Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:06

Ik ben trouwens erg benieuwd naar de reactie van de wandelpadgangers als ik met mijn pony in de wei ga trainen aan de hand. Zal wel veel commentaar opleveren :P
Want hij zal zeker veel klappen nog krijgen.
(en dan vinden ze het zielig voor het paard, terwijl hij met z'n 500 kilo pal achter mij gaat staan :?).
Wat mij opvalt is dat mensen het grappig vinden als je achter een paard aan kan skieen, maar het vreselijk vinden als je een paard wat gericht naar je trapt een flinke mep verkoopt :?
Word er dan toch te weinig gecorrigeerd dat ze het niet herkennen meer?

Is er een soort algehele trend ontstaan van het te lief behandelen van dieren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 00:06

Bandida schreef:
Waarom zou je als paardenliefhebber ook tijd steken in 'echte rotzakken'? Die horen in de salami.
Nee het is niet naïef, het is anders als wat jij kent.

Ieuw, dat vind ik pas een enge opmerking.
Je weet namelijk niet of het echte rotzakken zijn.
De meest waanzinnige rotzakken die ik van redelijk nabij heb meegemaakt zo op het oog bleken juist ontzettend gevoelige slimme dieren die voor een nieuwe eigenaar door het vuur gingen. Zelfs de rotzak die uit het niets aanviel en waarvan ik dacht dat hij niet meer te redden was, rijdt nu vrolijk buiten in het bos met zijn nieuwe eigenaar. Het heeft alleen wel een paar jaartjes geduurd.
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-04-09 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:08

Anya schreef:
Ik hoop voor jou dat je ze niet tegen komt, want met jouw houding ben ik bang dat dat dus niet goed gaat.

Ik heb geen interesse zelfs maar in de buurt te zijn van hengsten waarvan ik niet weet hoe en door wie ze zijn opgevoed, en die geen enkele relatie met mij hebben, dus dat komt wel goed.
Mijn eigen paarden zijn overigens niet van een bepaald 'makker' ras of zo.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:08

liedje: dat klopt, je houding doet hem meer dan dat tikje wat hij krijgt, voor mij kan dat nog een reuze slaag zijn voor hem zal het waarschijnlijk betekenen.

Maar als je al met een houding voor hem staat alsof het manege knollen zijn weet hij dat hij je kan pakken en zal hij het ook doen.
Alleen zien veel mensen zoiets niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:09

Inderdaad Anya... Vond dat ook een vreselijke (zelfs walgelijke eigenlijk) opmerking.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 00:10

Hermelientje schreef:
maar dat is nou weer zo'n enorm mysterie in de paardenwereld. Die rotzakken vinden op één of andere manier altijd feilloos hun weg naar mensen die wel "stevige correcties" gebruiken. Ik heb me daar al zo dikwijls over verbaasd.

Ja inderdaad. Die komen met regelmaat terecht in het handelarencircuit. Of bij iemand die ze 'an gort mept'.
Geweldig. En dat allemaal omdat de eerdere eigenaar niet duidelijk is geweest en van alles toeliet.

Want ze hebben lang niet allemaal het geluk bij iemand terecht te komen die gewoon netjes met zo'n paard omgaat. Die inderdaad begint met vragen. Die begint met grondwerk en geduld en per paard bekijkt wat een goede actie is. Van een paard blokken met lichaamstaal tot wel die ene duidelijke correctie. Nee.. een groot aantal komt terecht in het circuit 'van kwaad tot erger'.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:11

Welshcobfan schreef:

Dan hoop ik dat je paard geen al te sterk karakter heeft, of dat het geen hengst is. Je oogst soms wel eens wat je zaait meisje.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:11

Ik ken een Jazz merrie, die stijgerent op je afkwam in de wei je de stal uitschopte en niks mee te beginnen viel.
Inmiddels rijd ze lichte tour en is echt wel te hanteren, moest die volgens jou ook in de salami? :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:13

Vind grondwerk sowieso niets :o Mijn merrie heeft dat iig niets geholpen... Die hele "als die zijn kont op zij doet omdat je er naar wijst moet de druk weg" sh*t := :o Ik ga liever af op intuitie. En de personen waar ik ontzettend naar op kijk vanwege hun omgang met moeilijke paarden, doen daar ook niet aan := (misschien daarom dat ik er niet zo'n fan van ben.)

Bandida: en paard dat op de juiste moment klappen krijgt, mag zo dominant zijn als het wil, dat gaat niet tegen je in. (ik heb toevallig een hele dominante merrie op stal.)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 00:14

Oh maar Bandida: dan heb jij dus geen probleem. Zoals ik al schreef heb je de paarden gekozen die bij je passen :j
Mooi toch!

