Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:21

VivaLaVida schreef:
nee dat zeg ik niet Clown
ik zeg wel dat ik benieuwd ben hoe dat er bitloos uitziet Lachen

zou zeggen stap eens op mijn paard
(of liever over een maandje of 2 daar die net bijna 2,5 jaar heeft stilgestaan laatste 1,5 jaar alleen
maar verwaarloosd was ..moet weer beetje spieren en conditie opbouwen
spieren heb je voor deze oefeningen wel nodig om je paard niet naar de knoppe te rijden)

die loopt bitloos ook de changementen om de pas op de pas
de app. ook
dat heeft ook verder weinig met een bit te maken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:28

Nou Shan, het is maar wat je wilt lezen van de bitloze ruiters Knipoog . Als je per se alles zo negatief wilt interpreteren, ligt het toch echt aan jezelf. Vork
Ik ben altijd vrij duidelijk (en meegaand) geweest, dacht ik. Ook in dit topic, lees mijn berichten er maar op terug.

Verder schiet ik hard in de lach om dat gegeneraliseer over bitloze ruiters (i.v.m. met de natural kant en hoe dat weer geinterpreteerd wordt door sommige fanatieke anti bitloosruiters). Jongens, wees blij dat er nu een keuze is en accepteer en respecteer dat gewoon nou eens. Is dat nou zo moeilijk? Rolleyes

Verder ben ik vooral blij dat de meeste bitloze EN bitrijders er toch wel positief op reageren. Met die groep kunnen we tenminste verder, niet met de zeurpieten. Vork

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:38

AafkeB schreef:
Ikima schreef:
Over 10 jaar mogen we misschien niet eens meer op een paard zitten, dan hebben de paardengoeroes er een wet doorgedrukt, Haha! dat er niet meer op een paard gereden mag worden want dat is onnatuurlijk en ben je dus een dierenbeul.

Je misschien eerst eens wat meer verdiepen in wat 'natuurlijk paardhouden' betekend/inhoud voordat je wat roept?

Ben het met je eens dat 'natuurlijk' een beetje ongelukkig is gekozen, dat je als je echt 'paardnatuurlijk' wilt 'werken' je ze enkel en alleen maar in de stuk natuurgebied zou moeten 'gooien' en er verder vanaf blijven. Alleen zo is het dus niet!! De meest PN-ers rijden ook op hun paard, zij het dan dat ze er voor kiezen om andere hulpmidden te gebruiken die zo paardvriendelijk mogelijk werken. Dat ze willen nadenken over wat is prettig voor het paard, niet klakkeloos navolgen wat altijd de traditie was/is.

Overigens... het bit is lang niet altijd gebruikt, is pas veel later "uitgevonden", vroeger.. heel vroeger reed met gewoon bitloos. Pling

Ik heb het niet over "natuurlijk" paarden houden maar dat het toch onnatuurlijk is om op een paard te zitten. Net zo onnatuurlijk als een hond voor een kar spannen.

Het bit bestaat al heel lang hoor, waarvoop dienden die bitten dan die na de ijstijd zijn gevonden?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:45

Wat doet het er toe hoe lang men al gebruik maakt van bitten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:48

Ikima, wat is er mis met het nastreven om te rekening houden met de 'natuurlijke' behoeftes van een paard? Dus veel beweging op het land, kunnen grazen (fourageren), sociaal contact in een kudde, de kans krijgen relaties op te bouwen in de kudde?
Natuurlijk hebben we allemaal een gedomesticeerd paard, dat lijkt me duidelijk, maar je kunt wel proberen om rekening te houden met je paard. Liefst zoveel mogelijk. Veel stallingen en maneges houden voornamelijk rekening met de ruiter en de commercie.

Ja, ik heb er eentje die in een stiltegebied/natuurgebied leeft in een kudde, die daar vrijwel dagelijks uit wordt gehaald om te worden verzorgd en getraind. Hetzij via grondwerk of rijden, wat dan ook. Bitloos en boomloos. Bitloos is ook al heel oud namelijk. Verdiep je er maar eens in. Knipoog
Ik vind gewoon dat mijn paard naast zijn leven als rijdier e.d., OOK een leven verdient als paard in de kudde. Heel simpel. En toevallig is hij er ook helemaal het dier naar en heb ik de mogelijkheden bij mij om de hoek zo te doen. Ik realiseer me echt wel dat niet iedereen dat kan, maar doe er tenminste een beetje je best voor en je zult zien dat je paard je er dankbaar voor is.

