Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:33

Joceline schreef:
Oftewel, als een onervaren iemand even de overstap doet en iets verkeerd doet, is het ook gelijk goed verkeerd. Verder las ik over bitloze optomingen die enorm scherp in kunnen werken. Dan rijd ik liever op een trensje door waar ik alleen contact mee heb en waar ik geen druk op zet.

Dat "gelijk goed verkeerd" is wel erg overtrokken. Als een onervaren iemand met bit rijdt en 'iets verkeerd doet', kan dat ook behoorlijke schade aanbrengen, namelijk in de mond van het paard.

Ik zie niet waarom je liever met een trens rijdt terwijl je tegelijkertijd aangeeft zonder druk te rijden? Jij zou dan dus ook prima bitloos kunnen. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:37

Myour schreef:
Ik ben wel eens benieuwd hoe mensen de paardenwereld zien als (ik noem maar iets) de regering
of wie/wat dan ook het bitgebruik zou verbieden.

Ik zou er niet van wakker liggen, laat maar komen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:35

JoviBan schreef:
Joceline schreef:
Oftewel, als een onervaren iemand even de overstap doet en iets verkeerd doet, is het ook gelijk goed verkeerd. Verder las ik over bitloze optomingen die enorm scherp in kunnen werken. Dan rijd ik liever op een trensje door waar ik alleen contact mee heb en waar ik geen druk op zet.

Dat "gelijk goed verkeerd" is wel erg overtrokken. Als een onervaren iemand met bit rijdt en 'iets verkeerd doet', kan dat ook behoorlijke schade aanbrengen, namelijk in de mond van het paard.

Ik zie niet waarom je liever met een trens rijdt terwijl je tegelijkertijd aangeeft zonder druk te rijden? Jij zou dan dus ook prima bitloos kunnen. ;)

Als het paardenbeest toch eens met het hoofd gooit en je niet snel genoeg reageert heb ik liever een rukje in de mond dan een breuk in de neus. Wat jij?
Ik snap dit standpunt wel. :j Schade in de mond of een gebroken neus vind ik IMO een heel verschil. Het zal wel niet voor niets zijn dat ruiters leren rijden met een bithoofdstel en niet met een bitloze optoming?
Persoonlijk denk ik dat bitloos zwaar overschat wordt. ;) Het is niet omdat deze persoon bitloos kan rijden, dat elk ander dat ook kan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:46

Er moeten echt wel heel gekke dingen gebeuren wil je het neusbeen van een paard breken hoor, dat breekt niet zomaar.

Dat beginners leren rijden met een bithoofdstel is mijns inziens alleen een vastgeroeste gewoonte, net zoals bijna iedereen met bit rijdt...

Ayasha
Blogger

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:49

Of er zijn gewoon mensen die het hele gebeuren niet zien zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:51

kinderen hangen vaan aan de teugels om hun evenwicht te bewaren, dat nog niet zo goed is in het begin.. vooral bij t lichtrijden zie je ze vaak zich "optrekken"aan de teugels..
met een bit is dat niet fijn, maar bitloos is dat net zo erg!
knoop in de teugels, touwtje om de nek en klaar zeg ik dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:55

pharagirlke schreef:
Als het paardenbeest toch eens met het hoofd gooit en je niet snel genoeg reageert heb ik liever een rukje in de mond dan een breuk in de neus. Wat jij?

Dit is geen vergelijk natuurlijk, een rukje in de mond vergelijken met een dusdanige trekkracht dat een breuk kan veroorzaken.
Dan moet je ook een rukje in de mond vergelijken met een rukje op de neus òf een enorm trekkracht van een wel heéél sterke kerel in de mond met een enorm trekkracht van een wel heéél sterke kerel op de neus. En reken maar dat een dergelijke trekkracht behoorlijk wat in de mond kan breken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:56

Inderdaad VivalaVida, of een lusje aan het zadel waaraan ze zich vast kunnen houden. Maar een zacht bitloos hoofdstel dat juist is bevestigd is wel prettiger dan een bit.

Pharagirlke dat kan ja, helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:00

pharagirlke schreef:
Het zal wel niet voor niets zijn dat ruiters leren rijden met een bithoofdstel en niet met een bitloze optoming?