En ras doet er inderdaad niet zoveel toe. Karakter en dominantie wel. Dat gecombineerd met opvoeding :D ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:15

Anya schreef:

Dat vind je omdat je wat anders bedoelt met rotzak. Ik bedoel daarmee een paard dat zo'n diep wantrouwen in mensen heeft gekregen dat hij/zij nooit meer betrouwbaar zal zijn. Zoiets ontstaat niet met wat te weinig opvoeding of door uit de hand gelopen respect problemen. Die kan je prima heropvoeden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 00:15

London_JK schreef:
Ik ken een Jazz merrie, die stijgerent op je afkwam in de wei je de stal uitschopte en niks mee te beginnen viel.
Inmiddels rijd ze lichte tour en is echt wel te hanteren, moest die volgens jou ook in de salami? :n

Ja zo'n Jazz ken ik ook (toeval, weet ik zeker ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:16

Bandida schreef:
Anya schreef:

Dat vind je omdat je wat anders bedoelt met rotzak. Ik bedoel daarmee een paard dat zo'n diep wantrouwen in mensen heeft gekregen dat hij/zij nooit meer betrouwbaar zal zijn. Zoiets ontstaat niet met wat te weinig opvoeding of door uit de hand gelopen respect problemen. Die kan je prima heropvoeden.

dan ben je niet goed in lezen, want mijn beschrijving van rotzak stond er duidelijk bij :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 00:17

@Bandida. Oke daar zijn we het eens. Maar dat zijn er maar heel weinig. Gelukkig zijn de meeste paarden wel weer normaal paard te krijgen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:17

London_JK schreef:

Is ze betrouwbaar? Of is het wachten op een slechte dag, je ogen er af en een ongeluk? Dat is zowat het enige criterium hoor..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:17

Anya schreef:
@Bandida. Oke daar zijn we het eens. Maar dat zijn er maar heel weinig. Gelukkig zijn de meeste paarden wel weer normaal paard te krijgen.

Ja gelukkig wel.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:18

dus moet zo'n paard naar de slacht? zet hem dan voor zijn leven op de wei.
als een mens niet meer te hanteren is of jij er geen vat op hebt hoeft hij ook niet naar de slacht.

haha anya, algemeen bekent van de Jazz nakomelingen, met enkele uitzonderingen. beesten hebben een sterk dominant karakter.

Bandida, de merrie is voor mensen die de baas over haar zijn betrouwbaar, zet je er een 'penny' meisje tegen over loopt ze er zeker weten overheen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:25

Ik heb niet alle berichten gelezen. Wel wil ik op de openingspost reageren. Waarom er zoveel onopgevoede paarden zijn? Omdat mensen er te weinig verstand van hebben.

Daarmee kijk ik naar mezelf. Ik rijd op een paard dat tot haar 3e jaar alleen in de wei heeft gestaan, dat mensen het land uitjoeg door hard te steigeren. Toen kwam ik bij dat paard en ben wat met haar aan de gang gegaan, zonder veel ervaring. Wat hebben we nu? Een wei met 4 paarden, dat gelukkig wel. Maar het paard is nog steeds niet makkelijk, je moet echt oppassen voor een trap of een beet. Het gaat gelukkig steeds beter, en ik leer steeds consequenter te zijn. Maar toch betrap ik mezelf erop dat ik niet consequent genoeg ben (geweest al die jaren met haar). Als ze zich misdraagt krijgt ze er gelijk een terug, maar het zit juist in de kleine dingen. Ik laat af en toe een steekje vallen, en dat zal ze me zeker laten merken. Ik leer heel veel van haar, maar ik had dat beter allemaal al kunnen weten voor ik alleen maar met dat paard in aanraking kwam.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:26

London_JK schreef:
dus moet zo'n paard naar de slacht? zet hem dan voor zijn leven op de wei.

Leuk voor de verzorger.
Ik heb hier zelf zo eentje. Die staat in mijn testament als onmiddellijk te laten inslapen als ik kom te overlijden voor hem. Ik ken het risico, en ik ken hem genoeg om het voor te zijn, maar ik zou die verantwoordelijkheid nooit aan iemand anders durven doorschuiven.

London_JK schreef:
Bandida, de merrie is voor mensen die de baas over haar zijn betrouwbaar, zet je er een 'penny' meisje tegen over loopt ze er zeker weten overheen

Dat is een normaal paard dan, met een leuke eenkennige persoonlijkheid ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:34

Bandida schreef:
Welshcobfan schreef:

Dan hoop ik dat je paard geen al te sterk karakter heeft, of dat het geen hengst is. Je oogst soms wel eens wat je zaait meisje.

Hij heeft een heel sterk karakter met enorm hengsten gedrag. Hij krijgt wat hij verdient ;) Ik weet heel goed wat ik doe en ik weet ook dat juist door zijn dominantie en karakter een flinke mep op zn plaats het allerbeste correctie is voor hem. Je moet ook wel, want anders kun je gaan skieen als je niet direct ingrijpt omdat hij echt tegen je gebruikt. De meeste paarden hebben een lichte correctie nodig, die van mij niet. Juist door de nieuwe aanpak heb ik een gelukkiger paard die weer zijn vertrouwen terug heeft in de mens aan het halstertouw (nogal wat ellende meegemaakt wegens ziektes helaas). Ik ben zijn leider weer geworden, juist door die aanpak :D
(het is niet een erg gevoelig paard: als hij een tik voor de borst krijgt met de stick (doffe klap, is niet heel pijnlijk) doet hij braaf een stap achteruit :) De bedoeling is uiteindelijk zonder stick, maar voorlopig wil hij nog teveel het leiderschap weer overnemen ;)
En 'meisje' ben ik al aardig af ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:38