Ik heb overigens zo'n 30 jaar met bit gereden, maar vond het bij mijn eigen paard wel eens interessant om het helemaal anders te doen. Ik kan je zeggen dat ik er niet eens meer bij na denk dat we bitloos rijden. Een bit staat momenteel vrij ver van me af. En het voelt prima. Maar rij je wel met een normaal bit, nou prima, als dat goed bevalt. Ieder zijn ding.

Omdat de hele wereld al jaren met bit rijdt, vind ik dat geen reden om het ook maar te blijven doen, als het ook anders kan. Ik ben bewust de andere kant opgegaan. Doe jij dat niet, prima, maar dat gezeur als mensen voor iets anders kiezen, is best vermoeiend. Gelukkig heb ik in het dagelijks leven minder gezeur hierover dan ik hier op bokt vaak lees. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:53

nickyu schreef:
VivaLaVida schreef:
nee dat zeg ik niet Clown
ik zeg wel dat ik benieuwd ben hoe dat er bitloos uitziet Lachen

zou zeggen stap eens op mijn paard
(of liever over een maandje of 2 daar die net bijna 2,5 jaar heeft stilgestaan laatste 1,5 jaar alleen
maar verwaarloosd was ..moet weer beetje spieren en conditie opbouwen
spieren heb je voor deze oefeningen wel nodig om je paard niet naar de knoppe te rijden)

die loopt bitloos ook de changementen om de pas op de pas
de app. ook
dat heeft ook verder weinig met een bit te maken

Ok, waar woon je Vork kom ik over 2 maanden even buurten Haha!
Heb dat nog nooit gezien, ben echt benieuwd Haha!
Heb helemaal niks tegen bitloos rijden, wel tegen dat hele gezeik tegen 'bit-ruiters' en de drang om ze te overtuigen Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:56

Twiggy2008 schreef:
Nou Shan, het is maar wat je wilt lezen van de bitloze ruiters Knipoog . Als je per se alles zo negatief wilt interpreteren, ligt het toch echt aan jezelf. Vork
Ik ben altijd vrij duidelijk (en meegaand) geweest, dacht ik. Ook in dit topic, lees mijn berichten er maar op terug.

Verder schiet ik hard in de lach om dat gegeneraliseer over bitloze ruiters (i.v.m. met de natural kant en hoe dat weer geinterpreteerd wordt door sommige fanatieke anti bitloosruiters). Jongens, wees blij dat er nu een keuze is en accepteer en respecteer dat gewoon nou eens. Is dat nou zo moeilijk? Rolleyes

Verder ben ik vooral blij dat de meeste bitloze EN bitrijders er toch wel positief op reageren. Met die groep kunnen we tenminste verder, niet met de zeurpieten. Vork

Het is geen persoonlijke aanval naar iemand in het bijzonder ik zeg alleen dat ik niet vind dat mensen die bitloos rijden meegaander zijn dan mensen die wel met bit rijden.

Zoals je in mijn eerste post kunt opmaken rijdt ik ook regelmatig bitloos dus ik sta er positief tegenover, mits diegene die bitloos rijden hun paard zo kunnen laten lopen als in dressuurproeven gevraagd wordt, en als dit niet lukt, moeten ze niet gaan meuten over de jurering en discriminatie.

O, en er is trouwens nog geen keuze, het moet eerst nog maar gebeuren!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:58

vivalavida

ben noch voor noch tegen Knipoog

rij mijn andere om en om (dan met dan zonder bit)
en de shetter altijd met bit
doch de anda is altijd bitloos geweest
al in de tijd dat het nog niet "in"was

zit in zweeuwsvlaanderen belgische grens Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:59

Wat een geweldig nieuws zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:01

nickyu schreef:
vivalavida

ben noch voor noch tegen Knipoog

rij mijn andere om en om (dan met dan zonder bit)
en de shetter altijd met bit
doch de anda is altijd bitloos geweest
al in de tijd dat het nog niet "in"was

zit in zweeuwsvlaanderen belgische grens Haha!

haha lekker ver weg zeg Vork

maken we dr een dagje uit van....

