Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:14

Ik rijd altijd wel met cap.
liefst doe ik het zonder - ik vind het eigen verantwoording
op mijn verzorgpony's rijd ik ook genoeg zonder enzo
maar met springen eigenlijk altijd wel met
je weet maar nooit.. ;)

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:16

"vroegah" reed ik ook vaak zonder cap..
Nu echt nooit meer, ben een keer flink gevallen, en niet eens op mijn hoofd maar recht met mijn gezicht op een hek. Tja, dat kan gebeuren. Dan heb je niks aan je cap.

Maar het zit bij mij echt tussen mijn oren nu hoor, een soort van bijgeloof. Ik dúrf niet eens zonder te rijden. er zal maar wat gebeuren :D Bovendien zit ie niet vervelend en houdt je haar uit je gezicht :=

Nou ben ik echt een kluns, dus voor mij zeker onverantwoord..
Dat anderen geen cap dragen kan me écht niets schelen. Zou er ook nooit in een topic iets over zeggen.

WikiMien

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:31

Idd, bij mij zit het ook tussen m'n oren.
Ik voel mezelf ook zo ontzettend veel geruster als ik 'm op heb.
Dat werkt dan weer positief, want dan rij je gelijk weer meer zelfzeker ;)

In feite is het gewoon ieder z'n verantwoordelijkheid.
Het is maar dat waar jij je het beste bij voelt hè :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:45

hey weer een cap-topic ;)

zelf rij ik met,ook omdat het hier op stal verplicht is,maar ook is het ook gewoon veiliger,dat is aangetoond.

wat ik irritant en onverantwoordelijk vind,dat mensen lopen roepen: jamaar mijn paard is zo braaf er gebeurd nooit wat.
Dan denk ik: tja dat is wel heel erg naief.
Als je dan nog zegt: ja het is een kl*teding hij zit niet lekker,en ik weet dat er wel wat kan gebeuren,maar ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid.
Dan denk ik: inderdaad je eigen keus.

Maar het geklets over: jamaar mijn paard doet nooit wat(hij struikeld nooit zeker,en schrikken is ook onmogelijk),of dat een cap eigenlijk niet zo veilig is.......dan denk ik wel: wees dan eerlijk over de reden dat je m niet opzet.

Maarja opzich is het natuurlijk zo dat ieder dat zelf moet weten

_soofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:41

Ik rij ook bijna altijd zonder cap, alleen als ik een paardje moet inrijden met veel bloed.
na een tijdje vertrouw ik hem gewoon (je hoort namelijk je paard te vertrouwen) en dan ga ik zonder cap. En dan weet ik ook of ik goed kan blijven zitten. Als mijn paard er elke keer vandoor zou gaan, en ik absoluut niet zou kunnen blijven zitten, dan zou ik ook met cap gaan rijden.
Ik zeg niet dat het goed is om zonder cap te rijden maar, ik vind het zelf veel fijner.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:02

Ik vertrouw mijn paard voor de volle 100%. Ik durf met hem alles aan, maar dat wil niet zeggen dat je nooit kan vallen. Een cap is voor de veiligheid en niet voor straf. Ik begrijp niet dat mensen het risico nemen om te rijden zonder cap.
Ik vind ook dat je een verantwoording naar de mensen om je heen heb. In mijn geval naar mijn kind, naar mijn man. Ook zij zijn er de dupe van als er iets met mij gebeurd.
Een paard blijft een dier en of je hem vertrouwt heeft er niets mee te maken.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:54

Ik heb echt een heel braaf paard, maar toch is hij gister ergens van geschrokken, heeft 2 bokken gegeven en ben ik op mijn hoofd gevallen.(had wél een cap op)
Ik ben nog steeds behoorlijk in de war en weet ook niet precies wat er is gebeurd.
Ik heb dus toch een behoorlijke hersenschudding, ondanks dat ik een cap droeg. Dit is voor mij al de tweede keer in ongeveer 3-4 jaar tijd dat ik een flinke hersenschudding had na een val en ook helemaal in de war was en niet wist wat er was gebeurd.

