Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:49

Bokriempje zie je nog wel bij jonge paarden. Al gebruikt men dan meestal een sperrriem.
Manenvet? Dat ken ik ook niet van vroeger. Wat is dat?
Bitringen heb ik nooit gebruikt. Toen reed je standaard toch met een enkel gebroken dikke bustrens.
Die springschoenen heb ik tot een paar jaar terug nog wel gebruikt. Zijn heel wat slijtvaster.
En de bandage met tpuwtjes heb ik hier zelfs nog een paar liggen van uit die tijd. :) Maar ik gebruik ze alleen nooit.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:51

crossmonster schreef:
OMG Djilan, dat heb ik ook tevaak meegemaakt, en dan vooral die rotkoppen van die knollen er dan bij :(

Waren altijd zo trots als ze hun deken zo gesloopt hadden :(
Maar waren in mijn gevallen geen canvasjes ;)

:)) Mijne had er echt zo'n kop bij van: "Baas, wat me vandaag is overkomen, je raad het nooit". :=
Ik vond de pasvorm van de canvasdekens ook niets. Te grote halsopening waardoor hij achter de schoft zakte. Dekenmaat kleiner was geen porum en kreeg ik de buiksingels niet eens van dicht :+

Nee, doe mij maar Harry's Horse of Horseware :P

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:53

Zwartwitje schreef:
oh, en van die stoffen strijklappen die je met een koordje moest vastknopen..

Weet iemand welke ik bedoel toevallig? Waren van die cirkelvormige lappen stof die je dubbel moest vouwen en dan om de kogel moest knuppen met een koordje. Ik kan er geen plaatje van vinden.. maar kan me ook haast niet voorstellen dat die dingen echt nut hadden.

Rubberen bitringen, die zie je ook niet meer zo vaak nee :)

kazary

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:55

Die ken ik niet. Wel zelf je onderlappen maken van een stuk echt wollen deken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:55

:') Ja dat bedoel ik dus, hihi ik kon er altijd wel een verhaal bij bedenken.

Heb een paard gehad dat echt vreselijk was met dekens, op een gegeven moment kwam ik aan, stond ie alleen met zijn onderdeken "kkkkouddd bbbbaaasssje" .
Vond ik zijn bovendeken echt in twee precies gelijke helften in de wei??
Mijn zadelmaker heeft de deken gemaakt, en snapte ook niet hoe ie dat voor elkaar had gekregen :')

Datzelfde paard stond eerst op een manege waar ik stageliep, en had het koud, ik had toen geen dekens bij, het was half augustus meen ik, mocht ik van iemand een deken lenen, een lichtblauwe zweetdeken.
Wat doet die klojo... ik loop weg, hap... sccccchhhhheurrrrrrr.
Jawel , in twee tellen deken aan gort :(
Kon hem wel wat aandoen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:01

crossmonster schreef:
pharagirlke schreef:
die caps met dat leren achterkantje, zo heb ik hier eentje liggen, mijn moeder zei altijd dat dat was om te voorkomen dat je hoofd achterover sloeg bij het vallen oid?

Odi: Ik heb nog altijd twee teugels aan mijn bit hangen, alleen zijn die verbonden door een gespje := Een teugel is zo moeilijk... :?

:oo jij muts, lekker stoer doen met twee teugels :+

Met twee teugels heeft een ruiter meer balans, omdat ze meer aan de teugels kunnen hangen.
Voor paard of werking op een enkelringsbit, hoef je het niet te doen, heeft totaal geen meerwaarde.
Sommige mensen doen het omdat ze te weinig gewicht in de handen hebben...
Dat probleem los ik op met meer been :\

Oftewel , sorry , ik vind met twee teugels rijden grote onzin en je bent er onbewust sterker mee met je hand.

Dat leren stukje zodat je niet doorklapt? Huh? nooit gehoord...

Het is een tijdje "hip"geweest, hoewel ik ze nooit mooi heb gevonden, een zwarte cap met een geel leren bandje.

Schiet me weer wat te binnen wat verdwenen is !!