even serieus, wil dat echt een keer zien en vergelijken Lachen

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:02

Cookies schreef:
Nou het is allemaal toch niet zo moeilijk. En jury's hoeven toch geen bijscholing ed te gaan doen. Je rijd je proef of met bit of zonder bit. En het resultaat moet hetzelfde zijn. Dus geen lange teugel of what ever. Ik vind het een goed idee.

nou dat vind ik ook
het is gewoon allemaal het zelfde ziet der het zelfde uit het enige verschil is de 1 heeft iets in ze mond en de ander niet
ik kan mijn pony bitloos gewoon precies het zelfde rijden als met bit hoor
het valt mensen geen eens op dat hij geen bit in zijn mond heeft als ik met een bitloos hoofdstel rijd

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:03

nou echt serieus je bent welkom
om een keer op m te stappen
zijwaartse gangen draf gaan al weer redelijk
maar na 2,5 jaar nihil spier gebruik
heeft die momenteel nog wat moeite met de
verzamelde galop , en wil beetje rustig opbouwen weer Bloos
maar je bent welkom hoor Vork

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:05

VivaLaVida schreef:
Ik heb weleens een fries gezien die zonder hoofdstel een Z proef liep.. alleen wel met veel kleine foutjes (vooral in de timing, wissels te laat etc) en ja, zonder aanleuning/stelling

maar dus nog niet met een bitloos hoofdstel, ben echt benieuwd Haha!

[HAW] boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak
Moet je dit topic misschien even zien, ze gebruikt daar iig een bitloos hoofdstel, zie galopwissels...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:11

Ik las een bladzijde terug iets over niet nageeflijk kunnen rijden als je bitloos rijd.
Een aantal jaren terug had mijn paard een tandprobleem, waardoor ik hem een aantal maanden bitloos heb moeten rijden.
Heb toen voor een Engels hoofdstel met hackamore met korte scharen gekozen en ik moet zeggen dat mijn paard het er absoluut niet onverdienstelijk op deed.
Hij gaf heel fijn na, was op 2 vingers te rijden en wonderwel schuimde meneer ook zonder bit!
Het is dus wel degelijk mogelijk, maar niet bij ieder paard zal bitloos het gewenste resultaat geven.

@Marr, dat zijn mooie filmpjes van RK, alleen ik denk niet dat een jury dit kan waarderen. Het Engelse rijden heeft toch een heel andere hand/armhouding en ik voorts zullen ze het niet op prijs stellen dat iemand ineens de hand zo hoog brengt om een paard te laten halthouden, al is het nóg zo vriendelijk voor het dier.

Begrijp me niet verkeerd, maar in de dressuursport moet nog altijd volgens het Engelse principe gereden worden, en daarbij zit het hoog/halthouden niet inbegrepen.

Ik vind het een mooi idee om bitloos te gaan toestaan op wedstrijden, maar dan zullen er toch nog beperkingen zijn op welke optomingen mogelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Imker op 13-11-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:14

x_Marr schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik heb weleens een fries gezien die zonder hoofdstel een Z proef liep.. alleen wel met veel kleine foutjes (vooral in de timing, wissels te laat etc) en ja, zonder aanleuning/stelling

Moet je dit topic misschien even zien, ze gebruikt daar iig een bitloos hoofdstel, zie galopwissels...

maar diegene heeft wel (licht) contact..
in een ander topic heb ik begrepen dat dat niet de bedoeling is, omdat een bitloos (kruislings) hoofdstel dan aansnoert?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:16

shan schreef:
Het is geen persoonlijke aanval naar iemand in het bijzonder ik zeg alleen dat ik niet vind dat mensen die bitloos rijden meegaander zijn dan mensen die wel met bit rijden.

Zoals je in mijn eerste post kunt opmaken rijdt ik ook regelmatig bitloos dus ik sta er positief tegenover, mits diegene die bitloos rijden hun paard zo kunnen laten lopen als in dressuurproeven gevraagd wordt, en als dit niet lukt, moeten ze niet gaan meuten over de jurering en discriminatie.

O, en er is trouwens nog geen keuze, het moet eerst nog maar gebeuren!

Ik denk ook wel dat het werkelijk gaat gebeuren, zie diverse reacties in dit topic van mensen die dit graag willen of al doen (Daan_Ordeal bijvoorbeeld Lachen !!). De tijd zal het leren. Knipoog
Ik neem ook aan dat je pas gaat starten, als je paard bitloos kan meelopen in een wedstrijd. Maar dat geldt net zo goed voor mensen die met bit rijden en daar zijn er ook meer dan genoeg van, die echt niet zomaar aan een wedstrijd mee kunnen doen. Niemand wil voor gek staan, toch?

