Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:31

BarbaLala schreef:
Ik snap ook wel dat je dat recht wil breien, kathleen, maar ik wist t dus al :)

En zowieso, schieten vind ik te geweldadig.

waarom is schieten geweldadig............ die snap ik niet helemaal :)

wat voor mij belangrijk is, is dat het paard zo weinig mogelijk leid..........

LADPR

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:33

Dat is voor mij ook het belangrijkste inderdaad.

Nooit geweten dat dat ook thusi kan! Fijn! Als het dan niet te doen is om met de trailer te gaan hoef je dus niet automatisch voor een spuitje te kiezen wat ik dus wel altijd dacht.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:34

KiWiKo schreef:
_Sigrid_ schreef:
Ik had de vraag hier al eerder gesteld. Maar weet iemand hier hoe het zit met de mogelijkheid om thuis te schieten? Dus gewoon in zijn vertrouwde omgeving. Want dat hoor je eigenlijk nooit, terwijl het vast wel mogelijk is...toch?

thuis schieten kan door zowel de va als door de slager..........

Nog mooier!

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:16

Ik zou het liever een spuitje geven als het echt niet kan!

Verder het paard lekker in de wei laten lopen als het nog een goed pensioen leven kan hebben :j
Ongeacht hoe oud het paard is uiteraard :P

Mijn verzorgpaard Cassandra zou dan ook naar de slacht kunnen omdat ze niet bereden kan worden... NOOIT!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:37

xKatleentjex schreef:
Ik ben helemaal niet aanvallend, ik vind het alleen jammer als iemand cruciale beslissingen zou nemen op basis van vooroordelen. Zo zijn er al talloze mensen voorbijgekomen die hardnekkig blijven geloven dat slachten automatisch worst betekent, dus als je zegt 'ik laat niet slachten omdat ik niet wil dat mijn paard op een bord beland', ga ik ervan uit dat deze valse reden de enige reden is waarom je er echt op tegen bent. En het zou toch gewoon jammer zijn als je achteraf pas hoort hoe het echt in zijn werk gaat en denkt 'verdorie! dat had ik nu ook gewild!'.

Ik vind het nogal al vreemd dat jij Barbalala's reden vals noemt??
Omdat jij voor slachten kiest, betekend niet dat iedereen daar achter staat.
Ik heb mijn pony ook uitgesloten voor de slacht, ik vind het onrespectvol een kogel door het hoofd, daarbij heb ik goed ervaringen met inslapen, en eet zelf geen vlees, en ook al word hij daarna afgevoerd door de rendac, dan nog niet. en dat vind ik ja, wie wel voor de slacht kiest, goed recht!
Maar mijn pony komt daar niet terecht.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:42

"vals" is in dit geval niet vervelend bedoeld Wesseltje. Dit is 'vals' in de zin van 'niet waar' of 'niet echt'.

De reden klopt gewoon niet, want je paard hoeft niet de vleesindustrie in.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:43

Wel een rare titel trouwens, dit topic.
Inslapen of slacht, het is allebei afmaken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:44

Over het algemeen kiezen mensen er wel voor.
Maar ok, op die manier is vals wel anders ja.
Maar dan nog kun je iemand zijn keuze in zijn waarde laten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:35

_Sigrid_ schreef:
Ik had de vraag hier al eerder gesteld. Maar weet iemand hier hoe het zit met de mogelijkheid om thuis te schieten? Dus gewoon in zijn vertrouwde omgeving. Want dat hoor je eigenlijk nooit, terwijl het vast wel mogelijk is...toch?

Ooit heel lang geleden is een jaarling van ons noodgeslacht in zijn hok. Hij kon niet meer overeind komen. De dierenarts had maar 1 optie en dat was levend het arme dier zijn hok uitslepen en vervolgens over het grindpad de dijk op (zon 200 meter). Daarboven op die dijk zou die dan zijn verlossende spuitje(s) mogen krijgen. Mijn vader heeft toen de slager gebeld. Het dier is in zijn vertrouwde hok met schietmasker uit zijn lijden verlost. Wij kregen nog een paar honderd gulden zodat we nog een paar rekeningen van de dierenarts ervan konden betalen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:39