Ik rij dus echt nooit meer zonder cap. Hoe braaf een paard ook is, ze kunnen altijd schrikken.

_soofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:14

dat zeg ik toch niet.
Maar ik bedoel, dat ik mn paar zover vertrouw dat ik zonder cap kan rijden.
Ik weet dat het een grote verantwoording heeft & ik weet ook dat het niet goed is dat ik zonder cap rij, maar ik vind een cap zeker niet fijn zitten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:27

ja ook ik vertrouw mijn pony 100%,ze is tot nu toe(in 1,5 jaar,even afkloppen)nooit echt geschrokken van iets.
maar ik vind gelukkig mijn cap wel fijn,en ze kan ook struikelen of je weet maar nooit wat er gebeurd.
waarom maken mensen eigenlijk verschil met een paard met veel bloed?
van een bels kan je ook wel hard vallen denk ik :P(ok die zijn meestal wat rustiger)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:52

Ben inderdaad wel benieuwd of iedereen die zonder cap rijdt er wel eens over nadenkt hoe het voor je ouders/man/familie/vrienden etc moet zijn om door het ziekenhuis of de politie of zo opgebeld te worden met het slechte nieuws dat je in coma ligt of erger... Mijn ouders hebben dat dus meegemaakt en alleen dat is gewoon al een reden om hem altijd op te hebben.

Mijn paard is ook helemaal betrouwbaar en doet nooit gek, maar er zijn ook vaak andere paarden in de bak, helicopters die in een laagvlieggebied tot de grond mogen, mensen die gaan vliegeren, honden die achter je aankomen, automobilisten die niet snappen dat je niet precies naast een paard flink gas moet geven of wat dan ook waar je zelf geen invloed op hebt.

Vooral smoesjes als hij zit niet lekker vind ik zo'n onzin... er zijn hartstikke veel verschillende merken te koop en er is er echt wel 1 die wel goed past. Daarna is het een kwestie van aanwennen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:10

Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet, als je je kop inmekaar valt tja dan is het vervelend dat je hem niet op had. Maar je kan ook je nek breken ;) vind die cappen te groot/bol.

Ik heb ook jaren zonder cap gereden. Vond het lelijke dingen en zonde van me geld ;)
Tot dat ik vorig jaar van me paard viel en 3 weken thuis zat met een hersenschudding. Toch maar een sexy cap gekocht ;) haha en daar rij ik bijna elke dag wel mee.

Nadeel wel ik ben een maand geleden van me paard gevallen en nu is de hoofdring stuk! Sommige winkels beweren ze niet los te verkopen?bestellen?! en een ander heeft ze niet op voorraad dus rij nu al een maand zonder cap...

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:12

ze moeten het zelf weten maar sinds woensdag weet ik het wel:

woensdag avond ben ik van utah afgevallen en heb nu dus een hersenschudding en een gekneusde heup(wist niet dat het kon maar weet nu wel dat het pijnlijk is!) en pijn aan mijn ribben, ik heb het er dus nog goed vanaf gebracht want zoals ik alle verhalen heb gehoord van de mensen om mij heen was het echt een flinke smak!
eigenlijk mag ik nu nog niet achter de computer want ik mag geen tv kijken niet lezen en niet computeren, maar dat is zoooo saai!
oh.. en toen ik mijn cap gister uit elkaar haalde heb ik in mijn duim gezaagd en ben ik nu dus nóg kreupeler

met opstappen was ze al aan het bokken en doen omdat er toen op dat moment net een vogel op dr kont had gescheten wat dus aanvoelt voor dr als een zweepslag maar daarna weet ik het niet want ik weet er dus niks meer van, ze zeiden dat ze allemaal aan het bokken en steigeren was en door een bok stond ik nog maar met een voet ik de beugel en toen bokte ze nog een keer en toen klapte ik erlangs kei hard op mijn heup en hoofd en toen ben ik ong een minuut ofze weg geweest en heb ik blijkbaar de hele tijd van die wazige dingen gevraagd en bijna een paraplu van dora in mn oog gekregen omdat het regende en nu ben ik ook nog verkoude en niesen doet pijn joh!

