De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:24

Ik heb even bijgelezen, ik zie de urgentie van een dergelijk topic als dit niet meer. Eerst wordt er gesteld dat "mensen met paarden een dooddoener is maar je maakt de dooddoener zo groot als je zelf wilt.
Ik heb niet zoveel met diagnostiek, ook niet in dit topic ;)

Sterker nog, of ik nou een paardenmens ben, of mens met paard, of een paard, het maakt niet dat ík daardoor beter of minder met paarden omga. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:51

KiWiKo schreef:
met de wetenschap dat ik voor altijd en eeuwig als arrogant, betweterig en missknowitall bestempeld te worden heb ik gekozen voor mezelf als paardenmens :)

Er is namelijk maar een ding dat ik goed kan, en dat is werken met paarden. Paarden van allerlei pluimage, van allemaal verschillende rassen....... met allemaal verschilldende karakters.

En het kost me geen moeite om een paard te begrijpen, het kost me geen moeite om met een paard door een deur te kunnen.

Ik denk er ook niet over na, ja s'avonds in mijn bed........ maar op het moment niet.

dus ja, ik schaar mezelf wel onder de paardenmensen, met dien verstande dat ik nog altijd heel veel te leren heb....... en ook altijd zal blijven leren

Ik sluit me helemaal hier bij aan.

Paarden stromen door mijn aderen al vanaf ukkie af aan. Ik ben altijd met paarden bezig, zowel actief als passief.
Heeft zelfs in het verleden tot ruzie tussen mijn ouders geleid, want mijn vader vond dat mijn moeder het moest verbieden (ja, ik stam uit ouderwetse tijden ;) ). Hij vreesde dat ik toch zeker bij een psychiater uit zou komen hiermee ooit. :+ Overigens waren pa en ma ook actieve ruiters, dus het was niet zo dat pa die beesten überhaupt niks vond ;) .

Ben toch verder redelijk normaal gebleven denk ik :P , en er is in de tussentijd maar weinig verandering in gekomen.

Wil ik trouwens nog even aan toevoegen dat ik niks heb tegen mensen met paarden :n . Ieder zijn ding.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:55

Ik blijf er bij dat minder dan 1% van de mensen met paarden onder de catogorie paardemensen valt. Als je jezelf in een discussie paardemens noemt, stel je jezelf boven de andere(meer dan 99%) en staat dus niet open voor argumenten, het heeft dan dus geen zin om mee te discusieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:57

stoffel schreef:
Ik blijf er bij dat minder dan 1% van de mensen met paarden onder de catogorie paardemensen valt. Als je jezelf in een discussie paardemens noemt, stel je jezelf boven de andere(meer dan 99%) en staat dus niet open voor argumenten, het heeft dan dus geen zin om mee te discusieren

Nou nee hoor, het is helemaal niet bewezen dat een paardemens meer theroretische kennis paraat heeft ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:02

stoffel schreef:

Dit vind ik dus een argument waarmee je elke vorm van discussie om zeep kan helpen.
Accepteer gewoon dat er mensen zijn die wat meer van iets weten en iets beter ermee om kunnen gaan dan vele anderen.
Dat is geen waardeoordeel maar een constatering.

Ik kan met paarden omgaan, beter dan menigeen, maar er zijn nog veeeeeeeeel meer dingen die ik niet kan en die een ander weer kan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:02

Ik ben een mens met een paard... Ach wat kan ik nog meer zeggen dan dat ik stapelgek ben op dit dier, ondanks dat ik meer dan eens huilend uit wanhoop en soms ook angst op heb gezeten, dan wel er naast heb gestaan?

Mijn doorzettingsvermogen is in elk geval getest en dat word het nog steeds zo af en toe. Elke dag leer ik wel van hem en ik los nu ook dingen anders op dan ik zou doen toen ik hem nog niet zolang had. Maar dat heeft iedereen wel denk ik... Maar een paardenmens die alles als "vanzelf" aanvoelt en daar naar handeld, nee dat ben ik niet en zal ik ook nooit worden.