Precies, vals wil in deze context zeggen 'niet waar'. En ik wil gerust iemands keuze in waarde laten, maar niet als die gebaseerd is op onwaarheden. "anders komt hij op iemand zijn bord terrecht" is gewoon onwaar, dan maak je een keuze op iets wat gewoon niet hoeft te zijn. "Ik heb een aangenamer gevoel bij het spuitje", is wel een eigen mening waarbij het gewoon ieders eigen keus is. Net als bijvoorbeeld "vind ik te geweldadig", ik ben het er niet mee eens maar als dat jouw gevoel is dan moet je voor inslapen gaan, het is de bedoeling dat je er voor jezelf geen erge nachtmerries aan overhoudt. Als je even terugleest zie je dat ik zeker iemand die voor inslapen kies in zijn eigen waarde laats, mits die keuze is gebaseerd op dingen die kloppen. Maar voor de zoveelste keer, het zou toch gewoon jammer zijn als mensen zulke cruciale beslissingen nemen op basis van vooroordelen, dus waarom niet corrigeren en correct inlichten zodat je echt 100% weet waarvoor je kiest als je paard een spuitje krijgt, of naar de slacht gaat?

Nadecheee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:36

Ik zelf heb mijn paardje moeten laten inslapen in december vorig jaar.
Ik vond het vreselijk maar hij lag er vredig bij.
Ik zou hem persoonlijk zelf nooit naar de slager brengen, ik zou er niet aan willen denken dat iemand hem dan gewoon op eet zeg maar.
Die gedachte maakt mij namelijk een beetje misselijk.
Oke een spuitje geven is ook geen lekker gezicht geef ik eerlijk toe want ik heb mijn paard in elkaar zien zakken voor mijn ogen en dat was niet echt prettig om te zien en op dat moment gaat er van alles door je hoofd.

zo een heel verhaal maar toch blijf ik bij een spuitje geven.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:40

Omdat ik het alleen al erg vies vindt, dat ze in een vrachtwagen bovenop dooie andere beesten worden gegooid, en je vaak ook nog een dag tegen een dood paard aan moet zien, vind ik doden in een slachthuis snel, schoon en effectief. En verder geen stress voor het paard zelf. Pang, afgelopen. Ze liggen om voor ze de tijd hebben, tegen te stribbelen.

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:51

ik zat me af te vragen he, is het niet zo dat ze bij een spuitje het paard eerst een verdoving spuit geven waardoor ze gewoon in slaap vallen en dat ze ze dan in de slaap laten gaan, dan voelen ze er toch niets van want dan slapen ze toch? of heb ik me dit aan laten praten door iemand die geen evrstand heeft :O?

xx

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:53

Ze geven eerst een spuit, waardoor het lijkt dat het paard in slaap valt. Maar dit is een spuit die gewoon het hele paard verlamd maakt, en het paard voelt de vloeistof die de dood veroorzaakt echt wel.
Is me verteld door de dierenarts, die bij ons een heel jong paard moest laten inslapen. Het beestje kon niet meer op de trailer, daarom hebben we voor een spuit gekozen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:57

Ik vind het best een lastige keuze, want ik vind het allebei eigenlijk niks :o
Bij een spuit kunnen ze nog 'vechten' tegen de dood en dat vind ik sneu. De slacht vind ik dan weer best grof. Maar als ik zou moeten kiezen doe ik toch de slacht. Dan is mijn paard ook nog 'nuttig' en volgens mij lijd het paard er dan minder onder.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:59

Ik vind het doodgaan bij de slacht lang zo grof niet. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt, maar ik vind iets langzaam doodmaken, zoals af laten spuiten lang zo grof niet als schieten. Schieten gaat veel sneller. Ik vind een langzame dood altijd iets macabers, sadistisch hebben.
Het paard wat bij ons werd afgemaakt met een spuitje deed er een kwartier over.
Laatst bijgewerkt door ozzyhorse op 10-06-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:00

SjilliejJj schreef:
Ik had vrede met zijn dood, ik heb er een deken om gedaan en ik ben naast hem gaan liggen, vervolgens naast hem geslapen.

Wauw , hiervan krijg ik de tranen in m`n ogen ..
Prachtig dat je nog zo de kans had om afscheid te nemen .

