Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:17

als verkoper van een paard kijk ik naar waar dit te verkopen paard geschikt voor is en kijk ik wat een reeele prijs is voor dit paard. Wat hij heeft gekost is vaak helemaal geen issue, want als ik iedere enting, kilo brok en kosten van stalling in de prijs moet gaan verwerken is een 18 jarig paard tig keer zo duur dan een 5 jarige en dat slaat echt nergens op. Daarnaast kan je wel het onderste uit de kan willen halen qua prijs, maar dan staat hij waarschijnlijk langer te koop en heb je dus langere tijd wel de kosten aan het dier.

Als je 10 maanden stalling moet betalen, ben je die 1000 euro extra op de prijs ook echt welk kwijt, lijkt mij zo...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:32

Ach ja, doet me denken aan een diertje waar we ons destijds bijzonder voor interesseerden...Stond op marktplaats...Een 3-jarige ruin, een Tuiger X Shire....Erg bijzonder en mooi, en kostte maar liefst rond de 7000 euro :+

7000 euro voor een papierloze mix die nog niks kon en waar je ook nooit mee zou kunnen fokken...Welja! 8)7

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:49

tita schreef:
Dat kan niet helemaal maar je kunt wel aan hand van een foto oordelen of je het paard leuk vind en of ie de moeite is om te gaan bezichtigen.
Je hebt een bepaalde prijsklasse in je hoofd en als er in die categorie (bv 4000-6000) niks leuks tussen staat, dan ga je automatisch naar een duurdere klasse.

Heel vaak denk ik dan :? :? hoe komen die mensen aan zo'n bedrag.

Neem wel aan dat jullie het met me eens zijn, dat de prijzen ze afgelopen jaren flink uit de grond zijn geschoten voor de paarden

Een deel van die mensen komt aan zo een bedrag omdat zij inzien dat het paard wat verkocht wordt aansprekend is, werkelijk talent en genetische aanleg heeft en mischien ook nog een modekleurtje, waardoor het paard beter in de markt ligt.

Een ander deel van de markt denken dat zij net zo een paard op stal hebben staan omdat het dier dezelfde leeftijd heeft als bovengenoemd paard, een populaire vader en een populair kleurtje, maar vergeten daarbij het talent en aanleg mee te nemen en zijn niet kundig genoeg om het verschil te zien. Die denken dan dat hun paard hetzelfde waard is als bovenstaande en hangen er een fantasie prijs aan.

Vervelend voor de koper, want die moet door alle rotzooi heen filteren. Hou ook in je hoofd dat het een vraagprijs is en dat daar best wat van af kan. Een paard wat echt talent heeft voor het hogere werk zal niet op sporthorses verschijnen, tenzij aangeboden door een verdwaalde particulier die echt niet weet wat hij in huis heeft. Echt talentvolle paarden gaan via via en gaan voor nog wel wat meer weg.

Op goede foto's kun je redelijk beoordelen of een paard jou aanspreekt of niet en mischien een vaag idee over het gangwerk.

Ik denk dat je als je een paard gaat kopen je meer af moet vragen wat je eigen kwaliteit en vaardigheid is dan wat het werkelijk talent van het paard is. Je kan een heel talentvol paard kopen voor 15000 euro, maar als jij alleen wat basissport wil rijden en een beetje wil boscrossen kun je best een leuk wat minder talentvol kopen voor een klap minder geld. Echter heb je voor dat soort inzichten een behoorlijke dosis zelf kennis nodig en daar mankeert het nogal eens aan.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:50

kazary schreef:
http://www.sporthorses.nl/scripts/detai ... ag=1&foto=
staat ook op marktplaats
Heel aansprekend dier bijvoorbeeld. Natuurlijk moet je hem in het echt gaan zien. Maar op de foto geen verkeerde.