(eventjes gekopiejelt omdat het anders te veel nadenken is :+ )

wie weet wat er was gebeurt zonder cap!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:27

PriscaZ schreef:
Ben inderdaad wel benieuwd of iedereen die zonder cap rijdt er wel eens over nadenkt hoe het voor je ouders/man/familie/vrienden etc moet zijn om door het ziekenhuis of de politie of zo opgebeld te worden met het slechte nieuws dat je in coma ligt of erger... Mijn ouders hebben dat dus meegemaakt en alleen dat is gewoon al een reden om hem altijd op te hebben.

Mijn paard is ook helemaal betrouwbaar en doet nooit gek, maar er zijn ook vaak andere paarden in de bak, helicopters die in een laagvlieggebied tot de grond mogen, mensen die gaan vliegeren, honden die achter je aankomen, automobilisten die niet snappen dat je niet precies naast een paard flink gas moet geven of wat dan ook waar je zelf geen invloed op hebt.

Vooral smoesjes als hij zit niet lekker vind ik zo'n onzin... er zijn hartstikke veel verschillende merken te koop en er is er echt wel 1 die wel goed past. Daarna is het een kwestie van aanwennen.

Ik ken iemand die graag rookte. Z'n familie vond dat niet zo leuk en was kapot toen hij aan de gevolgen daarvan stierf. Maar hij vond 't echt lekker en genoot ervan. Hadden ze dan toch het recht om om jouw reden hem dat beetje levensvreugde te ontzeggen? Ik ken ook iemand die aan motorcrossen deed en tijdens een training verongelukte. Daarvoor had hij al vaker ongelukken gehad en z'n familie had liever gezien dat ie was gaan dammen ofzo. Hadden ze het crossen hem dan maar moeten verbieden?
Ik rij graag zonder helm op mijn paard. Misschien is met veiliger maar heb meer lol, zonder. Mijn familie is blij dat ik lol heb... ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:59

sflj schreef:
Ik rij graag zonder helm op mijn paard. Misschien is met veiliger maar heb meer lol, zonder. Mijn familie is blij dat ik lol heb... ;)

Leg mij dan eens uit waarom paardrijden met cap minder leuk is dan zonder cap? Dat snap i namelijk niet. Zelfde paard, zelfde activiteit die je doet, je hebt alleen wel of geen cap op. En dat zou dus betekenen dat je ook nooit met een petje of een muts rijdt, want dan heb je ook iets op je hoofd en blijkbaar drukt dat de pret...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:02

Ik mis de poll. :+
Ik ben niet goed met mijn handen dus ik heb mijn hersens nodig. Daarom doe ik een cap op. :)
Hoewel ik op mijn oudje ook wel eens zonder ga zitten, die is zo braaf en ik vertrouw hem 100%. :)

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:05

Ik vind het (net als het meerendeel hier) eigen verantwoordelijkheid, maar ik rijd altijd met cap. Ik ben een keer met cap op keihard op de (vrij harde) grond geknald, en had zelfs toen nog geheugenverlies en lichte hersenschudding... stel je voor wat er gebeurt zou zijn zonder, wil er liever niet aan denken eigenijk...

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:08

Ik vind het voor mijzelf wel heel erg belangrijk !
maar vind dat iedereen dat zelf moet weten ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:53

PriscaZ schreef:
sflj schreef:

Leg mij dan eens uit waarom paardrijden met cap minder leuk is dan zonder cap? Dat snap i namelijk niet. Zelfde paard, zelfde activiteit die je doet, je hebt alleen wel of geen cap op. En dat zou dus betekenen dat je ook nooit met een petje of een muts rijdt, want dan heb je ook iets op je hoofd en blijkbaar drukt dat de pret...
ik voel graag de wind door m'n haar, hoor beter zonder cap, vind die bandjes achter m'n oren en onder m'n kin irritant en vind een pet veel mooier staan/ fijner zitten (want lichter, meerdere varianten, makkelijker op en af te zetten enz) dan een cap. Dus ja, voor mij maakt dat wel degelijk verschil.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:57