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:03

Judith_ schreef:
Citaat:
Trouwens, ik heb altijd horen zeggen dat paarden het 'voelen' (ruiken??) als ze in het slachthuis zijn... zou dat

Paarden schijnen dood te kunnen ruiken. Echter loopt bij ons erg leuk het ruiterpad langs een slachthuis, en heb nooit een paard gehad wat weigerde daar langs te gaan. Zelfde met dooie beesten langs de weg.

quote]

bij ons op stal was een tijdje geleden ook een paard overleden en lag voor op t erf onder een zeil(niet te zien dus), en ik wist dat niet.
Wilde met m'n paard op t erf uitstappen, ik kwam er niet voorbij(terwijl hij nooit geen kik geeft, ook niet om zeilen). Maar toch begon hij te blazen en wilde heel graag terug enzo
dus waars. rook hij dit toch

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:06

Mijn paard durft niet langs zon jaa vleesinpakfabriek is het denk ik? Daar ruikt ze natuurlijk ook 'dood' vlees dat vind ze ook niet zo prettig geloof ik..
Dus zou kunnen dat ze dit toch wel aanvoelen..
Ik weet niet zelf wat ik zou kiezen, aan de ene kant een spuitje ja dan komt ze tenminste niet in mijn frikandel die ik misschien wel op eet := Maar aan de andere kant, denk dat het wel nuttig is zeg maar en je krijgt er wat voor terug ook.. Weet niet wat ja wat eigenlijk het beste is :=

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:08

Zippo, bij een slachthuis kunnen ze de dood niet ruiken, want je ruikt daar niks.
Bij een kadaver, dat onder een zeil ligt, ruiken ze de ontbindingslucht, zeg maar de lijkenlucht.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:40

Heb ik ook meegemaakt inderdaad. Was aan het buitenrijden met een stalgenootje en opeens stonden onze paarden midden op de weg stil. Ze wilden écht niet meer verder. Een paar meter voor ons stond in de berm een kruiwagen met een deken erover, dus waarschijnlijk lag daar een geit of een schaap in...en dat roken ze dus. Aangezien het reukvermogen van een paard véél beter is dan dat van mensen, vind ik dat wel aannemelijk.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:46

Lijkengeur is een heel aparte geur die je altijd blijft ruiken. Het verwijst immers naar het allergrootste gevaar: de dood. Maar in een goed slachthuis wordt alles netjes gereinigd en is de geur verdwenen wanneer een paard binnenkomt.

Ik zou degene die zeggen dat paarden de dood kunnen ruiken in het slachthuis gelijk geven, als het niet was dat er zo veel mensen zijn die beamen dat hun paard rustig en zonder vrees binnenstapte. Ik zag zelf op een filmpje een paard nieuwsgierig rondstaren, zonder angst. Met andere woorden, de werkelijkheid laat gewoon zien dat het niet klopt dat paarden per se bang worden bij het zien van een slachthuis.
Dat wil wel niet zeggen dat alle paarden rustig een slachthuis zullen binnengaan. Er zijn er aan de andere kant weer blijkbaar die niet in de buurt te krijgen zijn, om welke reden dan ook. Net als je nooit 100% zeker kan weten dat een paard niet gaat vechten bij inslapen, kan je nooit 100% zeker weten dat je paard niet om de een of andere reden een paniekaanval krijgt op weg naar de slacht, maar in beide gevallen zijn er zeker heel veel gevallen bekend waar het zeer goed is verlopen. Dus dat ze dit 'gewoon aanvoelen' geloof ik niet.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:51

Ik denk dat ligt aan het slachthuis zelf, het ene slachthuis is het andere niet ;) dus zou niet zomaar zeggen dat ieder slachthuis de geur is verdwenen als je paard komt binnen gewandeld..
Daarbij heeft een paard nog nooit na kunnen vertellen wat hij daadwerkelijk prettig zou hebben gevonden, de pin of de spuit.
Dus in dat geval zullen we toch doen, waar wij mensen ons het het best bij voelen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:57

Ja, maar een vers lijk stinkt nog niet natuurlijk. Het ontbindingsproces wordt wel in gang gezet, maar de eerste 24 uur is er weinig waarneembaar. Voordat je vlees consumeert moet het ook altijd eerst besterven, maargoed...dat is weer een ander verhaal.

Mijn vader kan trouwens meepraten over die lijkenlucht. Die moest zijn tante identificeren die al 2 of 3 dagen dood in huis lag. Die geur verdwijnt nooit meer uit je hoofd volgens mijn vader. Dat is denk ik ook menselijk instinct.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:01

Klopt Sigrid, de enige geur waar je je nooit aan aanpast is lijkengeur. Als je een tijdje in een andere geur zit, zoals bv rioollucht, kan het zijn dat je het na een tijdje al niet meer ruikt omdat je het gewoon wordt. Al blijf 2 weken in de lijkenlucht zitten, dat blijf je ruiken. Altans dat is mij geleerd, ik heb er zelf geen ervaring mee.