Die prijs is relatief laag door de stokmaat ;) als ie 10 cm groter was geweest had er wrs een ander prijskaartje aan gehangen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:54

Ik ben hier naar op zoek:

- Waar moet het paard absoluut aan voldoen:
- Bij voorkeur een merrie
- Paard met KWPN papier of pony met Welsh/ New Forest papier. Kruising tussen voorgaande is acceptabel, mits traceerbaar. Geen koudbloeden (tinkers, friezen, fjorden, haflingers), geen BWP, geen NRPS, geen quarters, paints e.d.
- Kleur: bijvoorkeur donkerbruin, met weinig tot geen aftekeningen.
- Grootte: vanaf 1,48
- Gezond en moet gekeurd mogen worden.Trailermak. Geen oude peesblessures of artrose e.d.
- Bij voorkeur strandmak, of anders in ieder geval gewend aan buitenritten
- Verkeersmak. Ook voor motoren en tractoren.
- Fijn te rijden zijn. Voorwaarts/neerwaarts. Niet bokken, niet stijgeren, niet staken.
- Mag een wat ouder paard zijn.
- Paard mag een "vlekje" hebben, stalondeugd, schoonheidsfoutje. Moeilijk, heet karakter is ook geen probleem. Achterstand op conditie ook niet. Te dik of te mager ook niet. Er mag best wat werk aan zitten, mits ik er niet mee verongeluk.
- Hoeft totaal niet goed te kunnen springen.

Paard krijgt uitstekend tehuis. Bij vrouw van 31 met lifetime experience. 1 op 1. Als het mijn droompaard is, blijft ze bij me tot haar dood. Ruime box, s'zomers weidegang, s'winters paddock. Op stal met stapmolen, solarium, binnenbak, aan zee. Paard hoeft geen wedstrijden te doen, wordt niet ingezet voor de fok, wordt gebruikt voor wat dressuurlessen en strandritten. Krijgt een op maat gemaakt zadel, wordt twee keer per jaar geeent, jaarlijks de tandarts en de osteopaat/ fysio. Kortom: krijgt een prinssenleven.

Mogen jullie zeggen wat dat volgens jullie moet gaan kosten.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:02

Ilzas: voor het type paard wat jij zoekt zou ik niet meer als 3000 euro uit willen geven.

Het is een beetje vraag en aanbod, en er moet een klik zijn tusen paard en potentiele nieuwe eigenaar, prijzen zijn idd vaak vraagprijzen dus daar kan best wel wat vanaf gepraat worden. Echter er zijn ook mensen die het niet helemaal snappen, wij hebben een paard te koop, merrie, 10 jaar, Z2dressuur, ster/sportpredikaat, 168 hoog,foto:
Afbeelding
Daar zijn gewoon al tig mensen voor geweest die (soms dik) onder de 5000 euro bieden, ja sorry, dan snap je het toch niet helemaal of wel :P ??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:03

Pletje123 schreef:
Lante schreef:
Inderdaad Ilzas,
ik verkoop ook wel eens een paard, die is dan in mijn ogen minder dan mijn andere paarden, maar daardoor niet een slecht paard; ik heb geen slechte paarden. Een goeie eet namelijk net zoveel als een slechte.
Ik heb vorig jaar mijn sportpaard verkocht. Dat was echt een heel fijn paard die met nieuwe amazone zonder veel ervaring in de B is gestart en nu al weer bijna M mag starten. Voor de fokkerij vond ik haar net niet goed genoeg, maar het is een super fijn sportpaard. Onzin dus dat een goed paard niet in de weg kan staan.

Sorry Lante, maar dat denkt iedere fokker/paardenhouder :) Dat is nou juist het probleem waar veel kopers tegen aan lopen. Teveel mensen denken dat ze een Salinero II op stal hebben staan, met de daarbij behorende vraagprijs.

Ik vergelijk mijn paarden niet met Salinero, dat doen allen pennymeisjes. Ik vraag (als ik een paard verkoop) zeer redelijke prijzen, zie eerdere post's in dit topic waar ik mij voor jou al eens heb herhaald ook nog.

Een slecht paard vind ik een paard die exterieurmatig of qua gezondheid niet geschikt is voor het werk waar het voor gefokt is als het op een leeftijd is waarin het optimaal zou moeten kunnen presteren. Zulke paarden heb ik niet op stal, dus ik heb geen slechte paarden op stal. punt.

Ik vind jouw reactie dus niet echt zinnig als reactie op mijn post. Je pakt er een willekeurige zin uit en suggereert met je reactie dat ik denk dat mijn paarden aanprijs als zijnde potentiele GP paarden en dat ik er torenhoge bedragen voor vraag. Dat is dus 100% onzin.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:04

vossie schreef:
Ilzas: voor het type paard wat jij zoekt zou ik niet meer als 3000 euro uit willen geven.

