Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:12

KoudbloedKim schreef:
PattyOosten schreef:
100 kilo is gewoon best zwaar voor een paard. Ik zou met dat gewicht er niet opgaan, afvallen is heel moeilijk, maar je wilt toch ook niet een paardenrug verpieteren? Zeker als je nog niet kan rijden, zit je hem gewoon in de weg met je gewicht.

Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De doorsnee man weegt rond de 100 kilo en die zie je toch ook op Haflingers, Tinkers, Fjorden of Friezen rijden?
Oké, als je met 100 kilo op een IJslander of luxe gebouwd paard gaat zitten dan heb je een punt.
Maar om nou gelijk te zeggen dat ze maar op een Shire of Belg moet gaan zitten...
Een lekkere stevige Fries of grof gebouwde Tinker moet zeker 100 kilo kunnen houden.

De doorsnee man weegt echt geen 100 kilo hoor. Dat is voor veel mannen gewoon overgewicht. Het gemiddelde is 82 kilo.

Anoniem

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:32

Loop jij nooit eens door de stad?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:35

bij mijn vriendin staan 2 trekpaarden en heb er al een aantal keren op gereden (Rijd echt lekker!!!)
dus ze kunnen het wel
k heb trouwens ook een filpje gezien van een springend trekpaard!!
HorseyDude schreef:
Zo'n zwaar trekpaard ja, maar zijn die eigenlijk wel geschikt om op te rijden? Eigenlijk nog nooit eentje zien doen! (lijkt me wel ÜBERSTOER dat!)
Ik bedoel zoiets Paardje klik!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:50

KoudbloedKim schreef:
Loop jij nooit eens door de stad?

?

Het is gewoon een feit dat het gemiddelde gewicht 82 kilo is en de gemiddelde lengte 1,81.

En volgens mijn observatie lopen er in de stad ook niet bovengemiddeld veel mannen die hier abnormaal van afwijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:23

en als dat wel zo was(dat dat niet het gemiddelde was en mannen veel zwaarder zijn)dan betekend het nog niet dat het goed is en je dan wel als beginner van 100 kg op een paard kan stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:29

Het feit is gewoon dat TS een vriendin heeft van 100 kilo die rijles wil nemen en mijn mening is dat dat gewoon kan, zolang je een geschikt paard daarvoor hebt.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:57

Ik zou gaan dan voor een lekkere sterk en stevig paard..

Misschien een fries?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:58

ik zou dan niet specifiek een fries kiezen,die hebben vaak(niet altijd dus)een wat wekere rug.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:58

citroen schreef:
Ik zou gaan dan voor een lekkere sterk en stevig paard..

Misschien een fries?

Geen advies geven als je er geen verstand van hebt... Een Fries is juist NIET geschikt voor zware mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:12

Pardon? Wie ben jij om te beslissen of ze wel of geen advies mag geven. 8)7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:17

KoudbloedKim schreef:
Pardon? Wie ben jij om te beslissen of ze wel of geen advies mag geven. 8)7

gaat erom dat ze/je blijkbaar niet goed weet waar ze/je over praat en daardoor andere mensen verkeerd advies geeft , met misschien slechte gevolgen.

ze/je zou het niet eens moeten willen geven als niets af weet van de feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:23

Denk dat het precies andersom is.
Ik had het trouwens niet tegen jou.

SophieJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:25

ik zou geen zelf geen haf of fjord willen rijden omdat die toch minder gewicht kunnen hebben dan bijvoorbeeld een trekpaard! en ik zou me iets minder "dik" voelen op 'n groot en stevig paard :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:43

KoudbloedKim schreef:
Denk dat het precies andersom is.
Ik had het trouwens niet tegen jou.

Wat is volgens jou andersom?
discussieforum! Anders moet je maar een pb sturen.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:55

Ik zou haar adviseren om naar een goede manege te gaan. De paarden die ze doorgaans op een manege zijn toch wat steviger dan de gemiddelde kwpn-er. Met goede begeleiding hoeft ze het paard helemaal niet in de weg te zitten.

En zo zwaar is 100 kilo nu ook weer niet. Het is maar 15 kilo zwaarder dan 85 kg. Dat merkt een paard echt niet.