Dit is echt geen bewuste keuze hoor. Jùist niet.
Men rijdt met bit omdat dat "normaal" is, omdat het gangbaar is, omdat iedereen dat doet en iedereen opgroeit met het bit.
Kijk alleen maar eens naar de reacties in dit topic. Bitloos zou èrg gevaarlijk en onverantwoordelijk zijn. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:01

Tja dat is een eeuwige discussie he.. :+
Mijn menig blijft dat mensen die dusdanig aan de teugels zitten gewoon helemaal niet moeten paardrijden zonder een ervaren persoon erbij :) voor t geval dat ze het bitloos hoofdstel te laag hangen of het bit te hoog :')

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:16

Ik rij wedstrijden met bit, maar thuis rijdt ik momenteel zonder bit, hij loopt heerlijk, beter als met bit. Mijn paard heeft een erfenisje in z'n mond van het bit (niet door mij gekomen, maar is wel een litteken), zijn mond springt telkens open als ik te vaak met bit rij. De scheuren zitten niet eens op de plaats van het bit. Hij is heel gevoelig en toch rij ik met zo min mogelijk druk.

Op deze manier hou ik het fijn en vriendelijk voor hem, en kan ik ook dressuur rijden, wat ik erg leuk vind. Er is dus ook een middenweg.

Als je bitloos zou kunnen starten, zou ik het proberen, ook tussen de mensen met bit, daar durf ik best de concurentie mee aan. Ik heb een mega kwpn van 1.80m en is prima buiten en in de bak te rijden zonder bit. Zelfs op een halster.

Ik vind alleen niet dat je mensen moet verplichten met of zonder bit te rijden. Het gaat toch om hoe je je paard vriendelijk rijdt. Dit kan zowel met als zonder bit, zolang je je verstand maar gebruikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:20

Daan_Ordeal schreef:
Inderdaad VivalaVida, of een lusje aan het zadel waaraan ze zich vast kunnen houden. Maar een zacht bitloos hoofdstel dat juist is bevestigd is wel prettiger dan een bit.

Pharagirlke dat kan ja, helaas...

Waarom is dat helaas? Rijd je correct met bit, is er geen probleem. Rijd je er niet correct mee wel, maar dat geld IMO ook voor een bitloze optoming...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:21

Joviban wat ben ik t toch met jou eens,

en mensen die zeggend dat je t neusbotje breekt die weten niet hoe je een bitloze optoming om moet doen, dus die kunnen er maar beter niet mee beginnen nee.

trouwens als je een verkeerd bit gebruikt of er niet mee om kan gaan scheuren de mondhoeken ook uit hoor ( op een manege hier in de omgeving heb ik zovaak paarden gezien met gescheurde mondhoeken ).

en dat de mond gevoeliger is als de neus staat in dit topic al uitgelegd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:23

Cinnepin: dat zeg ik toch net, als je er niet correct mee om gaat is het even slecht als wanneer je niet correct om gaat met bit. Ga je correct om met bit is er ook niets aan het handje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:24

was ook niet direct naar jou bedoelt maar naar de mensen die eeuwig blijven volhhouden dat een bitloos hoofdstel een neusbotje zou breken:P

AnneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:24

Lielle schreef:
[RT-D] KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

ik zou dan trouwens ook wel verplicht willen zien dat iedereen goed les neemt, en wekelijks :j Instructeurs verplicht certificeren, hoefonderhoud en veterinaire begeleiding verplichten; verplicht springen, maximum gewicht voor ruiters en zo kan ik nog wel een hoop dingen ophoesten.

met wekelijks les ben ik het niet mee eens.
Ik heb geleerd jonge paarden te rijden, en dit is bij mij steeds herhaling.. dus waarom zou ik wekelijks nog les nemen? neehoor.. alsjeblieft niet :)

De rest ben ik het zeker mee eens, eens goed naar de verzorging kijken en de gezondheid!

Ik ga zoiezo over op bitloos, heb er geen problemen mee als dit verplicht zou worden (of bitten verboden ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:26

waar is die verrekte "verwijder" knop? :roll:
Mis geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:27

Cinnepin schreef:
was ook niet direct naar jou bedoelt maar naar de mensen die eeuwig blijven volhhouden dat een bitloos hoofdstel een neusbotje zou breken:P

Maar mensen blijven ook eeuwig volhouden dat een bit verkeerd is terwijl je er gewoon goed mee om moet gaan, net als dat je goed moet omgaan met een bitloos hoofdstel :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:29

VivaLaVida schreef:
Cinnepin schreef:

Maar mensen blijven ook eeuwig volhouden dat een bit verkeerd is terwijl je er gewoon goed mee om moet gaan, net als dat je goed moet omgaan met een bitloos hoofdstel :)

Dit bedoel ik dus inderdaad Viva...