:j

Inderdaad. Of 3500 of desnoods 4000. Als ik hem echt heel erg leuk vindt en er zitten nog wat meer knoppen op...

Prachtige merrie heb je trouwens.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:06

tita schreef:
Het gaat om het feit wat wil ik er voor uitgeven en voor wat voor bedrag staan de paarden te koop.

Dan laat je de paarden meer moeten kosten dan wat jij wilt uitgeven toch gewoon voor wat ze zijn?
Ik krijg de indruk dat jij voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

tita schreef:
En ik ben ook niet van gisteren en zit ook al langer dan 20 jaar in de paarden dus ik weet ook wel dat een foto niet alles zegt.

Je bent van 1976, het lijkt me sterk dat je op je 13e al een baan in de paarden had of in de handel zat...

tita schreef:
Gewone paarden niks bijzonders waar men toch al gauw 15000 euro voor wilt zien enkel door de afstammeling en het uiterlijk.

Afstamming zal je bedoelen?

tita schreef:
Neem wel aan dat jullie het met me eens zijn, dat de prijzen ze afgelopen jaren flink uit de grond zijn geschoten voor de paarden

Ja, maar alles wordt duurder, het zou vreemd zijn als dat bij paarden niet het geval zou zijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:06

Ik zat ook rond de 3000 te denken. In die prijsklasse moet je wel erg goed uitkijken dat het dier gezond is. Als het te mooi klinkt om waar te zijn is dat ook meestal zo.

Mag ik vragen waarom het een KWPN (kruising) moet zijn? Papier lijkt zo onbelangrijk als je er mee wil doen wat jij wil doen (gewoon lol hebben!)

In plaats van hier te vragen wat zo een dier moet kosten kun je je beter afvragen wat je er aan uit wilt geven.

Vind jouw merrie wel heel gaaf vossie. Zeg voor de grap is wat de vraagprijs is? :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:06

Hoe plaats ik een link van sporhorses hier want ilzas zoekt wat en ik voer haar eisen in op sporthorses en wat ziet mijn oog

:r een voor mij niet mooie merrie 3 jaar vraagprijs 5000-10000
die foto zou ik hier graag willen plaatsen en dan van ander kenners horen waarom die E-pony zo duur is.

Jaaa ik weet het kunnen gangwerk niet zien maar toch.

Abercrombie

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:08

gewoon met je rechter muisknop op de advertentie en dan die link plakken en knippen

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:08

wat is de afstamming dan kun je ook makkelijker zoeken op sporthorses
Laatst bijgewerkt door Abercrombie op 20-01-09 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:10

Jullie hebben wel in de gaten dat je die advertenties hier niet mag bespreken?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:11

is allemaal hypotetisch toch..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:11

Citaat:
Dan laat je de paarden meer moeten kosten dan wat jij wilt uitgeven toch gewoon voor wat ze zijn?
Ik krijg de indruk dat jij voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Dat is onzin ik ga tot een max van ????? euro of dat paard of pony is maakt mij niet uit wil gewoon een leuk beest en zie stomme dingen op sporthorses.

Citaat:
Je bent van 1976, het lijkt me sterk dat je op je 13e al een baan in de paarden had of in de handel zat...

:(:) lezen is niet je sterkste punt ik zit helemaal niet in de handel sterker nog zou niet eens willen ik rij vanaf mijn 10e dus iid 22 jaar heb al jaren eigen paard en genoeg gekeken en gezien.

Citaat:
Afstamming zal je bedoelen?

:j fouten mogen gemaakt worden sorry

Citaat:
Ja, maar alles wordt duurder, het zou vreemd zijn als dat bij paarden niet het geval zou zijn.

Paarden- prijzen zijn explosief gestegen.

Ik weet nog dat een kennis van Flaxmann arabians een schitterende pony kocht voor 6000 gulden zoiets is nu ondenkbaar een top-pony kopen voor 2700 euro de paardenprijzen zijn vele malen meer gestegen dan de inflatie.
Dat komt enkel door de invoeren van de euro maar dat is mijn mening en gevoel.

En zoals iemand al eerder schreef vele particulieren denken dat kun paard ook een topper is

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:12

manic schreef:
Ik zat ook rond de 3000 te denken. In die prijsklasse moet je wel erg goed uitkijken dat het dier gezond is. Als het te mooi klinkt om waar te zijn is dat ook meestal zo.

