misschien heb ik het fout), dat veel mensen graag hadden willen horen dat ze goed bezig waren, en het niet leuk vinden als unamie dan niet heel positief is.
Als je zeker weet dat je goed bezig bent, hoef je je foto hier niet te laten zien.

Maar misschien zie ik het verkeerd hoor. Ik vind het alleen jammer dat er telkens negatieve reacties komen, terwijl unamie er wel de tijd voor neemt, iets wat ik super waardeer!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:15

Dat is het niet ik vind heel veel leuk lief en aardig maar idd mijn paarden hebben geen kontspieren en waarom niet... omdat de 15 jarige merrie een hele tijd niks gedaan heeft daarom heel veel spier verloren is. De andere 4 is en daardoor niet veel aan het werk gezet is. Dan is dat toch geen rugprobleem. De Oudste is raar gebouwd aangezien ze 9 veulens heeft gehad en daardoor is gewoon alles te zien aan botten. Nou en als je daar rugprooblemen van gaat maken dat vind ik raar. vooral omdat ze beide zijn nagekeken.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:16

Jullie vragen Unamie wat zei ziet op de foto's aan de spieren van die paarden. Dan zegt zei wat ze op die foto's ziet, en dan gaan jullie zeuren? Beetje vreemd.
En miss een tip voor Unamie om er ook bij te zeggen wat er juist wel goed is aan de spieren van het paard op de foto's? :) miss krijg je dan minder botsingen met andere bokkers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:20

Ik denk dat er toch mensen zijn die niet tegen kritiek kunnen, ruggebruik is essentieel en ik weet dat er maar weinig mensen zijn die dat correct weten in te schatten. Is nl de basis en die wordt vaak snel doorgewerkt omdat het paard nl al vlot zijn hals netjes draagt of al van zich zelf goede gangen heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:23

Leerzaam topic dit.

Nu ben ik ook benieuwd;

Afbeelding

Afbeelding