Hoef ik ook niet te zijn, als ik maar met mijn beertje door 1 deur kan.

stoffel

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:18

LDRD waar op is jouw mening,
ik kan met paarden omgaan, beter dan menigeen
gebaseert.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:24

Ervaring?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:30

Hoe ervaring, wat voor een ervaring, hoeveel ervaring, waarmee ervaring???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:31

Ach, laten we zeggen dag in dag uit ruim 40 jaar. Paarden, paarden, paarden....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:34

ik ben een mens met 'maar' 1 paard.
en dit paard hoe lief ze me ook is, komt niet op de eerste plaats in mijn leven... dus zal ik vast geen 'echt paardenmens' zijn.

Ik rijd al meer dan 25 jaar, en heb even zo lang eigen paard en pony gehad. Maar ben er niet van kleins af aan mee opgegroeid, mijn ouders hadden niets/weinig met paarden. Ik ben gewoon begonnen met rijden op een manege, 1 uurtje in de week les in het begin. Later met de eigen pony ging de ervaring natuurlijk met sprongen vooruit. Doordat de pony thuis stond hebben we wel alles zelf moeten doen, dus niet uitbesteed aan de manege of pensionhouder. De eerste pony hebben we 20 jaar bij ons gehad, tot zijn dood (is 30+ geworden) Het veulen dat ik kocht heb ik zelf opgefokt opgevoed en ingereden, dat was ook een heel bijzondere ervaring waar ik veel van geleerd heb. Toen na 10 jaar heb ik dit paard verkocht. Om diverse redenen. Daarna heb ik veel verschillende paarden bijgereden, van tuiger tot quarter tot kwpners die heel hoog dressuur konden lopen.. ook hiervan heb ik veel geleerd.
nu heb ik een brave 17 jarige merrie, die alles kan en een superfamiliepony is, dus mijn kinderen zullen hier ook veel aan hebben in de toekomst hoop ik. Zoëy mag blijven tot haar dood, ook al zou ik de laatste jaren waarschijnlijk niet meer kunnen rijden. Ik vind dat ze het verdiend om een goede oude dag bij mij te slijten, ze hoeft nooit meer weg.
of mijn kinderen paarden mensen of mensen met paarden worden.. ik weet het niet. Ik probeer ze zo veel mogelijk op te voeden met respect voor dieren, maar ze vrij te laten in hun keuze. Mn oudste rijdt inmiddels op de manege, zoals ik zelf ook ooit ben begonnen, de jongste vindt er nog niet veel aan, die gaat liever op ballet... maar knuffelt wel graag met de paarden op stal.. dus wie weet slaat het virus bij haar ook nog wel toe.

ik hou niet van etiketjes over wat voor mens je bent, en wat beter of slechter is. iedereen doet op zijn manier zijn best denk ik.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:39

Ik ken mensen met meer dan 40 jaar ervaring, die het nooit leren of zien, en ben erg argwanend tegen over mensen die zich boven een ander plaatsen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:43

LDRD schreef:
Ach, laten we zeggen dag in dag uit ruim 40 jaar. Paarden, paarden, paarden....

Ook de tijdsduur dat je met een paard bezig bent is geen criterium of je jezelf paardenmens mag noemen of niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:43

ach ik vind die uitspraak zo'n onzin 'mensen met paarden en paardenmensen'

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:46

40 jaar ervaring?!? Alsof dat wat zegt... Ken ze met zoveel ervaring die de grootste hufters tegenover paarden zijn. Menig paard al richting slacht hebben gebracht of nog erger: verkopen aan mensen die er totaal geen verstand van hebben.
Al met al vind ik het een nogal lachwekkende vertoning hier in dit topic. Velen die zichzelf als paardenmens zien en die daarna de mensen met paarden even laten weten hoe je als paardenmens in het leven met paarden behoort te staan...
Ik vraag me af of er uberhaupt paardenmensen bestaan....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:48

Cassidy schreef:
Perrokai schreef:
Dus hoe helpen we het nu voorgoed de wereld uit ?

Dit probleem help je de wereld niet uit, het maakt niet uit hoeveel topics je erover gaat starten en hoe lang je antwoorden zijn in een topic.