Mag ik vragen waarom het een KWPN (kruising) moet zijn? Papier lijkt zo onbelangrijk als je er mee wil doen wat jij wil doen (gewoon lol hebben!)

In plaats van hier te vragen wat zo een dier moet kosten kun je je beter afvragen wat je er aan uit wilt geven.

Vind jouw merrie wel heel gaaf vossie. Zeg voor de grap is wat de vraagprijs is? :D

Klopt. En daarom mag ie best wat meer kosten dan 3000. Maar 3000 zou kunnen als mensen er om een specifieke reden (niet paardgerelateerd) snel af willen/ moeten.

Ik wil gewoon weten wat voor vlees ik in de kuip heb. En van 1 zonder een papier weet ik dat niet. Ik wil de cijfers van de keuring toch even terug zien en of ze overleden zijn en waaraan. Als ik een paard zonder papier koopt, kan er wel tuiger inzitten. En ik ga er een hoop tijd, energie en geld in steken en ik wil gewoon van te voren wel een beetje weten waarin en wat ik minstens kan verwachten. Ook al rij ik geen wedstrijden, ik wil zo'n duur toch een keer een changement laten springen of een fatsoenlijk stukje mee kunnen wijken in een dressuurles.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:13

CielitoLindo schreef:
wat is de afstammeling dan kun je ook makkelijker zoeken op sporthorses

pwoon weg

ik wil graag leren :j dus als iemand mij kan vertellen waarom deze merrie zo duur moet zijn, dan hoor ik het graag ik ben tenslotte ook maar een simpele amateur
Laatst bijgewerkt door tita op 20-01-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:14

Ilzas, zomaar de vraag, waarom geen: BWP, geen NRPS?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:15

CielitoLindo schreef:
is allemaal hypotetisch toch..

Nou ja... er wordt heel duidelijk verwezen naar een advertentie en vervolgens wordt er letterijk bij gezet of het paard het bedrag wel of niet waard lijkt te zijn vanaf de foto.

Ik zou het toch niet willen dat 1 van mijn paarden terug te vinden zou zijn in zo'n topic :=

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:16

Ok, ik heb geen idee, daarbij ken ik haar (oud stalgenoot) dus dan ga ik er sowieso geen uitspraken over doen :n denk wel dat ze weet wat ze adverteerd en dat het paard het best waard zal zijn (misschien spectaculair bewegen) Daarbij verkoopt ze het voor derden dus dat zal de prijs ook wel bepalen..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:16

Ik weet dat er paarden te koop staan voor geld dat ik er nooit voor over zou hebben. Maar dat maakt mij niet uit; als die mensen denken dat ze dat kunnen krijgen vind ik het best. Het is maar wat de gek ervoor wil geven en er zijn veel gekken met een flinke spaarpot en weinig verstand van paarden hoor. Ik wil mijn paard niet graag aan die gek verkopen; ik heb liever iemand met een kleiner budget, omdat ze nog een aantal bejaarde paarden moet onderhouden die er de oude dag mogen slijten omdat ze er zo aan gehecht zijn... :) Het is maar net wat je prioriteit is: geld verdienen met de verkoop of een goed gevoel overhouden aan de verkoop. Voor mij is het toch het laatste belangrijker. Als je geluk hebt of een bijzonder goed paard, dan kan het beide...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:17

kazary schreef:

Ach, BWP zou misschien nog mogen. Misschien vals gevoel van nationalisme :+
NRPS gewoon niet. Dat vindt ik niks. Ik heb er een mening over die ik hier niet neer zet. En je zult zien: de volgende is een NRPS... :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:18

Pletje123 schreef:
Jullie hebben wel in de gaten dat je die advertenties hier niet mag bespreken?

Dat wist ik niet, maar eigenlijk wel logisch. Mijn excuses voor de eerder geplaatste link.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:19

Ilzas schreef:
kazary schreef:

Ach, BWP zou misschien nog mogen. Misschien vals gevoel van nationalisme :+
NRPS gewoon niet. Dat vindt ik niks. Ik heb er een mening over die ik hier niet neer zet. En je zult zien: de volgende is een NRPS... :D

Haha, ja zo gaat dat meestal.