Ik ben je ineens een stuk minder gaan respecteren! je loost hier flinke vooroordelen, niet alleen ten aanzien van mijn paard, maar ook ten aanzien van een tak van sport!
Citaat:
Je paard toont imo niet los
Als je mijn paard zou hebben zien bewegen, had je het voorgaande niet geschreven.
Citaat:
een onder hals is niet minder dan een strakke brachiocephalicus. Dit is oa de meest voorkomende spierprobleem bij paarden. Door het "weg" te training gaan andere spiergroepen compenseren het lijkt dan weg maar het paard heeft er nog een paar problemen bij (gaat korter lopen, minder sprong in galop, etc.)
Ik heb geen onderhals weggetraind, maar heb voorkomen dat hij deze zou vormen door hem onspannen over de rug en in de aanleuning te laten lopen.
Citaat:
dat heeft niet met een stijl achterbeen te maken, maar met een spierprobleem
Een steil achterbeen maakt het moeilijk voor een paard om het been onder de massa te brengen. Hiervoor moet hij zijn rug en lenden meer laten dalen hetgeen moeilijker is.
Citaat:
ik ken genoeg paarden (van klanten) met een steil achterbeen die toch heel fijn en ruim kunnen lopen
Die van mij is daar een voorbeeld van! Maar het is gewoon moeilijker dan voor een paard met een beter gehoekt achterbeen.
Citaat:
dat de stap en galop minder zijn zijn duidelijk tekenen van spierproblemen
sprong in de galop is makkelijker voor een paard met een langer meer gehoekt achterbeen vanuit de "sprong"(zouden ze die naam daarom verzonnen hebben?)
Citaat:
Dat je dit niveau hebt bereikt met je paard pleit alleen maar voor je brave paard die het toch maar mooi allemaal voor je doet ondanks zijn (spier) problemen !!
Dit vind ik ronduit een belediging! Waar baseer je mijn rijkundigheid op? Waaruit haal je dat mijn paard uberhaupt een spierprobleem heeft? als jij platvoeten zou hebben, en daardoor minder hard kan lopen dan je klasgenootjes? heb je dan ook een spierprobleem?!
Citaat:
dat SGW paarden wat minder vet zijn heeft ook te maken met spierproblemen van die paard
Ik geloof dat je hier maar opnieuw over moet nadenken en even moet duiken in je boeken voor trainingsleer en earobe en anearobe verbranding. De Cross bij athletiek wordt niet voor niks altijd gewonnen door de pezige dunne Ethiopiers!
Citaat:
Nergens zie ik zo veel paarden met spierproblemen als in die tak van de sport, De oorzaken zijn de vele val partijen, zo onstaan er steeds meer spierproblemen
Ik geloof dat je hier ook niet goed over hebt nagedacht, want ik zie vooral Dressuurpaarden met chronische peesblessures en overbelastingssymptomen afgevoerd worden. SGW is een sport waarbij de meeste veterinaire checks wordt uitgevoerd. Voordat je uberhaupt in een cross mag deelneemn moet je eerst door een dressuurproef en een klassiek parcours. Iedere stuiterende uit balans rijdende, overgewichtige, trekkende, schoppende ruiter mag zich vertonen in een dressuurring. Tevens hebben sgw ruiters nog altijd de beste relatie met hun paard op gebied van vertrouwen en kennis over het vermogen en het kunnen van hun paard. Is ff wat anders dan de gefrustreerde sfeer op veel dressuurterreinen met alle gevolgen van dien voor sommige paarden.
Citaat:
Vandaar dat veel SGW ruiters geen nette dressuurproef kunnen laten zien
De eisen voor een dressuurproef bij de eventing zijn heel anders. tevens zijn de paarden die hieraan deelnemen niet gefokt op hun ruime gangen, maar op karakter, springvermogen, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. NEE! het zijn geen hieltrappende doorgefokte dressuur paarden die niet meer zonder springschoenen kunnen lopen omdat ze anders de hoefballen kapot trappen!
Citaat:
Daarom raad ik aan je paard los te houden dmv masseren (JM)
Masseren is leuk(heb het geprobeerd door erkende paardensportmasseur), maar met correct rijden/instructie en goed passend tuig bereik je in mijn optiek meer.
Citaat:
en het paard na elke valpatij op spierproblemen te laten checken
Alsof je met sgw altijd maar valt? Ik heb nog nooit een valpartij met mijn paard gehad....
Citaat:
Zo hou je een losser paard die ook nog een nette proef neer kan zetten
Gelukkig gaat dat mij al goed af;) Mijn paard is zeer soepel! vergeleken met een specifiek gefokt dressuurpaard heeft mijn paard niet die fantastische gangen, maar haal ik toch hetzelfde resultaat als de Uphills en Gibraldi's wat dus juist getuigd van mijn kunnen als ruiter en mijn paard zn lichamelijk vermogen (en niet alleen braafheid).