Ja dat help je wel, door voor eens en voor altijd te bepalen dat mens met paard niet minder is voor een paard dan paardenmens. Of dat we allemaal mensen met paarden zijn en een enkele uitzondering een paardenmens. n.b. 150% noemt zich hier een paardenmens en mens met paard is nog altijd minderwaardig.

De lengte van mijn antwoorden doet er niets aan af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:00

Je gaat door dit topic echt niet veranderen dat 150% zich paardenmens noemt.
En er mag wel degelijk een bijsmaak zitten aan de opmerking "mens met paarden", als je daarmee de mensen bedoelt die hun paard de nodige zorg ontzeggen, en niet goed voor zorgen of onheus bejegenen.
En aangezien dat ook weer afhankelijk is van de subjectieve perceptie van ieder persoon (want wat is nodige verzorging, wat is onheus bejegenen) kom je daar helemaal niet uit.

Het probleem is dat het vlak dat je met de noemer "mensen met paarden" bestrijkt zo onnoemelijk groot is, dat noodgedwongen de goeden onder de kwaden gaan lijden.
Maar ik ben van mening dat je het verschil kunt en moet kunnen maken.
De vraag is weer: wat voor criterium hanteer je. En aangezien we hier ook geen richtlijn voor kunnen vinden, wat is je doel van dit topic dan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-02-09 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:08

Ik vind het erg grappig dat mijn kunde of onkunde via een schermpje beoordeeld kan worden. :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:10

Perrokai schreef:
Ja dat help je wel, door voor eens en voor altijd te bepalen dat mens met paard niet minder is voor een paard dan paardenmens.

Nogmaals, ík geef in ieder geval geen waardeoordelen, ik doe slechts een constatering. Ik zeg ook niet wie ik wel en wie ik niet een paardenmens danwel mens met paard vind, want dat kan ík in ieder geval niet van een schermpje af beoordelen. ;)
Laatst bijgewerkt door LDRD op 15-02-09 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:11

Beargumenteer het dan anders. Op grond van je argumenten waarom je jezelf paardenmens noemt, kom ik met tegenvoorbeelden van mensen die dat niet zijn.

Bescheidenheid siert de mens. Meteen roepen dat je paardenmens bent, maar dan met die zwakke argumenten komen, dan ga je tegengas krijgen.

Kan best dat je het wel bent maar niet onder woorden kunt brengen hoor. Dat is ook een kunst apart.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:16

Wat heb je aan valse bescheidenheid?

Feiten zijn feiten en daar hoef je je dan toch ook niet voor te schamen?

Ik ben een heel bescheiden mens, maar ik weet dondersgoed wat ik kan (en schaam mij daar dus niet voor) en weet mogelijk nog veel beter wat ik níet kan (en ook daar schaam ik me niet voor ;) ) :j .

En de dooddoener dat ervaring niets zegt is ook al vaak genoeg voorbij gekomen natuurlijk. En inderdaad, voor de ene zegt het weinig tot niets, voor de ander zegt het veel.
En die ervaring is niet zomaar opgedaan, maar vanuit een min of meer ziekelijke drijfveer :+ .

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:23

Als je jezelf als paardemens ziet en je dus boven andere plaatst vind ik weinig bescheiden.
verder weinig argumenten waarom je een paardemens bent

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:24

Ik doe niet aan rankings.....zoals ik al gezegd heb, ik heb geen waardeoordeel, het is slechts een constatering.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:25

Dus LDRD, het gaat erom hoeveel je met een paard kunt, hoeveel jaren ervaring je hebt. Kijk, dan kun je ook wel zeggen, dat die mensen die al 30 jaar 1 shet in de wei hebben staan paardenmensen zijn. Die hebben dan toch ook al de nodige jaren ervaring ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:27

Als ze die shet in de wei al 30 jaar scherp volgen en dag in dag uit ermee expirimenteren dan zouden ze zomaar eens paardenmens kunnen zijn.

Als dat dier al 30 jaar af een toe slechts wat te eten krijgt toegeworpen is het een ander verhaal.

Het gaat om de gedrevenheid en het daaraangekoppelde willen leren.