Ik begrijp dat bepaalde dames hier maatje 36 hebben en ze heel veel moeite doen om dat te behouden. Ze zijn er ook erg trots op en vinden iemand die stevig is meteen alleen maar geschikt voor een trekpaard. Ik zou me daar niet zoveel van aantrekken als ik jou was. Ik ken meerdere zwaardere ruiters. Ze rijden doorgaans op de wat grotere stevigere paarden. Maar hun niveau ligt hoger dan die van de gemiddelde ruiter!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:11

Zicky schreef:
Ik zou haar adviseren om naar een goede manege te gaan. De paarden die ze doorgaans op een manege zijn toch wat steviger dan de gemiddelde kwpn-er. Met goede begeleiding hoeft ze het paard helemaal niet in de weg te zitten.

En zo zwaar is 100 kilo nu ook weer niet. Het is maar 15 kilo zwaarder dan 85 kg. Dat merkt een paard echt niet.

Ik begrijp dat bepaalde dames hier maatje 36 hebben en ze heel veel moeite doen om dat te behouden. Ze zijn er ook erg trots op en vinden iemand die stevig is meteen alleen maar geschikt voor een trekpaard. Ik zou me daar niet zoveel van aantrekken als ik jou was. Ik ken meerdere zwaardere ruiters. Ze rijden doorgaans op de wat grotere stevigere paarden. Maar hun niveau ligt hoger dan die van de gemiddelde ruiter!

De dikgedrukte gedeelten doen me nu echt van mijn stoel vallen.
Natuurlijk is de wereld in de ban van de 'onmogelijke' maten, en tegelijk hebben er nog nooit zoveel mensen daar niet aan voldaan.
Daar achteraan lopen is dus geen goed plan, een gezond lijf voor jou en je paard is altijd wenselijk.... maar dat betekent niet dat je perse maat 36 moet hebben.
Tussen een obese persoon en iemand met maat 36 zit nog een wereld aan mogelijkheden, we hoeven niet in uitersten te praten toch?
Dat de zwaardere ruiters die jij kent 'beter rijden dan de gemiddelde ruiter' zal een gelukkig toeval zijn, gewicht is niet bepalend voor rijkunstig talent.... dus iemand met een sperzieboon- of aardappel-figuur zal evengoed kunnen rijden in aanleg, maar als je iets atletischer bent maak je het je paard alleszins makkelijker natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:44

Superwoman, ga je gang. :)

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:50

tjongejonge, wat weer een discussie!
Ik vind dat het gewoon kan hoor, als je maar een geschikt paard ervoor zoekt!
Ik ben ook niet de lichtste, maar paardlief heeft er ook totaal geen problemen mee als ik op der rijd en dat is een draver van 1,67. die vind het prachtig als we gaan rijden (meestal in het bos) Ze moet gewoon een geschikt paard zoeken die er totaal geen problemen mee heeft om wat zwaarder te dragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:17

Maritdegroot schreef:
tjongejonge, wat weer een discussie!
Ik vind dat het gewoon kan hoor, als je maar een geschikt paard ervoor zoekt!
Ik ben ook niet de lichtste, maar paardlief heeft er ook totaal geen problemen mee als ik op der rijd en dat is een draver van 1,67. die vind het prachtig als we gaan rijden (meestal in het bos) Ze moet gewoon een geschikt paard zoeken die er totaal geen problemen mee heeft om wat zwaarder te dragen.

Zoals eerder gezegd is leuk niet gelijk aan goed.
Paard kan zoveel leuk vinden, maar doet niet altijd wat het beste is voor z'n gezondheid.

KoudbloedKim: zal je eerst antwoord moeten geven.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:32

nou, als ze het echt niet kon, dan deed ik het ook echt niet! Ik weet zeker dat ze het kan, want alles en iedereen al naar haar rug laten kijken en alles was perfect!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:46

Ik mis een klein aspect in deze discussie (maar mss heb ik er over heen gelezen..)
Veel mensen raden zwaardere ruiters pony's ala haflinger en fjord e.d. aan.. want die hebben korte ruggen, en kunnen veel aan..
Maar bij een korte rug, past een kort zadel, en daar kunnen veel bipsen toch niet in, zeker van de wat zwaardere dames..

hoe zien jullie dat dan..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:47

ja klopt fitz, daar heb je helemaal gelijk in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:50

Ja, dat is waar. :)
Maar een zadel dat op een Kwpn-er ligt, is vaak net zo groot als die op een grote haf of Tinker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:51

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat is waar. :)
Maar een zadel dat op een Kwpn-er ligt, is vaak net zo groot als die op een grote haf of Tinker.

En dus niet bevorderlijk voor de rug van haf of tinker in kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:57

Het is wel een beetje overdreven om voor elk ras een apart zadel te maken. ;)