Welshcobfan schreef:
En 'meisje' ben ik al aardig af ;)

Ok, het was bij wijze van spreken ;) Ben zelf nog meisje-affer vrees ik :D
Dat verhaal van je klinkt al veel genuanceerder trouwens.

vuurneon

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:42

ach, maar de kern blijft gelijk voor de mensen die er langs lopen: daar ging het mij om, die zien een paard die klappen krijgt. Niet het paard die door zijn dominatie de eigenaresse opzij wil drukken ;) Niet het paard dat 500 kilo gaat gebruiken tegen mij, maar het arme paard die een klap krijgt om niets (want zij zien niet dat hij net even zijn voet voorbij de mijne zet of zijn hooft té ver naar buiten doet ;) )

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:47

Ik merk dat ik in de praktijk vaak problemen heb met grote paarden (grofweg bijna alles boven de 1.60 gaat moeizaam). Oorzaak is klaarduidelijk, ik laat me al door de grootte van die dieren imponeren, en daardoor ben ik te angstig bij het bijvoorbeeld uit de wei halen. Het lukt wel, omdat ik het niet dagelijks hoef te doen en die grote dames en heren me net te weinig meemaken om te weten dat ik bang ben van ze. Zolang ze in hun stal staan of gewoon op wei gaat het ook prima.

Met pony's en kleinere paarden ben ik niet bang, straal dat ook uit naar ze. Kan er in de praktijk over het algemeen veel mee doen zonder dat er geweld nodig is (in tegenstelling tot bij de grote paarden, daar moet ik regelmatig toch even een tik of schop uitdelen om mijn punt te maken). Denk dus dat een deel te maken heeft met je eigen insteek. Ga je ermee om van "kom maar op" (zoals ik bij pony's doe, ze komen zelden en als ze het wel doen heb ik daar over het algemeen wel een antwoord op) gaat het vaak al goed, vanwege je eigen houding. En heb je dus aan betrekkelijk kleine correcties voldoende. Stem verheffen, een rukje aan het touw of een duwtje. Bij de paarden ben ik onder de indruk van ze, dus kan niet aankomen met een "bring it on" houding. Lukt me (nog) niet. Dan is fysiek geweld eerder nodig, helaas. Dat is echter niet helemaal volledig natuurlijk. Ook sommige pony's zijn niet voldoende onder de indruk van de meest zelfverzekerde mens, en hebben dan toch af en toe een corrigerende tik nodig om de situatie beheersbaar te houden en niet elk paard is van nature drammerig en springerig.

Ik heb me er vooralsnog min of meer bij neergelegd dat ik een ponymens ben en geen paardenmens. Min of meer omdat ik natuurlijk met elk paard een normaal contact zonder overbodig geweld voorsta, en daar ook wel op oefen voor zover dat gaat. Manegepaarden ben ik echter niet bang van, dus het oefenen is voorbehouden aan de grote stalgenoten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:49

Hermelientje schreef:
Volgens mij heeft hier nog helemaal niemand geschreven dat je helemaal nooit een stevige correctie mag geven. Zoals ik het lees beaamde JoviBan slechts mijn gedachtengang dat het zo jammer is dat het steeds bijna alleen maar daarover lijikt te gaan als er een discussie over opvoeden is.

Dus misschien is het toch zinvoller om echt een discussie met elkaar te hebben over opvoeden want daar ging dit topic toch over?

helemaal eens. Ik ageer meer tegen de manier waarop hier over gediscussieerd wordt, dan over die tik zelf.
Een mep schijnt altijd de oplossing te zijn. "gewoon even laten zien wie er de baas is".
ipv eens naar de oorzaak te kijken, of naar jezelf te kijken, naar je communicatie, je manier van vragen,. Wordt daar ooit naar gevraagd in een topic met een gedragsprobleem?
Paarden schijnen alles maar te moeten pikken en mogen daar blijkbaar niet op terug reageren :? Als ik zie hoe ontzettend onbeschoft de meeste mensen met hun paard omgaan, dan kan ik me alleen maar verbazen dat paarden zo ongeloofelijk braaf zijn.

Alle topics over gedragsproblemen worden op één manier opgelost: postitive punishment: als je paard iets doet wat je niet wilt, straf je hem. Misschien moet je gewoon niet wachten op dat gedrag :)*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:54

pharagirlke schreef:
Vind grondwerk sowieso niets :o Mijn merrie heeft dat iig niets geholpen... Die hele "als die zijn kont op zij doet omdat je er naar wijst moet de druk weg" sh*t := :o Ik ga liever af op intuitie.

Wat is hier zo raar aan dan? Heel basic principe van negative reinforcement. is gewoon een leerprincipe. Ik begijp niet helemaal wat intuitie daar mee te maken heeft?