Zeg niets over bitloos want het is onzin, overdreven en noem maar op... Maar tegelijk wel bit afzeiken terwijl de risico's van dezelfde factoren afhangen :(:)
Bitloos is heus niet zo heilig..... iig niet heiliger dan met bit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:33

ik ben niet tegen mensen die t bit goed geberuiken hoor, maar wat ik wel iriteer is dat veel mensen die een bit gebruiken t bitloze helemaal afkraken terwijl ze t nog nooit geprobeerd hebben ( en niet na 1 keer al stoppen maar laat eerst je paard er ff aan wennen en dan kan je altijd kijken wat bij jou en jou paard t beste past ) Ga niet oordelen als je niet eens weet hoe t andere werkt! Ik kan daar zo moe van worden.

maar wat ik dan weer WEL beter vind aan t bitloze hoofdstel is dat t geen constante druk heeft, teugels los, druk weg bij een bit blijft de druk ( en voor mensen die weer beginnen te piepen, ik heb t over druk, niet over pijn :P ).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:37

Cinnepin maar jullie kraken het bitgebruik óók af zonder stil te staan bij het feit dat het nog altijd de mensenhand is die de zacht of hardheid bepaalt. Druk van bitloos hoofdstel blijft ook want dat voelt die ook op zijn neus :roll: net zoals een dier het bit in de mond voelt. Dus IMO is dat een loos argument.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:40

Paragirlke mij zul je niet horen zeggen dat bitloos heilig is, het kan zeker verkeerd gebruikt worden! Ik vind het jammer dat sommige mensen per definitie niet open staan voor bitloos omdat ik pro-bitloos ben. Als iemand die met een nette zachte hand rijdt is dat natuurlijk geweldig, ik zie die persoon dan liever bitloos rijden omdat ik er van overtuigd ben dat het prettiger is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:40

hij voelt t wel, maar er staat geen druk op, je kleren voel je tog ook? maar dat staat tog ook geen druk op?
Een bit geeft wel altijd druk doordat t altijd vst blijft zitten aan de bakstukken. het bit ligt nooit los, gooi je de teugels los bij een bitloos hoofdstel staat er nergens meer druk op, druk en iets voelen is imo tpog echt een mega verschil. En ik kraak t bit niet af hoor Ik zei al ik ben er niet tgeen mits t goed gebruikt word :0 maar dat is natuurlijk met bitloos ook zo.

Alleen die druk dat vind ik dus beter aan een bitloos hoofdstel, en mijn paard vond t bit niet fijn, dat fag die dame duidelijk aan, en wat voor ruiter ben je als je de taal van je paard niet bergijpt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:44

Daan en waarom? Dit bedoel ik dus "ik vind het geweldig, MAAR toch vind ik Bitloos beter" IMO zijn die twee gelijk te stellen als je er correct mee om gaat. Maar dat zal je van een pro-bitloze nooit horen :(:) En dan toch durven beweren dat het de bitgebruikers zijn die niet open staan voor andere dingen..........

Cinnepin: een bit dat correct afgesteld in de mond ligt, geeft niet meer druk dan de druk van je kleren... Een bit dat fout afgesteld in de mond ligt geeft idd constante druk op de mondhoeken, maar dan ben je dus weer niet correct bezig.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:45

Daan_Ordeal schreef:
Paragirlke mij zul je niet horen zeggen dat bitloos heilig is, het kan zeker verkeerd gebruikt worden! Ik vind het jammer dat sommige mensen per definitie niet open staan voor bitloos omdat ik pro-bitloos ben. Als iemand die met een nette zachte hand rijdt is dat natuurlijk geweldig, ik zie die persoon dan liever bitloos rijden omdat ik er van overtuigd ben dat het prettiger is voor het paard.

wie staat er niet open voor bitloos dan?
edit; als je je eigen paard er niet (altijd) mee wil rijden, sta je er dan niet open voor?