De prachtige strik achterop de cap :')

Ik heb nog steeds zo'n prachtig strikje op mijn cap en mijn cap heeft ook een fluwelen buitenkant :+ Ik heb wel ook een ''moderne'' cap met zo'n zilveren stukje erop maar ik vin d mijn ''oude'' (nog steeds wel goedgekeurde) cap zoveel lekkerder zitten :')

Ook heb ik van die mega stikken met een haarnetje eraan vast :Y) Zowel wit als zwart maar omdat ik donker haar heb gebruik ik altijd de witte :+ Zadelvormige dekjes zie je ook niet meer zoveel, ik vind ze nog steeds superfijn helemaal in de zomer!

En met 2 teugels rijden doe ik bij mn 1e paard ook nog wel eens (1 enkel aan het bit, de ander aan halster en bit), dit omdat pony neiging heeft tong over het bit te gooien en zodra je aan het halster en bit werkt doet ze dit niet, maar om haar toch te leren alleen op het bit gereden te worden heb ik dus ook 1 teugel alleen op het bit ;)

Bitringen heb ik ook nog liggen, ik gebruik ze welliswaar niet maar heb ze wel ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:03

crossmonster schreef:
Bokriempje heb ik nooit gebruikt, maar vind dat een goed ding voor kinderen , dan laat ik ze daaraan trekken ipv aan de teugels als ze hun balans nog niet goed kunnen vinden.

Mijn dressuurzadel is eerder gebruikt door iemand met een nogal onvoorspelbaar paard. Zij had er een bokriempje aan zitten, die zit er nu nog steeds aan. Ik neem niet de moeite hem er af te halen. Hoewel ik 'm met rijden nooit gebruik, houdt het wel makkelijk vast :D :+

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:18

Haha, leuk hoor die nostalgie.....

Hier een fanatieke gebruiker van het manenvet, het bokriempje en de bitringen (wel zwart, niet oranje).

Enne als er nog iemand zo'n heerlijke ouderwetste golden stripe zweetdeken te koop heeft / weet, ik hou me aanbevolen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:19

Die Goldenstripedekens vond ik altijd oerlelijk. Snapte niet dat iemand daar zoveel geld voor wilde betalen :))

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:21

Divoza verkoopt de golden stripe dekens nog, volgens mij, ik heb er twee jaar terug nog drie aangeschaft.
Manenvet, kan het niet voor me halen, misschien iemand die het kan omschrijven? Bokriempje had ik niet, wel reed ik mijn ponies in met een beugelriem of halstertouw om de hals.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:24

Die golden stripe dekens mochten dan wel afschuwelijk zijn, er gaat toch echt niets boven echte wollen dekens om zweet af te voeren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:26

Wollen dekens prima, maar dan graag wel in een andere kleur :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:31

Ik kreeg altijd de oude dekens die van bed kwamen. Zodra ze wat dun werden of er een gat inzat, kwamen ze mijn kant op. Heb een licht groene, licht blauwe en een paars met gele gehad. Niet de mooiste kleuren dus.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:34

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:37

Ha, ha, zo werd dat bij ons thuis ook gedaan, net als oude handdoeken en theedoeken (handig om mee in te vetten) Vroegah was het toch wel makkelijk je had maar een paar kleuren sjabrakken (zwart, wit, donkerblauw, groen, geel en rood) dan hield het op, zelfde met rijbroeken (zwart, wit, beige, bruin en donkerblauw) scheelde toch een stuk in je portemonnee qua setjes.

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:39

heerlijk al die nostalgie! Wij hadden zadeldekjes(van die platte, vilt met leer voor je kont en je benen en natuurlijk ook een staartriem)
in de clubkleuren en maarliefst 2 clubtruien, een wollen die enorm kriebelde voor 's winters en een soort nylon poelie voor 's zomers. Hoewel we alleen 's zomers wedstrijden reden, met z'n allen 's ochtends om 06.00 in de vrachtwagen en 's avonds om 20.00 uur weer thuis, dat alles voor 1! dressuurproefje B1 en 3 x weigeren op hindernis 1. Maar natuurlijk ook parade rijden, het liefst met het vaandel. ' winters reden we dan wel weer heel fanatiek onderlinge wedstrijden. eindeloos wassen en poetsen en vlechten...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:41

Afbeelding

Deze dekens bedoel je?
Vind ze ook echt oerlelijk.
Gelukkig bestaan er ook nog normale kleuren zweetdekens in wollen uitvoering :D

manenvet was toch die viezige dikke witachtige hoefvet trouwens?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:43

Echt grappig om te lezen dit.