Verder is het natuurlijk zaak dat de juryleden meewerken en eventuele vooroordelen opzij zetten. Kun je dat niet als jurylid, dan kun je je functie niet meer uitoefenen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:16

Ik zal het nog even duidelijk uitleggen. Ik heb het niet over het natuurlijk houden van paarden, sommigen voelen zich blijkbaar aangevallen. Een paard moet lekker in de wei kunnen, 24/7 of alleen overdag, dat moet ieder voor zich weten.
Wat ik bedoel is: een paard is niet gemaakt om op te rijden, dat bedoel ik met onnatuurlijk en ik heb het helemaal niet over de manier van het houden van paarden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:17

misschien ga ik ook wel een keer bitloos starten Vork

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:18

VivaLaVida schreef:
x_Marr schreef:

in een ander topic heb ik begrepen dat dat niet de bedoeling is, omdat een bitloos (kruislings) hoofdstel dan aansnoert?

Geen idee wat voor hoofdstel dat is. Daar weet ik het fijne allemaal nog niet van. Denk dat als je licht contact hebt dat het bij een kruislings hoofdstel ook nog niet aansnoert? Maar weet dat dus niet zeker Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:19

Je hebt gelukkig meer bitloze optomingen dan de kruislingse versies, want die vind ik idd ook niet gemaakt om te rijden met constant teugelcontact. Daarvoor is de release van de neusriem vaak te slecht. Maar dat is mijn ervaring met die optomingen. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:20

VivaLaVida schreef:

Moet je dit topic misschien even zien, ze gebruikt daar iig een bitloos hoofdstel, zie galopwissels...[/quote]

in een ander topic heb ik begrepen dat dat niet de bedoeling is, omdat een bitloos (kruislings) hoofdstel dan aansnoert?[/quote]

ja licht contact kan , zwaar contact werkt averechts
(zoals ook met bit)
maar zijwaarts kan je ook zonder teugels , changement ook

inbuigen doe je toch ook op je binnen been en niet op de binnen teugel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:23

x_Marr schreef:
VivaLaVida schreef:

Geen idee wat voor hoofdstel dat is. Daar weet ik het fijne allemaal nog niet van. Denk dat als je licht contact hebt dat het bij een kruislings hoofdstel ook nog niet aansnoert? Maar weet dat dus niet zeker Tong uitsteken

wel dus Vork ze hebben het er vaak over dat ie dan ook zo blijft zitten ipv hij weer losschiet (die release dus)
maar dat is het 2e probleem i.m.o
heb al eens een paard meegemaakt (heb op africhtingsstal gewerkt) die heel kopschuw was geworden doordat er teveel aan was gezeten.. hoofdstel omdoen was al drama.. laat staan de teugels oppakken, elke keer schudden en hoofd in de nek gooien. en dan heb ik het over oppakken zonder contact! had er al wat vragen over gesteld hier op bokt zonder te vertellen wat mijn ervaringen zijn, en idd, kreeg de indruk dat degenen die hiermee rijden eigenlijk zonder enig teugelcontact rijden..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:25

Je hoort te rijden op je zit, niet op je bit. En dat is een kunst, die maar weinigen verstaan. Ook als je kijkt bij de gemiddelde dressuurwedstrijd. Clown
Vandaar dat veel mensen denken dat ze echt een bit nodig hebben.....
Dus het is aan de bitlozen om te laten zien dat het ook anders kan. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:26

nickyu schreef:
ja licht contact kan , zwaar contact werkt averechts
(zoals ook met bit)
maar zijwaarts kan je ook zonder teugels , changement ook

inbuigen doe je toch ook op je binnen been en niet op de binnen teugel ?

ja natuurlijk, wij kunnen het ook zonder zadel en hoofdstel, SB en wijken..
maar het buigen van de hals mbt stelling vragen?

en je hebt toch altijd licht contact...wat dus niet blijkt te kunnen met dat hoofdstel Vork

ik weet niet, ik ben een beetje anti dat precieze hoofdstel geworden Lips are sealed

wil best weer ns een keer bitloos proberen maar niet met die!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:29

je mag bij mij proberen met side pull of hackemore
je mag kiezen ..
deze dr coock kan evt ook daar doet die het ook goed op