LOL ga op de fiets zitten als je wind in de haar wilt hebben hahah :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:02

Snoevie schreef:
hey weer een cap-topic ;)

zelf rij ik met,ook omdat het hier op stal verplicht is,maar ook is het ook gewoon veiliger,dat is aangetoond.

wat ik irritant en onverantwoordelijk vind,dat mensen lopen roepen: jamaar mijn paard is zo braaf er gebeurd nooit wat.
Dan denk ik: tja dat is wel heel erg naief.
Als je dan nog zegt: ja het is een kl*teding hij zit niet lekker,en ik weet dat er wel wat kan gebeuren,maar ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid.
Dan denk ik: inderdaad je eigen keus.

Maar het geklets over: jamaar mijn paard doet nooit wat(hij struikeld nooit zeker,en schrikken is ook onmogelijk),of dat een cap eigenlijk niet zo veilig is.......dan denk ik wel: wees dan eerlijk over de reden dat je m niet opzet.

Maarja opzich is het natuurlijk zo dat ieder dat zelf moet weten

Een combinatie van bovenstaande :Y)
Ja mijn fjord schrikt weleens, maar de reacties zijn voorspelbaar van hem. Ja ik heb er regelmatig naast gelegen, op mn kont/heup. Ja hij struikelt regelmatig, maar dan val ik niet. Ja mijn fjord is braaf en ja ik vind een cap gewoon niet lekker zitten. Bovendien kosten die krengen mij teveel geld. Zag toevallig laatst dat ze goedkoper zijn/worden, maar ja ik kom nooit in die sectie van de ruitersportzaak :D

In het begin reed ik met cap, maar ik verslofte het. Nu rijd ik al zolang zonder cap. Heb hem een keer opgezet toen ik met een stalgenoot ging rijden, ik ken de reacties van hun paarden niet en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.

speedfiets_2
Badass Cowgirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:51

ik rij ook altijd zonder cap
als ze ergens van schrikt bokt ze niet.
helemaal zonder gevaar is het ook niet.
ik vind het ook vervelender om met cap te rijden.
maar ik vind dat je het zelf moet weten wat je doet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:52

ik heb nu een cap waar ik dol op ben,die ik mooi vind en waarvan ik het geen probleem vind om m te dragen!

je moet zelf weten wat je doet,maar paarden zijn nooit 100% voorspelbaar

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:59

Charica schreef:

Je kunt ook op een hobbelpaard gaan zitten als je wilt paardrijden.

janouk
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:05

Ik vind zonder cap rijden onverantwoord en zeker niet eigen verantwoordelijkheid.
Net als je op een motor, scooter en brommer met een helm moet rijden, zie ik het er nog wel van komen dat je op de fiets, net als in Denemarken, ook met helm moet rijden. Zeker voor kinderen tot en met 12 jaar.
Paard rijden zal vroeg of laat ook verplicht met helm/cap worden. Het risico op schade aan het hoofd/hersenen/gezicht is te groot bij val van een paard of koets.

Bij ons op de club geldt het voor alle ruiters en menners: altijd een cap dragen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:09

sflj schreef:
Charica schreef:

Je kunt ook op een hobbelpaard gaan zitten als je wilt paardrijden.

Komt er denk ik niet zoveel wind door je haren op een hobbel paard.

Maar goed, Ik rij vrijwel altijd met cap ook al denk ik dat het zijn voor en na delen heb omdat als je echt hard valt dat het een extra klap op je nek krijgt ( maar als dat echt zo erg was was een cap niet verplicht ''word toch onderzocht ) Ik heb wel eens dat ik hem vergeet op te doen of bij galop foto's even af zet staat wel leuk als je haren zo de lucht in vliegen.