Wij moesten onze pony altijd invlechten met vlechtjes en dan tape om de elastiekjes.
frontriem met die drie hoekjes. Rood wit Blauw. :D

Bandages met koordjes idd en dan maar tape eromheen anders had je van die lange uiteinden.

dichte springschoenen waren heel handig voor de cross. paps zijn handen gingen alleen veel open
want ze moesten over de kalkoenen heen.

Mijn pony had ook zo'n blauwe canvasdeken met gele bies. *D
transportbeschermers in een bijpassende kleur.

golden stripe deken heb ik nog steeds. neemt super zweet op.

Het oude wedstrijdchabrak bij de ponies was ook zo'n vreselijk vilten ding met een clublogo erop.
Moesten wij van die oude bruine truien aan met een polo eronder. :(:)

Mijn pony had ook vaak onderdekens wat oude dekens van bed waren. Of ik deed ze met
een stro touwtje vastmaken aan de voorkant en dan kon hij als zweetdeken. :D

gelpad heb ik ook nog liggen. Helemaal stoer met zo'n ding op de manege rijden. 8-)

onderlappen knipte ik ook van oude dekens.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:44

Wat was het nut van manenvet?

Ja die dekens zijn toch echt erg lelijk :=

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:58

Ik rij ook gewoon vrolijk rond met een lage neusriem.
Er is op mijn pony zijn koppie geen plaats voor iets anders en daarbij ik heb een gewone gecombineerde neusriem geprobeert en ten eerste zat het voor geen meter en ten tweede hij had niet het stille koppie als met een lage. Ben dan ook weer snel terug gegaan naar mijn "ouderwetse" lage neusriem.
Ik vind het wel super jammer dat je geen standaard (compleet) hoofdstel(heb nu dan een losse dobert neusriem gekocht, en heb nog een kieffer hangen) met zo'n neusriem kan kopen van mooie kwaliteit/afwerking

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:01

Pasterza, ja die bedoel ik! Goh, dat je daar een plaatje van hebt kunnen vinden. Op de manege waar ik heb leren rijden gebruikten ze die, maar dan een 'mooiere' (kuch) variant van blauw met rood en biesjes eraan :))
Voor de les ging je dan vragen aan de instructrice of het paard waarop je reed strijklappen moest. Moest 'ie dat inderdaad, dan moest je er twee gaan halen uit een grote mand in de zadelkamer... En als je ze dan niet goed had vastgeknupt zakten ze af en begon iedereen te gillen 'je bent een strijklap kwijijijijijt!' 8)7

Gelpadjes zie ik ook niet meer eigenlijk (althans die voor onder het zadel, want je hebt ze ook voor tussen je kont en het zadel). Zweet en water kon je ook van je paard afhalen met een zweep, bij gebrek aan zweetmes. En wie wast de staart van zijn schimmel nog met zilvershampoo?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:03

Zilvershampoo word nog erg veel gebruikt :j

Die irritante flapper springschoenen worden godzijdank ook niet veel meer gebruikt, dat waren net een soort hawai-rokjes, en die dingen maakten een herrie , was echt niet stoer in elk geval :')

Djilna

Ikke :D
Ik heb 3 soorten shampoo om mijn schimmel zijn staart (en lijf zo nodig) weer wit te krijgen. Oa de ouderwetse paarse zilvershampoo :j

Divine

Heerlijk, al dat "ouderwetse"!

En, we hebben hier zo ongeveer wel alle bovengenoemde dingen in huis gehad.

Ik mis alleen nog dat ouderwetse dunne zweepje, te krijgen in heeel veel opvallende kleuren, met zo'n metalen knopje aan de bovenkant, een flapje aan de onderkant wat er altijd afbrak, en een simpel polsbandje.
(en die zweep had je natuurlijk in je hand, net als dat je je cap op had, wanneer je van de manege terugfietste naar huis :)).

Die wollen strijklappen ken ik ook nog wel, inderdaad blauw met een rood biesje. Divoza verkocht ze jaren geleden nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:05

zadelvormige dekjes :')
grote lompe veiligheidscaps :')
vilten dekjes (wel zadelvormig he!!)
idd die koordsingels en lage neusriemen
of van die frontriemen met zo'n zigzag met knal geel en rood :')
hahaha eeecht ugly!